Airco slaapkamers haalbaar of pendelfestijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:08
We zitten hier met de volgende uitdaging:

Slaapkamer1
25m3
1 raam enkel glas +/-2m2
Gewenst:
koelen (de grootste hitte er af)

Slaapkamer2
23m3
1 raam enkel glas +/-2m2
Gewenst:
koelen (de grootste hitte er af)
verwarmen (baby op komst)

Het huis:
bouwjaar 1957
kamers met zuidgevel
afgelopen januari na geïsoleerd met parels (nog geen ervaring over de zomer dus)

Voor beneden hebben we een MHI 3.5kW (aan de krappe kant maar op advies van hier i.v.m. pendelen)
Voor boven zou ik bij MHI op 2 binnen units uitkomen van 2.0kW en buiten unit van 4.0kW, dit zijn de minste vermogens maar nog lijkt me dit behoorlijk fors en eigenlijk overkill voor de kamers.

Nu de praktijk:
Voor koelen:
De units aan voor het slapen gaan en uit zetten bij slapen of gaan ze met koelen toch niet snel pendelen?
Voor verwarmen:
Dit zal een hoop pendelen worden vermoed ik.
Hoe zit het met borrelen of bleeding van de binnen unit die niet aan staat in de nacht?

Ik persoonlijk vind het tikken en het geluid van het motortje van de lamellen nog het meest storende bij het pendelen. In de woonkamer neem ik dat wel voor lief maar in bed ga ik me daar aan ergeren vermoed ik.

Er is nu c.v. dus er zijn radiatoren aanwezig op iedere kamer met thermostaatkranen, deze staan altijd op vorstbeveiliging aangezien mijn vrouw en ik niet stoken op onze kamer maar met de baby op komst zal dit op de babykamer misschien wel moeten. Het idee is natuurlijk om zo min mogelijk/niets met aardgas te doen.

Dan heb ik nog een hersenspinsel namelijk de leidingen (tussen een gipsplaten wand en de muur) over de zolder laten lopen. Is dit te doen of ga je dan helemaal gek worden van de geluiden?

Als ik mijn verhaal zo terug lees lijkt het wel een klaagzang maar ik wil graag goed voornagedacht hebben over de situatie die gaat ontstaan.

Zou als ultieme oplossing de 3.5kW naar zolder en een triple split voor de woonkamer en slaapkamers oplossing kunnen bieden? Dan zit je alleen wel nog met die binnen units van minimaal 2.0kW.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Iemand die in een zelfde situatie heeft gezeten of die een gedachtenkronkel heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier gaan we ze wel plaatsen iig, vergelijkbare situatie alleen 3 slaapkamers met grotere buitenunit.

Mijn plan is iig unit op 'silent' zetten en laagste fanspeed afdwingen in de nacht.
En lamellen op vaste stand.
De 3.5kw van mijn kantoor is dan iig voldoende stil om te slapen.

Vooraf gewoon op auto.

Alles trouwens ook MHI

[ Voor 17% gewijzigd door defusion op 14-03-2023 09:33 . Reden: Niet echt vergelijkbaar, hier wel triple glas geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 11:07

Croga

The Unreasonable Man

Verschillende merken aircos gaan hier nogal verschillend mee om.

In ons oude huis hadden we op de slaapkamer een Panasonic unit met 9kW buiten. Zowel bij verwarmen als bij koelen pendelde die als een gek. Maar aangezien de fan ingesteld kon worden op vaste snelheid was het alleen het element wat pendelde en daar hoorde je niets van. Heerlijke white noise dus.

In ons nieuwe huis hebben we een Daikin unit. Daar kan ik de fan niet op een vaste stand zetten. De fan gaat dus alleen aan wanneer er actief verwarmd/gekoeld wordt tenzij ik hem op "Fan only" zet en dan verwarmd/koelt ie helemaal niet. Dit is rampzalig voor je slaapgenot. Hierdoor hebben we in de winter de CV weer aan staan, hoewel niet heel erg hard (er is tenslotte gewoon niet veel nodig).

Leidingen over de zolder laten lopen is in ieder geval geen enkel probleem; de leidingen maken geen geluid. Ook borrelen heb ik nog nooit echt iets van gemerkt, noch in de panasonic, noch in de Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Plaats staande/vloer modellen, niet wandunits. Deze geven veel meer comfort en hebben veel minder last van de nadelen van wandunits en lopen ook rustiger qua pendelen omdat ze stabilere luchtstromingen maken. En ze passen bijna altijd op de plek van een radiator dus installatie is ook makkelijker qua ruimte en plaatsing als je de radiator weghaalt.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 14-03-2023 08:08 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ga je de hele nacht dat ding aan laten staan dan? Als je dat niet doet zal hij ook niet pendelen.

Misschien je enkelglas nog vervangen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

paQ

Ik heb een slaapkamer op een zuidgevel, met 2 ramen vlak boven het bitumen dak van de uitbouw.
Wel HR++ glas, en nageisoleerde gevel.
In de echt hete nachten hebben een raam op kiepstand, en staat de airco op bijv 25 of 26 graden. Die hoor je dan amper, maar houdt het prima aangenaam. (eigenlijk alleen ontvochtigen, zonder dat je 'kou' door de kamer blaast.

Zorgen voor goede warmtewerende raambekleding is denk ik ook behoorlijke winst. Nog efficiënter is aan de buitenzijde natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 14-03-2023 08:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 07:39
Hier hebben we de airco's op silent modes lopen in de nacht gedurende de zomer.
Als je er echt op let hoor je hem wel blazen, maar we slapen er zonder probleem doorheen.
Het geluid is alsof een ventilator zacht aan staat.

Ongetwijfeld gaat ie gedurende nachten een gegeven moment aan-uit omdat ie niet meer hoeft te koelen, maar opmerken doen we het niet.
De airco in het thuiskantoor gaat ook aan/uit gedurende de koel/verwarm cyclus maar opmerken doe ik het niet. Ja dat het wat frisser wordt in de kamer vlak voor ie weer aan springt.

Wat ik wel ten zeerste aan raad voor het comfort & stroomverbruik: vervang dat enkel glas door modern HR++(+) glas.
En in de zomer wanneer je ze gebruikt: Laat hem eerst op kracht koelen like 2 uur voor je gaat slapen, zeker als je zonnepanelen hebt.
Dan ben je het gros van de hitte al kwijt en hoeft ie alleen de hitte die nog naar binnen lekt er weer uit te pompen. Wat zo'n airco zonder problemen kan doen op laag vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 14-03-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Met betrekking tot het glas HR++ dat weet ik en ben ik me ook zeer bewust van (wat er niet in komt hoeft er ook niet uit) alleen moet hier beneden en boven alles vervangen worden dus dit is een behoorlijk kostenplaatje en qua tijdsbestek weet ik ook nog niet hoe wat waar i.v.m. binnen een paar jaar een complete verbouwing van de benedenverdieping.

Hitte werende folie o.i.d. hoeft niet want we hebben rolluiken (vergeten te benoemen, mijn fout)

Vloermodellen lijkt me voor mijn koelen prioriteit boven juist niet handig en zie ik een beetje tegen op, we hebben redelijk lage vensterbanken waar nu dus een radiator zit en op andere plaatsen hebben we de "muurruimte" hard nodig.

Het raam op een kier of open zetten hebben we afgelopen jaar gedaan met een ventilator er in, dit is ook niet ideaal. Je hoort veel meer geluid van buiten (buren die muziek draaien e.d.) en de ventilator zelf hoor je hard blazen dus daar willen we juist van af en een serieuze oplossing creëren.

De kamer alleen overdag en/of in de vroege avond koelen zat ik ook al aan te denken alleen weet ik nog van vorig jaar dat de muur als een "warmte accu" fungeert want je voelde de warmte als je in bed lag zelfs uit de binnenmuur stralen maar nu hebben we in ieder geval de parels in de muur dus het zou al iets beter moeten zijn.

Mijn enige grote twijfel:
Het continue geluid van het blazen zou mij niet storen dus mocht hij op minimale stand gewoon de hele nacht blijven werken is eigenlijk mijn doel bereikt. Ik weet alleen niet goed of een airco met koelen ook veel pendelt of eigenlijk altijd op z'n zachtst door blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 16:35
Vloermodellen zijn heerlijk comfortabel (op basis van mijn eigen ervaring waarbij ik het Daikin Perfera vloermodel in de woonkamer vergelijk met het wandmodel op zolder). Bij het wandmodel voel je de lucht gericht vallen, terwijl de lucht van het vloermodel zich natuurlijker verspreidt.
Over capaciteitsproblemen bij koelen hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken, verwarmen kost veel meer energie. Een optie om niet te veel te koelen en de unit rustig door te laten draaien, kun je ook voor de stand 'ontvochtigen' kiezen. Dan probeert hij geen doeltemperatuur te halen (kan ik dan ook niet instellen), maar blaast hij rustig koele lucht.
Maar wanneer het niet past, hoef je over vloermodellen niet meer over na te denken.

Of hij gaat pendelen, hangt af van de hoeveelheid energieverlies door slechte isolatie versus het minimale vermogen van de unit. Dus hoe slechter geïsoleerd je glas en gevel, hoe langer de unit kan blijven draaien :+
En verder een temperatuur instellen die zo dicht mogelijk bij de ruimtetemperatuur ligt. Dan gaat hij geen sprintje trekken om die flink hogere of lagere temperatuur te halen, maar blijft hij rustig doorpruttelen.
Pagina: 1