Versterker/receiver nodig voor mijn LG C1 en platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dxbox
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 13:00
Hallo,

Ik heb een oude Sony PS-LX 100 platenspeler en twee oude Aiwa speakers (SX-LEM50). Op dit moment hangt de platenspeler met RCA kabels aan een Pioneer SA5300 versterker. De Aiwa speakers hebben "gewone rode en zwarte" kabels. Ik weet niet hoe deze kabels heten.. op deze foto zijn de RCA kabels links op de phono input aangesloten. De speakerkabels zijn aangesloten op A en B (links en rechts).

Deze setup werkt prima. Deze versterker heb ik echter in bruikleen, dus ik zoek een nieuwe.

Recent heb ik een LG C1 aangeschaft.
Nu wil ik graag mijn tv en platenspeler op de speakers aansluiten middels een versterker (of receiver?). Hoe doe ik dit?

Ik heb redelijk beperkt verstand van audio en weet niet zo goed waar ik op moet letten. Ik weet dat de tv over HMDI 2.1, 3.5mm audio en S/PDIF aansluitingen beschikt. Kies ik dan bijvoorbeeld een receiver die over RCA, speaker wire en HMDI 2.1 beschikt?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:17
Inderdaad een receiver net RCA hdmi en speaker uit.
Let wel goed op dat de receiver een phono ingang heeft.

In mijn zoektocht een aantal jaar geleden was de spoeling erg dun, ik heb dit dan ook opgelost met een losse phono versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

Als je een receiver wilt om je tv en platenspeler aan te sluiten kun je een 2ehands Yamaha RX-V365 kopen of iets vergelijkbaars.
Deze heeft een phono-in en een optische aansluiting voor je tv.
Dan ben je voor een paar tientjes klaar.
Je kan dan je huidige sprakers blijven gebruiken.
Maar als je later méér wilt ( dingen met HDMI) dan zul je alweer moeten upgraden.

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dxbox
@GeertH @bratos

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Ik heb de volgende op marktplaats gevonden voor degelijke prijzen (40-80 euro):Als ik deze allen vergelijk zie ik bij 'Phono input' alleen bij de Yamaha RX-V671 een '1' staan. Hoe kan dat? Want de RX-V365 heeft ook een phono-in volgens @bratos .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

ok lees dit:

https://hub.yamaha.com/au...ntable-to-an-av-receiver/

Je oude platenspeler heeft waarschijnlijk geen ingebouwde voorversterker.
Dus heb je een receiver nodig die een Phono uitgang heeft, óf je koopt er een voorversterker voor je platenspeler bij. Dan kan je elke (moderne) receiver gebruiken die je wilt.
Als je platenspeler wél een voorversterker heeft, kun je dus ook met elke receiver uit de voeten.

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:53
Wellicht een beetje off-topic. Maar als je versterker een A en B luidspreker uitgang heeft is dit voor twee luidspreker paren. Één paar luidsprekers sluit je dus zowel rechts als links aan op A (of B ).

Verder zou ik als leek wegblijven van de gebruikte units en een nieuwe receiver aanschaffen.
Zorg ervoor dat deze een phono ingang heeft, ideaal gezien ook een optische ingang. Echter zal een rca draadje van tv naar receiver ook volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:17

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik niet hoor, stereoversterkers koop ik heel graag tweedehands. Je koopt vaak degelijker hifispul voor je geld. HDMI op je versterker heb je voor stereo ook niet eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dxbox
Dank jullie wel allemaal voor de hulp! Ik ben tenminste wat wijzer geworden op het gebied van hifi :)

Ik heb wat rondgevraagd in de familie en iemand had nog een oude Philips FA930 liggen. Deze werkt perfect met mijn platenspeler. Voor de tv moet ik nog even een kabeltje kopen.
Pagina: 1