Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw systeem voor FPS games en Excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:25
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben al een poos aan het nadenken om mijn oude systeem te vervangen. Mijn systeem is 12 jaar oud ongeveer schat ik en bevat de volgende onderdelen:
i5-2500K @ 3,3Ghz
8GB ram
GTX770
Scherm: G-Master GB3455WQSU 3440x1440 @ 60Hz i.p.v. 144Hz (zag ik bij instellingen)

Hierop werk en surf ik de laatste jaren maar ik had Steam weer ontdekt en speel nu dagelijks Battlefield 4.
Nieuwere versies kan ik niet spelen op deze pc maar zou ik wel graag willen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen echte maximumprijs maar wat ik nu zelf heb samengesteld (lees: gestolen uit andere topics) komt zo rond de € 2.000,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De monitor blijft die dan hopelijk wel gewoon op 144Hz zal werken met een nieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik hoop iets werkends te hebben samengesteld. Als het overkill is dan hoor ik dat graag maar zou wel graag gewoon moeiteloos voorlopig de nieuwste FPS willen kunnen spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zat al een tijd te kijken naar een Minisforum vanwege het compacte formaat. Ik realiseer mij echter dat ik met een echte kast wel veel betere prestaties kan halen. Een zuinig systeem zou fijn zijn.

Ga je overklokken?
Ik wil het liefst zo min mogelijk aan hoeven te passen om een werkend systeem te krijgen.

Wat verwacht je van ons?
Is het een goed systeem wat ik nu heb samengesteld. Wil online shooters spelen, werk veel in meerdere Excel bladen tegelijk en ik heb laatst ook een film gemaakt met DaVinci Resolve. Dat vond ik erg leuk en ga ik zeker nogmaals doen. En ik zit dagelijks op YouTube en heb vaak rond de 10 tabs openstaan in Chrome.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 234,29€ 234,29
1VideokaartenAMD Radeon RX 6950 XT€ 719,-€ 719,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 143,97€ 143,97
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 122,90€ 122,90
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 174,70€ 174,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.893,76

niet iedereen heeft een bierbuikje

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:10
In jouw geval is deze Intel interessant, single core ongeveer evensnel als de Ryzen, maar door de aanwezigheid van efficiency cores is hij multi-core veel capabeler (zie bv hier), dat merk je met name bij renderen en zware Excel werkboeken
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenMSI Pro Z790-P WIFI€ 236,-€ 236,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 68,90€ 68,90
Totaal€ 643,90

Als de PC niets doet is deze Intel zuinig, onder load iets minder dan de AMD

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 12-03-2023 12:47 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:12
Ik zie anders weinig verschil in de processor BBG van december, ja, de 13600K is ietsje sneller, maar lang niet zoveel als nanoreview aangeeft.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:10
LievenD schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:05:
Ik zie anders weinig verschil in de processor BBG van december, ja, de 13600K is ietsje sneller, maar lang niet zoveel als nanoreview aangeeft.
Ook daar wint de i5 van de Ryzen 7 7700X in bv Blender en Cinebench. In de BBG wordt de wat zuiniger afgestelde en iets minder presterende Ryzen uit de lijst van TS niet meegenomen.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-11 07:21
Voor gaming zou ik nu een AMD processor aanraden van de X3D-serie, de 7800X3D is nog niet uit maar volgens Tweakers zou die wel eens snel kunnen worden. Uiteraard is er ook nog de oudere 5800X3D die het ook goed doet in games maar goedkoper is. De 13600K van Intel is een goed alternatief.

Voor online shooters wil je zoveel mogelijk snelheid, daarbij is die hoge refreshrate (144 Hz) van je monitor erg handig. Maar ik kan dat type monitor niet vinden, klopt het typenummer wel? Hoe dan ook, als het klopt dat 'ie 144 Hz haalt is het geen probleem natuurlijk. Wel wil je dan, als je op native resolutie (dus 3440x1440) een stevige videokaart om dan alles soepel te spelen.

Als je budget het toelaat zou ik een 7900XT videokaart kopen icm een 7800X3D processor. Moet je wel even geduld hebben nog totdat de CPU uit is, maar daarmee kun je zeer goed uit de voeten.

Specs

• wodkabuikje
[b]Freaky Maus in "Nieuw systeem voor FPS games en Excel"Voor online shooters wil je zoveel mogelijk snelheid, daarbij is die hoge refreshrate (144 Hz) van je monitor erg handig. Maar ik kan dat type monitor niet vinden, klopt het typenummer wel? Hoe dan ook, als het klopt dat 'ie 144 Hz haalt is het geen probleem natuurlijk. Wel wil je dan, als je op native resolutie (dus 3440x1440) een stevige videokaart om dan alles soepel te spelen.

Als je budget het toelaat zou ik een 7900XT videokaart kopen icm een 7800X3D processor. Moet je wel even geduld hebben nog totdat de CPU uit is, maar daarmee kun je zeer goed uit de voeten.
Het is deze monitor: uitvoering: Iiyama G-Master Red Eagle GB3466WQSU-B1 Zwart

Ik kom er nu eigenlijk pas achter dat door deze "zware" monitor ik ook een krachtigere videokaart nodig heb. Dat zal op dit moment ook de reden zijn waarom ik maar max 60Hz kan instellen. En BF4 trekt de pc maar net op het moment maar soms freezes.

De rest van de tips ga ik eens bekijken :) Bedankt allemaal!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-11 07:21
wodkabuikje schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Het is deze monitor: uitvoering: Iiyama G-Master Red Eagle GB3466WQSU-B1 Zwart

Ik kom er nu eigenlijk pas achter dat door deze "zware" monitor ik ook een krachtigere videokaart nodig heb. Dat zal op dit moment ook de reden zijn waarom ik maar max 60Hz kan instellen. En BF4 trekt de pc maar net op het moment maar soms freezes.

De rest van de tips ga ik eens bekijken :) Bedankt allemaal!
De reden waarom je nu maar 60 Hz kunt laten weergeven is waarschijnlijk omdat de huidige videokaart deze resolutie niet in een hogere verversingssnelheid kan weergeven. Dit ligt niet zozeer aan de grafische kracht van de videokaart maar aan de aansluitingen. Nieuwere videokaarten kunnen dit meestal wel omdat 4K resolutie vandaag de dag normaal is geworden, de aansluitingen (displaypoort en HDMI) kunnen hier dan ook mee overweg.

Maar lang niet alle aansluitingen kunnen de hoge resolutie in combinatie met hoge verversingssnelheid aan, dus zeker iets om op te letten.

Toevoeging:
Hier een uitleg over de aansluiting HDMI en DP voor 3440x1440 resoluties.
Komt erop neer dat je HDMI of DP nodig hebt met een zo'n groot mogelijke bandbreedte, geen probleem voor een moderne high-end videokaart van zowel nVidia of AMD.

[ Voor 12% gewijzigd door Freaky Maus op 12-03-2023 14:10 ]

Specs

• wodkabuikje
Ik doe mijn best om geduldig te blijven maar BF4 blijkt wel steeds slechter te lopen. Heb nu een leuke server gevonden maar krijg steeds die waarschuwingen te zien, ook als ik alles op low zet.

Hebben videokaarten nog steeds dezelfde aansluiting? Dat ik dan bijvoorbeeld alvast een nieuwe videokaart kan kopen om BF4 (en wellicht de nieuwere BF spellen eens kan proberen).

Zie hier op Tweakers oude topics waarbij mensen upgraden van de GTX 770 naar bijvoorbeeld een GTX 1060. Als ik dit soort kaarten nog ergens zou kunnen vinden natuurlijk...

Of zou ik zelfs al een echte nieuwe videokaart kunnen kopen en deze alvast plaatsen in mijn huidige systeem? Ik vermoed dat deze tegenwoordig nog meer powercables gebruiken.

Pagina: 1