Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hulp bij toekomstbestendige Gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gregorscky
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-07 13:24
Ha tweakers!

Na lange tijd ben ik weer van plan om een nieuwe pc te bouwen. Dit is de vorige keer goed bevallen en de PC gaat al een tijd mee. De vorige 'keer' is echter 2014/2015, dus ik zit niet helemaal meer in de loop. Hoewel ik mij opnieuw heb verdiept, ben ik op zoek naar jullie advies of ik het slim ga aanpakken op deze manier. Ik heb het op comptabiliteit proberen na te lopen via PcPartPicker.

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken en reageren!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een stevige allround pc worden, die weer 10 a 15 jaar mee mag gaan en met enkele upgrades die tijd moet weten te halen. Ik wil er het liefst 4k moeiteloos op kunnen gamen. Spellen die ik speel zijn bijvoorbeeld Elden Ring, Red Dead Redemption, Witcher, Elder scroll rpg's als singleplayer. De multiplayer spellen die ik speel zijn Starcraft, AOE, Factorio etc. In de toekomst wil ik het gaan gebruiken voor PCVR. Daarnaast zal ik het gebruiken voor mijn werk, waarin ik soms programma's als PowerBi gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat ik het zie als een investering voor een lange tijd vind ik +/- €2000,- een mooi bedrag. Wat ik nu voor ogen heb komt neer op ongeveer 2.2k. Iets minder/meer ben ik gemakkelijk in als het echt verschil maakt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1. Ik neem waarschijnlijk wat oude opslag mee zodat die als backup kunnen gaan dienen: 1x een 1TB 3.5 7200 RPM HDD & 1x een Samsung 840 Pro 256GB 2.5 SSD.
2. Mijn huidige schermen: 1x samsung odyssey G5 27 inch (LC27G55TQWRX) + Asus MG278Q Zwart.
3. Ik heb eventueel een koeler die pakweg 1 jaar oud is, maar schatte in dat deze niet goed zou passen (Cooler Master Hyper 212 Black Edition).
4. Optioneel plaats ik mijn oude Samsung SH-224DB Optische drive in mijn nieuwe setup, maar dat is meer een extra dan een behoefte. Ik heb het de afgelopen 10 jaar misschien 10x gebruikt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb proberen te kijken naar een systeem op een socket (AM5) dat zich nog verder moet ontwikkelen, zodat ik over de komende 10/15 jaar enkele keren een upgrade kan doen, maar verder niet te veel hoef te wijzigen. Ik vond dat wel lastig, omdat je met de AM4 wel de prijs enigszins kan drukken en het maar de vraag is hoelang AM5 daadwerkelijk verder ontwikkeld wordt voordat er een volgende socket klaar staat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. De keuzes die ik heb gemaakt zijn gebaseerd op verschillende reviews, artikelen op Tweakers en daarbuiten, discussies op forums over bijvoorbeeld software updates en ondersteuning van producten. Zo ben ik bijvoorbeeld hoopvol dat AMD software optimalisatie ervoor gaat zorgen dat er alleen nog maar meer uit de bestaande hardware te halen is in de toekomst. RGB in hardware interesseert mij niks, de pc zal op de grond staan naast het bureau. Mogelijk dat ik de voorkant van de kast nog eens wijzig met de houten panelen voor de 4000-serie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Omdat ik er ook op werk, is enige stilte wel fijn wanneer er niet te veel gevraag wordt. Ook als er veel gevraagd van wordt is dat prettig, maar geen harde eis. Groote geen specifieke wens en energie gebruik vind ik lastig over te oordelen. Vooral omdat ik het lastig vind inschatten of de toekomstige ontwikkelingen rondom de pc-tech gaan vragen voor een zwaarder of juist zuiniger vermogen. Als ik echter voor een paar tientjes meer kan zorgen voor een duurzamere keuze dan heb ik dat er graag voor over.

Ga je overklokken?
Dat weet ik nog niet, mijn huidige pc heb ik dat destijds wel gedaan. De optie houd ik rekening mee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Mee te denken met mijn voorgestelde configuratie en adviseren of ik ergens aan overkill doe of juist beknabbel. Algemeen:
- Denken jullie dat de pc, zoals ik hem nu voorzie, enigszins future proof/duurzaam is?
- Hebben jullie suggesties of vragen bij de opzet?

Specifiek:
- Heb ik de juiste videokaart genomen? Op basis van de BBG van maart vind ik deze het meest interessant op basis van zijn prijs/prestatieverhouding.
- Zijn jullie het met mij eens dat te gaan voor AM5 slim is gezien de tijd die ik er mee wil doen of kan ik beter voor AM4/een alternatief gaan?
- Is het slim gelijk te investeren in 64GB aan ram i.p.v. 32?
- Is de koeling een goede keuze of is het overkill? Kan ik beter mijn huidige koeler meenemen?
- Is de voeding overkill?
- Is het slim om mijn oude opslag ook mee te nemen als enkele back-up of zal dit nadelige effecten hebben voor de pc?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 348,41€ 348,41
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Wit€ 99,90€ 99,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 110,90€ 110,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 122,90€ 122,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 1000W€ 166,97€ 166,97
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 174,70€ 174,70
Totaal€ 2.221,78

Alvast nogmaals dank voor jullie reacties!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:10
Gregorscky schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:24:
Ik heb eventueel een koeler die pakweg 1 jaar oud is, maar schatte in dat deze niet goed zou passen (Cooler Master Hyper 212 Black Edition).
...
- Is de koeling een goede keuze of is het overkill? Kan ik beter mijn huidige koeler meenemen?
Je Hyper is niet geschikt voor overklokken, de Liquid Freezer wel. Als je die mogelijkheid open wilt houden zou ik de laatste nemen, als je de CPU toch maar in ECO mode zet voldoet de Hyper ook wel.
4. Optioneel plaats ik mijn oude Samsung SH-224DB Optische drive in mijn nieuwe setup, maar dat is meer een extra dan een behoefte. Ik heb het de afgelopen 10 jaar misschien 10x gebruikt.
Als je echt sporadisch een DVD brander gebruikt zou ik een externe nemen (bv ASUS SDRW-08D2S-U), veel moderne kasten hebben geen extrne 5,25" bay meer.
Ik heb proberen te kijken naar een systeem op een socket (AM5) dat zich nog verder moet ontwikkelen, zodat ik over de komende 10/15 jaar enkele keren een upgrade kan doen, maar verder niet te veel hoef te wijzigen. Ik vond dat wel lastig, omdat je met de AM4 wel de prijs enigszins kan drukken en het maar de vraag is hoelang AM5 daadwerkelijk verder ontwikkeld wordt voordat er een volgende socket klaar staat.
...
- Denken jullie dat de pc, zoals ik hem nu voorzie, enigszins future proof/duurzaam is?
- Zijn jullie het met mij eens dat te gaan voor AM5 slim is gezien de tijd die ik er mee wil doen of kan ik beter voor AM4/een alternatief gaan?
Met AM5 kun je inderdaad een paar jaar voorruit en mogelijk over een paar jaar een CPU upgrade doen (zie bv hier)
- Is het slim gelijk te investeren in 64GB aan ram i.p.v. 32?
Voor de meeste games voldoet nu 16GB nog, 32 GB is een goed idee als je lang met je PC wilt doen, 64GB lijkt me overkill - maar mijn glazen bol is wat beslagen....
Het 850 Watt model voldoet.
- Is het slim om mijn oude opslag ook mee te nemen als enkele back-up of zal dit nadelige effecten hebben voor de pc?
Dat kan, maar een harde schijf zou ik niet meer in een desktop zetten - ze zijn traag, maken herrie en gebruiken relatief veel stroom.

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:37
Als ik zo snel eens schat gaat die AIO niet passen in deze case met deze GPU.

360 kan enkel vooraan in deze case. Door de dikte van de radiator gaat daar niet genoeg ruimte zijn.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:10
Anton.net schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:42:

360 kan enkel vooraan in deze case. Door de dikte van de radiator gaat daar niet genoeg ruimte zijn.
Dat is een goed punt, overweeg de 280 versie, die kun je wel bovenin de kast monteren

• Gregorscky
Top reacties, veel dank! @martyw @Anton.net

Goed om zo nog wat extra inzichten te krijgen. Ik ga mijn lijst aanpassen zodat het beter past en die hdd ga ik denk ik weglaten nadat ik alles heb overgezet.
Anton.net schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:42:

martyw schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Dat is een goed punt, overweeg de 280 versie, die kun je wel bovenin de kast monteren
Maakt het voor de koeling van de cpu veel uit dat de 280 in plaats van de 360 komt? Eventueel kijk ik prima voor een andere kast of de 5000 variant van de behuizing als de koeling wel het overwegen waard is.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:06
martyw schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:51:
[...]

De radiator daarvan is niet dunner.
En de 280mm versie is breder als de 360mm versie door de 140mm fans.

Ik heb wel gezien dan men een 360mm in een 5000d of 4000D case hebben gemonteerd. Maar je zit er gewoon mee dat je moet kijken of je wel genoeg ruimte hebt met bv het moederbord en RAM geheugen.

Ik zou voor een andere AIO kiezen met deze case:

bv een foto met wat ik bedoel,zie hoever die over het moederbord hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKn0hCbd1_vKX5GrP9OKEjCoU_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBNZvN7rQSMAsA9yRsk3ZivA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 12-03-2023 16:39 ]

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:37
@freaky35 Klopt. Hier is een oudere foto van mijn build.

Is een 4000D Airflow, NZXT Z63 (280mm AIO) met P14 ARGB fans en Crucial Ballistix ram (39mm hoog).
Dat paste echt net net, zowel aan het ram als de vrm heatsink had ik geen mm meer over.
Tegenwoordig zit er G.SKILL Trident Z RGB in (44mm hoog), en dat past eigenlijk niet. Ik heb een hoekje van het frame van de rechter fan moeten wegknippen om het te laten passen (zie je gelukkig niets van eens gemonteerd).

Maar dit is dus een normale radiator en ook die hangt al behoorlijk over het moederbord.
De postcode bovenaan m'n moederbord zie je bijvoorbeeld niet meer. Cable management is ook onmogelijk eens de radiator gemonteerd is.
Conclusie: zo'n Arctic 280mm AIO zou ik ook niet doen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyRaHyHA6xlsHn-yKWqoQz231zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FBsIb1ZY3HVvDLeWthiM6CG.jpg?f=fotoalbum_large

• Gregorscky
Ik heb wel gezien dan men een 360mm in een 5000d of 4000D case hebben gemonteerd. Maar je zit er gewoon mee dat je moet kijken of je wel genoeg ruimte hebt met bv het moederbord en RAM geheugen.

Ik zou voor een andere AIO kiezen met deze case:
Maar dit is dus een normale radiator en ook die hangt al behoorlijk over het moederbord.
De postcode bovenaan m'n moederbord zie je bijvoorbeeld niet meer. Cable management is ook onmogelijk eens de radiator gemonteerd is.
Conclusie: zo'n Arctic 280mm AIO zou ik ook niet doen. :+
Handig, hmm. Dan moet ik toch even opnieuw het gaan berekenen. dan heb ik volgens mij de optie om te gaan voor een case die meer ruimte biedt of een andere AIO die minder ruimte in beslag neemt. Als ik jullie goed begrijp is een andere AIO een betere keuze om naar te kijken.

Andere Case:
- Ik verwacht dat een 5000D niet veel beter zal zijn als het moederbord even hoog blijft hangen. Dan zou ik eerder kijken naar een NZXT H7
andere AIO
- Als AIO kom ik dan snel uit bij de NZXT Kraken X53. Dat zou wel makkelijker zijn om te realiseren. Is een stuk kleiner.

@freaky35 @Anton.net , weer bedankt voor de aanvullingen!

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-11 10:37
Ik zou als je naar een 240mm AIO kijkt eerder kijken naar de uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 240 of uitvoering: DeepCool LS520 als je RGB wilt. De 360mm variant van die Deepcool koelt als een beer

• Gregorscky
@Razortek , is het probleem bij de liquid freezer II dan niet weer dat hij te groot is voor de case? Ik heb ook meegekregen dat gezien de cpu een 360 toch het beste zou zijn, dan moet ik toch beter switchen qua case waar het wel allemaal in past.
Pagina: 1