Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-06 15:38
Wat ga je met je laptop doen?
Ik game veel en wil de laptop hier voor gebruiken, als vervanging voor een Windows desktop PC. Mijn gamegewoonten zijn wel een beetje raar: ik speel veel CPU-heavy games, zoals Dwarf Fortress, Noita, enzovoorts en wil graag dat die dingen lekker snel draaien en niet beginnen te chuggen als er veel gaande is. Natuurlijk speel ik ook wel dingen met 3D graphics (Civ6, Riftbreaker), maar ik hecht dus minder aan de GPU dan de meeste gamers terwijl de CPU/RAM voor mij wel belangrijk zijn. Ik wil ook graag een mooi scherm. OLED zou natuurlijk mooi zijn, maar een IPX met een lekker hoge resolutie/refresh is ook goed. Ik denk aan minimaal 15", kleiner dan dat vind ik niet fijn. Het gewicht boeit me niet erg.

Wat is je budget?
Voor mij is 1500 - 1600 euro wel de absolute max. Minder is natuurlijk beter.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, zoals gezegd reis ik veel maar mijn huidige laptop weegt 5 kilo (lol) en ik til dus niet zo zwaar aan hoeveel mijn laptop weegt. Lichter is wel beter maar heeft totaal geen prioriteit, het gaat me om de prestaties. Wat wel een puntje is: ik gebruik nu van mijn werk een HP USB-C dock met de werklaptop, het zou handig zijn als ik deze gewoon kan uitwisselen met mijn prive laptop zodat ik 1 plek heb voor beide laptops. Dit schijnt echter nogal een can of worms te zijn met verschillende standaarden...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het moet een Windowslaptop zijn, verder sta ik open voor alternatieven qua merk. Ik heb goede ervaring met Lenovo, maar ik heb al lang geen laptop meer gekocht.

Mogelijke kandidaten:
(ik kon de genereer RML knop nergens vinden, dus ik hoop dat dit ook goed is)
uitvoering: ASUS ZenBook Pro 15 OLED UM535QE-KY191W
Een OLED scherm trekt me wel en deze is ook relatief goedkoop, ik vraag me alleen wel af of de CPU goed genoeg is voor wat ik wil, het lijkt meer een laptop gericht op "content creators" maar misschien is dit ook wel geschikt voor iemand als ik die niet zo op de GPU zit maar wel een mooi beeld wil?

uitvoering: Lenovo Legion 5 Pro 16ARH7H (82RG00G6MH)
De dure optie, wat ik uit reviews kan opmaken is dit een goeie, degelijke laptop met een mooi scherm en moderne features zoals ddr5. Geen OLED maar ik vraag me af of dit IPS scherm in de praktijk niet net zo mooi is als de ASUS door o.a. de hogere resolutie en refreshrate.

uitvoering: MSI GF66 Katana 11UC-809NL
Lekker cheap, voldoet in principe aan mijn eisen qua specs behalve de 8b ram. Ik ben wel voor weinig geld klaar maar krijg een vrij sterk FOMO gevoel en ik vind het rode keyboard aardslelijk.

Hoop dat de topic voldoet aan de eisen, zo niet dan kan ik hem aanpassen. Ik sta open voor suggesties en meningen.

Beste antwoord (via spethspeth op 14-03-2023 16:23)

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:38

Polycom

Poes van goud

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:38

Polycom

Poes van goud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-06 10:50

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Wel een mooi budget. Ga je richting de Lenovo Legion en Asus Rog Strix modellen.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
Nog niet, maar lees dat dit wel even kan duren met bezorgen, wel interessant dus bedankt voor de link.

Ik heb inmiddels toch de Asus Zenbook besteld omdat het OLED scherm + prijs me wel erg aantrok, maar kom er net achter dat hij niet compatible is met displayport over usb c of thunderbolt en dus lastig met een dock te gebruiken is, en het scherm ook maar 60hz is. Ik overweeg dus om hem toch terug te sturen en voor een andere/duurdere optie te gaan maar zit nog een beetje te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BorisVisser
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05-2024
Ik snap niet waarom je die Zenbook gekocht hebt. 1000,- voor 1080p en een 3050TI....

[ Voor 1% gewijzigd door BorisVisser op 16-03-2023 13:37 . Reden: Fout in prijs ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:29

Thomg

Aww yiss

BorisVisser schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:21:
Ik snap niet waarom je die Zenbook gekocht hebt. 1400,- voor 1080p en een 3050TI....
Dinsdag was het 1000 euro, maar zelfs voor die prijs is het een hard pass alleen al om de 4800H en het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-06 09:44
Is dit geen goede ASUS VivoBook Pro 15 OLED M6500 voor 929 euro
Als je voor 900 euro waardebonnen koopt via cashbackxl gaat er nog 36 euro af.

15.6 Inch 2880 x 1620 Oled
16 GB
AMD Ryzen 7 6800HS
512 GB SSD
GeForce RTX 3050

[ Voor 12% gewijzigd door cliors op 16-03-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
cliors schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:15:
Is dit geen goede ASUS VivoBook Pro 15 OLED M6500 voor 929 euro
Als je voor 900 euro waardebonnen koopt via cashbackxl gaat er nog 36 euro af.

15.6 Inch 2880 x 1620 Oled
16 GB
AMD Ryzen 7 6800HS
512 GB SSD
GeForce RTX 3050
Oh damn, je hebt gelijk. Ik ga kijken of ik deze niet alsnog kan bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:56
Ren nou niet gelijk achter de volgende tip aan en wacht even rustig op advies? Daarnaast wordt de Legion meermaals genoemd - is je budget toch niet toereikend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-06 09:44
JDillinger schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:03:
Ren nou niet gelijk achter de volgende tip aan en wacht even rustig op advies? Daarnaast wordt de Legion meermaals genoemd - is je budget toch niet toereikend?
Gelet op de specs en dat voor minder dan 900 euro is het in principe toch een zeer goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
JDillinger schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:03:
Nee, doe ik niet, ik heb eerst gewacht om te zien of ik de laptop die ik besteld al nog kon ruilen, dit bleek gelukkig mogelijk en krijg als het goed is binnenkort mijn geld terug om een andere keus te kunnen maken. De Vivobook lijkt eigenlijk een pure upgrade over de Zenbook en nu ik oled wat meer gezien heb trekt het me toch wel erg aan.

Ik dub nog wel een beetje over de Legion 5, maar het is dus een keuze tussen een snellere laptop met ips of wat langzamer maar met oled en voor bijna 700 euro minder. Gesoldeerde ram en de helft storage is natuurlijk wel een factor maar ik neig toch sterk naar de oled optie. De nieuwe vivobook is ook nog eens 120hz. Ik wacht nog even tot mijn geld op mijn rekening staat maar ik vind het toch wel een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 13:38
Als gaming je primaire toepassing is moet je echt voor een gaming laptop gaan. OLED is leuk op papier maar in die vivobooks zit echt een entry level lage resolutie OLED panel. Daarnaast worden de videokaarten ontzettend geknepen in dergelijke notebooks

Ik zou absoluut voor de legion 5 pro gaan. Dat scherm zal je nog enthousiaster over zijn daar het een helderder scherm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spethspeth
Cinemaskoop schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:58:
Als gaming je primaire toepassing is moet je echt voor een gaming laptop gaan. OLED is leuk op papier maar in die vivobooks zit echt een entry level lage resolutie OLED panel. Daarnaast worden de videokaarten ontzettend geknepen in dergelijke notebooks

Ik zou absoluut voor de legion 5 pro gaan. Dat scherm zal je nog enthousiaster over zijn daar het een helderder scherm is.
Ik heb uiteindelijk inderdaad de Legion 16 gekocht die hierboven gelinkt werd, ik bedacht me ook dat als ik later nog OLED wil ik altijd een aparte monitor kan kopen om eraan te hangen. Duurt wel een paar weken voor hij verzonden wordt maar ik kijk er al naar uit.

Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandduin
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-06 21:05
Ik heb toevallig deze laptop net binnengekregen. Eén week na aankoop, sneller dan er op de website stond.
uitvoering: Lenovo Legion 5 Pro 16 (7th gen) (82RGCTO1WWNLNL2)

Helaas maakt Lenovo gebruik van UPS voor de levering, wat niet helemaal soepel verliep. De leverdatum versprong een paar keer en hij werd om 12:30 afgeleverd, terwijl hij er volgens de tracker pas in de avond zou zijn.

Tot nu toe ben ik erg blij met de performance en kwaliteit van de laptop. De batterij gaat ook lang mee, mits je de juiste instellingen gebruikt (iGPU en 60hz). Op de laptop staat een manufacturing date van 13-03-2023, dus hij werd in elkaar gezet op de dag dat ik hem kocht (toeval of geluk?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9wTu-VxmD952BU5VKF_E1IhLXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2VTPYsvT4wWy7hzH6TKxNbW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYyp5GW_tQx5qLXo52WnURqUM0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4AayGAWvg6pe1nF7GTb2riqy.png?f=user_large

Als je er nog vragen over hebt beantwoord ik ze graag.

[ Voor 7% gewijzigd door zandduin op 23-03-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
zandduin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:48:
Ik heb toevallig deze laptop net binnengekregen. Eén week na aankoop, sneller dan er op de website stond.
uitvoering: Lenovo Legion 5 Pro 16 (7th gen) (82RGCTO1WWNLNL2)

Helaas maakt Lenovo gebruik van UPS voor de levering, wat niet helemaal soepel verliep. De leverdatum versprong een paar keer en hij werd om 12:30 afgeleverd, terwijl hij er volgens de tracker pas in de avond zou zijn.

Tot nu toe ben ik erg blij met de performance en kwaliteit van de laptop. De batterij gaat ook lang mee, mits je de juiste instellingen gebruikt (iGPU en 60hz). Op de laptop staat een manufacturing date van 13-03-2023, dus hij werd in elkaar gezet op de dag dat ik hem kocht (toeval of geluk?).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je er nog vragen over hebt beantwoord ik ze graag.
Nice, dus je had hem al binnen 10 dagen binnen? Even duimen dat het bij mij ook zo snel gaat.

Als ik trouwens mijn bestelnummer zoek op lenovo.com (onder https://findmyorder.com/DRHM/store) kan hij hem niet vinden. Kon jij hem meteen terug vinden of pas nadat hij verstuurd was misschien?

Er stond dus geen OS op he? Was het nog makkelijk om de juiste (niet bloat) lenovo tools/drivers erop te zetten zodat alle functies het doen? En heb je hem ook met een hub geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door spethspeth op 23-03-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-06 07:24
Ik was vroeger heel tevreden met Lenovo, maar ik heb precies dit model en tot op heden alleen maar gedoe mee. Al twee keer iemand op bezoek gehad (wel fijn de service) die hardware heeft vervangen, maar heeft weinig geholpen.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS | AbuseDB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Zocht vorig jaar ook nog een gamelaptop en had deze nog in pricewatch staan:
uitvoering: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ00ULMH)

Ouder model, 1300 euro bij de mediamarkt sinds vandaag (normaal 2000).
Is vergeleken met wat je hebt gekocht DDR4 maar 32GB. En CPU is een ouder model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandduin
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-06 21:05
spethspeth schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:40:
Nice, dus je had hem al binnen 10 dagen binnen? Even duimen dat het bij mij ook zo snel gaat.
Ja dat klopt, binnen 8 dagen zelfs.
Als ik trouwens mijn bestelnummer zoek op lenovo.com (onder https://findmyorder.com/DRHM/store) kan hij hem niet vinden. Kon jij hem meteen terug vinden of pas nadat hij verstuurd was misschien?
Bedoel je op deze pagina? Ik heb probeerde het ook net na het plaatsen van mijn bestelling en kon er toen niet bij. In de tussentijd heb ik er niet meer naar gekeken. Vreemd genoeg kan ik nog steeds niet mijn bestelling terug zien.
Er stond dus geen OS op he? Was het nog makkelijk om de juiste (niet bloat) lenovo tools/drivers erop te zetten zodat alle functies het doen? En heb je hem ook met een hub geprobeerd?
Deze tool heb ik gebruikt om een USB stick te maken voor Windows 11. Na het opstarten, met de USB-stick er al in, kreeg ik meteen de Windows setup te zien.

Ik heb de Lenovo Vantage software geïnstalleerd en tot nu toe lijkt alles goed te werken. Er is ook een alternatieve versie beschikbaar, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Je kan ook de drivers hier zelf downloaden en installeren. Via Windows Update en Lenovo Vantage kreeg ik al de meeste binnen.

Je moet er wel op letten om de laptop op dGPU mode te zetten in de Lenovo software (en herstart) om alle opties van het NVIDIA Control Panel te zien.

Nee ik heb helaas geen USB hub. Ik wacht nog op een USB-C naar DP 1.4 kabel om de USB-C poorten te testen. Volgens Apparaatbeheer is USB4 beschikbaar, dit staat ook op de Lenovo website. Dit gaat om een van de linker poorten, dus die heeft geen power delivery.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIwQOEaeCeDp05-eTsbBXVLHPsE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vayXkYs3uEaauFDc7FOjSBKx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spethspeth
Even een update: de laptop is nog niet bezorgd, en ik kon de order ook nog niet terugvinden op de lenovo website. Even gebeld, ze zouden nu al wel op voorraad zijn in het magazijn en "vandaag of morgen" zou ik een track&trace krijgen via de mail, maar zie nog niets.

Lenovo communiceert wel erg slecht met haar klanten vind ik. Een fabrikant zal over het algemeen wel minder goede infrastructuur hebben voor sales, maar dat het orders opzoeken niet werkt, en dat er verder ook tussentijds totaal niet gecommuniceerd wordt naar de klant vind ik wel raar.
Pagina: 1