Toon posts:

elektrisch rijden is abnormaal duur bij snel laders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jack0007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-03 10:28
Ik ben in het bezit van een Volvo XC40 elektrisch aangedreven. Ik ben verleden week met deze auto van Maastricht naar Oberstaufen gereden ivm ski vakantie. Ik ben thuis vol (100 %) geladen weggereden en heb langs en op de autobahnen in Duitsland bijgetankt bij diverse snelladers. De reis heen en weer en tp beetje gereden bedroeg ongeveer 1520 km.
Mijn snelheid op de autobahnen bedroeg ongeveer 110 km/u en de kachel op 20 graden.
Hieronder staan de kwh die getankt zijn met de daarbij behorende prijzen.

Zaterdag 11 maart 24,096 kWh € 21,31 Von-Siemens-Straße 6, Euskirchen
zaterdag 11 maart 64,125 kWh € 56,63 Am Katzenbaumerschlag 2, Schifferstadt
zaterdag 11 maart 40,387 kWh € 35,48 Lerchenbergstr., Dornstadt
zaterdag 11 maart 15,143 kWh € 13,52 Lerchenbergstr., Dornstadt
zaterdag 11 maart 0,000 kWh € 0,34 Lerchenbergstr., Dornstadt
vrijdag 10 maart 16,456 kWh € 11,04 Bahnhofstr., Wangen
woensdag 08 maart 26,574 kWh € 17,62 Kirchplatz, Immenstadt
maandag 06 maart 28,970 kWh € 25,54 Argenstraße, Oberstaufen
zondag 05 maart 19,835 kWh € 17,59 Argenstraße, Oberstaufen
zaterdag 04 maart 57,988 kWh € 52,09 Römerstraße 11, Heimsheim
zaterdag 04 maart 51,702 kWh € 45,33 In der Scheib 1, Pfalzfeld

Resume betekend dat ....ik 296,49 aan brandstof heb betaald (exclusief de volle lading van huis) voor ongeveer 1500 km te rijden. Omgerekend is dit ongeveer 2x zo duur dan een vergelijkende auto op bv benzine.
Met capslock aan komt je punt niet beter over

[Voor 3% gewijzigd door Standeman op 13-03-2023 10:00]

Acties:
  • +22Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:29
Jack0007 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:28:
DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN OM ELEKTRISCH RIJDEN TE PROMOTEN.
Als het doel van jouw vakantie was om elektrisch rijden te promoten, was het inderdaad niet gelukt.
Maar ik neem aan dat je een ander doel had?

Acties:
  • +22Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik ben in het bezit van een Volvo XC40 elektrisch aangedreven.
Dus het probleem is dat je niet nadacht toen je die auto kocht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:04
en tanken langs de snelweg was qua geld beter geweest? komt op.mij over als 0 nadenken over dingen en voor gemak kiezen om dan te ontdekken dat dat ook een prijs heeft.

is dit voor het eerst dat je rekent aan de kosten voor mobiliteit?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-03 23:01
Resume betekend dat ....ik 296,49 aan brandstof heb betaald (exclusief de volle lading van huis) voor ongeveer 1500 km te rijden. Omgerekend is dit ongeveer 2x zo duur dan een vergelijkende auto op bv benzine.
Je had een gratis ski-vakantie verwacht bij een niet bepaald aerodynamisch rijdend hok volgestouwd met een lading zware accu's, opgestookt tot 20 graden, ter promotie zeg maar ?

Als ik de XC40 op benzine zo een beetje google, komt het niet verder dan 1 op 13, dan nog eens extra gewicht erbij van je accu's. En dan lijkt het me dat je ook op benzine niet veel lager dan die ongeveer 19 cent de kilometer uit gaat komen.

Kortom misschien een beetje mismatch in je verwachtingsmanagement ?

• ilovetweakers
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-03 11:49
Waarom heb je niet Tesla superchargers gebruikt? Deze zijn 50% goedkoper.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
ilovetweakers schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:42:
Waarom heb je niet Tesla superchargers gebruikt? Deze zijn 50% goedkoper.
Als je een Tesla hebt of een abonnement, anders niet.

Dat snelladen duurder was dan benzine tanken per gereden km was ik al snel achter met de i3, ook toen het nog 59ct was, ik laad echt zo min mogelijk onderweg.
Op vakantie heb je natuurlijk geen keus, gewoon meenemen in je vakantiekosten, het is maar 1-2x per jaar.
Beetje tegenstrijdig is het wel inderdaad..

[Voor 38% gewijzigd door mitsumark op 12-03-2023 10:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ilovetweakers
mitsumark schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Als je een Tesla hebt of een abonnement, anders niet.

Dat snelladen duurder was dan benzine tanken per gereden km was ik al snel achter met de i3, ook toen het nog 59ct was, ik laad echt zo min mogelijk onderweg.
Op vakantie heb je natuurlijk geen keus, gewoon meenemen in je vakantiekosten, het is maar 1-2x per jaar.
Beetje tegenstrijdig is het wel inderdaad..
Je kan natuurlijk voor je op vakantie gaat de abbo aanzetten, en alsnog veel goedkoper uitzijn. :)

Dat de prijzen bij de andere aanbieders veel te hoog zijn lijkt me wel evident, pure oligopolie gedrag als je kijkt naar de wholesale elektriciteit prijzen.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:39
Je kunt toch ook van de autosnelweg afgaan en laden bij een goedkopere lader? Als je benzine gaat tanken, op de Duitse Autobahn dan betaal je ook blauw. Maar rij je van de autobahn af, dan kom je goedkopere tankstations tegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:38
Elektrisch rijden hoeft toch ook niet gepromoot te worden? Over een paar jaar heb je toch geen keus meer en vanwege de miljarden investeringen die nodig zijn om het elektriciteitsnet te verzwaren zal het waarschijnlijk alleen maar duurder worden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:40

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben best voor elektrisch rijden. Maar dan moet er ook wel een stukje innovatie bijzitten en niet alleen qua motor…

Zo’n XC40 is gewoon een elektrische motor in een ICE bak stoppen… Dat schiet niet op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
ilovetweakers schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Je kan natuurlijk voor je op vakantie gaat de abbo aanzetten, en alsnog veel goedkoper uitzijn. :)

Dat de prijzen bij de andere aanbieders veel te hoog zijn lijkt me wel evident, pure oligopolie gedrag als je kijkt naar de wholesale elektriciteit prijzen.
Kan dat voor 1 maandje? Goede tip.

Ik kan me voorstellen dat Tesla als hoofddoel het elektrisch rijden wil promoten, en op het laden geen winst of zelfs verlies maakt.
Al kan ik me zeker ook voorstellen dat de andere aanbieders woekerwinsten behalen, hopelijk voornamelijk voor/door benodigde investeringen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03
En het punt van heel deze post?

Wat jij schrijft is al lang en breed bekent bij EV rijders. Ja, snelladen is duur. Je doet het dan ook alleen maar op roadtrips, wanneer het bereik van je wagen onvoldoende is.

En waas eens eerlijk, hoe vaak maak jij zulke trips? 2 keer per jaar? 3 keer per jaar? Als het dat maar is, dan valt alles nog goed mee zou ik zeggen, want in alle andere periodes, wanneer je thuis kan laden, op voorwaarde dat je thuis kunt laden, rij je gewoon goedkoper dan op benzine of diesel.

Daarnaast ook zeer benieuwd naar of je een laadkaart gebruikt hebt en zo ja de welke, want volgens mij moet het toch echt een stuk goedkoper kunnen.

En als het je om kostenbesparing gaat kan je natuurlijk ook kiezen voor een andere, zuinigere EV en andere rijstijl. Ik heb vorig jaar nog een vergelijkbare afstand gedaan in Juni en was nog geen 70 euro kwijt aan het laden onderweg.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:44
OnGeLoFeLijK

hAnG dE VolGedE kEEr eEN trAILer met dIEsEl gEnEratOr AchTeR De AuTo,
kAn Je LaDeN en rIJdeN zOnDeR stOpPen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:27
remmuz schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:05:
Elektrisch rijden hoeft toch ook niet gepromoot te worden? Over een paar jaar heb je toch geen keus meer……
Misschien toch niet?

https://www.businessinsid...elektrische-auto-ev-2035/

Ikzelf ben ook wel een beetje klaar met de brusselse ideologische gedoe…

[Voor 10% gewijzigd door Crawl NL op 12-03-2023 11:12]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Blokker_1999
Niet vergeten dat in de lage landen reeds wetgeving is aangenomen die een verbod instelt van 2029 :)B of 2030 :)F

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
Omgerekend is dit ongeveer 2x zo duur dan een vergelijkende auto op bv benzine.
Gek hè, dat als je zelf niet de moeite neemt om even uit te zoeken hoe je goedkoper uit kan zijn dat je dan in een situatie van weinig aanbod toch duur uit kan zijn :-).

• Crawl NL
Blokker_1999 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:12:
[...]

Niet vergeten dat in de lage landen reeds wetgeving is aangenomen die een verbod instelt van 2029 :)B of 2030 :)F
En je denkt dat ze dit kunnen doordrukken als het europees niet geregeld kan worden…..

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, als je nergens over nadenkt, dan kan het inderdaad duur zijn. Newsflash: tanken langs de snelweg is dat altijd al geweest.

Daarom pakken de meeste mensen even een maand een abbonement bij een laadpas provider, of zet je gewoon een maand een Tesla abbonement aan. Dan worden de kosten ongeveer gehalveerd voor je reis...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ilovetweakers
mitsumark schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:05:
[...]
Kan dat voor 1 maandje? Goede tip.

Ik kan me voorstellen dat Tesla als hoofddoel het elektrisch rijden wil promoten, en op het laden geen winst of zelfs verlies maakt.
Al kan ik me zeker ook voorstellen dat de andere aanbieders woekerwinsten behalen, hopelijk voornamelijk voor/door benodigde investeringen.
Zeker! Geen probleem.

Ja, ze maken er nog steeds winst op, maar niet zoveel als de andere aanbieders.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, sinds de elektriciteitsprijzen zo bizar gestegen zijn is laden (en zeker snelladen) schofterig duur.

Aan de andere kant: ik pak even je bovenste laadsessie, in euskirchen bij de mac. Daar staat een ewe go lader die jou 88 cent per kwh heeft gekost. Welke laadpas was dat? Als je daar bijvoorbeeld een maingau pas had gebruikt was je 59 cent kwijt geweest en had de sessie je geen 21 euro gekost, maar 14.

Laten we even uitgaan van die 30% die je teveel hebt betaald: Dan had jouw trip dus ook 207 euro kunnen kosten.

Laten we dan rekenen met het gemiddelde verbruik van een benzine xc40:
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/volvo/xc40/
8 liter per 100 km. Keer 15,2 is 121 liter. Keer de gem literprijs in duitsland: (https://www.anwb.nl/vakan...g/brandstofprijzen-europa) 1.77 is 207 euro.

Toeval? ;)

[Voor 34% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 14:24]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +7Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:01
Ik verstook met een benzineauto en een dakkoffer ook zo’n 1:10-1:11, met iets hoger gemiddelde snelheid. Met twee euro per liter langs de autosnelweg ben je ongeveer gelijk uit.

Ik zie het probleem niet. Vakanties kosten geld, en afhankelijk van het gemak is het duurder of goedkoper.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:07
Je koopt/leased ongeveer de meest vierkante en onzuinige EV die er is en vervolgens ga je klagen dat je veel kwijt bent aan stroom waar je ook al 0 moeite hebt gedaan om te kijken of dat voordeliger kon dan bijna 1 euro per kWh aftikken. *knip*

[Voor 5% gewijzigd door Standeman op 13-03-2023 10:04]

• Blokker_1999
Crawl NL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:13:
[...]

En je denkt dat ze dit kunnen doordrukken als het europees niet geregeld kan worden…..
Waarom niet? De wetgeving is er al. Jij zal vanaf dat moment simpelweg geen nieuwe wagen meer kunnen inschrijven in deze landen over 6 of 7 jaar. Tuurlijk kan je in het buitenland gaan aankopen, maar wat ga je dan doen? 6 maanden aan de kant laten staan zodat je hem als tweedehands kunt importeren? Ja, ik zie een booming business voor de import van jonge tweedehands wagens gedurende die 5/6 jaar, maar de meeste mensen zullen daar niet aan willen beginnen.

Acties:
  • +31Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 00:07
Dit voegt niets toe

[Voor 93% gewijzigd door Standeman op 13-03-2023 09:52]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Met meer dan 20kWh per 100km is het ook gewoon een vrij onzuinige electrische auto.

En dan ook nog overal snelladen.

Als je overal premium brandstof tankt in een vergelijkbare auto ben je ook veel geld kwijt.

[Voor 44% gewijzigd door Rmg op 12-03-2023 11:24]

Acties:
  • +18Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beetje flauw dat iedereen zo op TS zit in te hakken.

Ik neem het even voor Jack0007 op:
Die laadprijzen / laadpassen zijn een ondoorzichtige brei waarbij je vantevoren niet echt weet waar je aan toe bent, wat het gaat kosten.
Er wordt (werd) gedaan alsof electrisch rijden heel goedkoop zou zijn maar dat is alleen als je alle trucjes kent, weet waar je moet zijn (en veel thuis kan laden).

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Rmg schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:23:
Met meer dan 20kWh per 100km is het ook gewoon een vrij onzuinige electrische auto.

En dan ook nog overal snelladen.

Als je overal premium brandstof tankt in een vergelijkbare auto ben je ook veel geld kwijt.
Redelijk normaal verbruik voor snelweg in de winter.

• Blokker_1999
Rmg schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:23:
Tsjah, was net even uit nieuwsgierigheid het (X)C40 topic aan het lezen en dan zie je daar helemaal achteraan een post van @Luap82 die schrijft
Net terug van de wintersport. Verbruik viel me heel erg mee.
en daaronder een foto van een tripcomputer die aangeeft een verbruik van rond de 26kWh/100km te hebben gehad.

Meningen verschillen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
Reageer inhoudelijk of reageer niet

[Voor 95% gewijzigd door Standeman op 13-03-2023 09:53]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-03 21:54
lol je kan toch niet verwachten dat deze volvomeneer een folder met 20 laadpassen heeft om zo voordelig mogelijk stroom te tanken net zoals een paar mensen hier in het laadpassentopic? dit is gewoon hoe iemand met een of 2 laadpassen een reis doet, 0 aandacht besteed aan prijs en daarna schrikt van de prijs wat geen verrassing is als je het gewoon doet met 1 laadpasje.

je mag boos worden op de hele laadpas en laadpaal prijs jungle want dat is wat het zo onoverzichtelijk maakt.

nog een lange weg te gaan

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

offtopic

[Voor 96% gewijzigd door Standeman op 13-03-2023 09:54]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Blokker_1999
Jaaap schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:25:
Beetje flauw dat iedereen zo op TS zit in te hakken.

Ik neem het even voor Jack0007 op:
Die laadprijzen / laadpassen zijn een ondoorzichtige brei waarbij je vantevoren niet echt weet waar je aan toe bent, wat het gaat kosten.
Er wordt (werd) gedaan alsof electrisch rijden heel goedkoop zou zijn maar dat is alleen als je alle trucjes kent, weet waar je moet zijn (en veel thuis kan laden).
Nieuwe laadpalen zijn verplicht om ook gewoon betaling met je bankkaart/kredietkaart te aanvaarden. Niets belet je om die prijzen te betalen, maar merk op dat je dan vaak hogere prijzen betaald. En dat is mogelijks ook wat Jack hier gedaan heeft, want zoals anderen aangeven zijn er goedkopere oplossingen te vinden. En zijn die oplossingen ondoorzichtig? Niet als je er een site zoals laadpastop10.nl bij haalt

Je kan perfect vooraf bepalen wat het je gaat kosten met de meeste laadpasaanbieders. Zeker met laadpassen die vaste prijzen per kWh en/of per minuut aanrekenen in plaats van de prijs van de laadpaal over te nemen. Denk maar aan kaarten zoals Maingau of Shell Recharge (NewMotion van vroeger). Je weet hopelijk uit ervaring wat je verbruik bij benadering is, dan kan je perfect op voorhand uitrekenen wat het je gaat kosten om ter plaatse te geraken en terug thuis.

Het is daarnaast ook niet omdat je uitschieters hebt in negatieve zin, zoals lange ritten, dat gemiddeld genomen het elektrisch rijden niet goedkoper is. Zeker als je thuis kunt laden. Het onderhoud is een heel stuk goedkoper, de meeste kilometers die je maakt zijn ook goedkoper, tenzij je enorm veel aan snelladen doet.

En ja, het klopt dat je als beginnend BEV rijder wat onderzoek moet doen. En het blijft me verbazen wanneer mensen dat expliciet NIET doen en denken dat omschakelen van ICE naar elektrisch kan zonder dat je ook maar ergens mee rekening moet houden terwijl zowat iedereen wel weet dat omschakelen van iOS naar Android of van DSL naar kabel of van verzekeringsmaatschapij of energieleverancier of .... allemaal onderzoek en tijd vergt. Maar omschakelen naar een nieuwe manier van autorijden? Neen, dat moet toch kunnen zonder enig opzoekwerk?

• Crawl NL
Blokker_1999 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Waarom niet? De wetgeving is er al. Jij zal vanaf dat moment simpelweg geen nieuwe wagen meer kunnen inschrijven in deze landen over 6 of 7 jaar. Tuurlijk kan je in het buitenland gaan aankopen, maar wat ga je dan doen? 6 maanden aan de kant laten staan zodat je hem als tweedehands kunt importeren? Ja, ik zie een booming business voor de import van jonge tweedehands wagens gedurende die 5/6 jaar, maar de meeste mensen zullen daar niet aan willen beginnen.
Laten we het topic niet gaan kapen en erop houden dat we een verschil van inzicht hebben in het toekomstig organisatiebesluit van onze beleidsmakers. We gaan het zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, het is helaas een schimmig en prijzig boeltje.

Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste benzine zal wellicht iets van 20 of 30 procent zijn, bij laden spreek je al snel over >300% verschil.

Gelukkig is daar weinig fundamenteels aan; met meer aanbod, meer gebruikers en meer awareness zal het vanzelf naar normalere prijzen convergeren :)

[Voor 27% gewijzigd door eamelink op 12-03-2023 11:55]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:31
Coasterfreak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:29:
lol je kan toch niet verwachten dat deze volvomeneer een folder met 20 laadpassen heeft om zo voordelig mogelijk stroom te tanken net zoals een paar mensen hier in het laadpassentopic? dit is gewoon hoe iemand met een of 2 laadpassen een reis doet, 0 aandacht besteed aan prijs en daarna schrikt van de prijs wat geen verrassing is als je het gewoon doet met 1 laadpasje.

je mag boos worden op de hele laadpas en laadpaal prijs jungle want dat is wat het zo onoverzichtelijk maakt.

nog een lange weg te gaan
Zeker onoverzichtelijk en onnodig complex gemaakt.
Maar je hebt in ieder geval een alternatief. Het is mij met ICE’s nooit gelukt om bij de pomp minder af te rekenen met een andere pas, afgezien van wat BP freebees oid.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:55

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou zelf ook totaal geen zin hebben om uit te zoeken welke laadpas het goedkoopste is en welke laadpalen snel kunnen laden én vrij zijn.
Bij benzine hoefde dat allemaal niet, er staat een literprijs vermeld op die grote zuil van een tankstation en als je dat te duur vindt rijdt door.
Zo makkelijk kan het zijn.

Ik zou er overigens precies hetzelfde in staan als Jack0007.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:54
Omgerekend is dit ongeveer 2x zo duur dan een vergelijkende auto op bv benzine.
Gewoon klinklare onzin.

Verbruik van een benzine XC40 is zo'n 1 op 12,5 (bron Travelcard praktijkverbruik)
Benzine prijs Duitsland € 1,78 (bron ANWB)

1.520 / 12,5 * € 1,78 = € 216

Ja het is duurder. Nee het is niet 2 keer zo duur. En als die paar tientjes op een totale skivakantie zo kritisch zijn is het misschien verstandig niet op skivakantie te gaan.

En zoals anderen al zeiden: met een beetje inlezen was dit al bekend én kan het goedkoper.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:08
Bak geld ja, en bedankt voor de reminder dat ik m’n TDI maar blijf rijden.
Wel zoveel mogelijk rechts gereden hoop ik? Waarvan akte.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

*flame

[Voor 96% gewijzigd door Standeman op 13-03-2023 09:55]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blokker_1999
MLLL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:02:
Ik zou zelf ook totaal geen zin hebben om uit te zoeken welke laadpas het goedkoopste is en welke laadpalen snel kunnen laden én vrij zijn.
Bij benzine hoefde dat allemaal niet, er staat een literprijs vermeld op die grote zuil van een tankstation en als je dat te duur vindt rijdt door.
Zo makkelijk kan het zijn.

Ik zou er overigens precies hetzelfde in staan als Jack0007.
En als je dat overal te duur vindt, sta je uiteindelijk stil, zonder benzine in de tank ...

Zoals reeds eerder benoemd, je bent in de basis niet verplicht om je in te lezen in laadpassen. Betaal met je debit of credit card. De grote netwerken aanvaarden dit tegenwoordig. Maakt niet uit of het een Tesla, een Ionity of een FastNed is bijvoorbeeld. Allemaal aanvaarden ze je kaarten wel, en dan betaal je vaak ook overal een gelijkaardige prijs van rond de 80 a 90 cent per kWh.

Of je doet onderzoek, net zoals je tankpassen hebt om goedkoper benzine of diesel te tanken heb je laadpassen waarmee je geld kunt besparen bij het laden van je EV. Daar moet je wat tijd insteken om te kijken, te vergelijken. Je kan mogelijks abbonementen afsluiten die het goedkoper maken om ergens te laden. Er zijn vele mogelijkheden en ja, dat kost tijd. Maar niemand verplicht je om tijd te steken in het besparen van geld.

• Blokker_1999
Crawl NL schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Laten we het topic niet gaan kapen en erop houden dat we een verschil van inzicht hebben in het toekomstig organisatiebesluit van onze beleidsmakers. We gaan het zien.
Totdat de wetgeving die vandaag actief is herroepen wordt of aangepast wordt, ga ik er van uit dat die ook gewoon uitgevoerd zal worden. Al de rest is pure speculatie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 12:57

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb altijd bijzonder veel respect gehad voor early adopters. Zij zorgen er met z'n allen voor dat deze kat-uit-de-boomkijker niet in dezelfde valkuilen trapt. Dit topic is daar o.a. een mooi voorbeeld van. Bedankt! :D

Ik zal nog wel even fervent dieselaar blijven. Voor de kosten hoef ik het zo te zien zeker niet te laten. 1500 km haal ik zeker wel met anderhalve tank diesel. Elektrisch rijden is absoluut niet goedkoop (ook al zweeft bij vele mensen onterecht wel dat beeld rond en ik denk dat dat komt door de belastingvoordelen, wat onder aan de streep volgens mij helemaal niks uitmaakt).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +4Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

De mensen die in 2014 een ev kochten waren early adopters, nu zitten we bij de early majority.
* teacher heeft toch ook een aantal jaartjes prive een ev, maar ziet zichzelf niet als early.

Ik denk ook niet dat particuliere ev's per se goedkoper zijn, helemaal niet als je op straat moet laden.

[Voor 21% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 16:49]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sham27
Spotmatic schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:03:
Ik heb altijd bijzonder veel respect gehad voor early adopters. Zij zorgen er met z'n allen voor dat deze kat-uit-de-boomkijker niet in dezelfde valkuilen trapt. Dit topic is daar o.a. een mooi voorbeeld van. Bedankt! :D

Ik zal nog wel even fervent dieselaar blijven. Voor de kosten hoef ik het zo te zien zeker niet te laten. 1500 km haal ik zeker wel met anderhalve tank diesel. Elektrisch rijden is absoluut niet goedkoop (ook al zweeft bij vele mensen onterecht wel dat beeld rond en ik denk dat dat komt door de belastingvoordelen, wat onder aan de streep volgens mij helemaal niks uitmaakt).
Zeker niet. Maar een ICE is ook niet goedkoop. Het voordeel is dat je een ICE goedkoper kan rijden, omdat er veel meer aanbod is. Je kan bijvoorbeeld voor 20K een fatsoenlijke ICE kopen, maar geen fatsoenlijke EV.

Maar als je appels met appels vergelijkt is een EV zeker wel goedkoper. Vergelijk maar eens het tarief voor een instap i4 met een instap 4 grand coupe in de lease.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03 21:02
@TS: Ik wil niet lullig doen, maar ik rij met een Volvo V70 op benzine gemiddeld ongeveer 1:9,5. Op een afstand van 1500km, gebruik ik dus ruim 150 liter brandstof. Met de huidige tarieven voor Euro98 (€2,159) aan de snelweg kom ik op ruim 300 euro voor dat ritje. En dan heb ik het nog maar niet over het start tarief (motorrijtuigbelasting) wat ik iedere maand mag betalen om de auto op de oprit te zetten. Als je wil ruilen, dan hoor ik het wel: wat mij betreft kunnen we 1 op 1 oversteken.

Bottom line: autorijden is duur. Of je nu diesel, benzine, LPG of elektra verstookt: het kost allemaal geld. En als je dat in een beetje luxe wil doen, dan kost het (dankzij formaat en gewicht) nog veel meer.

[Voor 17% gewijzigd door Philip_Janssen op 12-03-2023 13:43]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Met een auto van ~1550 kilo 1500 kilometer rijden voor net geen 20 cent per kilometer, dat lijkt een prima kostenplaatje?
Helemaal als je meerekent dat er geen MRB betaald hoeft te worden...

• mitsumark
  • Nu online
sham27 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Zeker niet. Maar een ICE is ook niet goedkoop. Het voordeel is dat je een ICE goedkoper kan rijden, omdat er veel meer aanbod is. Je kan bijvoorbeeld voor 20K een fatsoenlijke ICE kopen, maar geen fatsoenlijke EV.

Maar als je appels met appels vergelijkt is een EV zeker wel goedkoper. Vergelijk maar eens het tarief voor een instap i4 met een instap 4 grand coupe in de lease.
Dat is alleen maar vanwege de BPM en MRB, die vervallen straks wellicht beiden (ten gunste van kilometerheffing)...?

De i4 edrive40 en 430i lijken me het meest gelijkwaardig en kosten beiden 64k.
Bij de i4 is de BPM 0 euro, bij de 430i is de BPM 10406 euro, dat is dus eigenlijk een auto van 54k, best wel goedkoop...

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 12-03-2023 13:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:08
Beekforel schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:43:
Met een auto van ~1550 kilo 1500 kilometer rijden voor net geen 20 cent per kilometer, dat lijkt een prima kostenplaatje?
Helemaal als je meerekent dat er geen MRB betaald hoeft te worden...
1500 kilo? Doe maar 2000-2200kg ledig gewicht.

• sham27
mitsumark schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:45:
[...]
Dat is alleen maar vanwege de BPM en MRB, die vervallen straks wellicht beiden (ten gunste van kilometerheffing)...?

De i4 edrive40 en 430i lijken me het meest gelijkwaardig en kosten even veel.
Bij de i4 is de BPM 0 euro, bij de 430i is de BPM 10406 euro, dat is dus eigenlijk een auto van 54k, best wel goedkoop...
BPM is geen indicatie voor dat dit wordt ingevoerd voor EV’s. En dan nog zal de overheid dit gebruiken als sturingsmiddel om van ICE weg te gaan.
MRB invoering voor EV’s misschien, maar daar is ten eerste nog geen duidelijkheid over en ten tweede maakt het verschil niet goed.

Kilometerheffing is op zijn vroegst 2030, dus niet relevant op dit moment.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De XC40 is ook niet de zuinigste. Met een Model Y was je icm het Supercharger netwerk aanzienlijk minder geld kwijt geweest, had je nog fors in de aanschaf gescheeld ook.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Beekforel
  • Laatst online: 13:40

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheBrut3 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:57:
[...]

1500 kilo? Doe maar 2000-2200kg ledig gewicht.
Ah, 500+ kilo aan accu vergeten mee te rekenen. De (lichtste) benzine variant weegt 1554 zie ik.

• mitsumark
  • Nu online
sham27 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:57:
BPM is geen indicatie voor dat dit wordt ingevoerd voor EV’s. En dan nog zal de overheid dit gebruiken als sturingsmiddel om van ICE weg te gaan.
MRB invoering voor EV’s misschien, maar daar is ten eerste nog geen duidelijkheid over en ten tweede maakt het verschil niet goed.

Kilometerheffing is op zijn vroegst 2030, dus niet relevant op dit moment.
Zolang BPM over CO2 gaat hoef je als potentiele EV koper inderdaad geen zorgen te maken.

Aangezien het gat tussen 2026 en 2030 nog een groot grijs gebeid is, lijkt me MRB wel relevant.
Als er namelijk niks besloten wordt (en zo gaat dat wel eens in de politiek), dan wordt de (PH)EV door zn gewicht erg duur om te hebben staan.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:55

MLLL

Palm Treo 650

Blokker_1999 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:48:
[...]

En als je dat overal te duur vindt, sta je uiteindelijk stil, zonder benzine in de tank ...

Zoals reeds eerder benoemd, je bent in de basis niet verplicht om je in te lezen in laadpassen. Betaal met je debit of credit card. De grote netwerken aanvaarden dit tegenwoordig. Maakt niet uit of het een Tesla, een Ionity of een FastNed is bijvoorbeeld. Allemaal aanvaarden ze je kaarten wel, en dan betaal je vaak ook overal een gelijkaardige prijs van rond de 80 a 90 cent per kWh.

Of je doet onderzoek, net zoals je tankpassen hebt om goedkoper benzine of diesel te tanken heb je laadpassen waarmee je geld kunt besparen bij het laden van je EV. Daar moet je wat tijd insteken om te kijken, te vergelijken. Je kan mogelijks abbonementen afsluiten die het goedkoper maken om ergens te laden. Er zijn vele mogelijkheden en ja, dat kost tijd. Maar niemand verplicht je om tijd te steken in het besparen van geld.
Ach net voor 2.07 euro de liter E5 in mijn tank gegooid langs de a12.
Vakantie is vakantie en kon weer 780 kilometertjes verder.

• mitsumark
  • Nu online
revolution-nl schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:01:
De XC40 is ook niet de zuinigste. Met een Model Y was je icm het Supercharger netwerk aanzienlijk minder geld kwijt geweest, had je nog fors in de aanschaf gescheeld ook.
XC40 was eerder beschikbaar en in 2022 niet duurder dan de Y.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luap82
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-03 15:38
Blokker_1999 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:26:
[...]

Tsjah, was net even uit nieuwsgierigheid het (X)C40 topic aan het lezen en dan zie je daar helemaal achteraan een post van @Luap82 die schrijft
[...]
en daaronder een foto van een tripcomputer die aangeeft een verbruik van rond de 26kWh/100km te hebben gehad.
Meningen verschillen.
Ach ja. Snelladen met de Volvo plugsurfing kaart valt dan weer mee. 40 cent per kWh. Was terug maar 79 euro kwijt. Beetje inlezen scheelt de helft. Welke kaart je waar gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
Blokker_1999 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:26:
[...]

[...]

Meningen verschillen.
Half verhaal, om e.e.a. in goed perspectief te zetten moet je wel de condities erbij vermelden.
Zoals: "Auto was helemaal vol. Vier volwassenen en een kind. Kofferbak vol. Dakbak XL erop helemaal vol en in 4 stops teruggereden vanaf Kaltenbach. Zelfs stukken 130 / 140 gereden dus het had zuiniger gekund."
En dan is een verbruik van 26kWh/100km best netjes...

[Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 12-03-2023 16:53]

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:49
teacher schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:16:
De mensen die in 2014 een ev kochten waren early adopters, nu zitten we bij de early majority.
* teacher heeft toch ook een aantal jaartjes prive een ev, maar ziet zichzelf niet als early.

Ik denk ook niet dat particuliere ev's per se goedkoper zijn, helemaal niet als je op straat moet laden.
Hmm, dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Dat is gewoon afhankelijk van je locatie en hoe je je EV gebruikt. Wij laden (excl. vakantieverbruik) een handvol keren per jaar bij een snellader, restant van de tijd gewoon aan de lokale paal in de straat.

Ik durf zeker wel te beweren dat ik goedkoper uit ben aan die paal dan dat ik dat thuis zou zijn (wanneer ik dat überhaupt zou mogen), zelfs met onze zonnepanelen.

De zonnepanelen leveren per saldo misschien wel genoeg terug om die auto vol te laden, maar wat ik dan linksom niet betaal, betaal ik rechtsom voor het verbruik dat ik anders weg had kunnen salderen. Daarbij is het tarief van onze openbare palen nog steeds lager dan bijvoorbeeld het prijsplafond.

N=1 misschien, maar door de lage prijs aan de openbare palen hier rijd ik (en met mij waarschijnlijk ook alle andere gebruikers van die palen) gemiddeld nog steeds goedkoper per km dan ik met een ICE zou doen. (waarbij de aanschafwaarde en afschrijving buiten beschouwing worden gelaten O-) )

[Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 12-03-2023 17:19]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Is het ook niet. Helaas zijn de energieprijzen 4x over de kop gegaan sinds de inval in Oekraine. Dat terwijl de brandstofprijzen maar marginaal zijn gestegen en inmiddels weer rond het oude niveau liggen, maar nog wel genieten van verschillende belastingkortingen.
Voorheen was een EV 50% tot 75% goedkoper per kilometer, tegenwoordig is dat (zeker aan de snelladers) inderdaad niet meer het geval.

Hoe komt dat?

Momenteel wordt energie geprijsd op het niveau dat de duurste opwekker rekent. Dat zijn vaak gasturbines, waardoor de energieprijs per direct gekoppeld wordt aan de (kale) gasprijs. Dat is best raar, want op grote delen van de dag hebben we ruim voldoende zonne-energie of wind-energie en is energie dus helemaal niet zo duur. Energieleveranciers met zonnepanelen of windmolens lopen nu dus ook helemaal binnen.

Daarnaast is het momenteel feitelijk zo dat stroom veruit het zwaarst belast wordt. We hebben in NL nog altijd een accijnsverlaging op brandstof, en de belastingdruk op gas en benzine was al fors lager dan die op elektriciteit. Met ingang van 2023 is de belasting op gas en benzine feitelijk gedaald, en die van elektriciteit toegenomen. Letterlijk de enige vorm van energie die groen kán zijn kent fors meer belasting dan de fossiele alternatieven. De hoofdoorzaak is naar mijn idee voornamelijk inkomenspolitiek.

Elektrisch rijden is, mits je slim omgaat met laadlocaties/passen en thuis een energieoverschot hebt, nog altijd goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Aan de snellader ziet het er inderdaad anders uit, maar gelukkig zijn die prijzen (evenals de energietarieven in west-Europa) inmiddels wel weer aan het dalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

TIGER1125 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Hmm, dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Dat is gewoon afhankelijk van je locatie en hoe je je EV gebruikt. Wij laden (excl. vakantieverbruik) een handvol keren per jaar bij een snellader, restant van de tijd gewoon aan de lokale paal in de straat.

Ik durf zeker wel te beweren dat ik goedkoper uit ben aan die paal dan dat ik dat thuis zou zijn (wanneer ik dat überhaupt zou mogen), zelfs met onze zonnepanelen.

De zonnepanelen leveren per saldo misschien wel genoeg terug om die auto vol te laden, maar wat ik dan linksom niet betaal, betaal ik rechtsom voor het verbruik dat ik anders weg had kunnen salderen. Daarbij is het tarief van onze openbare palen nog steeds lager dan bijvoorbeeld het prijsplafond.

N=1 misschien, maar door de lage prijs aan de openbare palen hier rijd ik (en met mij waarschijnlijk ook alle andere gebruikers van die palen) gemiddeld nog steeds goedkoper per km dan ik met een ICE zou doen.
Eens, dat is uiteraard nog steeds plaats/pas/paal afhankelijk, alhoewel de 18 cent vattenfall in brabant/limburg helaas echt voorbij is. (Tegenwoordig bijvoorbeeld 72!!! cent in utrecht).
Ik kan gelukkig opladen via overschot pv. :D

En op vakantie schuiven we een hoop weg onder "vakantiegemak": dus we rijden niet 20 kilometer om naar een goedkope snellader, maar ionity met een enbw ernaast is een no brainer. En geen 40 pasjes, maar een stuk of 10, waar we er 3 of 4 veel van gebruiken. Maar of je nou laadt voor 28 of 32 euro maakt op het vakantiebudget bij ons niet zo veel uit.

[Voor 88% gewijzigd door teacher op 12-03-2023 17:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Naast de hele: "@Jack0007 heeft te duur geladen, en niet zuinig gereden" discussie (@teacher gaf al mooi aan dat het wel kán voor equivalent benzine prijzen met diezelfde auto) moeten we ook twee andere dingen niet vergeten:

1. Ik hoop voor de geestgesteldheid van OP dat hij dit soort ritjes niet elke dag maakt. Sterker nog: als we er vanuit gaan dat 3,2mln woningen in Nederland een eigen oprit of parkeerplek hebben, en van de woningen die daar niet in vallen, 4 van de tien op de noemer "rijtjeshuis zonder privéoprit maar wel met mogelijkheid tot thuisladen" valt, ga ik er, zeker gezien het soort auto en de kosten er van, hij doorgaans gewoon thuis kan opladen. Ook daar kan je "slim" mee spelen, zeker als salderen verdwijnt, door te laden als de stroom goedkoop is, óf als je zelf een overschot opwekt. Snelladen (of beter: DC laden, sleutelwoord is dat er infrastructuur nodig is) zal eerder uitzondering dan regel zijn voor een flink percentage van de autorijders.
2. Inderdaad -- benzine was net zo duur geweest, maar laten we ook maar eens rekenen (weer) met kWh gereden, en de hoeveelheid liters. Hij heeft in totaal ongeveer 121 liter benzine nodig gehad. Laten we niet vergeten dat benzine/liter een hoop meer kWh heeft: sterker nog, zo'n 9 (eigenlijk meer, maar 9 rekent makkelijker). Dan zou hij als hij benzine had gereden 1089 kWh getankt hebben. Het cijfer in de OP is een stuk lager, blijkbaar is benzine (surprise) minder efficiënt dan puur elektra. Eigenlijk zouden we de kWh prijs moeten 'standaardiseren' afhankelijk van locatie. Een dorpspomp mag niveau thuisladen zijn, een snelwegpomp zou aan een DC lader gekoppeld moeten worden qua prijs. Een litertje benzine zou dan al snel €4-€5 kosten. Wat niet eens zó onrealistisch is gezien de hoeveelheid energie die in de productie er van ging zitten.

Het maatschappelijke debat "elektrisch rijden" kan je op een hoop niveaus voeren. Ik snap de shock wel van de kosten van zo'n wintersport-trip. Je gaat zeker gezien de kosten van de auto dan al vrij snel denken: "dit is niet goedkoper, sterker nog: duurder".

Elektra is echter heterogeen, en kan je op elke mogelijke manier opwekken die je maar wilt. Grannychargers, zonnepanelen, het gewone lichtnet, camping krachtstroom, en DC snelladers zijn allemaal opties. En daarachter kan wind, zon, water, zwaartekracht, of zelfs een noodaggregaat zitten. De elektrische auto zal zelfs in dat geval efficiënter zijn.

En daar zit hem voor mij ook een beetje het gevoel in: we beginnen nu door te krijgen hoe veel energie vervoer kost. Want we koppelen onze auto ineens aan iets wat we al honder(den) jaren met ons huishouden doen. Benzine/diesel/kerosine is té abstract gebleken. Energie is echter energie, en transparantie is noodzakelijk. Een EV voelt ineens mega duur daardoor, en benzine eigenlijk heel goedkoop. Ga eens elektrisch vliegen overigens, en je valt al helemaal stijl achterover hoeveel energie er verbruikt wordt. Een kWh is een kWh, en je zal ook de hele keten moeten bekijken. Die 9kWh voor een litertje benzine is nog vrij laag als je daar rekening mee houdt. En dan kun je de volgende vraag stellen: is elektra zo duur, of is fossiel zo goedkoop?

Ik zoef ook met een veel te grote, niet zuinige EV over de snelweg (een Ioniq 5) maar omdat ik nu zo'n 5 jaar elektrisch rijdt, weet ik redelijk van wanten met zuinig zijn, regenereren, en het effect van wind/snelheid. Met m'n 17,8 kWh/100km ben ik vrij zuinig, maar dan nog: had ik de i6 gezien toen ik m'n i5 bestelde, had ik een i6 besteld. Ik zou niet meer terug willen, en die "twee keer per jaar snelladen op lange routes" houd ik voor lief, want het is altijd zuiniger dan vliegen (puur op kWh, en ik gebruik de term zuinig: niet goedkoop, goedkoop zou het moeten zijn). De rest van de tijd? Het gemak van 'altijd een volle tank' vanwege een mooie 3-fase plug met eigen meter en veiligheidssysteem op m'n oprit (aka: laadpaal -- maar het is en blijft eigenlijk gewoon een stopcontact).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
mitsumark schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Gemak dient de mens, lijkt me een prima streven.
Waarom zou je het moeilijke pad bewandelen?
Tja, het is ook gemakkelijker om het hele land te asfalteren ipv dat we 'wegen' hebben. Het is ook makkelijker om alles wat je nodig hebt te stelen, ipv er voor te werken.
Lijkt mij geen goed streven.

Als we telkens en alleen maar voor het makkelijke en kortzichtige zouden kiezen, dan zou de wereld een hel zijn, daar ben ik van overtuigd :) daarnaast hebben we nou eenmaal maar 1 planeet, en 1 leefomgeving die we een beetje schoon mogen houden.

Nooit meer naar een tankstation hoeven is ook best fijn :) en persoonlijk vind ik ook dat elektrisch rijden vééél fijner is dan een schakelbak met trage gasrespons. Maar dat is misschien smaak; er zijn ook nog altijd mensen die voor de lol een paard voor de wagen spannen.
We verschillen in ieder geval van inzicht wat 'het moeilijke pad' is.

[Voor 9% gewijzigd door Richh op 12-03-2023 17:25]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Los van het feit dat er nogal wat EV rijders zijn onder de Tweakers, kijk ik hier toch ook wel een beetje van op.

Enerzijds OP, want zoals terecht is opgemerkt kost tanken langs de snelweg nou eenmaal meer. En snelladers zijn duurder dan “gewone” laders. Dus de klaagzang van OP kan ik niet helemaal begrijpen.

Aan de andere kant: ik heb net mijn eerste EV besteld, levering hopelijk eerste week augustus. Ik rij deze zakelijk, waarbij ik alle kilometers kan en mag declareren dus hoef ik niet zo naar prijzen te kijken. Maar mezelf kennende zou wat OP overkomen is mij ook kunnen gebeuren: iets te makkelijk denken dat het allemaal niet zo gek veel zal schelen om vervolgens wakker te schrikken als blijkt dat er tig verschillende laadpassen zijn met allemaal eigen tarieven, voor- en nadelen en je dus daar eigenlijk eerst een complete universitaire studie tegenaan moet gooien om te zien wat voor jou op welk moment het voordeligst is (ja, ietwat gechargeerd ;) ).

Ik vind sommige commentaren dan ook heel makkelijk zeker de opmerking “clown”: dit topic is voor mij in ieder geval leerzaam, en ik denk ook wel voor wat anderen.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Modbreak:Ik heb zojuist een zwik off-topic reacties verwijderd en een paar andere gemodereerd. Laten we het on-topic houden en bejegen elkaar met respect zodat de boel niet ontspoort

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:57
Pietervs schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:49:
Maar mezelf kennende zou wat OP overkomen is mij ook kunnen gebeuren: iets te makkelijk denken dat het allemaal niet zo gek veel zal schelen om vervolgens wakker te schrikken als blijkt dat er tig verschillende laadpassen zijn met allemaal eigen tarieven, voor- en nadelen en je dus daar eigenlijk eerst een complete universitaire studie tegenaan moet gooien om te zien wat voor jou op welk moment het voordeligst is (ja, ietwat gechargeerd ;) ).
Ik denk ook dat dit het "probleem" is.

Situatie diesel/benzine bij een wintersport vakantie: je rijd aan, tankt als het (bijna) nodig is en aan het einde van de vakantie ben je X euro kwijt voor een paar keer tanken.

Blijkbaar is de situatie elektrisch rijden bij een wintersport vakantie: vooraf kijken waar je kan (snel)laden. Vooraf bekijken welke pas en/of abonnement nodig is om een redelijke prijs per kWh te hebben. Aan het einde van de vakantie ben je Y euro kwijt voor Z laadsessies.

Het verschil tussen X en Y is blijkbaar op dit moment niet heel groot, als je tankt en snellaad langs de snelweg. Het is dan m.i. logisch om je af te vragen of je wel op wintersport vakantie wil met een elektrisch voertuig.

• vistu
  • Laatst online: 16:34
Plenkske schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Situatie diesel/benzine bij een wintersport vakantie: je rijd aan, tankt als het (bijna) nodig is en aan het einde van de vakantie ben je X euro kwijt voor een paar keer tanken.

Blijkbaar is de situatie elektrisch rijden bij een wintersport vakantie: vooraf kijken waar je kan (snel)laden. Vooraf bekijken welke pas en/of abonnement nodig is om een redelijke prijs per kWh te hebben. Aan het einde van de vakantie ben je Y euro kwijt voor Z laadsessies.

Het verschil tussen X en Y is blijkbaar op dit moment niet heel groot, als je tankt en snellaad langs de snelweg. Het is dan m.i. logisch om je af te vragen of je wel op wintersport vakantie wil met een elektrisch voertuig.
Ik weet het niet, zo heb ik het zelf niet ervaren. Drie dagen na levering van mijn PS2 ben ik naar de Franse alpen gereden. Ik heb de laadpas meegenomen die ik bij de auto heb gekregen (van Plugsurfing) en een Fastned abo met autocharge afgesloten. Ik heb absoluut de hoofdprijs niet betaald, heb niet van tevoren uitgebreid gepland en had geen twintig pasjes nodig. Misschien was ik naïef en had ik geluk, maar het zou net zo goed kunnen dat het allemaal niet zo lastig meer is als veel mensen op dit moment nog denken.

Uiteraard was ik er wel van op de hoogte dat Fastned goed betaalbaar is met een abo, en dat ik bij Ionity goedkoop kan laden met de plugsurfing pas, maar ik heb daar uiteindelijk maar bij 1 lader gebruik van gemaakt omdat de navigatie daar zelf mee kwam.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Ik denk vooral dat het terecht is dat je 'probleem' tussen aanhalingstekens zet.

Ook met een brandstofauto scheelt het als je enigszins van tevoren uitzoekt waar je goedkoop kan tanken. Net als bij een EV.

Wat wel zo is, is dat selectief shoppen met de juiste pasjes bij de juiste aanbieders, misschien wel 30% van de kosten kan schelen. Dat terwijl het bij benzine/diesel misschien een keer 10% is. Dat 'voelt' misschien wat meer 'verwaarloosbaar' dan het verschil dat de EV-rijder met wat puzzelen kan berekenen. Maar laten we het wel in perspectief zetten: onder de streep is het tientjeswerk.

En onder de streep blijft een niet-puzzelende EV-rijder niet noemenswaardig veel duurder uit dan de benzine/dieselrijdende EV die ook langs de snelweg tankt in een vergelijkbare auto.

Persoonlijk heb ik zoiets: ik ben op vakantie, en die paar euro die je misschien 1x of 2x per jaar 'meer' zou moeten betalen maken dan niet zoveel uit. Die vallen in het niet bij de rest van je vakantiekosten, en trouwens ook als je de besparing van de rest van het jaar meerekent :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:57
Richh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:49:
En onder de streep blijft een niet-puzzelende EV-rijder niet noemenswaardig veel duurder uit dan de benzine/dieselrijdende die ook langs de snelweg tankt in een vergelijkbare auto.
Dat was inderdaad mijn punt.
Daarom vind ik het ook logisch als je dan achteraf denkt "liever tank ik 1 of 2 keer, vergeleken met de laadsessies die ik nu heb gehad". Puur kijkende naar een vakantie vanaf een km of 800, niet kijkende naar wat je de rest van het jaar rijd.

[Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 13-03-2023 10:57]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
sham27 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Je bent ook iets minder gebonden aan dure locaties. Met een ICE tank je op de bestemming wel ergens in een dorp, maar als je om de 200km o.i.d. moet laden ben je gebonden aan snelwegtarieven.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gisteren over dag ging het tarief naar 23 cent (incl btw), en deden mijn zonnepanelen 1/3 van de totale 11kwatt laadsnelheid. De accu zit weer goed vol. Dat is mazzel.

Mijn idee is dat we over een tijdje ook weer langs de snelweg voor 20 cent per kwh kunnen laden, zeker gezien de enorme hoeveelheid zonne energie die er wordt aangelegd.

Ik heb er vertrouwen in dat die 70cent per kwh alleen maar naar beneden gaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:45
teacher schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:17:
Ja, sinds de elektriciteitsprijzen zo bizar gestegen zijn is laden (en zeker snelladen) schofterig duur.

Aan de andere kant: ik pak even je bovenste laadsessie, in euskirchen bij de mac. Daar staat een ewe go lader die jou 88 cent per kwh heeft gekost. Welke laadpas was dat? Als je daar bijvoorbeeld een maingau pas had gebruikt was je 59 cent kwijt geweest en had de sessie je geen 21 euro gekost, maar 14.

Laten we even uitgaan van die 30% die je teveel hebt betaald: Dan had jouw trip dus ook 207 euro kunnen kosten.

Laten we dan rekenen met het gemiddelde verbruik van een benzine xc40:
https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/volvo/xc40/
8 liter per 100 km. Keer 15,2 is 121 liter. Keer de gem literprijs in duitsland: (https://www.anwb.nl/vakan...g/brandstofprijzen-europa) 1.77 is 207 euro.

Toeval? ;)
Als ik dit verhaal zo lees ligt hier een schone taak voor wat overheidsregulering.

Vind de OP qua toon nou niet bepaald constructief, maar als ik jouw relaas lees zakt me de moed ook wel een beetje in de schoenen. EV rijden is al iets 'uitdagender' dan ICE rijden, maar het aspect van kosten/abonnementen/laadpalen is iets dat de fabrikanten en overheden zelf in de hand hebben.

Ergo; ik heb als consument helemaal geen tijd of zin om me telkens te verdiepen in welke aanbieder en laadpaal op het tijdstip dat ik er voorbij kom het goedkoopst is. De verschillen zijn zoals je aangeeft ook nog eens gigantisch.

Hier is toch heel veel winst te behalen?

iRacing Profiel

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:38
Als je bijvoorbeeld een Tesla had gereden had je ipv 24kwh/100km een verbruik gehad wat 30% lager zou zijn en daarnaast significant minder betaald per geladen kWh.. Kwestie van onderzoek doen voordat je iets aanschaft?

• teacher

teacher

Dysgaf!

alexbl69 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Als ik dit verhaal zo lees ligt hier een schone taak voor wat overheidsregulering.

Vind de OP qua toon nou niet bepaald constructief, maar als ik jouw relaas lees zakt me de moed ook wel een beetje in de schoenen. EV rijden is al iets 'uitdagender' dan ICE rijden, maar het aspect van kosten/abonnementen/laadpalen is iets dat de fabrikanten en overheden zelf in de hand hebben.

Ergo; ik heb als consument helemaal geen tijd of zin om me telkens te verdiepen in welke aanbieder en laadpaal op het tijdstip dat ik er voorbij kom het goedkoopst is. De verschillen zijn zoals je aangeeft ook nog eens gigantisch.

Hier is toch heel veel winst te behalen?
Ja, hier is winst te behalen; de markt is ook nog piepjong en zit wmb in de "storming" fase. Aan de andere kant: als benzine automobilist weet je ook precies welke tankstations in de buurt goedkope benzine hebben, of waar er een aanbieding is (denk aan de rijen bij de tinq tijdens een "max" aanbieding) of waar de tankpas van de baas de meeste korting geeft. Daar hebben consumenten zich ook in verdiept.

Om in deze analogie verder te gaan: ik zie ook mensen langs de snelweg tanken: die willen/hoeven zich er niet in verdiepen, of maken de afweging wat duurder te tanken, de tijdwinst te pakken en door te rijden.

Ja, het is ondoorzichtig, maar als je niet per se het onderste uit de kan wil (voor 47 cent laden in plaats van 49) dan valt het mee en kom je met een pasje of 3 a 4 een heel eind.

* teacher heeft ook gewoon bij ionity geladen in het buitenland tijdens de vakantie, want lekker makkelijk en vakantiebudget.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Richh schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:49:
[...]

<knip>
Persoonlijk heb ik zoiets: ik ben op vakantie, en die paar euro die je misschien 1x of 2x per jaar 'meer' zou moeten betalen maken dan niet zoveel uit. Die vallen in het niet bij de rest van je vakantiekosten, en trouwens ook als je de besparing van de rest van het jaar meerekent :)
Mee eens hoor, het is tientjeswerk op een (ski)vakantie en daarom niet bijster interessant. Tenminste niet voor een vakantie.

Maar als je het allemaal niet zo in de gaten hebt, ga je dus thuis net zo hard 'nat' omdat je niet in de gaten hebt dat het tanken bij snelladers zoveel duurder is, dat je met pasje X bij Y zoveel procent goedkoper uit bent, dat je met je zonnepanelen semi-gratis tankt, enzovoort.

Ik denk dat @teacher dan ook gelijk heeft; de markt is nog jong en zal zich nog moten stabiliseren. Dat zal betekenen dat een aantal van die laadpas-aanbieders om gaan vallen en prijzen wat minder ver uit elkaar zullen gaan liggen. Maar het zal nog wel ff duren voor het zover is, vrees ik.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Jaapio_B
  • Laatst online: 16:44
Het reizen met een BEV in het buitenland vergt wat meer planning dan de meesten mensen tegenwoordig gewend zijn.
Zeker als je prijsbewust wil zijn,

Jaren geleden toen LPG nog in was had je ook mensen, zoals mijn vader, die voor de route door Frankrijk, die uiteraard niet via de peage ging, met een gids van de ANWB plande waar hij de auto weer met LPG kon vullen.

Daarvoor had je ook nog eens een aantal verloopnippels voor nodig omdat er niet één standaard aansluiting was.

Natuurlijk was het ook mogelijk om gewoon op benzine te rijden maar LPG was goedkoper.

Aan alles komt een eind.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:48
Vooruit plannen en kijken is altijd belangrijk.

Vroeger was de actieradius van de meeste wagens amper meer dan 400-500 kilometer.
Natuurlijk was en is het tanken binnen een paar minuten gedaan dat dan weer wel.
Maar vaak denk ik "schei te uit met het klagen dat je maar 500 km (ik noem maar iets) kan rijden, maar ja dan denk ik maar dat ik al een ouwe l.. ben :+

Jammer dat vrijwel iedereen tegenwoordig zo gejaagd moet leven.

Iets wat altijd gebleven is is vooruit kijken en plannen, daarmee kan je besparen op zowel de kosten als ook op de tijd.
Stippel je de reis uit of ga je op de bonnefooi.

Mijn profiel op Discogs

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat het laadpas ding inderdaad best een 'factor' is. De analogie die ik gebruik is eigenlijk de "sim kaart". Een SIM-kaart geeft je toegang tot een netwerk, en de samenwerking tussen verstrekker sim kaart en operator van het netwerk bepaald én toegang, én kosten (en verrekening daarvan). In de beginjaren van mobiel telefoneren en 'onderweg' was het voor de techneut niet ongewoon om meer sims mee te nemen (en in sommige gebieden dat nog steeds te doen), en dus meerdere abonnementen/betaalstructuren aan te gaan, en ook dual sim telefoons te kopen.

eSim's maken dat een stuk eenvoudiger, maar hoe je het ook wend of keert: een SIM is toch iets heel anders dan voor elk stukje telefoon/gesprek je pinpas tegen je telefoon te houden. Een laadpas is eigenlijk een SIM, maar vanwege de formfactor is de vergelijking met een pinpas natuurlijk vrij eenvoudig te maken: je betaalt met beiden. Ware het niet dat het 'systeem' er achter voor een betaalpas/creditcard natuurlijk een stuk lastiger is, en dat de betaaltransactie een stuk complexer is dan het een domme paal eigenlijk is.

Wat dat betreft denk ik dat we met auto's als de Ioniq 6 eigenlijk blij mogen zijn dat Plug & Charge (als onderdeel van ISO15118) een ding aan het worden is. Hoewel fastned "smart charging" heeft en dezelfde ervaring kan bieden, gebeurd autorisatie daar op het niveau "laadpas gekoppeld aan mac address van de auto". Met Plug & Charge zou je feitelijk meerdere passen als "e-sim" in de auto op kunnen slaan, en met de navigatie als input de beste pas voor de paal kunnen laten kiezen. Het scherm kan natuurlijk bevestiging vragen, en een input om meer passen toe te voegen aan de auto (of je kan Apple/Tesla stijl gaan en de auto alleen z'n eigen abo kunnen doen maar laat ik hopen op consumenten vriendelijkheid en tweaker-vriendelijkheid waarbij de optie tot zelf kiezen aanwezig blijft). In feite zou je dan zelfs met elke publieke AC paal op een veilige manier (want, laten we eerlijk zijn, een mac address zoals bij fastned is niet veilig) koppelen en laden.

Maar goed. Tot nu toe denk ik dat de 'sim kaart' manier van EV laden nog niet weg gaat (en ik hoop dat we de keuze houden). Zowel voor AC als DC genoeg manieren om je voordeel er uit te halen, of, als geld geen issue is: gewoon één pas te hebben. En laten we dan ook eerlijk zijn en zeggen dat hoewel ISO15118 een ding is, en dat het gelukkig gewoon over de type2 (of CCS) plug gaat, er is nog genoeg legacy in het wagenpark met gewoon dom Type2/CCS (zelfs nog een enkeling met een 1-fase tesla port, of een chademo poort, maar ook die kunnen doorgaans nog overal terecht want stroom is stroom)

• jangineer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-03 17:46
Ik denk dat we in een soort van 'through of disillusionment' zitten wat de elektrificatie van ons wagenpark betreft. Lang is de boodschap rond EV's geweest dat je voor een hoge aanschafprijs 'zo goed als gratis' rijdt. Nu het hele systeem op zichzelf moet staan (subsidies worden afgebouwd en de schaalvergroting vraagt structurele investeringen) is dat een fragiele claim.

EV's zijn nog altijd erg duur (en grondstofprijzen van bv. Li of Co zeker niet op weg naar beneden), elektrische infrastructuur is nog ondermaats, en de hele markt heeft nog alle kenmerken van gericht te zijn op een "premium" product. Ook geen gebrek aan mensen die niks zien in een EV-toekomst.

Oplossingen zijn onderweg voor E-infrastructuur (grid-investeringen) en grondstoffen (nieuwe mijnen, recycling), maar het effect van die investeringen zal nog wel wat jaren op zich laten wachten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee