Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
In onze nieuwbouwwoning zijn wij bezig een bad te plaatsen. Het is een acrylbad (Luca LUPA1793). Ik vraag mij daarbij alleen af óf en wat ik zou moeten aarden van het bad.

De installateur heeft bij de afvoer van het bad een aarddraad laten uitkomen. Ook is de vloer in de badkamer voorzien van een aardmat en zijn alle kranen (op de badkraan na) en de metalen douchegoot geaard. Alle waterleidingen zijn van kunsstof (Henco). In de installatiehandleiding van het bad wordt niet over aarding gesproken.

Op internet lees ik zoveel tegenstrijdige berichten, dat ik er niet uitkom wat ik met de aarding moet. Ik heb zelf de volgende opties bedacht:
1. Ik ga het acryl bad niet aarden. Oftewel de aarddraad is alleen voor een (toekomstig) metalen bad.
2. Ik ga de aardedraad aansluiten op het metalen frame / draadeind (met de plastic pootjes) die onder het acryl bad zit.
3. Ik ga de aardedraad bevestigingen op de nikkel/koperen putje onder het bad (die overgaat op kunsstof / pvc afvoer).
4. De combi van 2. en 3.

Kunnen jullie uitsluitsel geven wat te doen? Ik kan er nu nog bij :)

Beste antwoord (via Rebunted op 12-03-2023 23:18)

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:55
Alle stukjes over "aarden" van deze zaken kun je zoiezo wel overslaan. Het is namelijk aanvullende beschermende vereffening. Je vereffend alles in deze ruimte zodat bij een elektrische fout alles hetzelfde potentiaal heeft. In principe zouden zelfs de wcd's nog met de aardmat moeten zijn verbonden. Water is overigens helemaal geen goede geleider.
Je hoeft het afvoerplugje dus niet te vereffenen.

[ Voor 6% gewijzigd door G-addict op 12-03-2023 00:12 ]

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Alle aanraakbare delen van metaal die met water in aanraking komen zouden geaard moeten zijn.
Doorgaans is de mengkraan via de waterleiding geaard, maar als je kunststof leidingen gebruikt zou je die kraan apart moeten aarden.
Heeft het bad een RVS-putje? Zo ja, dan moet deze ook worden geaard.

(Metalen onderdelen die standaard niet met water in aanraking komen hoeven niet te worden geaard zoals ophanghaakjes en de deurklink.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Rebunted
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:47:
Alle aanraakbare delen van metaal die met water in aanraking komen zouden geaard moeten zijn.
Doorgaans is de mengkraan via de waterleiding geaard, maar als je kunststof leidingen gebruikt zou je die kraan apart moeten aarden.
Heeft het bad een RVS-putje? Zo ja, dan moet deze ook worden geaard.
Dus het metalen frame onder het acryl bad hoeft niet?

De badkamerkraan (inbouw in de muur) is volgens mij niet geaard. Heeft aannemer zo gedaan en kan ik niet meer veranderen (inbouwkraan). Dat had dus wel gemoeten?

Het putje is deze. Heeft een koper of nikkel (kan verschil altijd moeilijk zien) basis en een witte dop (materiaal onbekend). Aan dit putje zit kunststof sifon en PVC. Moet deze dan wel of niet geaard worden?

Acties:
  • Beste antwoord

• G-addict
Alle stukjes over "aarden" van deze zaken kun je zoiezo wel overslaan. Het is namelijk aanvullende beschermende vereffening. Je vereffend alles in deze ruimte zodat bij een elektrische fout alles hetzelfde potentiaal heeft. In principe zouden zelfs de wcd's nog met de aardmat moeten zijn verbonden. Water is overigens helemaal geen goede geleider.
Je hoeft het afvoerplugje dus niet te vereffenen.

[ Voor 6% gewijzigd door G-addict op 12-03-2023 00:12 ]

• G-addict
Om mezelf wat werk te besparen, hier staat het aardig uitgelegd:

https://www.ew-installati...e-vereffenen-in-badruimte

• Rebunted
  • Niet online
Top. Conclusie is dus optie 1; bad niet aarden.

Thx!
Pagina: 1