Toon posts:

Vreemd en complex probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Oke..het verhaal is als volgt:

Ik had 2 computers met een cross verbonden. Allebei win2k, met 192.168.0.x en 255.255.225.0 als instellingen. Alles werkte perfect..ADSL (hccnet) delen was geen probleem, allen lag ie er (te) vaak even uit. dan deed het netwerk het niet en moesten we wachten of booten en dan konden we verder. Het zijn overigens 2 computers, de een AMD th.b 1000 en de ander INTEL p3-800 (Via en Intel chipset)

Nu dacht ik: ik gooi er een server tussen (AMD, VIA), sluit de 2 computers via een hub aan (alle drie de stekkers dus in de hub), ip's laat ik het zelfde (server heeft .1 en de clients .2 en .3, met hetzelfde subnet.

Daarna konden ze elkaar niet pingen, je zag elkaar niet (wel zichzelf), terwijl de hub het leek te doen. Ik heb ALLEs geprobeerd..mensen gebeld die zelf een netwerk hebben en even alle instellingen laten sjekken, maar NIETS werkt.
Ik dacht: ik breng het even in de oude situatie terug...gewoon cross, de oude 2 computers...alle instellingen weer terug, maar nu geeft ie hetzelfde probleem (niet pingen, niet elkaar zien, maar wel zichzelf)...

Wat denken jullie:
1. Via chipset is de boosdoener
2. Netwerkkaart(en) kapot?
3. ALLE kabels kapot (de gewone utp en nu plotseling deze cross ook)
4. Windows zo vaak ingesteld ivm het netwerk dat hij de instellingen door elkaar mixt en er zelf niet wijzer van wordt?
5. iets anders?

Kan ik op de een of andere manier de hub en de kaarten controleren of ze werken? pingen op 127.0.0.1 werkt (ik heb in de search gezeten ;-) en zoals ik zei: ze zien zichzelf wel....Waar zit 'de breuk'

We worden hier aardig wanhopig, aangezien hij voor deze tijd ook TE vaak uitviel

Help me :'(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom denken mensen gelijk dat het aan een VIA chipset ligt als de kat van de buren in hun tuin sch**t ?

Ik zou eens proberen je NICs en de bekabeling te checken.
Branden alle lampjes wel goed en staan je NICs niet p/o op full-duplex?

Wissel eventueel de kaarten en kabels installeer je netwerk protocollen helemaal opnieuw (moet je toch doen als je de NICs ruilt) en ping van pc1 naar router en andersom.

Stukje voor stukje aanpakken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 00:20
Op alle pcs aanmaken

Client voor microsoft netwerken| client

TCP/IP | 192.168.0.30(pc 1)subnet: 255.255.255.0| protocol
IPX 16 entry cache , 802.2(auto werkt niet) | protocol

Identificatie

Alle pcs een unieke naam
Werkgroep identiek! B.v , thuis

Aanmelden

Client voor microsoft netwerken aanmelden

Delen
Bestanden delen

Opnieuw opstarten

HD delen

Zo heb ik het thuis

Verwijderd

Lijkt mij een brakke netwerkkaart eigenlijk

Als je pingt vanaf de server naar PC2 of PC3 krijg je dan response terug, of pingt vanaf de clients naar de server ?
enz enz

De HUB, branden de ld'tjes wel van de HUB ?

Je hebt nu weer 2 pc's toch ? als je nu ff een netwerkkaart vervangt door 1 waarvan jij zeker weet dat deze werkt kun je opnieuw proberen te pingen, (alleen hopen dat die andere kaart niet stuk is anders moet je ook deze vervangen)

Ik moet sneller typen :( :)

Verwijderd

de gateway is wel veranderd, want je vertelde dat ip-nrs hetzlefde waren.
Dus oude situatie
IP gateway
pc2 192.168.0.2 geen =server
pc3 192.168.0.3 192.168.0.2

nieuwe situatie
pc1 192.168.0.1 geen =server
pc2 192.168.0.2 192.168.0.1
pc3 192.168.0.3 192.168.0.1

mijn ervaring is overigens: als je gaat schuiven dan werkt het vaak niet meer.
OOk zaken als de master browser verstoren ook het (lokale) netwerk, omdat er een oude browser lijst bestaat en als de PC's in de nieuwe situatie om de master browser "vechten" kan dit zoveel conflicten opleveren dat het netwerkverkeer volkomen verstoord raakt. Er is veel info hierover op het net. Een oplossing hiervoor kan het gebruik van WINS zijn, zodat deze conflicten niet meer optreden. Mijn ervaring is dat een schone windows installatie ook vaak de problemen als sneeuw voor de zon laat verdwijnen......
Ik ben er helaas ook nog niet achter hoe je dit via "reparaties" kunt doen......daarom maak ik vaak een ghost file en heb dan in principe snel een basis installatie terug waarvan ik weet dat ie werkt.

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 18:18

Mathizsias

Drizzt

Op zaterdag 01 september 2001 00:44 schreef BackSlash32 het volgende:
Waarom denken mensen gelijk dat het aan een VIA chipset ligt als de kat van de buren in hun tuin sch**t ?

Ik zou eens proberen je NICs en de bekabeling te checken.
Branden alle lampjes wel goed en staan je NICs niet p/o op full-duplex?

Wissel eventueel de kaarten en kabels installeer je netwerk protocollen helemaal opnieuw (moet je toch doen als je de NICs ruilt) en ping van pc1 naar router en andersom.

Stukje voor stukje aanpakken.
[vrijdagnachthumormodusaan]
:+ :+ !!! WHAHAHAHHA lol lol lol lol !!! :+ :+
[/vrijdagnachthumormodusuit]

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik over de via chipset begon is omdat er aardig wat mensen dit in topics ophaalden (toen ik de search raadpleegde)...ik bedoel..het is gebleken dat er problemen knnen zijn, dus waarom niet hier?

zelf dacht ik ook aan opnieuw installen, alleen zit mijn broer in de websites en wil niet alles opnieuw erop zetten (ik raad hem een ghost aan)

Voor de rest...ik was idd bang voor het vervangen van instellingen enzo, dat dat het probleem zou kunnen zijn, of dus de netwerkkaart. Ik denk dat ik beide ga doen!

bedankt voor jullie reacties en ik zal het hier nog even laten weten!

Verwijderd

Je gebruik crosscables? Aan een hub?

(spittle laughter)

Verwijderd

ook belangrijk,

Het activity lampje knippert???

Hij kan wel LINK geven maar er moet ook activity zijn, zo niet, properly kabel defect..

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

Mischien kaarten op 100mb en de hub maar 10 ?

I believe what I want to Believe

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Druk nou eerst eens ff die crosscable tussen 2 pc's en sla die hub over, dan wordt het probleem al iets kleiner.

B.T.W. hoe deel jij je verbinding? Heb je firewalls draaien?
Idd denken aan de gateway (al moet ie daarom wel kunnen pingen).

Werkt het nog niet, gooi alles weg en begin 1 voor 1.

• blinkymichiel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-12-2022
Probeer eerst ff te kijken of je jezelf kan pingen...lukt dit bij beide pc's, dan is er (waarschijnlijk) iets mis met de bekabeling...

Kunnen ze, of 1tje zichzelf niet pingen zal het aan 1 of beiden kaartjes liggen...

Wat je doen moet doen is kijken of je de software wel GOED hebt geinstaleert, de drivers dus...die netwerk instellingen zelf heb je zo ongeveer wel goed denkik :P na al die research etc

Uhm, wat je ook kan doen is een andere nic proberen...heb vanmiddag de hele tijd bij een vriend lopen kl*ten met een 1 of ander gaar netwerk kaartje dat zichzelf wel pingde, maar gewoon echt goed fout was..heb ff een kaartje van mezelf in die pc gegooit, zat hij ineens wel in het netwerk!

je kan ook proberen, als er 1 'foute', dus niet zelfpingende nic bijzit, om die eens in een ander pci slotje te doen, daar heb ik in het verleden nog wel eens ssuc6 mee gehad!

hey, ik hoop dat dit je een beetje helpt!

Canon EOS 400D + Sigma 17-70

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 09:03 schreef Masta-T het volgende:
Je gebruik crosscables? Aan een hub?

(spittle laughter)
Het zou natuurlijk geen slecht idee zijn als jij de topic eens gaat lezen en niet gewoon dom antwoord ...er staat duidelijk dat ik de hub heb geprobeerd aan te sluiten met gewone utp kabels en dat ik daarna de oude situatie...2pcs met een cross weer terug heb gezet...

Wie lacht wie nu uit?

Verwijderd

Topicstarter
Lekker even 2 posts achter elkaar ;)

Ik denk inderdaad dat er iets gaar is. Ze pingen zichzelf wel (alle 3 de computers), maar ze kunnen elkaar niet pingen.
Aan de kabels kan het niet liggen omdat hij zowel de utp (met hub) als cross niet meer doet...terwijl diezelfde dag de cross (voordat de hub en andere kabels aan werden gesloten) nog wel werkte.

Het is een 10/100 hub, maar ik heb inderdaad nog niet echt gedacht aan het 10/100 verhaal. Ik heb alle kaarten op auto modus gezet. Misschien moet ik die toch maar eens allemaal op 10-half duplex zetten?

Voor de rest vermoed ik toch van 1 kaartje dat ie niet helemaal correct werkt, aangezien ik in de oude situatie er aardig vaak uitlag (dat ze elkaar niet meer vonden)...dat was niet echt normaal.

Ik ga het proberen....opmerkingen zijn altijd nog welkom. Bedankt tot zover!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Klinkt misschien heel simpel, maar toch:

Ik heb hetzelfde (denk ik) gehad. De (even simpele als doeltreffende) oplossing bij mij was om allemaal identieke netwerkaarten te gebruiken en.... de drivers van de meegeleverde diskette te gebruiken, en niet die van Windows (realtek blablabla compatible)!
Toen vonden ze elkaar ineens wel weer.

P.S.: Dit heb je vast al gedaan, maar toch: heb je overal hetzelfde protocol?

Verwijderd

kan ook helpen als je het tcp/ip protocol verwijderd en opnieuw installeerd. die wil wel eens rot worden.
heeft bij mij tenminste wel eens geholpen

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:37
Op zaterdag 01 september 2001 00:48 schreef Devil_2000 het volgende:
Lijkt mij een brakke netwerkkaart eigenlijk

Als je pingt vanaf de server naar PC2 of PC3 krijg je dan response terug, of pingt vanaf de clients naar de server ?
enz enz

De HUB, branden de ld'tjes wel van de HUB ?

Je hebt nu weer 2 pc's toch ? als je nu ff een netwerkkaart vervangt door 1 waarvan jij zeker weet dat deze werkt kun je opnieuw proberen te pingen, (alleen hopen dat die andere kaart niet stuk is anders moet je ook deze vervangen)

Ik moet sneller typen :( :)
Helemaal mee eens NIC ff checken :)
Pagina: 1