Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AJ R
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07 18:35
Mijn vraag
...hoe kan ik twee verschillende opstellingen het beste aansluiten in meterkast, ik heb van het weekend 8 zonnepanelen geplaats met micro omvormers , alleen door een best wel stom rekenfoutje ,ik vraag aan bedrijf x een offerte voor het leveren van zonnepanelen op een dak van 6 hij 5 meter en die zeiden 10 panelen in portret drand past. Nou dus niet panelen zijn 1,13 meter breed tel daar besvestiginsmateriaal bij op en je houd twee panelen over.....

Nou wil het feit dat ik nog en schuur met een overkapping heb van 5 bij 5 meter en daar passen die twee zonnepanelen perfect op, krijg van bedrijf x een extra frame opgestuurd (helaas niet helemaal kosteloos maar toch flinke korting en geen verzendkosten)

Maar hoe pak ik dat aan in de meterkast , laat ik die twee setups met de grondkabels in een grondmof samenkomen of suit ik ze beide op en apparte groep aan??

Relevante software en hardware die ik gebruik
...enphase iq7 micro omvormers
Enphase envoy

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...niets en veel te veel

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14

timovd

Voorsprong door techniek

Met de juiste interpunctie, maakt het jouw verhaal en stuk leesbaarder en begrijpelijker. Heb je nu al elektra in deze schuur?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• AJ R
Sorry dat ik een vorm van luchten dyslectiee heb, en heel veel moeite heb met interpunctie , zeker het teruglezen van berichten is lastig.

Maar ja ik hé stroom in de schuur , en ja daar zitten ook meerdere gebruikers op .

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
De vraag is of er tussen de schuur en hoofd meterkast verbruikers (kunnen) zitten.

Zo nee dan kun je werken met een onderverdeler. Zo ja… dan is het strict gezien een lastig verhaal

De verdeler groep in centrale kast moet dan wel achter de Qrelay en envoy

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 21:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AJ R
De schuur heeft een aparte groep in de meterkast, alleen in de schuur staat een vriezer, compressor(die ik een a twee keer per maand gebruik , twee led lampen en twee elektrische scooters die opladen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:16
2 paneeltjes? Gewoon bijprikken op de bestaande installatie.

• Ronald
@ybos te simpel… Enphase moet achter de relay voor netcode en envoy voor monitor.

600W overbelast de kabel niet, maar netjes is echt anders.

PV verdeler dus

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
AJ R schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:46:
De schuur heeft een aparte groep in de meterkast, alleen in de schuur staat een vriezer, compressor(die ik een a twee keer per maand gebruik , twee led lampen en twee elektrische scooters die opladen.
Verbruik in de schuur is geen probleem. Zolang je maar een verdeler kan plaatsen met niets tussen de onder- en hoofdverdeler.

Dan zit je goed ook als je meer van die 5x5 gaat vol leggen

• ybos
Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:02:
@ybos te simpel… Enphase moet achter de relay voor netcode en envoy voor monitor.

600W overbelast de kabel niet, maar netjes is echt anders.

PV verdeler dus
wat bedoel je met achter de relay :?
Dat je iets moet doen voor monitoring is misschien systeem afhankelijk maar om een pv verdeler te plaatsen voor 600 watt is wel n beetje overdone.
Je gaat toch ook geen aparte groep aanleggen voor een verbruiker van 600 watt :?

• Ronald
ybos schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:05:
[...]

wat bedoel je met achter de relay :?
Dat je iets moet doen voor monitoring is misschien systeem afhankelijk maar om een pv verdeler te plaatsen voor 600 watt is wel n beetje overdone.
Je gaat toch ook geen aparte groep aanleggen voor een verbruiker van 600 watt :?
Het gaat om een Enphase systeem… dat is geen verbruiker… daar zitten gewoon installatie voorschriften bij en onderdeel van de typegoedkeuring om terug leverende apparatuur aan het net te mogen hangen is bij Enphase de Qrelay

Ik heb liever geen gefrituurde netwerkbeheerder medewerkers

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 22:10 ]

• ybos
Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Het gaat om een Enphase systeem… dat is geen verbruiker… daar zitten gewoon installatie voorschriften bij en onderdeel van de typegoedkeuring om terug leverende apparatuur aan het net te mogen hangen is bij Enphase de Qrelay

Ik heb liever geen gefrituurde netwerkbeheerder medewerkers
Ah, ik begrijp dat je de enhase omvormers dus niet rechtstreeks op de voeding aan kan sluiten maar dat er nog wat tussen moet, soort van netwachter idee.
Nu zal het geval gefrituurde netwerkbeheerdermederwerkers nooit voorkomen, want het lukt die paar panelen nooit om het hele net onder spanning te houden, maar beter inderdaad gewoon aansluiten zoals het hoort.
Dan zou het voor mij een kosten baten afweging worden. Of zo'n relay extra en gewoon op de bestaande installatie plaatsen, of kabel trekken zodat die extra panelen op de geplande/bestaande relay aangesloten worden.

• Ronald
De schuur groep achter de relay zou het moeten doen. Samen met de groep van de set van 8.

En dus voorkeur voor verdeler in schuur.

• Ronald
En verder. Rem automaat in de hoofd meterkast als dit om een enkelfase aansluiting gaat van 35/40A?

https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Aardlekschakelaars zijn doorgaans niet bedoeld voor meer dan 40A die door de PV beschikbaar kan zijn

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
AJ R schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:16:
Maar hoe pak ik dat aan in de meterkast , laat ik die twee setups met de grondkabels in een grondmof samenkomen of suit ik ze beide op en apparte groep aan??
AJ R schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:46:
Grondmof is lastig. Ik verwacht dat het zonnepaneel bedrijf netjes een nieuwe groep heeft gelegd met Q-Relay en Envoy?
Mooi. Lekker laten zitten.
Voor twee panelen op de schuur, in volgorde van mooi tot beun;
- Nieuwe kabel naar de schuur leggen voor die twee panelen en aansluiten op het bestaande Q-Relay, evt met eigen B16.
- Bestaande kabel gebruiken en PV verdeler in de schuur maken met een eigen Q-Relay.
- Bestaande kabel gebruiken en PV verdeler in de schuur maken, schuur op contactor geschakeld vanaf bestaande Q-Relay.
- Bestaande kabel gebruiken en PV verdeler in de schuur maken, Q-Relay achterwege laten.
- Bijprikken op de schuur.

Q-Relay is verplicht als je de installatie volgens netcode wil leggen. De PV-boer is dat verplicht.

• AJ R
jeroen3 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:22:
[...]

[...]

Grondmof is lastig. Ik verwacht dat het zonnepaneel bedrijf netjes een nieuwe groep heeft gelegd met Q-Relay en Envoy?
Mooi. Lekker laten zitten.

Voor twee panelen op de schuur, in volgorde van mooi tot beun;
- Nieuwe kabel naar de schuur leggen voor die twee panelen en aansluiten op het bestaande Q-Relay, evt met eigen B16.
-
Er zit inderdaad een q-relay en Envoy in.
Dus als ik het gewoon netjes doe gebruik ik extra automaat en sluit het gewoon aan op de q-RELAY?

Dan is dat nog vrij makkelijk , ik was toch van plan om een kraantje aan te leggen bij de schuur i.v.m de buitenkeuken,
Dus gelijk die grondkabel en waterleiding in een keer doen.

Of zal ik net als al die anderen bedrijven de straat 4 x opengelaten :)
Pagina: 1