Toon posts:

Zadelpen in frame gevallen, komt er niet uit.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henk24sma
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-03 21:40
Hallo,

Ik heb geprobeerd bij mijn fiets het zadel te vervangen. Eerst heb ik het zadel met zadelpen eruit getrokken, omdat ik deze wilde gaan vervangen. Deze heeft namelijk een verende zadelpen, waardoor het zadel een paar centimeter hoger uitsteekt dan gewenst. Vandaar dat ik deze wou vervangen met een "normaal' zadel met nieuwe zadelpen.

Toen ik geprobeerd had om het originele zadel (met vering) wat lager te verstellen, kwam het zadel per ongeluk los van de zadelpen waardoor de zadelpen in het frame is gegleden.

Het is overigens een gloednieuwe fiets, waardoor de binnenkant van de zadelpen nog goed geolied is. Ik heb geprobeerd om de fiets ondersteboven te houden en een paar tikken te geven op het frame van de fiets maar dit heeft het niet opgelost. Ook heb ik met een willekeurige buis, waarvan de diameter ietsje kleiner is dan de zadelpen zelf, vast proberen te wrikken om deze daarna met frictie eruit te trekken. Ook dit heeft het niet opgelost.

Iemand die toevallig weet hoe ik dit zou kunnen verhelpen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lang ijzerdraad met een weerhaakje er aan? Zorg dat die achter de buis kan blijven haken en je die dan zo naar buiten kunt trekken.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:35
Rolmaat erin en met het haakje de buis eruit trekken.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Idd fiets omkeren en paar flinke tikken maar dan ook de buiten buis een beetje warm maken.

[Voor 85% gewijzigd door DukeBox op 11-03-2023 21:09]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:43

klown

geek

Zit ie niet gewoon zo diep, dat je een nieuwe zadelpen er 'boven' kwijt kunt en die 'verloren' zadelpen gewoon kan laten zitten?

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wellicht kun je het proberen met iets als zo'n ouderwetse stuurpen die uitzet als je hem aandraait: https://www.internet-bike...st-222-270-254-mm-zwart/#

Mits dat past qua diameter natuurlijk. Fietsenmaker kan je anders vast wel helpen.

En zoals hierboven geopperd zou je hem misschien kunnen laten zitten, maar dat zou ik alleen doen als de nieuwe zadelpen ook nog steeds in de laagste stand kan. Zou hem laten zitten alleen als laatste optie gebruiken...

[Voor 29% gewijzigd door Palomar op 11-03-2023 22:29]

• Henk24sma
sypie schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:00:
Lang ijzerdraad met een weerhaakje er aan? Zorg dat die achter de buis kan blijven haken en je die dan zo naar buiten kunt trekken.
Goed idee! Ik heb het gelijk geprobeerd, maar het lijkt erop dat de zadelpen best goed vastzit. Hoe hard ik er ook aan trek, er komt geen beweging in. Ik zit eraan te denken om misschien een paar druppeltjes olie om de buis heen te laten vallen.

• Henk24sma
mastair schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:01:
Rolmaat erin en met het haakje de buis eruit trekken.
Geen slecht idee, maar deze past en niet in. De zadelpen heeft namelijk onderin een klein gat waarmee je normaal gezien de vering kunt afstellen. Hierdoor moet je door het kleine gaatje heen om de zadelpen vast te haken.

• Henk24sma
klown schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:16:
Zit ie niet gewoon zo diep, dat je een nieuwe zadelpen er 'boven' kwijt kunt en die 'verloren' zadelpen gewoon kan laten zitten?
Dat kan inderdaad maar ik heb liever dat ik hem op een of andere manier eruit krijg. Als dit echt niet meer lukt dan was ik dit inderdaad van plan om te doen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
stok of bezemsteel heel langzaam taps af vijlen of schuren en proberen of deze in de pen vast blijft zitten en daarmee omhoog trekken

en anders, ga er even mee langs die fietsenmaker, die hebben dit zelf ook vast al eerder gehad.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12
Henk24sma schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:27:
[...]

Geen slecht idee, maar deze past en niet in. De zadelpen heeft namelijk onderin een klein gat waarmee je normaal gezien de vering kunt afstellen. Hierdoor moet je door het kleine gaatje heen om de zadelpen vast te haken. [Afbeelding]
Zit er schroefdraad in dat gat? Anders kun je met een draaideind misschien hem eruit trekken?

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 10:03
Misschien een plugje (duo power oid) op een draadeind. Dan kun je proberen het plugje in het gaatje te steken en het draadeind een beetje aandraaien zodat hij zich klem zet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je pakt een klein boutje of tapeind. Daar knoop je een stevig stuk nylon koord aan vast.

Je laat het boutje door het gat van je zadelpen zakken (beetje prutsen) zodat die eronder haakt.
Nu knoop je het koord aan een lat of steel oid, en kijk of je de pen eruit kan trekken.

Andere optie: binnenlagertrekker.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-03 21:52
Dit is toch bouwen en klussen, als ge het niet meer wit vat dan kit 😂 dunnere stok met een dot kit in de zadelpen mikken. Nachtje wachten en omhoog halen ?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-03 07:09
Is het heel vreemd om met deze gloednieuwe fiets even terug te gaan naar de fietsenmaker? Die zal zijn nieuwe klant vast graag willen helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Op zijn kop houden, en niet op het frame tikken, maar vanaf de onderkant tikken. Het liefste met een flinke hamer of een dead-blow hamer.
Je kan ook met het frame op een boomstronk tikken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

3dfx

Diverse PC-spulletjes te koop

Het uiteinde van een niet al te dikke stok omwikkelen met dubbelzijdig plakband (bijv. nanotape) en hengelen maar.

Als het een stalen zadelpen is, zou je ook nog een telescopische magneetpen kunnen proberen.

Zou sowieso wel de fiets op z'n kant/kop leggen, dan hoef je niet tegen de zwaartekracht in te werken.

Te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55

Yucon

*broem*

Henk24sma schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:23:
[...]

Goed idee! Ik heb het gelijk geprobeerd, maar het lijkt erop dat de zadelpen best goed vastzit. Hoe hard ik er ook aan trek, er komt geen beweging in. Ik zit eraan te denken om misschien een paar druppeltjes olie om de buis heen te laten vallen.
Absoluut niet doen, die olie krijg je heel slecht weer weg en dat geeft problemen als je hem later weer op de normale manier wil vastklemmen.

Ik zou bij de bouwmarkt gewoon een meter M8 schroefdraad kopen en daar een moer op schroeven. Dan heb je iets om eronder te haken dat veel steviger is dan dat stukje ijzerdraad.

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:59
Misschien kun je ook met een stuk draadeind en een klein pinnetje zo een soort "toggle" bouwen om het er uit te halen: http://sc04.alicdn.com/kf/HTB1NLdZOpzqK1RjSZFCq6zbxVXak.jpg

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kun je geen schroef in dat kleine gaatje draaien? En dan schroef met draadje eraan om hem daarna met kracht eruit te halen.
Die schroef draaien is wel dingetje misschien zoiets?

[Voor 52% gewijzigd door laurens0619 op 13-03-2023 11:10]

CISSP! Drop your encryption keys!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:34

sorcees

Atari 2600 woody

Lange draadstang erin schroeven en eruit trekken, maar gewoon naar de fietesenmaker is misschien nog wel het beste.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/sorcees-1781/

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:40
pak een stevig (liefst hardhout en rond) stokje die precies door het kleine gaatje past in de pen. Dan een weerhaakje vijlen aan het eind en voorzichtig eruit trekken.
Kan ook met een metalen staafje, dan hoef je niet voorzichtig te trekken btw ;-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kijkend naar wat ik zelf zoal heb liggen in de schuur zou ik een lange slanke keilbout pakken en deze in de zadelpen laten zakken, moer van keilbout aandraaien met een buissleutel zodat de keilbout zich vastklemt in de zadelpen (niet TE strak anders vervormt de zadelpen en gaat hij juist vaster zitten) en het geheel er zo uit trekken

(+ Tweakers traditie om alles overkill met een keilbout te doen :+ )

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:43
Yucon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:11:
[...]

Absoluut niet doen, die olie krijg je heel slecht weer weg en dat geeft problemen als je hem later weer op de normale manier wil vastklemmen.

Ik zou bij de bouwmarkt gewoon een meter M8 schroefdraad kopen en daar een moer op schroeven. Dan heb je iets om eronder te haken dat veel steviger is dan dat stukje ijzerdraad.
Remreiniger ontvet een beetje olie gebruikt voor het loskrijgen als sneeuw voor de zon, dan klemt alles weer als een malle.

Maar, mechanische oplossing is natuurlijk ook prima.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Halve tube lijm erin zodat ie niet gaat lopen rammelen en een nieuw zadel erbovenop.
(lekker macgyver gehalte, maar wel een mogelijke oplossing)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:35
@Henk24sma

Wat heel goed zou kunnen werken zijn de veertjes waarmee elastiek of een veer mee in een tentstok vast zit.

Zoiets als op het uiteinde van deze veren:
https://www.obelink.nl/ca...H7VVIwJEUUooaAijaEALw_wcB

Of wat misschien ook werkt, en wat je gewoon in huis hebt, een wasknijperveer.
Moet je de pootjes even recht buigen of afknippen.

Dan door het gat een touwtje doen en het touwtje door een buisje halen waarmee je het veertje naar beneden in de zadelpen kan drukken.
Daarna via het touwtje omhoog trekken.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:19
Compressor erop dan komt ie wel los

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:36
Henk24sma schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:57:
Ik heb geprobeerd om de fiets ondersteboven te houden en een paar tikken te geven op het frame van de fiets maar dit heeft het niet opgelost.
Waar op het frame heb je getikt?

Probeer de fiets eens op de kop te hangen en dan met bv een rubberen hamer van onder op de zadelpin te slaan.
Als de fiets iets omhoog geslagen word heb je kans dat massatraagheid de zadelpin los maakt en deze eruit valt

Lost In Music

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Leipo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:30:

(+ Tweakers traditie om alles overkill met een keilbout te doen :+ )
Nee nee, tegenwoordig wordt altijd een chemisch anker geadviseerd :+
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee