Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gira Dimmer met Gira pulsdrukschakelaar wisselschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cunoo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Beste allemaal,

Op het moment ben ik een wisselschakeling aan het vervangen. Van gloeilamp dimschakeling naar ledlamp dimschakeling. De oude gloeilamp dimschakeling was als volgt aangesloten:

pulsdrukschakelaar
bruine draad in L
zwarte draad in 1 (gaat naar pulsdimmer)

pulsdimmer
bruine draad in L
zwarte draad vanuit pulsdrukschakelaar in 1
zwarte draad naar lamp in ~ (met pijl)

Nu wil ik deze vervangen door een leddimmer. Ik heb een nieuwe pulsdrukschakelaar en leddimmer van gira gekocht.
Maar wanneer ik de nieuwe leddimmer en nieuwe pulsdrukschakelaar op dezelfde manier aansluit, werkt alleen de dimmer. Wanneer ik de pulsdrukker bedien zie ik wel dat er stroom loopt over de schakeldraad maar het heeft geen effect op de lamp.

Weet iemand wat ik extra moet doen om de pulsdrukschakelaar ook werkend te krijgen in deze wisselschakeling?

Alle reacties

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-11 21:44
Typenummers van je componenten zouden helpen.

Weet je zeker dat je alles exact gelijk aangesloten hebt?

• Cunoo
Hoi @Joost075,
Bedankt voor je reactie.
Deze componenten heb ik geïnstalleerd:
Gira 245500 System 3000 Universeel LED Draaidimmer basiselement Komfort 4010337031413

Gira 015100 Wipdrukcontact- basiselement 10 AX 250 V~ Maakcontact 1-polig 4010337151005

De zwarte draad met tape gaat naar de lamp.
De andere zwarte draad is de schakeldraad tussen de twee schakelaars.
De blauwe draad heb ik ook nog toegevoegd. Maar dit maakt geen verschil.
Verder merk ik ook dat de dimmer zoemt. Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoOKscgug9ANpdrvwZ_xeRe7qq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akYIWLpBLWW8DikVJwKLgVwg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtXXqHduY6pApW9a1YChupKDVN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxKKsnIRLkJLKAPGJ1FnuvT7.jpg?f=fotoalbum_large

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:30
Volgens mij gaat dit inderdaad niet werken.
Je hebt een "normale/domme" pulsdrukker.

Je moet volgens mij een "neveneenheid" hebben die je laat insturen op contact 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA_jOp3W4-RL1zGUuYGO-eE6iYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wv17TEe6xg0YUag8KjDyDRSu.png?f=user_large

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als het even kan, stuur dan die dure dimmer terug en steek een Shelly dimmer achter de domme pulsdrukker (of in de centraaldoos boven de lamp); je kan zoveel drukknoppen als je maar wil parallel op een van de ingangen van de Shelly hangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Cunoo
Het blijkt dat de nieuwe dimmer die ik ontvangen heb stuk is.
Ik heb in ons huis op andere plaatsen dezelfde type dimmer zitten. Ik heb deze op dezelfde manier aangesloten als op de foto's. Toen werkte de wisselschakeling wel. Ik heb contact opgenomen met de leverancier en gevraagd voor een nieuw exemplaar.

• Core-Pc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Wat misschien ook een idee is, is om gebruik te maken van een dimmodule voor achter een normale pulsschakelaar. Ik heb deze pulsdimmer achter een PEHA pulsschakelaar zitten, werkt perfect.
Pagina: 1