Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 10:16
Hallo,

Mijn setup:
Denon x2600H
4x Klipsch RP-600m II
Sub Harman kardon(word ook vervangen voor een klipsch sub)

Heb me zelf al rot gezocht maar het juiste antwoord heb ik nog niet gevonden.

Ik luister erg veel muziek via Tidal en dat stream ik via Chromecast 4K.
Dat luister ik in stereo of pure via mijn Denon X2600H, alleen is dan de sub niet actief.
Het geluid zonder sub is al erg netje maar ik zou het toch wel eens met sub willen proberen.
Zelf kom ik er niet uit met de instelling via de app of de receiver zelf.

Zijn er hier kenner die de oplossing misschien hebben?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via FeaR op 14-06-2023 18:55)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51
wesk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:59:
[...]
Bedankt voor je antwoord maar dit is net even te technisch voor mij.
Als ik een film kijken dan switch ik vanzelf sprekend naar dolby surround en dan staan de sub aan.

Dat kan je ook in de app zien welk speakers aanstaan.

Als ik je goed begrijp, bedoel je dat er in de muziek die ik luister weinig laag zit? Dat lijkt me sterk want ik luister veel stevige dance muziek en hip hop. De sub staat gewoon niet aan in stereo of pure
NoFi maar dit is wel erg basic. Dingen als speakers op large/small en crossover zijn basis instellingen voor een receiver. Met dit soort antwoorden vraag ik me af of de receiver (en de subwoofer) überhaupt wel goed in is gesteld. Oftewel, handleiding erbij pakken, basis instellingen doorlopen of in ieder geval hier vermelden hoe deze instellingen staan.

Klein stukje uitleg:
Als je een Dolby of DTS 5.1 track hebt dan zit daar de .1 in, een dedicated subwoofer kanaal. Muziek is 2.0 en heeft dit kanaal niet. Dat de subwoofer default dus niet meespeelt met muziek klopt. Echter kan je met de crossover instellen welke frequentie niet naar de speakers gaat maar naar de subwoofer, kantelpunt. Daardoor zal de subwoofer mee moeten gaan doen zodra er informatie binnenkomt onder de ingestelde crossover. Is het dus wel de vraag of er een crossover in staat gesteld. Vergis je ook niet dat veel muziek niet zo laag gaat als je zou denken maar dat is al een stap verder voor na de basis. Mocht je nu geen crossover in hebben gesteld dan bestaat er zelfs de kans dat je frequenties mist, frequenties die wel naar de speakers worden gestuurd maar die de speakers niet weet kunnen geven.

Hoe dan ook, muziek is niet te vergelijken met film (enige uitzondering is als je een 5.1 CD hebt zoals vroeger bijvoorbeeld DTS CD).

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 12-03-2023 18:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Instellingen van de Denon met betrekking tot speakers large/small en crossover? Mogelijk zit er in de beluisterde muziek geen laag/frequentie onder de crossover en blijft de subwoofer daarom uit. Of is de frequentie zo minimaal dat de subwoofer niet uit standby komt en het daarom niet lijkt te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:30

reaL_G

G

In pure draait de sub nooit mee, zover ik weet.
Stereo wel maar dan afhankelijk van de settings bij bas lfe/main, en speaker setting

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesk
FeaR schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:55:
Instellingen van de Denon met betrekking tot speakers large/small en crossover? Mogelijk zit er in de beluisterde muziek geen laag/frequentie onder de crossover en blijft de subwoofer daarom uit. Of is de frequentie zo minimaal dat de subwoofer niet uit standby komt en het daarom niet lijkt te doen.
Als ik een film kijken dan switch ik vanzelf sprekend naar dolby surround en dan staan de sub aan.

Als ik je goed begrijp, bedoel je dat er in de muziek die ik luister weinig laag zit? Dat lijkt me sterk want ik luister veel stevige dance muziek en hip hop. De sub staat gewoon niet aan in stereo of pure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesk
reaL_G schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:21:
In pure draait de sub nooit mee, zover ik weet.
Stereo wel maar dan afhankelijk van de settings bij bas lfe/main, en speaker setting
Ik zal nog eens gaan zoeken in de instelling maar tot nu toe heb ik de juiste instelling nog niet gevonden.

als nog bedankt voor je reactie!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
wesk schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:59:
[...]

NoFi maar dit is wel erg basic. Dingen als speakers op large/small en crossover zijn basis instellingen voor een receiver. Met dit soort antwoorden vraag ik me af of de receiver (en de subwoofer) überhaupt wel goed in is gesteld. Oftewel, handleiding erbij pakken, basis instellingen doorlopen of in ieder geval hier vermelden hoe deze instellingen staan.

Klein stukje uitleg:
Als je een Dolby of DTS 5.1 track hebt dan zit daar de .1 in, een dedicated subwoofer kanaal. Muziek is 2.0 en heeft dit kanaal niet. Dat de subwoofer default dus niet meespeelt met muziek klopt. Echter kan je met de crossover instellen welke frequentie niet naar de speakers gaat maar naar de subwoofer, kantelpunt. Daardoor zal de subwoofer mee moeten gaan doen zodra er informatie binnenkomt onder de ingestelde crossover. Is het dus wel de vraag of er een crossover in staat gesteld. Vergis je ook niet dat veel muziek niet zo laag gaat als je zou denken maar dat is al een stap verder voor na de basis. Mocht je nu geen crossover in hebben gesteld dan bestaat er zelfs de kans dat je frequenties mist, frequenties die wel naar de speakers worden gestuurd maar die de speakers niet weet kunnen geven.

Hoe dan ook, muziek is niet te vergelijken met film (enige uitzondering is als je een 5.1 CD hebt zoals vroeger bijvoorbeeld DTS CD).

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 12-03-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
@wesk
Een topic openen, om hulp vragen en dan niet meer reageren of überhaupt op het forum komen is niet iets waar een community voor staat.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.