Toon posts:

Moertype van afsluithendel hoofdkraan waterleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-03 17:52
Hallo,
een simpele vraag over een moertje.
Op de hoofdkraan van mijn waterleiding zit een afsluithendel die vast hoort te zitten met een moer die verdwenen is. De tweede kraan na de watermeter heeft er nog wel zo een.

Na zorgvuldig opmeten en zoeken op internet dacht ik al enkele keren de juiste gevonden te hebben maar dat bleek steeds niet zo te zijn. Het is een blijkbaar heel apart soort schroefdraad.
Ook al met Vitens contact gehad maar die konden me niet verder helpen.

Weet iemand wat voor schroefdraad dit is en waar je dit soort moeren kunt verkrijgen?

Beste antwoord (via avmnij op 13-03-2023 17:51)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
NimRod1337 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Gewoon even bellen dat je het water niet meer af kunt sluiten. Ze sluiten dan buiten even het water af ergens en vervangen je kraan. Half uur werk en dat betaalt Vitens want ze zijn verantwoordelijk tot en met de meter. Soms heb je 2 kranen 1 voor de meter en 1 erna, zodat de meter snel vervangen kan worden. Heb je dat niet?

https://www.vitens.nl/service/storingen
@avmnij dat dus, ze moeten gewoon dat ding vervangen.

Hij is stuk, altijd al zo geweest O-) en ik wil dat ie dicht kan ivm calamiteiten.

Klusje van niks voor de Vitens monteur.
Of ze zetten de straat even dicht of ze bevriezen de leiding even en dan kunnen ze hem zo vervangen.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:26
De kraan voor de watermeter is van het waterleidingbedrijf (Vitens) dus die horen het op te lossen. Desnoods door de kraan te vervangen.

Het ziet er uit als een soort gasdraad of oude Engelse maat. Past een wartel van een knelfitting o.i.d. er misschien op? Dan kan je die aanpassen door de flens er af te boren/vijlen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• avmnij
JukeboxBill schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:17:
De kraan voor de watermeter is van het waterleidingbedrijf (Vitens) dus die horen het op te lossen. Desnoods door de kraan te vervangen.

Het ziet er uit als een soort gasdraad of oude Engelse maat. Past een wartel van een knelfitting o.i.d. er misschien op? Dan kan je die aanpassen door de flens er af te boren/vijlen.
Ja, dacht ik ook dat Vitens dit zou moeten oplossen maar ik moet dan een Vitens monteur zien te vinden ergens die er misschien een in zijn auto heeft liggen.

Mijn beste opmeting van de schroefdraad van de moer is 1/4” (duims) BSP draad, 19 gangen/inch.
Zo'n moeren gevonden en besteld in China maar deze bleken toch niet te passen. Meetfoutje? 8)7

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:26
Meetfoutje bij Engels draad is zo gemaakt. Ik heb een klassieke Engelse motorfiets, dus ik herken die ervaring.
Om het nauwkeurig te kunnen opmeten heb je eigenlijk van die draad pasmaten/voelers nodig.

Maar hoe vaak moet je die kraan bedienen? Vooral omdat na de meter ook nog een kraan zit, hoef je die andere kraan toch nooit te gebruiken?

[Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 12-03-2023 10:53]

Soms ben ik bijna gelukkig

• avmnij
JukeboxBill schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:50:
Maar hoe vaak moet je die kraan bedienen? Vooral omdat na de meter ook nog een kraan zit, hoef je die andere kraan toch nooit te gebruiken?
Ja, klopt, maar ik ben de meterkast aan het renoveren (was hard nodig) en ik kan er niet tegen als dingen niet zitten zoals het hoort of kapot zijn... :S (klus deformatie).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
avmnij schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Ja, dacht ik ook dat Vitens dit zou moeten oplossen maar ik moet dan een Vitens monteur zien te vinden ergens die er misschien een in zijn auto heeft liggen.
Nee, want dan probeer JIJ het dus weer op te lossen.

Lijkt mij dat je aan Vitens moet laten weten dat hun kraan niet afsluitbaar is en je in geval van lekkage door hun defecte kraan niet de boel kan afsluiten - en dat je ze verzoekt om hun defekte kraan te repareren.

Dan mag Vitens zelf op zoek naar een monteur die er nog een onderdeel voor heeft liggen. Of, waarschijnlijker, wordt er in een kwartiertje tijd door een monteur een nieuwe kraan in gezet.

Enige probleem wat je nog kan krijgen is als ze vragen hoe die kraan kapot is gegaan en ze de schuld bij jou proberen te leggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:41
[...]

Je moet ze niet om een moer vragen. Je moet melden dat de hoofdkraan defect is en vragen wanneer ze het komen fixen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ronald.42
  • Nu online
avmnij schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:39:
Hallo,
een simpele vraag over een moertje.
Op de hoofdkraan van mijn waterleiding zit een afsluithendel die vast hoort te zitten met een moer die verdwenen is. De tweede kraan na de watermeter heeft er nog wel zo een.

Na zorgvuldig opmeten en zoeken op internet dacht ik al enkele keren de juiste gevonden te hebben maar dat bleek steeds niet zo te zijn. Het is een blijkbaar heel apart soort schroefdraad.
Ook al met Vitens contact gehad maar die konden me niet verder helpen.

Weet iemand wat voor schroefdraad dit is en waar je dit soort moeren kunt verkrijgen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Hoeveel moet je er hebben?

Ik heb voor de aardigheid even geprobeerd met dat moertj3 en een gewone m8 bout maar dat is na 1 slag gebeurd dus het is inderdaad een bijzonder schroefdraadje.

Je woont niet toevallig in Friesland zeker?

Verder wel eens trouwens ze moeten gewoon langs komen en dat ding vervangen.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:35
[...]

Hoezo, je kan ze toch gewoon bellen, dit is gewone slijtage. De draad is helemaal weg. De hele kraan wordt dan voor je vervangen.

[Voor 8% gewijzigd door NimRod1337 op 12-03-2023 20:28]

• Ronald.42
  • Nu online
NimRod1337 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Hoezo, je kan ze toch gewoon bellen, dit is gewone slijtage. De draad is helemaal weg. De hele kraan wordt dan voor je vervangen.
Die schroefdraad ziet er idd wel redelijk vermoerd uit :+

Had ik nog niet eens zo op gelet..

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:35
Ronald.42 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Die schroefdraad ziet er idd wel redelijk vermoerd uit :+

Had ik nog niet eens zo op gelet..
Gewoon even bellen dat je het water niet meer af kunt sluiten. Ze sluiten dan buiten even het water af ergens en vervangen je kraan. Half uur werk en dat betaalt Vitens want ze zijn verantwoordelijk tot en met de meter. Soms heb je 2 kranen 1 voor de meter en 1 erna, zodat de meter snel vervangen kan worden. Heb je dat niet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Nu online
NimRod1337 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Hij is stuk, altijd al zo geweest O-) en ik wil dat ie dicht kan ivm calamiteiten.

Of ze zetten de straat even dicht of ze bevriezen de leiding even en dan kunnen ze hem zo vervangen.

• avmnij
Ronald.42 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:58:
[...]

Ja, ik weet het, als het niet snel genoeg gaat dan los ik het zelf maar weer op ...
De vorige eigenaar heeft aan die kranen (eentje voor en eentje na de meter) liggen sleutelen. Waarom ze dan de hendels verwijderen weet ik niet, misschien voor de kinderen? Slot meterkast was ook kapot..
Zal eens met Vitens weer contact opnemen.
Bedankt voor jullie aanmoedigingen!

• Ronald.42
  • Nu online
avmnij schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Ja, ik weet het, als het niet snel genoeg gaat dan los ik het zelf maar weer op ...
De vorige eigenaar heeft aan die kranen (eentje voor en eentje na de meter) liggen sleutelen. Waarom ze dan de hendels verwijderen weet ik niet, misschien voor de kinderen? Slot meterkast was ook kapot..
Zal eens met Vitens weer contact opnemen.
Bedankt voor jullie aanmoedigingen!
Zo gaat het hier ook hoor, meestal eerst even zelf zien dan is het maar klaar.
Scheeld je meestal een hoop gedoe met afspraken op bepaalde tijden maken etc..
En dan is 10 euro materiaal minder waard dan dat gedoe om het geregeld te krijgen dus ik snap je wel.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee