Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 20:35
Op dit moment heb ik al een draaiende PV installatie.
Deze installatie (op 3fase omvormer) = 5.780wp en levert op jaar basis z'n 5000KWh op. (plat dak situatie)
Wellicht niet optimaal maar daar gaat mijn vraag niet over ;)
Na de plaatsing van de PV is mijn elektra verbruik nogal wat veranderd: elektrische auto, warmtepomp en straks gaan de airco's zeer waarschijnlijk ook wel aan in de zomer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyO9-lhEaIBqMRTY0yKkmTO8LUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRmQtfOpLky3ux9FPP30jHjO.png?f=user_large
De kosten voor laden van de auto wordt door werkgever vergoed ;)

Nu is het verbruik in de winter het hoogst en zoals bij iedereen de PV opbrengst het laagst.
Mijn opbrengst is in de zomer hoog genoeg om ook de airco's die straks in het verbruik er nog bij komen op te vangen.
Daarom ook de vraag of extra PV 'nuttig' is en dan met name wanneer salderen een teruglever-vergoeding gaat worden.
In sunny design heb ik een config getekend van 9x 420wp panelen met een string omvormer, daarbij alleen dakvlak zuid-oost ingetekend. Als omvormer zou ik zelf voor een 4kw 2mppt 3 fase omvormer om zo ook de optie voor dak op noord-west open te houden. Maar de string zal dus op 1 mppt aangesloten worden.
In sunny design komt de opbrengst er als volgt uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQtpvQcya18qJ0SaUI9LGwgafiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WNf1njPUiXUevt4xTcyMaV5d.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJjUOv5jak1FO38GEFF9_LY4QHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QK09uts3aGMHEi25Q3xkUomr.png?f=user_large

Dus kijken naar mijn verbruik en potentieel opbrengt nieuwe installatie zou het dan verstandig zijn om de extra investering te maken. Het is niet per definitie dat ik het geld over heb :P en zit nog op een vast contract tot december 2023

[ Voor 20% gewijzigd door The-Source op 11-03-2023 17:15 . Reden: foto's geupload ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-08 23:01
Je stelt eigenlijk een vraag of er iemand in de toekomst kan kijken. ;)

Die salderingsregeling ligt inmiddels eindelijk aardig vast. Feit is wel dat er nog niemand is geweest van miljoenen huishouders met PV dat ze achteraf zeggen: "hadden we het maar niet gedaan." Dus is de investering waard? Eigenlijk altijd.

Zeker met een E-auto, WP en airco's ga je veel meer E verbruiken. Uitbreiding is de logische keuze. En later eventueel een batterij nu er eindelijk zicht is op definitieve afbouw salderingsregeling.

Let wel op: wil je nu gaan uitbreiden dan ben je in de herfst wellicht aan de beurt gezien de drukte bij installateurs. Of je moet ze zelf gaan aanleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 11-03-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik wil het liefst zo min mogelijk uit het net importeren maar juist in de winter maanden is dat 'praktisch' onmogelijk. Zelf met een batterij is dat eigenlijk niet mogelijk (2000KWh neer zetten is financieel niet rendabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-08 23:01
@The-Source Dat wil ieder huishouden dat alleen op E draait. ;)

Meer opwekken in de winter als je verbruikt is vrijwel onmogelijk. Of je moet dermate gigantisch veel panelen leggen. Maar dan kom je op heel andere vastrecht aansluitingen uit in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wellicht zijn er nog meningen na het weekend ;)
Uitbreiden PV is altijd wel nuttig maar of het 'rendabel' is dus grotendeels de vraag.
ZO dakvlak heeft juist in de wintermaanden veel eerder zon dan bestaande installatie en daarbij geen last van schaduw wat de panelen op plat dak wel hebben (van de rij die ervoor ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vrijwel enige wat redelijk zeker is dat je met voldoende overproductie een groter deel van je verbruik mag salderen tot 2031.

Is terug levering aan het net 3x je afname, dan saldeer je nog 8 jaar ~alles.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1