43" TV aan gipswand hangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 17:59
Ik heb een 43" TV van philips die ik aan mijn gipswand wil hangen. nu is de tv zelf net minder dan 7kg maar ik vraag me af of dit wel mogelijk is met mijn tussenwand.
de tussenwand is gemaakt van 6 á 7cm gips en is massief, geen houten of metalen skelet waar ik de bouten in kan schroeven. ik krijg geen duidelijk antwoord op het internet over de mogelijkheid hiervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1BdWLl3cnAUDtiUhQPaIVZM63s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPvVoTev2u71w3ZpRguyZuVr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een muurbeugel gevonden die mogelijk geschikt zou zijn:
https://www.onlinekabelsh...7ONfXF66T698aAk0iEALw_wcB

maar ze hebben het daar over hollewand systemen. zover ik weet is mijn tussenwand massief gips.
enige tweaker hier die ervaring heeft met tv's ophangen aan een tussenwand gemaakt van gips? zou erg balen zijn als de TV van de muur valt :-(

Beste antwoord (via Juriaanvdm op 11-03-2023 16:51)

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:36
Hout of metaal wordt eigenlijk nooit toegepast in binnenmuren.

Gasbeton is inderdaad iets anders. Heeft wat betere eigenschappen (geluid/isolerend), maar meer afwerking (stuccen) nodig. Kan toegepast worden als het nat is tijdens de bouw.

Massief gips is ten opzichte van gasbeton direct behangklaar. Kan niet toegepast worden als het tijdens montage nat weer is.

Helaas is Gibo een stuk brosser als cellenbeton en een goed recht gat boren is een must om de plug (met eventueel grotere maat schroef) lekker te laten pakken. Absoluut niet boren met klopboor of klop-stand. Nog liever met een HSS (staal) boortje om een mooi recht gat te krijgen. Tot op heden heb ik goede ervaring met Fischer Duopower pluggen in massief gips.

[ Voor 98% gewijzigd door Noord27 op 11-03-2023 17:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Genoeg goede pluggen en het is geen probleem.
Liever 8 kleinere dan 4 enorm schroeven en pluggen .

[ Voor 37% gewijzigd door jack zomer op 11-03-2023 16:42 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Gipsplaten zijn 9,5 a 12,5mm dik. Waarvoor speciale holle wand pluggen voor zijn.

Bedoel je misschien gasbeton (blokken)? Daar kan een normale plug makkelijk in. Tegenwoordig is gasbeton de meest gebruikte manier om een binnenwand te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 11-03-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
Noord27 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:45:
Gipsplaten zijn 9mm dik. Waarvoor speciale holle wand pluggen voor zijn.

Bedoel je misschien gasbeton (blokken)? Daar kan een normale plug makkelijk in.
ik heb volgens mij hier te maken met gibo tussenwand, ben wel zeker dat het gips is

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Hout of metaal wordt eigenlijk nooit toegepast in binnenmuren.

Gasbeton is inderdaad iets anders. Heeft wat betere eigenschappen (geluid/isolerend), maar meer afwerking (stuccen) nodig. Kan toegepast worden als het nat is tijdens de bouw.

Massief gips is ten opzichte van gasbeton direct behangklaar. Kan niet toegepast worden als het tijdens montage nat weer is.

Helaas is Gibo een stuk brosser als cellenbeton en een goed recht gat boren is een must om de plug (met eventueel grotere maat schroef) lekker te laten pakken. Absoluut niet boren met klopboor of klop-stand. Nog liever met een HSS (staal) boortje om een mooi recht gat te krijgen. Tot op heden heb ik goede ervaring met Fischer Duopower pluggen in massief gips.

[ Voor 98% gewijzigd door Noord27 op 11-03-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
Noord27 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:51:
Absoluut niet boren met klopboor of klop-stand. Nog liever met een HSS (staal) boortje om een mooi recht gat te krijgen. Tot op heden heb ik goede ervaring met Fischer Duopower pluggen in massief gips.
Dus de muurbeugel die gelinkt is in de originele post, samen met de Fischer Duopower pluggen: https://www.schroeven-onl...chroeven-50-st/?soPos=600
zou genoeg moeten zijn om alles netjes op de muur te kunnen houden?
of evt nog langere en/of dunnere pluggen

[ Voor 3% gewijzigd door Juriaanvdm op 11-03-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Juriaanvdm

Die beugel staat holle wand bij. Maar zou ook op een massieve wand moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
7KG is niet veel... zolang je geen arm gaat gebruiken zal je weinig problemen ondervinden met goede pluggen, heb vele schermen in gipswanden opgehangen voor mijn werk met een vergelijkbare beugel.

De pluggen uit je link zijn prima, de schroeven niet... kan je beter deze nemen: https://www.schroeven-onl...hroeven-10-st/?soPos=3200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:16
Nog nooit over nagedacht met volwaardige binnenmuren. We hebben het hier niet over een gipsplaat wand eh.

Gas dr op, goede pluggen gebruiken en hangen dat ding. 7kg is niets, zeker niet met een eenvoudige beugel.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:32

BrZ

MicGlou schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:52:
7KG is niet veel... zolang je geen arm gaat gebruiken zal je weinig problemen ondervinden met goede pluggen, heb vele schermen in gipswanden opgehangen voor mijn werk met een vergelijkbare beugel.

De pluggen uit je link zijn prima, de schroeven niet... kan je beter deze nemen: https://www.schroeven-onl...hroeven-10-st/?soPos=3200
12x60 pluggen? Dat is wel erg enthousiast voor een muur die waarschijnlijk 7cm dik is. 12mm diameter lijkt me ook nogal overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:33
Als je geen arm gebruikt dan is het niet zo spannend. Met arm dan wordt het kritischer. Misschien een draadstang door de muur en aan de achterkant met grote sluitringen opsluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
BrZ schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:25:
[...]

12x60 pluggen? Dat is wel erg enthousiast voor een muur die waarschijnlijk 7cm dik is. 12mm diameter lijkt me ook nogal overkill.
Lengte misschien, maar de diameter is prima. Maatje kleiner eventueel: https://www.schroeven-onl...nclusief-schroeven-25-st/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
barry86 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:35:
Als je geen arm gebruikt dan is het niet zo spannend. Met arm dan wordt het kritischer. Misschien een draadstang door de muur en aan de achterkant met grote sluitringen opsluiten
Hoeft niet perse zolang het niet tè zwaar wordt... als je een paar goed hollewandankers gebruikt en daarmee eerst een stevige plaat op de muur bevestigd en daar de arm weer aan ophangt dan kan het heel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
MicGlou schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:48:
[...]

Hoeft niet perse zolang het niet tè zwaar wordt... als je een paar goed hollewandankers gebruikt en daarmee eerst een stevige plaat op de muur bevestigd en daar de arm weer aan ophangt dan kan het heel wat hebben.
Maar voor een eenvoudige vaste muurbeugel kan ik gewoon de pluggen in de muur, vastschroeven en klaar is kees?

[ Voor 14% gewijzigd door Juriaanvdm op 11-03-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Juriaanvdm schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Maar voor een eenvoudige vaste muurbeugel kan ik gewoon de pluggen in de muur, vastschroeven en klaar is kees?
Ja hoor, totaal geen probleem, gipsplaten kunnen best wat hebben... enige waar je echt rekening mee moet houden is dat je netjes boort zodat de plug er strak in zit en zijn werk kan doen, beetje teveel beweging op gips kan een geboord gat flink doen uitlubberen waardoor de plug kan gaan meedraaien. En vast is vast, je voelt vanzelf wanneer de plug begint uit te zetten doordat de weerstand toeneemt en de schroef begint aan te trekken en als de schroef zich dan vervolgens 'borgt' dan is het goed... te strak draaien gaat de boel juist weer loszitten. Dus niet met schroefmachine op de zwaarste stand op hoge snelheid erin knallen, gewoon rustig aan.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 11-03-2023 20:58 ]

Pagina: 1