Hoe je behoeden van een slechte monitor aankoop ?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
OK, dit is niet het zoveelste opsom-topic, "vragen welke monitor het beste is" topic, "hints en tips"-topic...

Ik wil weten hoe je je zuurverdiende centjes niet weggooit.
Dus je gaat naar de winkel, je ziet een goede, je bekijkt hoe het zit met de beeldkwaliteit e.d. Hoe kan je je nu beschermen tegen het gebruiken van de 3 jaren on-site garantie ? On-site is toch: opsturen en weken wachten, niet ?

Zo zou ik willen weten wat merken/beeldbuizen voornamelijk slachtoffer zijn van fouten.

Nog een vraag: hoe zit het met die fabrieksinstellingen ? Elke keer als je een monitor koopt, kan je de hele meuk weer opnieuw instellen en dat gaat niet altijd zo snel bij sommige schermen. Zijn er geen merken die automatisch ze perfect juist instellen ?

Nog een vraag: LCD schermen: moeten die ook afgesteld worden ? Zou het niet weten, heb er nooit mee gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik weet dat sommige Philips monitoren een auto calibratie functie hebben
Deze finctie zorgt ervoor dat -naar eigen zeggen- de levensduur van de monitor met een derde kan worden verlengd.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Zijn dit de nieuwe modellen of de dure modellen ? Ik weet nog dat vroeger Philips behoorlijk goede monitors had, maar ze waren ook serieus duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik heb een 107S van Philips, hij is van 1999 als ik me niet vergis,maar kan ook 1998 zijn :)
Hier zit zover ik weet geen auto calibratie op. Maar hij werkt hier prima,en staat minstens 8 uur per dag aan.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem gewoon een Hansol. Komen het beste uit de tests en zijn 15-25% goedkoper dan een Ilyama. Hebben dezelfde beeldbuizen (meeste monitors van goede kwaliteit gebruiken Samsung) maar ook de prints en draden, etc zijn uitstekend. Je krijgt 3 jaar onsite grantie en meteen een bruikleen monitor als ze hem ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik zou zeggen ga voor philips, iiyama, sony of eizo :). Want als je zo'n goedkope monitor koopt zit er vaak maar een jaar garantie :( en de beeldkwaliteit is niet naar huis te schrijven. Ga dus niet voor de goedkopere monitoren maar voor de duurder :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Hansol lijkt dus wel een uitstekend meer dan. Zal de website eens bekijken.

Sony is over het algemeen nogal duur, veel te duur voor mij. Dus zo eentje zal het net worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung maakt voor de meeste goede merken de beelsbuizen. Alleen Sony en Philips maken hun eigen types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Vraagje over 'dotpitch':

Monitors met een dp van 0.25 en 0.26, hebben ze zichtbaar verschil ? Normaal is lagere dp = hogere resolutie, maar dat is zo te zien ook niet altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Uh, on-site, betekent "op locatie". Oftewel, je hoeft er je huis niet voor uit. Mijn monitor had een probleempje en on-site garantie. Ze hebben hem bij mij thuis opgehaalt, en mij zolang een 20" leenmonitor gegeven. Straks komen ze hem weer bij mij thuis afleveren. Ja, het duurt weken, maar ik kan nog steeds doorwerken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een hoge dotpitch betekent een lage werkelijke resolutie. Veel monitor kunnen qua electronica een hogere resolutie aan dan ze fysiek hebben. Dan worden de pixels niet meer 100% afgebeeld en krijg je een benadering in deelpixels. Een video pixel kan dan bijvoorbeeld gerepresenteerd worden door 2/3 beeldpixel. En ja, dat zie je. Tekst is dan bijvoorbeeld minder scherp.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Is voor 17" een dp van 0.25 genoeg om in 1280x960/1024 te werken ? Heb nog goede ogen die ik zo wil houden.

Heeft iemand ervaring met de nieuwe Philips reeks ? Ivm. fouten, scherpte,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
17" is in principe niet groot genoeg voor 1280x1024. Voor dat iedereen begint de zeuren, dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen, of dat ze het slecht zouden doen, maar simpelweg wat de verhouding beeldoppervlak vs resolutie vs plezierig werken (da's dus een gemiddelde, wat per persoon kan verschillen).

Bottom line is dat als je niet anders kan, 1280 io 17" te doen is, maar dat als je weet dat je 1280 gata doen, je beter een maat groter kan gaan shoppen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:32
Ik heb sinds kort een Philips 107s21 met Lighframe, voor 666 gulden >:)
Hij doet het prima. Voor dat geld geeft hij echt wel een goed beeld, alleen de refreshrates zijn niet al te hoog:
1027*768 bij 85 hertz. Het is net genoeg, maar het mocht hoger wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Dat is het juist: ik moet rekening houden met:

a) LANs, waar ik geen 26kg wegende 19" ga slepen.
b) plaats, mijn 17" heeft een serieuze footprint en is evengroot als een hedendaagse 19", wat te groot is eigenlijk.
c) Ik scherpe ogen heb en niet graag pixels tel. Ik weet, overdreven, maar 1280x960 is zeer goed te doen voor een 17", in mijn geval dan.

Ik zou ook liever een 22" scherm hebben, maar dat is niet voordelig voor mijn situatie. Nog niet te spreken over de prijs.

Mijn motto nu: beter een goede 17" voor 800,- dan een matige 19" voor 800,- (ongeveer mijn budget)

Over die Philips: het type waar ik op oogde was de B versie, die kan zelfs tot 1920x1440, alhoewel dat overdreven is voor desktop resolutie. Heb al een dergelijke Philips langs mij gehad op een LAN en wat me echt opvalde was het zeer hoog contrast. Ik had alleen niet gelet op de scherpte en fouten, daarom dat ik de ervaring vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:02
Op zondag 02 september 2001 10:44 schreef het_beest het volgende:
Ik heb sinds kort een Philips 107s21 met Lighframe, voor 666 gulden >:)
Hij doet het prima. Voor dat geld geeft hij echt wel een goed beeld, alleen de refreshrates zijn niet al te hoog:
1027*768 bij 85 hertz. Het is net genoeg, maar het mocht hoger wat mij betreft.
LOL dat doet mij lifetech ALDI monitor ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigma01
  • Laatst online: 05-09 12:18
Heb zelf twee Philips'en een Philips 17" uit 1996 (ja hij doet het nog goed) en een Philips 109B1 (19" uit 2000). Heb er nooit problemen mee gehad. Weinig moiré en verder scherp beeld.

Philips heeft eigen buizen (realflat) van zeer goede kwaliteit. Ook dell maakt van Philips monitoren gebruik.

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van proberen een A-merk te kopen, maar gewoon zelf lekker gaan kijken, ik weet toch niet wat jij belangrijk vind aan je monitor, mischien wil jij wel een bloed scherpe, of een met met mooie kleurweergave, of topper contrast, of mischien wel allens, maar hoe dan ook we kunnen je alle monitoren van de wereld aanbieden, maar dat maakt echt niets uit, ga gewoon naar de betere winkel en kijk je ogen maar uit !!

RGZ

MASH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 13:23
Op zaterdag 01 september 2001 11:47 schreef okidokie het volgende:
Samsung maakt voor de meeste goede merken de beelsbuizen. Alleen Sony en Philips maken hun eigen types.
Volgens mij heeft mijn Iiyama een Mitsubishi Diamontron (ofzo) buis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik ga binnenkort eens kijken. Vooral naar de Philips 107B21 en naar Iiyama 705. BTW: hoeveel invloed kan een videokaart op de beeldkwaliteit hebben ? Ik bedoel niet met een Geforce 3 met slechte filters, maar met oudere kaarten zoals Voodoo 3 en Voodoo Banshee. Ze kunnen allebei goed de 1920x1440 aan, maar ik bedoel over fouten op bepaalde resoluties bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigma01
  • Laatst online: 05-09 12:18
In 2d ruleert matrox nog gewoon. Het strakste beeld en beste kleuren (maar qua 3d.....).
De voodoo 3/banshee kunnen maar 16-bits kleuren weergeven en 'je mist toch wat'. De refresh rates van die kaarten weet ik niet maar je moet zorgen dat die boven de 72Hz is voor trillingsvrij beeld.

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoNeZ99
  • Laatst online: 13-09 20:46
Op maandag 03 september 2001 15:30 schreef ziekloon het volgende:

[..]

Volgens mij heeft mijn Iiyama een Mitsubishi Diamontron (ofzo) buis...
Klopt als een bus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
In 2d ruleert matrox nog gewoon. Het strakste beeld en beste kleuren (maar qua 3d.....).
De voodoo 3/banshee kunnen maar 16-bits kleuren weergeven en 'je mist toch wat'. De refresh rates van die kaarten weet ik niet maar je moet zorgen dat die boven de 72Hz is voor trillingsvrij beeld.
Ik bedoelde het voor 2D. Een nieuwe videokaart zit er niet in, heb er het geld niet voor nu. Ik weet dat mijn Voodoo 3 wat mist :), maar ik heb op het moment genoeg eraan en de Banshee (PCI btw.) ga ik gebruiken voor 2de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ok, ik heb besloten om de Philips 107B20 te pakken. Ik kan hem kopen voor 370 of 814,- NLG. Was nog aan het twijfelen tussen de NEC MultiSync FE 750.

Kan nog iemand mij een raad geven voor een goedkope, degelijke 2D-only (ga er geen 3D dingen mee doen, hij dient alleen voor 2D dus) PCI kaart ?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Sorry dat ik dit "oud" topic ophaal, had weinig nut om een nieuwe erover te beginnen. Ik heb dus EINDELIJK de Philips 107B20. Er bleek eerst dus een serieus leveringsprobleem te zijn, maar heb hem toch.

Deze monitor zuigt kwadratisch ! Misschien mijn exemplaar alleen, maar dan heb ik gewoon alweer pech. Hij heeft onscherpe hoeken, verkeerde vertical spacing (rechterkant is smaller), heeft een dode pixel bij eerste keer, is GEEN flatscreen, in tegenstelling tot wat de Philips USA site me zei (Europe was down toen)... Had op een bepaald moment een mooie zwarte horizontale streep op mijn scherm, die verplaatste ! Zoals een volledige lijn pixels. Resolutie veranderen en weg. LightFrame software "herkent" de monitor niet en kan dus geen LightFrame aanzetten.

Dit is niet flamend bedoeld, maar ik voel me totaal bezeikt voor een monitor van 800,-

Heeft iemand hier iets aan toe te voegen voordat ik mijn afkeer tegen Philips (heb ALTIJD slechte ervaring met Philips gehad) weer terug ophaal ?

Verwijderd

Ik heb een Philips Brilliance 15A (15") van 1995.
op 1024x768 haarscherp beeld!!!! :P
Zitten ook speakers aan, handig voor op LAN's en hij is redelijk klein en lichtgewicht! LOL!!
Pagina: 1