2-aderige grondkabel aansluiten op bouwkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:28
Beste allen,

Ik wil een 2-aderige YMVK-as kabel aansluiten op een bouwkast. Deze 2-aderige kabel zal aan de ene kant aangesloten worden op een aardlekschakelaar en aan de andere kant op een groep in de bouwkast. Nu zit er in de bouwkast een drietal wandcontactdozen op 1 groep. Is het voldoende om de grondkabel aan de kant van de bouwkast te voorzien van een stekker en deze in 1 van de wandcontactdozen te steken (en de overige wandcontactdozen op deze groep af te plakken, zodat deze niet gebruikt kunnen worden)? Of raden jullie aan om de grondkabel direct aan een installatieautomaat te koppelen in de bouwkast? Mijn voorkeur gaat uit naar een stekker, aangezien ik dan geen directe aanpassing hoef te doen in de bouwkast.

Het risico bij het gebruik van een stekker is mijns inziens wel dat de plus en min gemakkelijk omgedraaid kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj9cMXDjQWiqe8018rk8-EcBIQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOPA9vSzdKzhbrUZW26VF0PF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rien43 op 11-03-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
Wat wil je er op aansluiten? Je hebt geen aarddraad maak ik uit je verhaal op? wel dus .. je hebt 'ymvk-as' En waarom wil je de overige wcd's afplakken?

(En je hebt geen plus een min, dat is bij gelijkspanning.. waarom ben je bang dat je fase en nul omgedraaid? Dat doe je normaal toch ook als je de stekker andersom in het stopcontact doet?)

[ Voor 4% gewijzigd door Rowwan op 11-03-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

De aardedraad is de litze die met het aardschild (mantel) meekomt. Vergeet die niet aan te sluiten!

Wat overigens echt drama is, zo'n kabel is niet gemaakt voor stekkers. Dik stug en onflexibel.

Maar waarom ga je een vaste grondkabel leggen naar een tijdelijke bouwkast? Je wil toch gewoon een verlengsnoer naar je bouwplaats?

Afzekering is ook niet meer nodig, want dit is allemaal geregeld in je bouwkast.

Wat je volgens mij nodig hebt is een verlengsnoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Dank voor jullie reactie. Ik was niet helemaal volledig. Het gaat om het aansluiten van een stacaravan op de bouwstroom. In de stacaravan is een 1 fase groepenkast geplaatst. Deze zal dus via de grondkabel aangesloten moeten worden op de bouwkast. Uiteraard zal ik niet vergeten de aarde aan te sluiten.

Jullie raden dus aan om een lasdoos toe te voegen waarin de grondkabel wordt aangesloten op meer flexibele draden? Deze zal ik dan via een stekker kunnen verbinden met de bouwkast (hierbij lijkt het mij wel handig om de + op de + aan te sluiten en de - op de -, zodat de kleuren van de draad wel correct blijven). De reden dat ik de andere wandcontactdozen wil afplakken is om te voorkomen dat het vermogen te groot wordt over de groep in de bouwkast waar de stacaravan op is aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door Rien43 op 11-03-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ah zo, je gaat er wonen tijdens de bouw.

Bedenk even of je genoeg hebt aan 1 fase. Bij een vriend van me hebben we dit destijds ook gedaan. Maar toen kwam er ook een wasmachine bij kijken.

Toen hebben we maar besloten om een krachtkabel te leggen en die uit te vertakken in 3x 16A 220V.

Dan kun je gewoon een van die CEE 16A stekkers gebruiken.

Anders zou ik even kijken of je nog iets beschikbaar hebt in de bouwkast waar je direct de enkelfasige kabel aan kan knopen. Ik kan nu alleen de waarden van de automaten niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
AtomicShockwave schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:57:
Ah zo, je gaat er wonen tijdens de bouw.

Bedenk even of je genoeg hebt aan 1 fase. Bij een vriend van me hebben we dit destijds ook gedaan. Maar toen kwam er ook een wasmachine bij kijken.

Toen hebben we maar besloten om een krachtkabel te leggen en die uit te vertakken in 3x 16A 220V.

Dan kun je gewoon een van die CEE 16A stekkers gebruiken.

Anders zou ik even kijken of je nog iets beschikbaar hebt in de bouwkast waar je direct de enkelfasige kabel aan kan knopen. Ik kan nu alleen de waarden van de automaten niet lezen.
Wij willen ook graag een wasmachine gaan gebruiken. Deze vraagt een behoorlijk vermogen, dus dat wordt met een 1-fase inderdaad wat tricky. Een 3-fase krachtgroep aansluiting betekent wel dat wij de groepenkast moeten gaan aanpassen in de stacaravan. Dat is wel een behoorlijke ingreep.

Hieronder duidelijkere foto's van de groepen in de bouwkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yj8gXxzyiPxJceADhVjQlpf4xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rW3aCZZEXVZ8ZCNv5vyarrtx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ojOtpaS0hXBQaMWFmxSXVaYQgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMo33nDEYPEOOSFxel1ItHA6.jpg?f=fotoalbum_large

En hieronder de eenvoudige groepenkast in de stacaravan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI1PyImoIH2RzTpbgjC9QGcz2co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Nd2jsFvLjBBMyyOSJq55Y8n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Hoeft niet per se. Je kunt 1 fase naar die kast leiden, en een andere fase naar een ander stopcontact. Er is al afgezekerd in de bouwkast namelijk. Gewoon met zo'n opbouw verdeel doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Wasmachine is rond de 2kW, dus dan heb je nog best wat over (1.7kW ongeveer).

Die 2 kW wordt ook alleen maar gebruikt tijdens het opwarmen van het water...dus je hebt echt wel wat ruimte.

Waar ik me meer zorgen om maak is de kast in de caravan. Ik zie sowieso een 4 ampère automaat ..wat is de rest, dat kan ik niet goed zien.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Mike2k schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:10:
Wasmachine is rond de 2kW, dus dan heb je nog best wat over (1.7kW ongeveer).

Die 2 kW wordt ook alleen maar gebruikt tijdens het opwarmen van het water...dus je hebt echt wel wat ruimte.

Waar ik me meer zorgen om maak is de kast in de caravan. Ik zie sowieso een 4 ampère automaat ..wat is de rest, dat kan ik niet goed zien.
Volgens mij is het deze: https://www.amazon.com/AB...uit-Breaker/dp/B00ZMFNLQS . Alleen met een L uitschakelkarakteristiek (ongeveer gelijk aan B ). Dus 16A afgezekerd.

Ik ben vandaag naar de bouwplaats geweest en kwam er ook nog niet helemaal achter waarvoor de 4A installatieautomaat precies is. Zal daar nog eens goed naar kijken binnenkort.

Wat raden jullie aan op basis van wat jullie zien? Toch een krachtgroep naar de stacaravan (1 fase voor de groepenkast en 1 fase door naar de wcd voor de wasmachine)?

[ Voor 22% gewijzigd door Rien43 op 11-03-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
AtomicShockwave schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:09:
Hoeft niet per se. Je kunt 1 fase naar die kast leiden, en een andere fase naar een ander stopcontact. Er is al afgezekerd in de bouwkast namelijk. Gewoon met zo'n opbouw verdeel doos.
In het geval ik de stacaravan aansluit met een CEE stekker dan zal ik, aangezien dit krachtstroom 400v is, deze ook moeten afzekeren naar 230v voordat deze naar de wasmachine gaat, of hoeft dit niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Rien43 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:40:
[...]

In het geval ik de stacaravan aansluit met een CEE stekker dan zal ik, aangezien dit krachtstroom 400v is, deze ook moeten afzekeren naar 230v voordat deze naar de wasmachine gaat, of hoeft dit niet?
Ik denk dat het goed is als je je iets meer inleest in de werking van netspanning en installatietechniek. Als dit iets is wat je ambieert tenminste.

Anders zou ik zeker overwegen om iemand met iets meer kennis in te schakelen voor je met CEE stekkers gaat knutselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
AtomicShockwave schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:09:
[...]

Ik denk dat het goed is als je je iets meer inleest in de werking van netspanning en installatietechniek. Als dit iets is wat je ambieert tenminste.

Anders zou ik zeker overwegen om iemand met iets meer kennis in te schakelen voor je met CEE stekkers gaat knutselen ;)
Ja eens. Ik was niet zo bekend met krachtstroom, maar zie nu dat een enkele fase gekoppeld aan de nul 230v spanning geeft. Pas als 2 fases worden gekoppeld ontstaat een spanning van 400v. Dat verklaart ook waarom je aangaf dat je één fase kan gebruiken voor de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Rien43 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Ja eens. Ik was niet zo bekend met krachtstroom, maar zie nu dat een enkele fase gekoppeld aan de nul 230v spanning geeft. Pas als 2 fases worden gekoppeld ontstaat een spanning van 400v. Dat verklaart ook waarom je aangaf dat je één fase kan gebruiken voor de wasmachine.
Ik zou je fases niet koppelen...dat gaat niet heel lang goed >:)

Waar het om gaat: de spanning tussen de fases bedraagt 400 volt en dat komt door de fase verschuiving. Elke fase naar nul geeft dan 230 volt.

Wat je dus met 3fasen zou kunnen doen is:
Wasmachine op 1 fase.
Oven of iets anders zwaars op de andere fase.
Rest van de caravan op de laatste fase.

Je moet dan wel de groepenkast aanpassen, ik zou er dan alamat's in zetten en uiteraard een 3 fase hoofdschakelaar al is die volgens mij niet perse verplicht omdat je een stekker hebt.

Maargoed, je zou er ook rekening mee kunnen hadden dat je, wanneer de wasmachine aanstaat, het wat rustiger aan doet qua stroomverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Mike2k schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:11:
[...]

Ik zou je fases niet koppelen...dat gaat niet heel lang goed >:)

Waar het om gaat: de spanning tussen de fases bedraagt 400 volt en dat komt door de fase verschuiving. Elke fase naar nul geeft dan 230 volt.

Wat je dus met 3fasen zou kunnen doen is:
Wasmachine op 1 fase.
Oven of iets anders zwaars op de andere fase.
Rest van de caravan op de laatste fase.

Je moet dan wel de groepenkast aanpassen, ik zou er dan alamat's in zetten en uiteraard een 3 fase hoofdschakelaar al is die volgens mij niet perse verplicht omdat je een stekker hebt.

Maargoed, je zou er ook rekening mee kunnen hadden dat je, wanneer de wasmachine aanstaat, het wat rustiger aan doet qua stroomverbruik :)
Dank. Wat is er op tegen om 1 fase direct aan een wcd te koppelen voor de wasmachine, zonder tussenkomst van een alamat? De fases zijn in de bouwkast al voorzien van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar. Dat maakt het voor mij namelijk een stukje makkelijker om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Rien43 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:53:
[...]

Dank. Wat is er op tegen om 1 fase direct aan een wcd te koppelen voor de wasmachine, zonder tussenkomst van een alamat? De fases zijn in de bouwkast al voorzien van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar. Dat maakt het voor mij namelijk een stukje makkelijker om te installeren.
Voor dit specifieke geval zou het niet nodig zijn maarrrrr...ik zou het toch doen omdat je dan ook toekomstbestendig bent.

Als jij geen automaten/alamat's in je caravan zou gebruiken, loop je het risico dat je in de toekomst de aansluitkabel overbelast, of je moet altijd een afgezekerde aansluiting gebruiken.

Ik weet bijvoorbeeld ook niet waarom die 4ampere automaat er in zit. is de bekabeling na die automaat misschien dunner dan 2.5mm2? Als je daar dan 16A door heen jaagt kan het snel fout gaan...

Pas op voor penny wise, pound foolish...afhankelijk van waar je woont wil ik best even met je meekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Ik zit nog even met een dilemma.

De situatie is nu als volgt:
Ik heb een grondkabel (5-aderig) naar onze stacaravan gelegd. 1 fase heb ik aangesloten op de verdeelkast in de stacaravan, 1 fase heb ik aangesloten op een wandcontactdoos voor de wasmachine/droger en 1 fase op een wandcontactdoos voor de elektrische boiler.
De grondkabel heb ik bij de bouwkast verbonden met een CEE 16A stekker, in de veronderstelling dat in de bouwkast een CEE 16A aansluiting zat. Niet dus. In de bouwkast is een CEE 32A aansluiting aanwezig.

Heeft iemand een idee hoe ik vanuit deze 32A CEE aansluiting naar een 16A CEE aansluiting kan? Moet ik hiervoor een bouwstroomverdeler hebben, of zijn er makkelijkere (lees: goedkopere) oplossingen te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Je kunt die 16A CEE stekker vervangen door een 32A CEE stekker, of anders een verloopstekkertje gebruiken? In dit geval is de aanvoer een zwaardere aansluiting dan je verbruikerskant, dus dan kun je simpelweg de stekker aan de kant van de bouwkast aanpassen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
redwing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:09:
Je kunt die 16A CEE stekker vervangen door een 32A CEE stekker, of anders een verloopstekkertje gebruiken? In dit geval is de aanvoer een zwaardere aansluiting dan je verbruikerskant, dus dan kun je simpelweg de stekker aan de kant van de bouwkast aanpassen.
Maar wat gebeurt er als er 32A (230V) rechtstreeks naar een wandcontactdoos gaat en ik hier een wasmachine op aansluit? Ga ik dan geen problemen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Rien43 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:17:
[...]

Maar wat gebeurt er als er 32A (230V) rechtstreeks naar een wandcontactdoos gaat en ik hier een wasmachine op aansluit? Ga ik dan geen problemen krijgen?
Dat gaat prima alleen de kabel is daarvoor niet geschikt. Ik zou in dit geval een Schuko stekker erop zetten of een schuko - CEE verloop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 11:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nee, op zich niet. Maar je kabel en wat je er op aansluit qua wandcontactdoos moet wel die 32A kunnen hebben, ondanks dat de verbruiker dat misschien niet verbruikt.

Het is anders als die 32A CEE stekker is afgezekerd op 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rien43 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:17:
[...]

Zolang je er alleen die wasmachine/droger op aansluit gaat dat gewoon goed, maar als je het echt netjes wil doen moet je het afzekeren met 16A.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
redwing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:24:
[...]

Zolang je er alleen die wasmachine/droger op aansluit gaat dat gewoon goed, maar als je het echt netjes wil doen moet je het afzekeren met 16A.
Inderdaad. Dan zal ik zoiets als onderstaande moeten hebben.

https://2best.nl/producten/verloopstekker-32a-naar-16a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rien43 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:27:
[...]

Inderdaad. Dan zal ik zoiets als onderstaande moeten hebben.

https://2best.nl/producten/verloopstekker-32a-naar-16a/
Klopt, dan ga je naar de goede aansluiting en is het gelijk goed afgezekerd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
redwing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:33:
[...]

Klopt, dan ga je naar de goede aansluiting en is het gelijk goed afgezekerd.
Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of gewoon een 32A mannetje aan de kabel bouwkastzijde zetten.
Maar wss is deze wel veel te zwaar afgezekerd.

Maar geef ‘s een compleet overzicht:

War zit er aan componenten in de bouwkast?
Wat heb je allemaal in je keet aan apparatuur?
Wat is de aansluitwaarde van je bouwaansluiting, 3x25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:35:
Of gewoon een 32A mannetje aan de kabel bouwkastzijde zetten.
Maar wss is deze wel veel te zwaar afgezekerd.

Maar geef ‘s een compleet overzicht:

War zit er aan componenten in de bouwkast?
Wat heb je allemaal in je keet aan apparatuur?
Wat is de aansluitwaarde van je bouwaansluiting, 3x25A?
Zie voor de details van de bouwkast de eerdere berichten in dit topic.
De aansluitwaarde van de bouwaansluiting is 3x50A.
In de stacaravan zijn het enkel wat wandcontactdozen en verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Die 3-fase CEE aansluitingen in die kast zitten gewoon achter een 3x25A krachtgroep (die "knoepert" zit zelfs op 3x50). Dat vind ik eigenlijk te hoog om gewoon een Schuko aan te hangen voor een wasmachine. Ik zou voor deze toepassing toch echt max. 16A aanhouden. Bijkomend voordeel is, dat die 16A zekering er dan voor zal zorgen dat niet heel je krachtgroep eruit klapt bij sluiting, maar alleen alles wat achter die 16A hangt.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-04-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:53:
Die 3-fase CEE aansluitingen in die kast zitten gewoon achter een 3x25A krachtgroep (die "knoepert" zit zelfs op 3x50). Dat vind ik eigenlijk te hoog om gewoon een Schuko aan te hangen voor een wasmachine. Ik zou voor deze toepassing toch echt max. 16A aanhouden. Bijkomend voordeel is, dat die 16A zekering er dan voor zal zorgen dat niet heel je krachtgroep eruit klapt bij sluiting, maar alleen alles wat achter die 16A hangt.
Ik ga ook voor de zekering. Het zal deze gaan worden: https://www.hornbach.nl/p...-16a-32a-5-polig/8047930/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik ben geen expert op het gebied van uitschakelkarakteristieken, maar volgens mij zijn ze beide C karakteristiek. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het qua selectiviteit dan altijd goed zal komen. Je zou denken, dat het wel goed zou gaan. Volgens mij heb je dit soort problemen vooral als je een C achter een B hangt. B schakelt uit op een lagere stroom bij kortsluiting.

B heeft karakteristiek 3 tot 5
C heeft karakteristiek 5 tot 10

Een C16 komt dan op tussen de 80 en 160A
Een C25 komt dan op tussen de 125 en 250A

Een B16 komt dan op tussen de 48 en 80A
Een B25 komt dan op tussen de 75 en 125A

En dan begin ik dus toch wel een beetje te twijfelen, want tussen C16 en C25 zit iets van overlap. En je ziet dat die overlap bij 2x B karakteristiek een stuk kleiner is. Maar daar kan een echte kenner misschien iets zinnigers over zeggen.

Je zult waarschijnlijk ook geen enorme afstanden gaan overbruggen, maar bij C karakteristiek moet je de maximale kabellengte ook halveren t.o.v. B karakteristiek. (Of je moet 2x zo dikke kabel nemen, zo kun je het ook bekijken natuurlijk.)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-04-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Nadat alles ruim een week heeft gewerkt hebben wij nu onderstaand probleem:

Sinds gisteren vliegt op willekeurige momenten één groep (afgezekerd op 16A) uit de stacaravan eruit. Ook de groep in het afgezekerde verloopblok van 32A naar 16A en de betreffende 3 fase groep (32A) in de bouwkast valt uit.

De situatie is nu al volgt: In de bouwkast heb ik op een 3-fase 32A groep een krachtkabel aangesloten. Deze krachtkabel loopt in de bouwkast naar een CEE-adapter die de 32A terugbrengt en afzekerd naar 16A. Vanuit hier loopt een 5x4mm2 grondkabel (YMVK-as) naar een lasdoos. Hierin heb ik 1 fase naar een elektrische boiler lopen, 1 fase naar de wasmachine en 1 fase naar de stacaravan.

In de stacaravan is een (verouderde) groepenkastje aanwezig. Hierin zit een aardlekschakelaar (30mA) waarachter een groep (16A). Aan deze groep zijn diverse wandcontactdozen en apparatuur.
Wanneer de stroom eraf vliegt ligt deze groep eruit. En dus ook de automaat in de CEE-adapter en de 3-fase groep in de bouwkast.

De aardlekautomaten blijven allemaal in werking.

Ik heb diverse apparaten van het stroom gehaald om te kijken of één van deze de boosdoener is. Dit lijkt niet het geval, aangezien vannacht (alleen de koelkast stond aan) de stroom er ook uit vloog.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken naar de oorzaak? Is het feit dat elke keer een specifeke groep uit de stacaravan eruit knalt een teken dat ik de oorzaak moet zoeken in de stacaravan? Of kan dit ook nog elders zitten? Ik heb de lasdozen allemaal nagelopen en deze zien er netjes uit.

Het is vreemd dat wij een week lang geen problemen hebben gehad. Afgelopen dagen is het wel nat / vochtig weer geweest. Toch betwijfel ik of dit de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:50
Als de selectiviteit niet meer goed werkt heb je waarschijnlijk te maken met een vrij harde korsluiting.
Aangezien je schrijft dat de aardlekbeveiligingen niet aanspreken kan dat betekenen dat het een sluiting tussen de fases/nul is. Of de aarde is niet goed, maar dan trip je ook niet door de selectiviteit heen.

Begin met zoeken bij de kleinste getripte automaat, dat is dan denk ik in de stacaravan.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 25-04-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
jeroen3 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:56:
Als de selectiviteit niet meer goed werkt heb je waarschijnlijk te maken met een vrij harde korsluiting.
Aangezien je schrijft dat de aardlekbeveiligingen niet aanspreken kan dat betekenen dat het een sluiting tussen de fases/nul is. Of de aarde is niet goed, maar dan trip je ook niet door de selectiviteit heen.

Begin met zoeken bij de kleinste getripte automaat, dat is dan denk ik in de stacaravan.
Om zaken uit te sluiten: is het uberhaupt mogelijk dat wanneer de oorzaak zich buiten de stacaravan bevindt dat dan een specifieke automaat uit de stacaravan uitvalt? Mijns inziens zal dan de hoofdgroep in de bouwkast eruit vliegen en zal de specifieke groep in de stacaravan 'aan' blijven (weliswaar zonder stroom). Klopt dit?

En wat selectiviteit betreft; zou je dan niet verwachten dat de aardlekschakelaar (30mA) van de betreffende 3-fase groep in de bouwkast wel uitgeschakeld wordt? Deze blijft namelijk ook in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 08:22
Nee, die aardlekschakelaar zit er voor jou, en wil weleens ingrijpen bij defecte apparatuur.

Dit is volle bak sluiting als selectiviteit er niet meer toe doet. Zeker ook aangezien je er nu last van krijgt denk ik aan een vochtprobleem lasdozen, stekkers en wartels die niet goed aansluiten. Dat of de mantel van je kabel is ergens beschadigd.

Is die koelkast wel betrouwbaar? Als de compressor aangaat blijft de groep dan in? Etc

[ Voor 11% gewijzigd door Morocius op 25-04-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:50
Rien43 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:20:
[...]
Om zaken uit te sluiten: is het uberhaupt mogelijk dat wanneer de oorzaak zich buiten de stacaravan bevindt dat dan een specifieke automaat uit de stacaravan uitvalt? Mijns inziens zal dan de hoofdgroep in de bouwkast eruit vliegen en zal de specifieke groep in de stacaravan 'aan' blijven (weliswaar zonder stroom). Klopt dit?
Het is onwaarschijnlijk dat er een aftakking uitschakelt bij kortsluiting ergens anders.
Als de installatie juist is uitgelegd schakelt alleen de kleinste beveiliging uit. Echter als je een goede kortsluiting kan maken kun je genoeg stroom laten lopen om een heel stuk omhoog in de hele keten nog de magnetische beveiliging aan te spreken. Daar is het voor.
Ik heb dat wel eens gehad bij boren door een elektra leiding. Alle automaten en aardleks in de keten uit, alleen de smeltveiligheden waren nog heel. Die zijn dan ook aardig traag vergeleken met automaatjes.

Bij langzame overbelasting (thermisch) trip je er meestal maar één, maar dat hoeft dus niet de kleinste te zijn.
Wikipedia: Installatieautomaat
Pagina: 1