Dit is eigenlijk niet echt correct: wanneer een shared hosting webserver malware heeft, treft die (tenzij de webhost zijn zaken niet op orde heeft) enkel de gebruiker die de malware binnen gehaald heeft. Heb je bijvoorbeeld in je abonnement 5 sites, kunnen die alle 5 offline gaan.
Daarentegen zijn de websites van andere klanten in principe veilig. Jouw gebruiker heeft namelijk enkel rechten op je eigen map en kan daar in principe niet naar buiten gaan (chroot), dus kan jouw gebruiker ook niet de andere websites gaan aanpassen.
Tegenwoordig wordt ook vaker en vaker met Linux namespaces gewerkt of containers, om nog meer scheiding te hebben. Zoveel mogelijk is al gescheiden, zo wordt bijvoorbeeld PHP (in best practices) gedraaid via PHP-FPM onder een apart proces (via jouw gebruiker), zodat ook dat proces enkel toegang heeft tot jouw bestanden.
Waar het grote verschil tussen shared hosting en managed hosting zit, is dat er bij shared hosting een pak meer klanten op 1 server gezet worden. Dat is niet noodzakelijk slecht, want dat drukt de kosten, maar het betekent ook dat de server niet naar jouw hand gezet kan worden.
Die ene exotische PHP extensie die je nodig hebt, gaat vermoedelijk niet alleen voor jou geïnstalleerd worden. Heb je een nieuwe versie van NodeJS nodig die net uit is? Die zal niet voor jou sneller uitgerold worden.
Shared hosting bij een goede - niet overselling - webhost is in veel gevallen de beste keuze voor velen. Waar het vaak foutloopt is als er gekozen wordt voor een webhost die aan overselling doet of te strakke limieten zet op een pakket - bijvoorbeeld One.com is in mijn ervaring problematisch, maar ook een Versio kan er wat van.
Dat heeft echter weinig te maken met shared hosting an sich, maar eerder met de webhost zelf.
Je kan je website heel eenvoudig wegmigreren door je A-records (en AAAA-records) te updaten, dat is an sich vrij eenvoudig en kan zonder downtime. Je kan ook gewoon je domein verhuizen naar een andere webhost.
Een snelle laadtijd kan een reden zijn om te kiezen voor een andere provider, en daarin is Cloud86 zeker geen slechte keuze in. Vooral de TTFB is vrij belangrijk (time to first byte, hoe snel de server is en jouw website aanlevert) daarin.
Ik verschiet wel hoe hoog TransIP zit daarbij, maar webhosting is ook niet hun core-business. Shared webhosting binnen de team.blue groep is de specialiteit van Combell, en ik dacht dat hun systeem op termijn ook wel naar TransIP zou komen. Dat gezegd zijnde, ik zou zelf eerder kiezen voor Cloud86 in deze.
Reden waarom is dat het een kleinere, zelfstandige webhoster is (en ik zelf bij een webhoster gewerkt heb, en uit ervaring weet dat deze je - algemeen gezien - een betere service bieden en onafhankelijke spelers zijn belangrijk). Maar anderzijds zien hun prijzen en pakketten er ook gewoon goed uit in mijn mening.
Maar, of je nu kiest voor TransIP of voor Cloud86 of gelijk wie anders, tenzij je verwacht een zeer actieve webshop te hebben voldoen ze zeker allebei.