Computer die frequent blue-screened.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 338166

Topicstarter
Mijn vraag.

Mijn computer die ik al zo'n 3 jaar heb staan is sinds een maandje of 2 regelmatig gaan blue-screenen.
Ik gebruik deze computer voornamelijk voor renderen en schrijven.

Ik heb geprobeerd te onderzoeken wanneer het het vaakst voorkomt, en dat is meestal wanneer ik juist
het minst van mijn computer vraag (Schrijven of met notepad of met Atom text editor.).

Relevante software en hardware die ik Gebruik.

Moederbord = X570 Aorus Elite
CPU = AMD Ryzen 3700X
GPU = NVIDIA GeForce RTX 2070S
Geheugen = Corsair DDR4 Vengeance LPX 4x16GB 3200
Harde Schijf = 3X Crucial MX500 1TB SSD
PSU = RM650
Windows 10 (Activated)

Wat heb ik al geprobeerd.
Ik heb als eerste mijn mechanische schijf vervangen door een SSD omdat deze bij het
opstarten vreemde geluiden begon te maken.
Dit heeft niet geholpen.

Daarna heb ik een nieuwe installatie van Windows 10 erop gegooid en alle nieuwe drivers gedownload
en geinstaleerd (met behulp van DriverEasy.)
Dit heeft niet geholpen.

Ik heb een mini dump file toegevoegd aan deze post die werd gecreeerd bij mijn laatste crash.
https://mega.nz/file/FyJQ...r44colViwR-0WVyCnPh3G88fs

Ik heb zelf minimale kennis van deze zaken dus hoop dat mischien op Tweakers mij kan helpen.
(Ik wil uiteraard niet gaan klooien in mijn computer terwijl ik 0,0 verstand van zaken heb en dingen nog erger maken.)

Beste antwoord (via Anoniem: 338166 op 14-03-2023 11:01)

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Draait je geheugen wel op het juiste voltage en timings? Ik heb datzelfde moederbord en standaard staat het geheugen op 1,2 volt ipv 1,35 volt. Ook verlies ik bij elke bios update alle aanpassingen, waardoor ik dat weer moet instellen.

Welke specifieke foutmelding staat er in beeld als je het blauwe scherm krijgt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:58
probeer eens 2 sticks ipv 4 sticks, op native speed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:33:
probeer eens 2 sticks ipv 4 sticks, op native speed?
Oof, dat betekent dat ik mijn CPU koeler eraf moet halen aangezien de RAM sticks erachter zitten.

Zal dat vanmiddag even uitproberen, thanks! :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Draait je geheugen wel op het juiste voltage en timings? Ik heb datzelfde moederbord en standaard staat het geheugen op 1,2 volt ipv 1,35 volt. Ook verlies ik bij elke bios update alle aanpassingen, waardoor ik dat weer moet instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
tdn135 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:42:

Geheugen stond inderdaad op 1,2 volt, deze heb ik nu naar 1,35 gezet.

Blue screen heb ik helaas niet kunnen zien.
Ik was lunch aan het maken, en toen ik terug kwam was mijn computer herstart en had ik een nieuwe mini dump file.

Ik zal een eventuele error-code de volgende keer netjes noteren en doorgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Anoniem: 338166 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:48:
[...]

Geheugen stond inderdaad op 1,2 volt, deze heb ik nu naar 1,35 gezet.

Blue screen heb ik helaas niet kunnen zien.
Ik was lunch aan het maken, en toen ik terug kwam was mijn computer herstart en had ik een nieuwe mini dump file.

Ik zal een eventuele error-code de volgende keer netjes noteren en doorgeven.
Die hogere voltage is nogal van belang,zou eerst testen of het nu stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:11
AMD Ryzen en Corsair RAM zijn al geen vrienden met 2 modules, laat staan 4. Wat is het exacte model- en versienummer van het RAM?
Is het een kit van 4 modules of 2 kits van 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:06:
AMD Ryzen en Corsair RAM zijn al geen vrienden met 2 modules, laat staan 4. Wat is het exacte model- en versienummer van het RAM?
Is het een kit van 4 modules of 2 kits van 2?
Het zijn 2 kits van 2, maar wel precies dezelfde. (De tweede 32GB een jaar later toegevoegd.)

4 x Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 - [CMK32GX4M2B3200C16]
(Deze om precies te zijn, https://www.megekko.nl/pr...0C16-Geheugenmodule?s_o=2 )

Welke zou ik beter kunnen gebruiken in uw optiek? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 338166 op 11-03-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat precies hetzelfde heb ik vaker gehoord en bleken de versienummers toch te verschillen. Welk versienummer hebben beide kits?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:15:
Dat precies hetzelfde heb ik vaker gehoord en bleken de versienummers toch te verschillen. Welk versienummer hebben beide kits?

[Afbeelding]
Ik wacht eerst eventjes een aantal dagen af of de eerste suggestie heeft geholpen voordat ik mijn RAM sticks check.

Als ik mijn CPU koeler kan laten zitten, dan doe ik dit graag,
(Laatste keer toen ik hem verving met een stillere, trok ik de CPU mee met de koelpaste en waren er een aantal pins niet meer in orde en moest ik een nieuwe CPU + moederbord kopen." )

Dus, klooien rond mijn CPU doe ik liever niet. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoe6
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-03-2023
Ja, het crashen van een blauw scherm is te wijten aan vele redenen.
Ik denk dat u al uw stuurprogramma's handmatig moet bijwerken in plaats van te vertrouwen op software zoals DriverEasy. mijn probleem was oververhitting. U kunt de temperatuur van uw componenten controleren met een programma als HWMonitor en ervoor zorgen dat ze zich binnen een veilig werkbereik bevinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Anoniem: 338166 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:47:

Welke zou ik beter kunnen gebruiken in uw optiek? :)
Crucial maar die zijn gestopt met XMP RAM voor de consumentenmarkt. G.Skill doet het ook goed met Ryzen.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Voltage van het RAM op 1,35v zonder ook de snelheid te verhogen heeft geen zin. Als het op 1,2v loopt dan is er een JEDEC profiel actief, waarschijnlijk 2133C15. Als het op het JEDEC profiel niet stabiel is dan heb je slecht compatibel RAM voor Ryzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:58
Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat het je geheugen is... ik had exact hetzelfde setje in mijn systeem zitten icm 3600x en had ook telkens op vreemde momenten BSOD's, meestal bij het booten of kort daarna. Soms weken niets, soms meerdere reboots achter elkaar nodig. Maar zodra het systeem draaide ging het goed.

Ik heb het vervangen voor een vergelijkbaar setje van G.Skill een half jaartje geleden ongeveer en geen BSOD meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:30:
Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat het je geheugen is... ik had exact hetzelfde setje in mijn systeem zitten icm 3600x en had ook telkens op vreemde momenten BSOD's, meestal bij het booten of kort daarna. Soms weken niets, soms meerdere reboots achter elkaar nodig. Maar zodra het systeem draaide ging het goed.

Ik heb het vervangen voor een vergelijkbaar setje van G.Skill een half jaartje geleden ongeveer en geen BSOD meer gehad.
Ik wacht nog eventjes af met mijn CPU-Koeler eraf te halen om mijn geheugen te inspecteren.

Ik wil later dit jaar toch meerdere upgrades gaan doorvoeren, dus dan doe ik liever alles in 1 keer.
(Maar 1 keer het risico dat ik iets verkloot. :+ )
Tenzij de blue-screening nog frequenter gaat voorkomen, dan zal ik er wel meteen naar gaan kijken.

In ieder geval na er meer voltage op te zetten is het niet meer voorgekomen (Maar, dit kan ook toeval zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 15:37
Ik zie dat je ook zoals ik, problemen hebt met twee maal een 32 GB kit "Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200", voor 64GB totaal dus?

Ik heb via de verkoper drie maal toe een nieuwe kit gekregen (4x 16GB) en nooit willen twee 32GB kits goed samen werken, altijd errors met memtest. Corsair dan maar losgelaten en voor G.Skill gegaan, werkte prima sinds ik naar een hoger kwaliteit ram ben gestapt.

Van alles met mijn moederbord qua instellingen geprobeerd en het werkte alleen goed wanneer ik op 3000MHz draaide, hoger kon ik vergeten. Ook op een ander moederbord hetzelfde meegemaakt.

Over Corsair lees ik ook veel berichten dat ze op de LPX serie vermoedelijk geen binning doen en dus lage kwaliteit chips hebben. Ik krijg het gevoel dat dat waar is.

[ Voor 30% gewijzigd door grasmanek94 op 14-03-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05-2024
Ik heb last van hetzelfde probleem (X570 in combinatie met Corsair DDR4 Vengeance); random blue screens en reboots, meestal vlak na het opstarten, soms pas na een half uur of uur.

Ik heb een nieuw setje van G.Skill (Ripjaws: F4-3200C16D-32GVK) aangeschaft, maar dit lost voor mij het probleem niet op.

Wat zou de volgende stap zijn? Ik heb al zitten spelen met verschillende voltages en dergelijke, maar kan de sweet spot blijkbaar niet vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Lort Gob op 01-04-2023 17:42 ]

Pagina: 1