Toon posts:

Hoe stroom de vloeistof van het koelwater in een auto?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Kennis gezocht!

Omdat het op dit moment s'nachts - 20 graden is hier in Zweden ben ik bezig met het inbouwen van een motorverwarming. Helaas is de plaatselijke automonteur langdurig ziek en kan ik pas over twee weken terecht bij de monteur een dorp verder op. Ik wil hem dan ook zelf gaan monteren wat opzich niet een moeilijk klusje is.

Het enige wat ik niet zeker weet en noodzakelijk is voor het op juiste wijze plaatsen van de verwarming is hoe de stroomrichting van de koelvloeistof loopt.

Ik wil hem gaan monteren in een stuk slang die komt vanuit de bovenkant van de koelvloeistofreservoir. Het stuk slang gaat na een t-splitsing enerzijds naar (volgens mij) de motor en anderzijds naar (volgens mij) de autoverwarming (of radiator?).

De grote vraag is dus of bij de bovenkant van het koelvloeistofreservoir de vloeistof erin stroomt of er juist uit...

Het gaat hier overigens om een Golf 5 Diesel uit 2006.

Plaatsje en een filmpje om het duidelijker te maken:

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:46
Backpacker schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:24:
De grote vraag is dus of bij de bovenkant van het koelvloeistofreservoir de vloeistof erin stroomt of er juist uit...
Beide, bij overdruk in het systeem stroomt het naar het vaatje, bij afkoelen van het circuit onstaat er onderdruk en wordt de koelvloeistof weer teruggezogen. Maar wat voor een verwarmingselement is het, als deze bedoeld is voor je koelwater zal je ook voor circulatie moeten zorgen lijkt me, en moet je misschien ook nog rekening houden met de locatie van de thermostaat. Is een element direct in het motorblok die je blok en olie verwarmt niet handiger?

• Backpacker
  • Niet online
Nielson schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:05:
[...]
Beide, bij overdruk in het systeem stroomt het naar het vaatje, bij afkoelen van het circuit onstaat er onderdruk en wordt de koelvloeistof weer teruggezogen. Maar wat voor een verwarmingselement is het, als deze bedoeld is voor je koelwater zal je ook voor circulatie moeten zorgen lijkt me, en moet je misschien ook nog rekening houden met de locatie van de thermostaat. Is een element direct in het motorblok die je blok en olie verwarmt niet handiger?
Ik heb voor nu de verwarming (kregen van een familielid) van www.enginepreheater.nl dus die moet volgens mij op de slang van het koelwater. Heb er geen slechte verhalen over gelezen (diverse andere "Zwedelanders" hebben hem ook).

Wellicht is een motorblokverwarmer beter maar dan moet ik eerst weer 100 km+ rijden naar een grote stad ;)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• Nielson
Backpacker schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:23:
Ik heb voor nu de verwarming (kregen van een familielid voor onze emigratie) van www.enginepreheater.nl dus die moet volgens mij op de slang van het koelwater.
Er staat wel een beknopte handleiding op die site:
1. Bepaal de plaats van montage van de enginepreheater.
2. Altijd lager dan het onderste punt van het expansievat (pas op voor uitlaatspuitstuk hitte).
3. Plaats de unit in een slang bv naar de kachel of de oliekoeler, met de pijl in de stroomrichting mee.
4. De bovenste kachelslang is in de meeste gevallen de inloop van de kachel de stroomrichting is dan de pijl naar het shutbord toe.
5. Snij of knip de slang door en monteer de slangen met bijgeleverde slang klemmen en controleer op lekkage.
6. Indien nodig fixeer de unit met een kabelbinder.
7. De voedingsdraad 202 volt monteren en fixeer de bumperkabel met speciaal bijgeleverde klem. (nog niet aanzetten)
8. Ontlucht het koelsysteem dmd de motor laten lopen met de dop van het expansievat af.
9. Schakel de motor uit.
10. Test de unit door de 220 volt in te schakelen tussen de 40 en 55 graden slaat de verwarmer af en begint automatisch weer als de temperatuur zakt.
11. De motorblokverwarmer is bedrijfsklaar.
Eenvoudigst is om even de werkplaatshandleiding van je auto online op te zoeken zodat je 'm tussen de juiste leidingen zet. Expansievat leiding moet je iig niet hebben aangezien deze niet direct in een rondgaand circuit zit.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Die slang die je aanwijst gaat waarschijnlijk naar de dop van de radiator, daar stroomt alleen vloeistof als de druk in het systeem te hoog is en de dop wat KVS af laat vloeien naar het expansievat. Ik denk dat je sowieso niet aan de kant van de radiator moet zitten. In koude toestand is de thermostaat namelijk gesloten en stroomt er geen/bijna geen water van/naar de radiator.

Aan de bovenkant van de radiator zit ergens een dikke slang. Dit is de warme aanvoer vanuit de motor. Als je deze slang volgt naar het motorblok kom je waarschijnlijk ergens uit waar de thermostaat zit. De verwarming zal daarvoor aangesloten moeten worden.

Vandaar dat de handleiding het ook over de kachel heeft waarschijnlijk. Tussen het schutbord (onder je raam zeg maar) en het motorblok zitten een aantal kvs leidingen die naar binnen gaan (naar de kachelradiator in je dashboard). Waarschijnlijk moet je hem daar ergens aansluiten zodat het warme water ook daadwerkelijk in de motor komt als deze koud is.

Sluit je hem ergens tussen de radiator en de motor aan (dus aan de voorkant in het motorruim zeg maar) dan zal de motor waarschijnlijk niet verwarmd worden. Zo'n thermostaat gaat ook pas open bij een graadje of 80-85 dus dat zal met zo'n verwarming waarschijnlijk niet gaan.

[Voor 12% gewijzigd door Brazos op 11-03-2023 14:40]

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:14
Zoals hierboven aangegeven - denk aan de thermostaat. Zoals je het hebt uitgetekend ben je alleen buiten de motor aan het verwarmen.

• Nielson
Ik weet niet welke motorcode je precies hebt maar mogelijk geeft dit een idee:

Coolant hose schematic diagram
1 - Expansion tank
2 - Cylinder head/cylinder block
3 - Intake manifold
4 - Exhaust gas recirculation cooler
5 - Heater unit heat exchanger
6 - Lower coolant pipe
7 - Oil cooler
q For engine oil.
8 - Upper coolant hose
9 - Radiator
10 - Lower coolant hose
11 - Coolant pump and thermostat
12 - Upper coolant pipe
bron

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

XelaRetak schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:42:
Zoals hierboven aangegeven - denk aan de thermostaat. Zoals je het hebt uitgetekend ben je alleen buiten de motor aan het verwarmen.
En dat is ook precies de bedoeling met een engine pre-heater. Dit ding zal niet genoeg vermogen leveren om het hele koelcircuit te verhitten, afgaande op het formaat en de omschrijving dat hij tussen de 40 en 50 graden weer afslaat. @Backpacker Dit systeem is bedoeld om je motor op temperatuur te houden zodat hij ook bij extreme koude te starten is en geen volwaardige standverwarming. Monteren in nr. 8 in het plaatje hierboven zorgt dat hij in het kleine circuit zit en precies doet wat hij moet doen: de motor verwarmen.

[Voor 10% gewijzigd door jgj82 op 11-03-2023 17:35]

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:14
jgj82 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:33:
[...]

En dat is ook precies de bedoeling met een engine pre-heater. Dit ding zal niet genoeg vermogen leveren om het hele koelcircuit te verhitten, afgaande op het formaat en de omschrijving dat hij tussen de 40 en 50 graden weer afslaat. @Backpacker Dit systeem is bedoeld om je motor op temperatuur te houden zodat hij ook bij extreme koude te starten is en geen volwaardige standverwarming. Monteren in nr. 8 in het plaatje hierboven zorgt dat hij in het kleine circuit zit en precies doet wat hij moet doen: de motor verwarmen.
Nee, we begrijpen elkaar verkeerd denk ik. Op het punt dat hij initieel voor ogen had warm je het verkeerde deel op, je wilt hem in het circuit binnen de thermostaat hebben zodat je niet alleen de radiateur opwarmt.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

XelaRetak schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:42:
[...]

Nee, we begrijpen elkaar verkeerd denk ik. Op het punt dat hij initieel voor ogen had warm je het verkeerde deel op, je wilt hem in het circuit binnen de thermostaat hebben zodat je niet alleen de radiateur opwarmt.
Volgens mij willen we hetzelfde maar op een andere manier. Idealiter zou je hem tussen motor en thermostaat willen inderdaad. Maar dat gaat denk ik niet lukken omdat elke motor vanaf 1995 ongeveer een thermostaathuis heeft wat op de motor zit vastgeschroefd.
Volgens mij heeft deze heater geen eigen pomp dus de enige mogelijkheid om warmte in de motor te krijgen zonder dat de waterpomp aan is en de motor dus moet draaien is via de grote leiding direct naar de cylinderkop. De andere kant wordt geblokt door de thermostaat en de kleine leidingen gaat niet lukken ivm formaat vermoed ik.

@XelaRetak Ik heb de pre-heater eens goed bekeken op de website. Er zit wel een pomp in.
Bovenstaande is complete onzin, en jij hebt volledig gelijk.
Mea culpa.

Poging 2:
@Backpacker Ik ben er even in gedoken voor je.
Op de website die @Nielson noemt kun je de verschillende schema's vinden van TDi motoren in een Golf 5. Ik heb als voorbeeld de 2.0 TDi genomen, als je er niet uit komt moet je ons even mededelen om welk type het precies gaat, dank kijk ik met je mee!

Voorbeeld van deze website:

Ik zou proberen hem ergens bij de rode streepjes ertussen te krijgen.

Verder wil ik nog opmerken dat het wel een langzaam ding is, volgens de website heeft hij er twee(!) uur voor nodig om van 0 graden tot tussen de 40 en 55 graden te komen 8)7 Dan wil ik niet weten hoelang je nodig hebt om bij -20C je motor op temperatuur te krijgen met 1.1 kWh ;w

[Voor 48% gewijzigd door jgj82 op 11-03-2023 22:53. Reden: Omdat ik een uilskuiken ben....]

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Backpacker
  • Niet online
Bedankt @jgj82 @XelaRetak @Nielson en @Brazos ! Ik zat dus helemaal verkeerd.

Het gaat overigens om een Golf V met het oude nederlandse kenteken 24-TJ-VD.
Als ik mijn kenteken bij winparts invul komt er dit aan kenmerken naar voren:

https://tweakers.net/i/SSD67vgSWxhFbnZ5NJJpUqLXRb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tglq8kBqE8inZZ8sVZEPovTJ.png?f=user_large

Mocht dat nog wat uitmaken qua soort motor dan hoor ik dat graag. Ga ik ondertussen eens aan de slag met de aanwijzingen van @jgj82

Deze sticker zit op de motor, misschien dat dat nog wat extra info geeft?

[Voor 28% gewijzigd door Backpacker op 12-03-2023 11:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nielson
BXF is inderdaad je motorcode. Ik denk dat het deze dan is:

Coolant hose schematic diagram
1 - Expansion tank
2 - Rear coolant pipe
3 - Bypass flap
4 - Exhaust gas recirculation cooler
5 - Cylinder head/cylinder block
6 - Heat exchanger for heater unit
7 - Connection
8 - Front coolant pipe
9 - Gearbox oil cooler
q if fitted
q Only on vehicles with automatic gearbox.
10 - Upper coolant hose
11 - Radiator
12 - Lower coolant hose
13 - Engine oil cooler
14 - Coolant pump and thermostat
15 - Upper coolant pipe
16 - Circulation pump -V55-
q if fitted
17 - Auxiliary heater
q Vehicles with optional equipment only.
Grappig genoeg staat daar al een externe heater ingetekend. Deze weergave helpt misschien ook nog.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee