W10pro licentie naar nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 21:54

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Situatie:
Ik heb een Win10pro licentie op m'n huidige laptop en heb een nieuw systeem gekocht zonder OS. Ik lees en hoor dat het overzetten van een licentie nog wel eens gek doet en daarom wil ik graag wat zekerheid. In mijn google-zoektocht kwam ik deze post tegen van TomsHardware om bloatware te verwijderen uit de install iso. Ik zou graag nutteloze crap eruit halen maar heb over hun suggesties ook vragen. Ik wil voorkomen dat ik straks beide systemen geen licentie meer heb. Daarom deze vragen.

fwiw: Huidige laptop heeft 2x 2.5" SSD's, passen niet in nieuw. Schijven worden dus niet hergebruikt.

Vragen:

Hoe zorg ik dat ik mijn bestaande Win10pro licentie goed overzet naar een nieuw systeem?
  • Maak ik een W10pro install media aan en update die naar W11, of maak ik direct W11pro media aan?
  • Wel of niet huidige syteem uit MS account verwijderen? (Dit artikel zegt niet doen maar wel oude systeem resetten. Zie: Dit artikel)
  • Wat moet ik vooral NIET doen om te voorkomen dat licentie fokt?
Wat zijn jullie suggesties mbt 'bloatware'
Dit is een wat open vraag dus sla het vooral over als je daar geen zin in hebt. l:Heeft betrekking op dit artike.
Allereerst, heeft het zin om op deze manier van bloatware af te komen, of kan het ook later nog gedeinstalleerd worden? Als dat geval is knikker ik het er later wel uit en laat het daarbij. Voor zij die het artikel hebben gecheckt en daar wat over willen zeggen: Uiteraard zal ik zelf logischerwijs bepalen wat ik wel of niet wil, zijn er zaken die jullie zien in hun suggesties die raar/questionable zijn? Of die zij behouden terwijl het naar jouw mening ook weg kan? Of juist zaken die zij weg doen, maar handig kunnen zijn (Restore Points halen zij weg?!)

Wat heb ik gedaan?
Gebeld met retailer van het nieuwe systeem. Gaf aan dat er soms wat gekkigheid kan zijn bij overzetten.
Gecheckt dat huidige W10pro licentie is een RETAIL versie. Digitaal gekoppeld aan mijn MS account.

Beste antwoord (via Ducksy88 op 15-03-2023 15:02)

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04

TheVMaster

Moderator WOS
Eh, lang verhaal kort. Je hebt een RETAIL licentie, dus die mag je gewoon overzetten naar een nieuw systeem. Als daar dus issues mee zijn, dan kun je Microsoft contacten en dan kunnen zij het fixen.

Bij bloatware is het eigenlijk de vraag wat je daaronder verstaat. Ik zie in het artikel zaken als achtergronden, SSH Client, MediaPlayer, Microsoft Wallet staan. Ik vraag me wel een beetje af waarom je dat soort standaard zaken zou willen verwijderen.

Begrijp best dat je niet zit te wachten op alle suggesties zoals de bekende games (Candycrush etc) of apps zoals Spotify, Netflix etc.

Maar tipje van mij, ik zou de built-in apps (dus de apps die onderdeel zijn van Windows zelf, zoals Mediaplayer, Microsoft Wallet, SSH client) gewoon lekker laten zitten. Gaat je meer 'gedoe' geven, dan dat je er nu voordeel bij hebt.

[ Voor 59% gewijzigd door TheVMaster op 14-03-2023 15:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Zou dit helpen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04

TheVMaster

Moderator WOS
Eh, lang verhaal kort. Je hebt een RETAIL licentie, dus die mag je gewoon overzetten naar een nieuw systeem. Als daar dus issues mee zijn, dan kun je Microsoft contacten en dan kunnen zij het fixen.

Bij bloatware is het eigenlijk de vraag wat je daaronder verstaat. Ik zie in het artikel zaken als achtergronden, SSH Client, MediaPlayer, Microsoft Wallet staan. Ik vraag me wel een beetje af waarom je dat soort standaard zaken zou willen verwijderen.

Begrijp best dat je niet zit te wachten op alle suggesties zoals de bekende games (Candycrush etc) of apps zoals Spotify, Netflix etc.

Maar tipje van mij, ik zou de built-in apps (dus de apps die onderdeel zijn van Windows zelf, zoals Mediaplayer, Microsoft Wallet, SSH client) gewoon lekker laten zitten. Gaat je meer 'gedoe' geven, dan dat je er nu voordeel bij hebt.

[ Voor 59% gewijzigd door TheVMaster op 14-03-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 21:54

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
TheVMaster schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:54:
Kort vehaal weer lang; het is een digitale aan mijn MS account gekoppelde retail licentie maar een zo geheten RTM versie. MS community thread aangemaakt en daaruit blijkt dat het dus niet over te zetten is naar een nieuw device.

Zou het werken om op de nieuwe PC te troubleshooter te starten en aangeven dat ik hardware gewijzigd hebt?
Dan laat het me op een gegeven moment kiezen welk device ik op dat moment gebruik. Als ik dan de oude laptop selecteer waar de licentie op geactiveerd is terwijl ik eigenlijk op m'n nieuwe laptop zit, werkt dat?

Helder moment: stapel oude DVD's waar nog een sleeve met hardcopy licentiecode van destijds Win8Pro zat. Ingevoerd en geactiveerd. Sorry voor de nutteloze kick 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Ducksy88 op 23-05-2023 16:13 ]