Probleem met verwarmingsketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paro
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik heb een Junkers FW200 thermostaat en condensatieketel van Junkers met vloerverwarming.

Gisteren is het jaarlijks onderhoud van de verwarmingsketel uitgevoerd. We hebben er verder geen erg in gehad, maar vanochtend was het plots ijskoud in huis (vannacht immers ook gevroren).

Nu zien we dat de thermostaat uitgevallen is (blanco scherm, reageert niet) en de ketel warmt niet op, geeft af en toe foutmeldingen: zo geeft hij af en toe aan 'sifonprogramma lopende', of 'lo' voor te lage druk.De druk is nochtans onderaan het groene venster, ongeveer 1 bar.

Ik heb de druk daarom proberen verhogen, maar als ik de kraantjes openzet gebeurt er initieel helemaal niets. Als ik de ketel dan aan en uit zet gaat hij even wat hoger, maar de ketel stopt dan met verwarmen en dan verlaagt ook weer de druk naar 1 bar.

Geen loodgieter te bereiken in het weekend. Kan ik zelf al iets doen?

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Geprobeerd te bellen met het bedrijf die onderhoud heeft uitgevoerd? Ze hebben vast een noodnummer.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:49
Even de aansluiting van de thermostaat controleren bij de cv ketel, of die nog wel goed aangesloten is. Klinkt als een los contact.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:02
Staat de CV-ketel toevallig in service-mode of uitgeschakeld oid? Heeft hij stroom, zit de stekker er wel in? Druk eens op de Reset en/of ontgrendeltoets? :)

My favorite programming language is solder.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:32

Onbekend

...

1 bar is vrij laag voor een waterdruk.
Het verwarmen werkt wel, en is de cv-leiding dan ook warm bij de ketel?
Zo niet, slaat hij af met een foutmelding dat hij te heet is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Paro
Geen noodnummer. Het is een kleine firma.

Geen spoor van een slecht contact (alle aansluitingen gecontroleerd). Uitschakelen, resetten heeft geen effect.

Intussen warmt de ketel wel opnieuw op zonder foutmeldingen (tot aanvoertemperatuur 75 graden, staat op het display), maar worden vloerverwarming of radiatoren toch niet warm. Druk nu op 1,2bar.

ik vermoed dus toch een defecte thermostaat? Die controleert immers ook de verwarmingspomp, en die lijkt niet aan te slaan.

Het zou dan wel een enorm toeval zijn dat de thermostaat het begeeft net op de dag van het tweejaarlijks onderhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door Paro op 11-03-2023 16:20 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als de ketel wel verwarmt maar er geen warmte in het CV circuit gaat zal ik eerder de circulatiepomp verdenken..

404 Signature not found

• Paro
Klopt, maar het is toch vreemd dat de thermostaat dan uitgevallen is. Een defecte circulatiepomp verklaart dat niet.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:49
Paro schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:49:
Klopt, maar het is toch vreemd dat de thermostaat dan uitgevallen is. Een defecte circulatiepomp verklaart dat niet.
Precies zolang de thermostaat niet aan staat, weet de ketel ook niet dat er warmtevraag is. Wat voor een thermostaat is het? Krijgt die voeding van de ketel of is die apart gevoed?

• Paro
FW200 van Junkers, ik vermoed geen voeding rechtstreeks van de ketel want er zit een bakje aan de verwarmingspomp van vloerverwarming en radiatoren.

• Paro
Intussen is de ketel ook weer stilgevallen. Er is wel warm water.

De thermostaat lijkt dus defect en het lijkt een enorm toeval te zijn dat het nét op de dag van het onderhoud gebeurd moet zijn…
Pagina: 1