Keuze thuiswerk-monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:59
Goedemorgen,
ik ben op zoek naar nieuwe monitor voor mijn thuis-werkplek.
Ik heb de volgende variabelen meegenomen waar het scherm aan zou moeten voldoen, en een aantal nice-to-have zaken.

Must:
- Moet makkelijk 2 vensters naast elkaar kunnen zetten
- Power Delivery voor surface laptop 4
- KVM-mogelijkheid om via een usb-c alle verbindingen te hebben inclusief netwerkverbinding
- Kabel-management goed geregeld.

Nice-to-Have
- "goede" webcam ingebouwd zodat er niet wederom een extra device aangesloten hoeft te worden
- Ingebouwde speakers zodat niet altijd de externe speakers gebruikt hoeven te worden.

M.b.t. verhouding, refreshrate, en keuze tussen IPS en VA twijfel ik nog wat handig is.

Verhouding:
Twijfel voor productiviteit tussen 21:9 vs 16:9

Refreshrate van 100 Hz zou mooi zijn. Is dit rustiger voor je ogen en merk je hier wat van?
Ik zie verschillende VA-panelen met 100Hz welke betaalbaar zijn namelijk

Ik ben zelf tot op heden deze selectie uitgekomen. Wellicht dat iemand nog een goede tip vanuit ervaring met mij kan delen? :-)

https://tweakers.net/pric...;1878084;1805218;1527264/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:31
Ik heb geen ervaring met 21:9, wel hier een 16:9 4K 32" voor mijn neus staan.
Ik merk dat ik eigenlijk alleen 2 vensters gebruik om data te vergelijken, of over te typen.
Om echt 2 vensters naast elkaar te draaien is de 21:9 denk ik meer geschikt.
Dan heb je echt een 16:9 1440p monitor met nog eens 30% extra breedte.

Edit: Wat ik in de toekomst dus zelf wel zou willen is een 21:9 op basis van de 2160 pixels beeldhoogte, maar dan moet ik nog even sparen.
Zoiets dus, al weet ik niet of het al je andere wensen heeft: uitvoering: Lenovo ThinkVision P40w-20 (zonder webcam) Zwart

[ Voor 37% gewijzigd door jopie op 11-03-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:23
Ik zou zelf eigenlijk opteren voor een surface dock, zodat je in dat opzicht (must have KVM switch) niet gelimiteerd wordt in je scherm keuze. Een goed scherm gaat immers jaren mee, terwijl juist dat soort features (denk ook aan bijv een webcam) een scherm vaak sneller doen verouderen dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Dennism schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:34:
Ik zou zelf eigenlijk opteren voor een surface dock, zodat je in dat opzicht (must have KVM switch) niet gelimiteerd wordt in je scherm keuze. Een goed scherm gaat immers jaren mee, terwijl juist dat soort features (denk ook aan bijv een webcam) een scherm vaak sneller doen verouderen dan nodig is.
Snap ik
Welk scherm zou dan handig zijn?
Ips of va?
60 hz afdoende of heeft het echt zin om 100 hz of meer te nemen voor een werkplek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Wij werken zelf zakelijk gezien veel met Dell, en dat is volgens mij meestal IPS, vaak de ultrasharp serie: https://www.dell.com/nl-n...9?appliedRefinements=2828

Maar ook bijv. met HP

Voor puur zakelijk office werk is denk ik 60hz wel afdoende (ik heb thuis 100+hz en op kantoor 2x 60Hz en merk eigenlijk voor het kantoorwerk niet echt meerwaarde. Ga je er ook andere dingen mee doen zou ik echter misschien een hogere refresh wel meer overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Dennism schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:57:
Wij werken zelf zakelijk gezien veel met Dell, en dat is volgens mij meestal IPS, vaak de ultrasharp serie: https://www.dell.com/nl-n...9?appliedRefinements=2828

Maar ook bijv. met HP

Voor puur zakelijk office werk is denk ik 60hz wel afdoende (ik heb thuis 100+hz en op kantoor 2x 60Hz en merk eigenlijk voor het kantoorwerk niet echt meerwaarde. Ga je er ook andere dingen mee doen zou ik echter misschien een hogere refresh wel meer overwegen.
Ik ben ook van de ultrasharp-lijn.
Zal er in de praktijk verschil merkbaar zijn tussen VA en IPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
pitchdown schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Ik ben ook van de ultrasharp-lijn.
Zal er in de praktijk verschil merkbaar zijn tussen VA en IPS?
Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjdewolff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09-2024
Is deze iets goedkopere Iiyama met KVM switch een optie?: https://tweakers.net/pric...n-b5-zwart/specificaties/
Ik heb deze nu iets van 2 maanden, hij bevalt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
gjdewolff schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:28:
Is deze iets goedkopere Iiyama met KVM switch een optie?: https://tweakers.net/pric...n-b5-zwart/specificaties/
Ik heb deze nu iets van 2 maanden, hij bevalt mij prima.
Wat merk je van de nadelen van een VA-paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjdewolff
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09-2024
Bij de hoge refreshrates (100 Hz en 120 Hz) krijg je roodverschuiving bij scrollen (vooral zichtbaar bij een zwarte achtergrond en tekst in een lichte kleur). Dit is op te lossen door de overdrive settings aan te passen. Bij 60 Hz heb je dit probleem niet. Ik heb hem ingesteld op 100 Hz met aangepaste overdrive settings. Dit probleem speelt denk ik bij alle VA panelen in meer of minder mate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een ingebouwde webcam is lastig voor een monitor die lang meegaat. Het probleem zijn de drivers, die worden waarschijnlijk niet 10 jaar lang onderhouden. Ook al wordt het apparaat niet meer gebruikt, dan moeten de drivers handmatig worden verwijderd. Oude Logitech drivers bijvoorbeeld vormden een probleem in WIndows 11.

Ik heb een 27" 4k UHD monitor 60Hz op 40cm, voorheen 23" HD. Als je uitstekend zicht hebt voor dichtbij kan je die misschien op de normale vergrotingsfactor laten. Voor mensen met slecht zich voor dichtbij: ik merkte problemen waarbij het menu in kleine letters blijft. Zicht wordt minder op middelbare leeftijd. Als je nu 40 bent met nog redelijk zicht kan dat over 5 jaar niet meer zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:53

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
thx voor het schopje.

Om de keuze makkelijker te maken zou ik graag willen weten of het toegevoegde waarde heeft om voor een thuis-werkplek een hogere refreshrate te hebben dan 60Hz.

Ga je dit merken i.c.m. browsen/office-werkzaamheden?
Loopt dit echter soepel en is dit rustiger voor de ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 20:05
Ik heb dezelfde vraag wat betreft refresh rate voor kantoorgebruik. Ik heb eigenlijk vergelijkbare wensen als OP en kwam op deze twee uit waarbij paneel techniek en refresh voornaamste verschil is:Prijsverschil is kleine €100 in het voordeel van de Iiyama, maar vind het lastig kiezen. IPS is wellicht wel beter dan VA (betere kleuren maar minder contrast al kan je je afvragen hoe boeiend beide zijn voor kantoorgebruik). Misschien eens een winkel opzoeken en kijken of de hogere refresh meerwaarde heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Evanesco op 14-04-2023 10:03 ]

Pagina: 1