Dimmer vervangen, lamp blijft aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-02 10:12
Hallo allemaal,

Wij hebben in de woonkamer 2 lichtpunten die met dimmers bediend worden. Bij deze dimmers zit ook een enkel stopcontact.

1 van deze lichtpunten gebruikten we al, lichtpunt A. Nu hebben we onlangs bij het andere lichtpunt, lichtpunt B, een Lightswing opgehangen met daaraan een IKEA ledlamp.

Met een Jung 266GDE dimmer doet deze lamp het, maar heel zachtjes. Aangezien deze dimmer voor gloei en halogeen is, heb ik hem vandaag omgeruild voor een Jung 1730dd. Probleem: de lamp is nu niet te dimmen en niet uit te schakelen.

Bij lichtpunt A zat een Jung 225tde die ik omgeruild heb voor dezelfde 1730dd. Die werkt daar wel prima.

Als ik beide nieuwe dimmers omruil, doet lichtpunt A het nog steeds en B niet. De nieuwe dimmers werken dus. Als ik de oude dimmer terugzet, doet lichtpunt B het ook weer, dus de bedrading lijkt me prima.

Waarom zou het licht met dimmer 1730dd aanblijven en met 266 GDE wel te bedienen zijn? Hoe verschillen deze dimmers?

Beste antwoord (via Steinumstein op 12-03-2023 07:17)

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:41
Type van de lampen? Claimt de Ikea lamp dimbaar te zijn? De 1730 heeft een automatische detectie van fase af/aan snijding en een minimum load van 3W. Ik zie dat de 1730 ook kan werken zonder nul leiding, heb je deze wel aangesloten?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:41
Type van de lampen? Claimt de Ikea lamp dimbaar te zijn? De 1730 heeft een automatische detectie van fase af/aan snijding en een minimum load van 3W. Ik zie dat de 1730 ook kan werken zonder nul leiding, heb je deze wel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
@1337aldi , ik heb de nuldraad aangesloten.

Ik zie nu trouwens op het productblad dat de ikea lamp zelf zegt niet dimbaar te zijn: https://www.ikea.com/nl/n...en-globe-helder-60539304/

Kan dat het probleem zijn, als de lamp met de 266GDE wel dimbaar lijkt te zijn? Is dat omdat die dimmer anders werkt?

En kan dat ook verklaren waarom de lamp niet aan en uitgezet kan worden? Dat kan met de oude dimmer namelijk wel. Kan het zijn dat ik de 1731dd moet gebruiken met neventoestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
@1337aldi ok, met een dimbare lamp erin lijkt ie het dus gewoon te doen. Waarom werkte het dan met de 266gde wel, een beetje?