Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 09:09
Wij hebben 4-jaar oude woning met vloerverwarming op alle de 3 verdiepingen echter krijgen we het bijna onmogelijk warm in de woonkamer. Gelukkig hebben we wel een gashaard waardoor we het nog wel warm krijgen maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Ik heb van alles zelf geprobeerd:
  • Temperatuur in hele huis omhoog gedaan (werkt iets, maar dan slaap je echt beroerd)
  • Alle draadloze kastjes gelijk gezet (maakt niets uit)
  • Alle draadloze kastjes in de bovenste 2 verdiepingen uitgezet zodat alle warmte naar beneden gaat (werkte ook niet, had zelfs het gevoel dat het daardoor nog kouder werd)
  • Loodgieter gebeld, heeft CV temperatuur hoger gezet van 43 naar 50 - kon verder niet veel betekenen omdat hij onvoldoende verstand had van onze WTH setup.
  • De bouwer gebeld, kon niet veel betekenen omdat garantie is verlopen en hun partners niet voor particulieren werken. Gaf aan dat misschien Breman in Haarlem kon helpen dus die wil ik volgende even bellen.
Heeft iemand van jullie misschien een idee/ingeving wat ik zou kunnen proberen? Wat ik verder het liefste wil is gewoon al die kastjes de deur uit doen en gewoon 1 regelaar per verdieping hebben maar dat was volgens de loodgieter erg lastig/niet te doen. Tevens springt om de zoveel tijd zo'n verdeler kapot zoals je ook op onderstaande foto kunt zien.

De installatie op hoofdlijnen:
WTH verdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4yUi-LT-ncHNgcczKRT32zcVYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OuWQHM7h3RvMJlypSnaRbMU.jpg?f=fotoalbum_medium
Alle slaapkamers (3), woonkamer en de zolder hebben een eigen draadloze thermosstaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SortLWontdmknp33n2vzOohPFSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLcpYymlJkTNoJZYHgNvhTep.jpg?f=fotoalbum_medium
De overloop en badkamer worden geregeld met een draaiknop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6Gp5RYGm4A1r9c7OSP7LcFkkpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Axgtq6LGfnxp0O8Vw8toEbqa.jpg?f=fotoalbum_medium
De woonkamer met een Honeywell
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYs1x-PgEy5RoB1A3mwy12PkJqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRigH8FmpieAnKHvmeiu7Q1k.jpg?f=fotoalbum_medium
CV staat op 50c (stond eerst lager maar op advies van loodgieter omhoog gezet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXc44WgX0QZKrtvvZrLTX3UADZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55vy3THy2OMBJihOWkT9moMx.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Katseviool schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:23:
Wij hebben 4-jaar oude woning met vloerverwarming op alle de 3 verdiepingen echter krijgen we het bijna onmogelijk warm in de woonkamer. Gelukkig hebben we wel een gashaard waardoor we het nog wel warm krijgen maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Ik heb van alles zelf geprobeerd:
[list]
• Temperatuur in hele huis omhoog gedaan (werkt iets, maar dan slaap je echt beroerd)
• Alle draadloze kastjes gelijk gezet (maakt niets uit)
• Alle draadloze kastjes in de bovenste 2 verdiepingen uitgezet zodat alle warmte naar beneden gaat (werkte ook niet, had zelfs het gevoel dat het daardoor nog kouder werd)
• Loodgieter gebeld, heeft CV temperatuur hoger gezet van 43 naar 50 - kon verder niet veel betekenen omdat hij onvoldoende verstand had van onze WTH setup.
Dan kan hij beter bij de Aldi achter de kassa gaan zitten... Dit lijkt mij een gesloten - pomploze - verdeler en nu heb je ingesteld staan dat er 50 graden de vloer in zou moeten gaan... Dat is wat ruig.
Ik zou dat even terugzetten... want het zou de oplossing niet moeten zijn
• De bouwer gebeld, kon niet veel betekenen omdat garantie is verlopen en hun partners niet voor particulieren werken. Gaf aan dat misschien Breman in Haarlem kon helpen dus die wil ik volgende even bellen.
[/list]
Mij valt op dat je aanvoer thermometer zelfs kouder is dan de retour... Worden de leidingen naar de verdeler wel warm?

Ik zie op de controller 1 lampje... Vermoedelijk staat op moment foto maar 1 groep open. Wordt die groep warm?

De ventielkleppen kun je loshalen met de wartelmoer bovenop het ventiel. Zonder kleppen zouden de ventielen open moeten staan en alles warm worden. (Dan overigens geen zoneregeling... dus als het systeem niet in balans is wordt het in de ene kamer te warm andere te koud - maar het is een test of het systeem in de basis werkt)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 09:09
Dank voor je reactie @Ronald! Ik heb de temperatuur weer op 43 gezet.

Op dit moment staat er inderdaad 1 groep open en die is inderdaad warm. Ik zag trouwens net wel dat op die iRobot allemaal ruimtes staan behalve de woonkamer. Want hoe wordt die dan aangestuurd door die Honeywell?

En even voor de zekerheid, welke wartelmoer bedoel je precies?

[ Voor 3% gewijzigd door Katseviool op 11-03-2023 11:26 ]

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtvWNBmgmpG--As77F-s8vDyj8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ySTkV4JLBjgbxyKhKR2mfAni.png?f=user_large

Die moer.

De honeywell en / of de WTH thermostaat zal op een of andere manier signaal naar de CV moeten sturen bij warmtevraag. Zaak dus om uit te zoeken hoe dat zit.

Ik heb ergens het vermoeden dat het alleen de honeywell is. Dus zodra die ruimte op temperatuur is gaat alles uit.... Dat vind ik dan knudde ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom zoveel verschillende actuators?
Toevallig heeft m'n broer ook een WTH systeem. Daar hangt in elke ruimte zo'n WTH kastje, en in de woonkamer een grotere variant die programmeerbaar is. Deze combi werkt prima. Elke ruimte stuurt zelf zijn temperatuur en actuator aan. Ik snap dus ook niet zo goed waarom je een Honeywell in de woonkamer hebt. Dat, samen met die wirwar aan actuators, geeft mij niet echt het beeld dat dit een goed doordacht systeem is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ronald
@Microkid aannemelijk dat de honeywel die centrale wth had moeten zijn ?

• Microkid

Microkid

Smile

Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:02:
@Microkid aannemelijk dat de honeywel die centrale wth had moeten zijn ?
Aannemelijk, ja. Bij m'n broer hangt deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wL675ZDkJn0cHKx4FTkYFSy0lE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QWnPBxchgqAoNkFhSYbSasPx.png?f=user_large

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Microkid

Microkid

Smile

Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:48:

De honeywell en / of de WTH thermostaat zal op een of andere manier signaal naar de CV moeten sturen bij warmtevraag. Zaak dus om uit te zoeken hoe dat zit.

Ik heb ergens het vermoeden dat het alleen de honeywell is. Dus zodra die ruimte op temperatuur is gaat alles uit.... Dat vind ik dan knudde ;-)
In principe moet die WTH kast bij de verdeler alle warmtevragen uit de ruimtes verzamelen en dan centraal de ketel aansturen. Het hangt er dus van af hoe dat hier ingericht is.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

Aangezien je een pomploze installatie hebt. Kan de ketel zijn warmte goed kwijt? Dus staat hij niet steeds te pendelen?

De standaard pompsnelheid op deze ketel staat vrij laag. Je krijgt dan vrij snel pendelgedrag bij dit soort aanvoertemperaturen. Ik mag hopen dat hier naar gekeken is bij installatie. Maargoed, ff checken kan geen kwaad.

Als je bij warmtevraag statuscode 1 voorbij ziet komen, is dat een signaal dat de warmte niet weg kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 11-03-2023 14:49 ]

Pagina: 1