Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suchyy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-01 10:54
Ik woon in een appartement op de begane grond, dus ik kan geen zonnepanelen op het dak van het huis plaatsen. Maar mijn appartement wordt geleverd met een garage waar 6 panelen op passen. Eigenlijk heeft de eigenaar van de garage naast mij 6 panelen op zijn garage en 6 panelen op zijn huis geplaatst.

Ik vraag me af of het zinvol is om zo'n kleine installatie te installeren?

Een paar dingen die relevant zijn:
- Ik heb op www.zonatlas.nl gekeken en het lijkt erop dat de oriëntatie van het dak goed is.
- Er zijn geen bomen in de omgeving die overdag schaduw op dat dak werpen.
- Garage heeft al elektriciteit, verbonden met het huis met één kabel.
- Momenteel wordt het garagedak onderhouden door VVE, dus ik moet toestemming vragen.

Vragen die ik heb:
- Is het de moeite waard om zo'n kleine installatie te installeren?
- Hoeveel zou een installatie als deze kosten?
- Zijn er doe-het-zelf opties?

Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXcAOfk34689igz9Nt1F8R0fKFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/een4XZl7Rms27GWntL8j9eIs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2itn09Zw0FQdiDkwtNe5pzJg5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wEhXs26xfZVvESifIY0b29Bo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
1. Ja
2. Offertes vragen of rondshoppen bij de online PV-winkels als je wilt doe-het-zelfen of vergelijken of een offerte acceptabel lijkt (je kunt een beetje schatten wat je betaalt voor de arbeid op die manier).
3. Ja, mits je er genoeg over wilt leren en een beetje handig bent.

Je zult wel toestemming nodig hebben van de VvE, maar als je niet de eerste bent is dat blijkbaar bespreekbaar (zeker als anderen het al hebben, kunnen ze moeilijk nee zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27
- Ook een kleine installatie is absoluut rendabel.
- Laten doen zou een nette offerte €3500-4000 zijn
- Zelf doen ben je voor pak hem beet 2250-2500 klaar. Dit is zeker een optie... YouTube op pad met de zonnepanelen installateur is een hele mooie.

Waarom kan de buurman wel op het dak leggen en jij niet?

Is de kabel naar de garage ononderbroken tussen hoofdverdeler en garage? Dus geen stopcontacten etc?

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 11-03-2023 09:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suchyy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-01 10:54
Mijn "garage buurman" woont niet in hetzelfde gebouw als ik.
Hij heeft een rijtjeshuis, dus er is geen VVE bij betrokken. Ik heb een benedenwoning in een gebouw met 12 appartementen en mijn appartement is de enige die met een garage kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
Ok, dan moet je denk ik eerst met je VvE-bestuur gaan praten, want het dak is van de VvE normaalgesproken. Tenminste, voor het appartement is dat zeker zo, hoe het voor de schuur is geregeld zou je kunnen opzoeken in de splitsingsakte. Vraag 1 is dus of die wel "van jou" is (vermoedelijk niet vrees ik), want anders mag je er natuurlijk niet mee aan het klussen slaan. Wat als het dak daarna lekt, of de boel affikt door ondeugdelijke installatie, enz.