Aan huis grenzende schuur isoleren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12 19:59
Hallo allemaal!

Ik lees al een tijdje mee, en zo ben ik gelukkig ook wel wat opgestoken.

Na deze winter zijn wij erachter gekomen dat de aangrenzende schuur van het voor ons nieuwe huis een behoorlijke koudebrug vormt voor voornamelijk de aangrenzende wc en hal.
Nu is dit tijdelijk 'opgelost' door een gordijn te plaatsen tussen de hal en de rest van het huis, wat behoorlijk werkt moet ik zeggen. Maar het is wel tijd voor een echte oplossing wat ons betreft.

Het gaat om een simpel schuurtje van ongeveer 3 bij 2, gemaakt van hout, met een plat dak met bitumen bedekking. De wanden en het plafond zijn reeds voorzien van een royale hoeveelheid piepschuim isolatie van wel 2 centimeter dik. Deze platen liggen er gewoon los in trouwens. Het plafond en binnenwanden zijn erg simpel spaanplaat, dit gaat er dus ook uit.

Nu is het idee om zowel de wanden als het plafond te voorzien van PIR platen met aluminium cachering aan beide kanten van 80mm dik. En dit van binnen verder af te werken met gipsplaten.

De brandende vraag die wij hebben is of er ook dampdichte of klimaatfolie nodig is voor één van beide kanten, zowel dak als muren.
Van wat ik begrijp van andere topics zijn de meningen nogal verdeeld. In de huidige situatie zit in ieder geval geen folie verwerkt en zijn er ook geen tekenen van schimmel te vinden.
Van Ubakus begrijp ik niet zo heel veel, alleen wanneer ik alles invul zie ik geen vocht door de constructie komen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Alle reacties

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:19

H-W

Wat betreft de wanden zou ik het principe van een vliesgevel hanteren, dus dan kan PIR isolatie prima worden gebruikt, i.c.m. dampremmende folie aan de warme kant (binnenzijde van de constructie dus). Om het platte dak aan de binnenzijde te isoleren kies je het beste een dampopen isolatiemateriaal zoals glaswol of resolschuim omdat je dakbedekking al dampdicht of toch op z'n minst dampremmend beschouwd mag worden. Daar een klimaatfolie onder maken en je krijgt geen vochtproblemen.
Hoe zit het trouwens met de vloer? Ga je die ook isoleren? Optrekkend vocht of koud heb je daar al over nagedacht? Anders staat straks alsnog de schimmel aan de binnenkant van de schuur.

• Mafs
Hey, bedankt voor je bijdrage!
Is er een reden dat ik beter glaswol of resolschuim kan gebruiken voor het dak, in plaats van PIR? Om het geld hoef ik het niet te doen in ieder geval, want zoveel verschilt het niet voor zo'n klein oppervlak. En een tientje meer of minder liggen we ook niet echt wakker van.
Wat betreft het folie, momenteel zit er ook niks, afgezien van het spaanplaat en de EPS plaatjes. Zou het echt nodig zijn, of is het meer best-practice?

Nee, de vloer waren we niet van plan om iets mee te doen. Dit is een solide betonnen vloer van ik gok zo'n 10, misschien zelf 20cm dik (lastig te bekijken).

Het is trouwens een onverwarmde schuur, wel geventileerd met een enkel ventilatierooster aan de bovenkant. Misschien dat ik hiervoor ook nog eentje aan de onderkant plaats aan de andere kant van de schuur, mocht dit nodig blijken.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:19

H-W

PIR isolatie is net als een laag dakbedekking dampdicht. Als je dat zou aanbrengen, sluit je het dakbeschot op tussen 2 dampdichte lagen en dit op den duur rotten. Dat wil je voorkomen. Door een dampopen isolatiemateriaal te nemen, kan het vocht er makkelijk doorheen en je klimaatfolie regelt dan de vochthuishouding in de constructie.
Als je de.vloet niet gaat isoleren zou ik wel zorgen voor een fatsoenlijke ventilatie van je schuurtje. Isoleren = ventileren en dat geldt hier ook!
En die folie zou ik aanbrengen als ik de isolatie aanbreng, nu kan je er goed bij, ook al is de schuur nog niet verwarmt. Misschien wil je dat over 5 jaar wel hebben en dan zit de folie er mooi alvast in.

[ Voor 17% gewijzigd door H-W op 10-03-2023 22:22 ]

• Mafs
Kijk, daar had ik nog niet over nagedacht. Dat is natuurlijk het verschil tussen de muren en het dak. Omdat de muren niet dampdicht zijn kan PIR daar dus wel gewoon zo aangebracht worden.

Super bedankt! Ga m'n plannetje eventjes aanpassen.