Asbest op stenen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Aan de spouwzijde van de gevelstenen van een schuur die ik aan het slopen ben, zit een dunne laag cementstuc oid. Omdat de laag zo dun is, twijfel ik over wat het precies is. Kan het iets van asbest zijn?

Ik heb overigens een asbest onderzoek laten doen en die hebben niks gevonden. Maargoed, die kijken alleen niet destructief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7nk6vkVV3BO-Jm-xviEYmB-w9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIa3w16C6ZlaSZHXo5IzWlcc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50
Lijkt mij niet op asbest, ik gok op vertind metselwerk.
Disclaimer, de enige manier om zeker te zijn is een lab onderzoek. Dat gezegd hebbende, in dit geval zou ik er niet bang voor zijn, ook gezien de uitslag van het asbest onderzoek.

[ Voor 10% gewijzigd door lithoijen op 10-03-2023 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Asbest werd in de fabriek tot prefab bouwmaterialen zoals buizen, tegeltjes en platen gemaakt. Maar was ook in enkele lijmen, pakkingen of kitten aanwezig.
Dat het ter plekke vloeibaar werd aangebracht heb ik nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:49
nokiaan958GB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:05:
Asbest werd in de fabriek tot prefab bouwmaterialen zoals buizen, tegeltjes en platen gemaakt. Maar was ook in enkele lijmen, pakkingen of kitten aanwezig.
Er was ook spuitasbest. Heeft m'n vader veel mee gewerkt aan boord van schepen en onderling gooide men asbest ballen naar elkaar alsof het sneeuwballen waren.
https://www.asbestlatenverwijderen.net/spuitasbest/
Heeft hij helaas zelf mogen ervaren dat het één van de gevaarlijkste toepassingen was.
Of dit het is geen flauw idee maar het heeft dus wel bestaan in een soort van vloeibare vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik denk dat het ook een soort cementstuc is.
Ik denk dat het handig is om een asbestinventarisatie te doen. Maar ik begrijp van jou dat het al gedaan is.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Dit soort vragen kan je hier beter niet stellen, zit geen kennis, blijkt ook nu weer alleen maar aannames. Misschien meer kans op een klus forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 14:35
ramrodwillem schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 05:57:
Dit soort vragen kan je hier beter niet stellen, zit geen kennis, blijkt ook nu weer alleen maar aannames. Misschien meer kans op een klus forum.
Ook op een klus forum kan niemand met zekerheid zeggen of dit asbest is, dat kan enkel d.m.v. een lab onderzoek zoals @lithoijen al zegt.

Verder is de meest voorkomende reactie op bijna ieder klusforum tegenwoordig "vraag het uw constructeur" of "haal er een deskundige bij". De tijd dat daar goed inhoudelijk op een vraag gereageerd werd is geweest.

@MWDKing van welk bouwjaar is de schuur? Of weet je wanneer de muur/stuc aangebracht is?
Zover ik weet is er vooral in de beginjaren van asbest (jaren 60) geëxperimenteerd met asbest in allerlei producten, bijvoorbeeld ook in stucwerk. Daarna in ieder geval een stuk minder.

Wat betreft je asbestinventarisatie, die kijken inderdaad alleen maar naar wat je vraagt. Bij ons dus naar het dakbeschot. De rest is amper naar gekeken of naar gevraagd. Enkel in de schouw van de kachel zou ook wel eens asbest kunnen zitten zei hij, maar ja die blijft gewoon zitten.

Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken. Mocht het asbest zijn, dan lijkt het in ieder geval hechtgebonden en daarbij is het buiten. En het risico bij zelf verwijderen is sowieso erg klein danwel nul:
https://dkvwg750av2j6.clo...TNO-e-a-februari-2019.pdf

Gemeente hoef je je verder ook niet druk over te maken, je hebt tenminste een inventarisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Nu online
@emot Bedankt voor je reactie! De schuur is volgens mij uit de jaren 90. Ik doe een halfgelaat masker op en het stoft eigenlijk niet, dus maak me om de geen zorgen. Ik heb een container gehuurd voor het puin en wil daar natuurlijk geen asbest in gooien.

Mijn ervaring met klusfora is inderdaad dezelfde. Tweakers is het beste klusforum :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:55:
[...]

Er was ook spuitasbest. Heeft m'n vader veel mee gewerkt aan boord van schepen en onderling gooide men asbest ballen naar elkaar alsof het sneeuwballen waren.
https://www.asbestlatenverwijderen.net/spuitasbest/
Heeft hij helaas zelf mogen ervaren dat het één van de gevaarlijkste toepassingen was.
Of dit het is geen flauw idee maar het heeft dus wel bestaan in een soort van vloeibare vorm.
Gelukkig lijkt het niet op de foto van spuitasbest. Dit is gesmeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zie geen asbestverdacht materiaal op de foto. Cementstuc op het binnenblad van de spouwmuur is zeer veel toegepast in de bouw en er was geen enkele noodzaak om hier asbest in te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nokiaan958GB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:05:
als losse vezels in cement producten of in verf is het wel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 30-04 22:35
Als er asbest in zou zitten wat ik zeer betwijfel dan zou je ook iets van vezels moeten zien uitsteken aan de randen. Er is vroeger wel asbest in pleisterwerk gebruikt maar met name in de jaren 60-80 en dan meer in belgie en duitsland. Aangezien die van jou uit de jare 90 is zou ik denken van niet.

Maar wil je de ultieme geruststelling voor paar tientjes? Laat dan een test doen.
Pagina: 1