Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomOriginal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
Dag iedereen!

Ik heb recent mijn systeem ge-upgrade naar de volgende onderdelen:
- Ryzen 7 7700x
- Gigabyte x670 Gaming X AX
- Asrock 7900 XT

Nu heb ik na een beetje prullen de idle wattage van mijn GPU onder controle gekregen door het switchen van refreshrates van mijn twee monitoren.

Maar mijn iGPU blijft op idle een 20 - 50 watt trekken terwijl deze niets aan het doen is, op de HDMI poort op het mobo zit niets aangesloten. Wel zie ik dat de VRAM van deze iGPU altijd op een 2800 Mhz loopt.

Heeft iemand hier een idee hoe dit op te lossen valt? en of dit uberhaupt op te lossen valt.

Dank met voorbaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Eerder kon je de iGPU uitzetten in de bios, geen idee of dat nu nog kan maar lijkt mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Je draait Windows neem ik aan? In dat geval zou het kunnen dat 'chipset drivers' een aantal issues oplossen. Daar kun je nog naar kijken.

Een CPU draait idle meestal 5 tot 15 watt, dus 20-50 watt alleen voor de iGPU is wel heel extreem. Kun je dit bevestigen dat je CPU ook heel warm wordt zonder ventilator? 50 watt betekent dat binnen een minuut je heatsink echt wel flink opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:51

Thomg

Aww yiss

Ik vraag me ook wel heel erg af waar je dit precies ziet? Klinkt namelijk eerder dit je volledige CPU verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
“Maar mijn iGPU blijft op idle een 20 - 50 watt trekken terwijl deze niets aan het doen is, op de HDMI poort op het mobo zit niets aangesloten. Wel zie ik dat de VRAM van deze iGPU altijd op een 2800 Mhz loopt.“

Ik ben benieuwd waar je dit vandaan haalt.

De genoemde 2800 MHz is in ieder geval niet je VRAM, want dat heeft je igpu niet.

Die 2800 MHz is het gewone Ram waar je Windows en alles op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:30
De iGPU maakt gebruik van het RAM dus niet zo gek dat je 2800 MHz/5600 MTs ziet.

Gewoonlijk wordt de iGPU uitgeschakeld als er een videokaart in het PCI-e slot zit. Duik eens het BIOS in wat de settings van de iGPU zijn.
Pagina: 1