Geen internet via de kabels nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-06 21:09
Mijn vraag
...
In onze nieuwbouwwoning hangen vijf Cat-6 kabels in de meterkast voor de vijf data-aansluitingen in het huis.

De kabels zijn afgemonteerd in de muur, maar in de meterkast niet. Hier heb ik vandaag zelf RJ45 connectoren op gezet. Echter, ik krijg op geen enkele combinatie van kabel/aansluiting een internetverbinding op mijn laptop.

Ik heb een losse kabel gebruikt om de laptop direct op de router/ modem van Ziggo aan te sluiten en dat gaf direct een verbinding.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb met een kabeltester alle kabels/aansluitingen getest, maar deze gaf geen enkele verbinding aan. Ik weet dus ook niet welke kabel bij welke aansluiting hoort.

Ik heb een connector van de losse kabel afgeknipt en een nieuwe erop gezet om uit te sluiten dat de connectoren of tang die ik heb gebruikt het probleem zijn. Deze kabel werkte daarna nog prima dus het lijkt erop dat dit ook gewoon goed zit.

This is absolutely ridiculous

Beste antwoord (via Ridicuul op 10-03-2023 22:56)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cat 3 is totaal ongeschikt en helemaal niet van deze tijd. Dat zou ik een wanprestatie noemen.

Je hebt voor een enkele kabel geen patchpanel nodig (dat voegt overbrengingen toe, meer kans op slechte verbinding), maar ik zou wel die cat3 inbouw weghalen. Niet laten strippen, dat is zinloos, vervangen is aan de orde. Vervang door een echte cat 6 met LSA contacten. Die is veel beter afgeschermd en die gebruikt een LSA puncher om de kabels aan te sluiten en tegelijk te strippen. Zo'n tool kun je voor weinig kopen. Ze zijn er zelfs in plastic, maar een metalen is toch beter.

Kijk ook eens na op de kabel wat daar op staat wat voor type het is, het moet minimaal cat 5e zijn. Is het dat niet, gebruik dan deze kabels om nieuwe cat6 kabel te trekken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

• Wat voor aansluitschema is er gebruikt voor de keystones in de WCDs?
  • Heb jij hetzelfde aansluitschema gebruikt in je meterkast?
  • Wat voor kabeltester heb je gebruikt?
  • Heb je elke mogelijke combinatie getest met de kabeltester (dus alle 15 mogelijkheden)?
  • Geeft je kabeltest geen enkele correct aangesloten ader weer op alle 15 mogelijkheden?
  • Heb je de kabel die je gebruikt om te testen ook getest zonder tussen kabels? Immers moet je tussen je WCDs en je kabeltester ook nog een stukje kabel hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door True op 10-03-2023 19:36 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33Β° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vermoedelijk de aansluiting die afgemonteerd in je wcd zit.

Alles los, en opnieuw doen. (Misschien is het niet eens afgemonteerd maar zit de kabel gewoon los achter de rj45 afdek.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Beetje domme vraag misschien maar geeft je ziggo modem bij de lan-aansluiting de lampjes aan?

Als dat niet is ga ik ook mee in @jack zomer, het kan goed zijn dat het niet goed afgemonteerd zit?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
True schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:35:
  • Wat voor aansluitschema is er gebruikt voor de keystones in de WCDs?
  • Heb jij hetzelfde aansluitschema gebruikt in je meterkast?
  • Wat voor kabeltester heb je gebruikt?
  • Heb je elke mogelijke combinatie getest met de kabeltester (dus alle 15 mogelijkheden)?
  • Geeft je kabeltest geen enkele correct aangesloten ader weer op alle 15 mogelijkheden?
  • Heb je de kabel die je gebruikt om te testen ook getest zonder tussen kabels? Immers moet je tussen je WCDs en je kabeltester ook nog een stukje kabel hebben.
Zie foto's voor aansluitschema en kabeltester. Ik heb hetzelfde schema aangehouden bij de kabels in de meterkast.

Elke combinatie is getest en geen enkele ader geeft een lampje.

De tussenkabel geeft wel alle 8 lampjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxU4gVAhicrJ9Cw4kK4PGHImwYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjKW7EVIE1fRdTyr7JcZfP1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE40TalY_LNrX5SZ8G7JUwuKL7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7OyfuaVgmsXehu0mXp82tpr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVr9aHB70FS-WpTanGPGKK6C1cA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4UGh1E0yWvuMxm7GsgrEoj6.jpg?f=fotoalbum_large
d22wth schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:14:
Beetje domme vraag misschien maar geeft je ziggo modem bij de lan-aansluiting de lampjes aan?

Als dat niet is ga ik ook mee in @jack zomer, het kan goed zijn dat het niet goed afgemonteerd zit?
Alle poorten op de Zigfo box geven een fatsoenlijke verbinding naar de laptop als ik deze direct op elkaar aansluit.

Ik heb zelf geen ervaring met het afmonteren in de muur, maar voor zover ik kan zien en ook op de foto's te zien is, lijkt dit in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-07 22:22
@Ridicuul Dit lijkt mij geen netwerkaansluiting, is dit soms een ISDN-contactdoos? Beter haal je een CAT6 contactdoos of CAT6 keystones incl. montagemateriaal.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
Puch-Maxi schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:32:
@Ridicuul Dit lijkt mij geen netwerkaansluiting, is dit soms een ISDN-contactdoos? Beter haal je een CAT6 contactdoos of CAT6 keystones incl. montagemateriaal.
Volgens mij is dit deze:

https://www.schakelmateri...ctdoos-cat3-1-voudig.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:17

jurroen

Security en privacy geek

Je hebt een Kopp sokkel contactdoos. Zelf niet bijster goede ervaringen mee, maar het zou wel moeten werken. Paar opmerkingen:

Je volgt de 568B standaard in de contactdoos. Wat doet de andere kant van de kabel? De foto met de netwerktester, het ding staat daar uit. Ik geloof dat je ook wel weet dat je die aan moet zetten. Dan zou de zender moeten tonen over welke ader ie aan het zenden is. Gaat er op het ontvangende stuk helemaal niets branden? Dan heb je het ofwel verkeerd terminated (aangesloten in contactdoos) of ben je met twee verschillende kabels bezig wegens slechte labelling :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ridicuul schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:17:
[...]

Zie foto's voor aansluitschema en kabeltester. Ik heb hetzelfde schema aangehouden bij de kabels in de meterkast.

Elke combinatie is getest en geen enkele ader geeft een lampje.

De tussenkabel geeft wel alle 8 lampjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Alle poorten op de Zigfo box geven een fatsoenlijke verbinding naar de laptop als ik deze direct op elkaar aansluit.

Ik heb zelf geen ervaring met het afmonteren in de muur, maar voor zover ik kan zien en ook op de foto's te zien is, lijkt dit in orde.
Ik zou die UTP (twist) nog verder un-twisten, misschien dat 't dan nog beter NIET werkt 8)7

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Will_M schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Ik zou die UTP (twist) nog verder un-twisten, misschien dat 't dan nog beter NIET werkt 8)7
Dat maakt geen bal uit dat korte stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:17

jurroen

Security en privacy geek

Will_M schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Doe es lief. Bovendien kan dat er op die paar centimeter zΓ©ker niet voor zorgen dat dit helemaal niet werkt.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pennywiser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Dat maakt geen bal uit dat korte stukje.
Kost mensen d'r baan, maar maakt verder niets uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Oh, wacht eens ff! Misschien een domme vraag hoor, maar heb je de aders wel gestript, ik zie namelijk geen kaal koper uitsteken op de foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Puch-Maxi schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:48:
Oh, wacht eens ff! Misschien een domme vraag hoor, maar heb je de aders wel gestript, ik zie namelijk geen kaal koper uitsteken op de foto's?
Even alles opnieuw doen aan weerskanten, zou ik ook doen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ridicuul
Puch-Maxi schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:48:
Even ter verduidelijking, ik heb zelf niks gedaan met de aansluitingen in de muur. Alleen even losgehaald ter observatie. Dit is zo opgeleverd door de aannemer.

Het zou zomaar kunnen, ik ga eens een ader loshalen om te zien of deze gestript is.

Edit: lijkt me niet gestript
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHTV24-cYJ93iDTIjZCw3M7RDEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izSiKfeOU4sad9kZSVl48KEX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Ridicuul op 10-03-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat is een cat3... je wil toch bijpassend met de kabel een cat6 hebben om ook de gbit snelheden te halen.

Staat er wel een a/b aansluitschema op? Anders is het helemaal een gezoek hoe de kleurvolgorde moet.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ridicuul schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Even ter verduidelijking, ik heb zelf niks gedaan met de aansluitingen in de muur. Alleen even losgehaald ter observatie. Dit is zo opgeleverd door de aannemer.

Het zou zomaar kunnen, ik ga eens een ader loshalen om te zien of deze gestript is.
Laat ze dan maar terugkomen en alles nΓ©tjes 'patchen' (en meteen de kabelvolgorde op orde brengen volgens de '568' standaard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
het mannetje van de aannemer mag wel heel hard in een hoekje gaan zitten om zich te schamen..

CAT3 aansluitdoos
niet aanstrippen

[ Voor 17% gewijzigd door SMSfreakie op 10-03-2023 21:55 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:54
Afmontage kan inderdaad beter met Cat6 keystones. Maar probeer jij nu een normale RJ-45 connector te krimpen op een solid kabel? Dat kan namelijk niet.

Aan de meterkast kant moet je ook een patchpaneel hebben of een RJ-45 connector met LSA-strip zoals deze bijv. https://www.elektramat.nl...ge-kern-toolles-we-59-227

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
Davidshadow13 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:57:
Afmontage kan inderdaad beter met Cat6 keystones. Maar probeer jij nu een normale RJ-45 connector te krimpen op een solid kabel? Dat kan namelijk niet.

Aan de meterkast kant moet je ook een patchpaneel hebben of een RJ-45 connector met LSA-strip zoals deze bijv. https://www.elektramat.nl...ge-kern-toolles-we-59-227
Noted. Ik ga een patchpaneel regelen. Was me er niet van bewust dat er een verschil zat tussen soepel en stug. Bedankt.

Maar de CAT 3 connector in plaats van een CAT 6 connector ga ik zeker aankaarten bij de aannemer.

Ik ben niet de enige die wat bij moet leren zo te zien :9

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cat 3 is totaal ongeschikt en helemaal niet van deze tijd. Dat zou ik een wanprestatie noemen.

Je hebt voor een enkele kabel geen patchpanel nodig (dat voegt overbrengingen toe, meer kans op slechte verbinding), maar ik zou wel die cat3 inbouw weghalen. Niet laten strippen, dat is zinloos, vervangen is aan de orde. Vervang door een echte cat 6 met LSA contacten. Die is veel beter afgeschermd en die gebruikt een LSA puncher om de kabels aan te sluiten en tegelijk te strippen. Zo'n tool kun je voor weinig kopen. Ze zijn er zelfs in plastic, maar een metalen is toch beter.

Kijk ook eens na op de kabel wat daar op staat wat voor type het is, het moet minimaal cat 5e zijn. Is het dat niet, gebruik dan deze kabels om nieuwe cat6 kabel te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 14:59
Davidshadow13 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:57:

Met geschikte connector kan je zeker wel op een stugge kabel krimpen.
Maar ben het eens, patchpaneel is wel netter voor stugge kabel naar WCD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ridicuul schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:50:
[...]

Edit: lijkt me niet gestript
[Afbeelding]
Kijk, daar hebben we de boosdoener! Was het achteraf toch niet zo'n rare vraag :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
mrmrmr schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:15:
Dat is dus ook zo bijzonder. Leggen ze wel cat 6 kabels in de leidingen, maar gebruiken ze schijnbaar cat 3 modules in de wand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ridicuul schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:00:
[...]

[...]

Dat is dus ook zo bijzonder. Leggen ze wel cat 6 kabels in de leidingen, maar gebruiken ze schijnbaar cat 3 modules in de wand...
Zeker nog ergens gevonden in een stoffig muf. hoekje magazijn?

404 Signature not found

Pagina: 1