Vraag

• sander666
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-03 13:40
Mijn vraag
Ik zoek een fysieke schakelaar die een scene kan uitvoeren, Bijvoorbeel het licht in de badkamer aan, muziekje aan, ventilator aan. Na een pauze weer alles uit doen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...home assistant en google home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik vind genoeg schakelaars die bijvoorbeeld op zigbee werken maar ik heb alles via Wifi lopen en wil dus ook graag een wifi schakelaar vinden zonder nog eens een extra hub te moeten aanschaffen.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:31
Shelly i4 met bijpassende pulsdrukker dan heb je 4 knoppen voor scènes

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Elke wifi stekker waar je tasmota op kunt zetten. Dus Shelly of sonoff bijvoorbeeld

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waar zit nu precies je probleem in? Je weet niet welke schakelaar je nodig hebt? Er is bij mijn weten geen schakelaar op de markt die specifiek scènes switcht (dit onderscheid gaat ook een beetje langs het concept van een schakelaar). Je zult een automation moeten maken die het schakelen afvangt, een scène activeert, en na een delay alles weer uitzet (of een neutrale scène activeert).

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

de Peer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:09:
Elke wifi stekker waar je tasmota op kunt zetten. Dus Shelly of sonoff bijvoorbeeld
Het knopje op een stekker vindt ik niet echt een fijne formfactor om dingen te bedienen, daar wil je gewoon een reguliere schakelaar voor lijkt me :)

edit: ik realiseer me nu dat je schakelaar ook kunt lezen als een relais. Dan is jouw suggestie prima. Wellicht handig als @sander666 even aangeeft of het nou om een relais gaat, of een knop, of een knop mét relais :P

@sander666 veel zigbee-knoppen zijn van Tuya en die hebben vrijwel altijd ook een wifi-variant. Zoek maar eens op Aliexpress op Tuya wifi switch en dan kom je bij dit soort dingen.

Overigens zou ik je willen aanraden om even €25 te investeren in een zigbee-stick. Dan kun je ook knoppen met een batterijtje kopen (heb je bij wifi weinig, want is veel minder zuinig), je zigbee-devices vormen onderling een zigbee mesh-netwerk voor goed bereik, je belast je router niet met tientallen IoT-devices en je bent nooit afhankelijk van de cloud.

[Voor 10% gewijzigd door Gizz op 11-03-2023 11:03]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb sinds deze week een Shelly Button1 in gebruik om scenes in de woonkamer te bedienen.
In Home Assistant heb ik verschillende 'automations' gekoppeld aan 1x klik (toggle aan en uit 'multimedia') en 1x lange klik ('alles uit'), je kan ook 2x klik, 3x klik en 4x klik als aparte trigger gebruiken.

Is dit wat je zoekt?

• sander666
Thijsmans schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:45:
Waar zit nu precies je probleem in? Je weet niet welke schakelaar je nodig hebt? Er is bij mijn weten geen schakelaar op de markt die specifiek scènes switcht (dit onderscheid gaat ook een beetje langs het concept van een schakelaar). Je zult een automation moeten maken die het schakelen afvangt, een scène activeert, en na een delay alles weer uitzet (of een neutrale scène activeert).
dat is ook wat ik bedoel. Het schakelmoment gebruiken om daar bijvoorbeeld een scene/script mee te starten.

• sander666
Gizz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Het knopje op een stekker vindt ik niet echt een fijne formfactor om dingen te bedienen, daar wil je gewoon een reguliere schakelaar voor lijkt me :)

edit: ik realiseer me nu dat je schakelaar ook kunt lezen als een relais. Dan is jouw suggestie prima. Wellicht handig als @sander666 even aangeeft of het nou om een relais gaat, of een knop, of een knop mét relais :P

@sander666 veel zigbee-knoppen zijn van Tuya en die hebben vrijwel altijd ook een wifi-variant. Zoek maar eens op Aliexpress op Tuya wifi switch en dan kom je bij dit soort dingen.

Overigens zou ik je willen aanraden om even €25 te investeren in een zigbee-stick. Dan kun je ook knoppen met een batterijtje kopen (heb je bij wifi weinig, want is veel minder zuinig), je zigbee-devices vormen onderling een zigbee mesh-netwerk voor goed bereik, je belast je router niet met tientallen IoT-devices en je bent nooit afhankelijk van de cloud.
Gizz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Ik bedoel inderdaad een knop. Dank voor je tips! ;)

• sander666
Church of Noise schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:20:
Ik heb sinds deze week een Shelly Button1 in gebruik om scenes in de woonkamer te bedienen.
In Home Assistant heb ik verschillende 'automations' gekoppeld aan 1x klik (toggle aan en uit 'multimedia') en 1x lange klik ('alles uit'), je kan ook 2x klik, 3x klik en 4x klik als aparte trigger gebruiken.

Is dit wat je zoekt?
Daar lijkt het wel op. Ga ik mij eens verdiepen. Dank voor de tip!

• sander666
sander666 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Daar lijkt het wel op. Ga ik mij eens verdiepen. Dank voor de tip!
Ik heb een shelly button 1 gekocht. morgen binnen dus kan ik eens gaan kijken of het lukt om in te stellen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee