Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Mijn vraag
Ik zoek een fysieke schakelaar die een scene kan uitvoeren, Bijvoorbeel het licht in de badkamer aan, muziekje aan, ventilator aan. Na een pauze weer alles uit doen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...home assistant en google home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik vind genoeg schakelaars die bijvoorbeeld op zigbee werken maar ik heb alles via Wifi lopen en wil dus ook graag een wifi schakelaar vinden zonder nog eens een extra hub te moeten aanschaffen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:09
Shelly i4 met bijpassende pulsdrukker dan heb je 4 knoppen voor scènes

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:10

de Peer

under peer review

Elke wifi stekker waar je tasmota op kunt zetten. Dus Shelly of sonoff bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waar zit nu precies je probleem in? Je weet niet welke schakelaar je nodig hebt? Er is bij mijn weten geen schakelaar op de markt die specifiek scènes switcht (dit onderscheid gaat ook een beetje langs het concept van een schakelaar). Je zult een automation moeten maken die het schakelen afvangt, een scène activeert, en na een delay alles weer uitzet (of een neutrale scène activeert).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

de Peer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:09:
Elke wifi stekker waar je tasmota op kunt zetten. Dus Shelly of sonoff bijvoorbeeld
Het knopje op een stekker vindt ik niet echt een fijne formfactor om dingen te bedienen, daar wil je gewoon een reguliere schakelaar voor lijkt me :)

edit: ik realiseer me nu dat je schakelaar ook kunt lezen als een relais. Dan is jouw suggestie prima. Wellicht handig als @sander666 even aangeeft of het nou om een relais gaat, of een knop, of een knop mét relais :P

@sander666 veel zigbee-knoppen zijn van Tuya en die hebben vrijwel altijd ook een wifi-variant. Zoek maar eens op Aliexpress op Tuya wifi switch en dan kom je bij dit soort dingen.

Overigens zou ik je willen aanraden om even €25 te investeren in een zigbee-stick. Dan kun je ook knoppen met een batterijtje kopen (heb je bij wifi weinig, want is veel minder zuinig), je zigbee-devices vormen onderling een zigbee mesh-netwerk voor goed bereik, je belast je router niet met tientallen IoT-devices en je bent nooit afhankelijk van de cloud.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 11-03-2023 11:03 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:29

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb sinds deze week een Shelly Button1 in gebruik om scenes in de woonkamer te bedienen.
In Home Assistant heb ik verschillende 'automations' gekoppeld aan 1x klik (toggle aan en uit 'multimedia') en 1x lange klik ('alles uit'), je kan ook 2x klik, 3x klik en 4x klik als aparte trigger gebruiken.

Is dit wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Thijsmans schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:45:
Waar zit nu precies je probleem in? Je weet niet welke schakelaar je nodig hebt? Er is bij mijn weten geen schakelaar op de markt die specifiek scènes switcht (dit onderscheid gaat ook een beetje langs het concept van een schakelaar). Je zult een automation moeten maken die het schakelen afvangt, een scène activeert, en na een delay alles weer uitzet (of een neutrale scène activeert).
dat is ook wat ik bedoel. Het schakelmoment gebruiken om daar bijvoorbeeld een scene/script mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Gizz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Het knopje op een stekker vindt ik niet echt een fijne formfactor om dingen te bedienen, daar wil je gewoon een reguliere schakelaar voor lijkt me :)

edit: ik realiseer me nu dat je schakelaar ook kunt lezen als een relais. Dan is jouw suggestie prima. Wellicht handig als @sander666 even aangeeft of het nou om een relais gaat, of een knop, of een knop mét relais :P

@sander666 veel zigbee-knoppen zijn van Tuya en die hebben vrijwel altijd ook een wifi-variant. Zoek maar eens op Aliexpress op Tuya wifi switch en dan kom je bij dit soort dingen.

Overigens zou ik je willen aanraden om even €25 te investeren in een zigbee-stick. Dan kun je ook knoppen met een batterijtje kopen (heb je bij wifi weinig, want is veel minder zuinig), je zigbee-devices vormen onderling een zigbee mesh-netwerk voor goed bereik, je belast je router niet met tientallen IoT-devices en je bent nooit afhankelijk van de cloud.
Gizz schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:03:
[...]

Ik bedoel inderdaad een knop. Dank voor je tips! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Church of Noise schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:20:
Ik heb sinds deze week een Shelly Button1 in gebruik om scenes in de woonkamer te bedienen.
In Home Assistant heb ik verschillende 'automations' gekoppeld aan 1x klik (toggle aan en uit 'multimedia') en 1x lange klik ('alles uit'), je kan ook 2x klik, 3x klik en 4x klik als aparte trigger gebruiken.

Is dit wat je zoekt?
Daar lijkt het wel op. Ga ik mij eens verdiepen. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
sander666 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Daar lijkt het wel op. Ga ik mij eens verdiepen. Dank voor de tip!
Ik heb een shelly button 1 gekocht. morgen binnen dus kan ik eens gaan kijken of het lukt om in te stellen.
Pagina: 1