Verhuurder wil huurprijs verhogen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-11-2024
Beste mede-Tweakers,

Ik heb een hospitahuur; mijn huurbaas verblijft op de benedenverdieping, die zo verbouwd is dat hij daar ook zijn slaapkamer en badkamer heeft. Ik huur van hem de 1e verdieping en zolder, waarbij ik mijn eigen keuken heb. Wij delen de voordeur en de gang, het enige wat ik niet heb is een meter om mijn eigen verbruik te kunnen controleren. Daarnaast sta ik ook ingeschreven op dit adres.
Vandaag kreeg ik bericht van mijn huurbaas dat hij de huur wil gaan verhogen van €800,- naar €850,- per maand, dit vanwege de gestegen kosten.
In mijn huurcontract staat het volgende over de huurprijs:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Die €800,- is dus inclusief overige kosten.

Kan hij de huurprijs verhogen met €50,-, wat neerkomt op 6,25%?
Of mag ik deze huurprijs ook zien als een all inclusive huurprijs, want dan kan ik de verhoging sowieso weigeren?

Ik heb een redelijke goede band met mijn huurbaas en ik snap dat de kosten afgelopen tijd zijn gestegen. Maar voordat ik met hem hier over in gesprek wil gaan, wil ik eerst zeker weten dat ik wel met de juiste argumenten kom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vraag een specificatie... met de nieuwe bedragen er in zo als je nu in je huidge contract hebt?

404 Signature not found

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
€50 lijkt mij erg reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-08 22:39
Op zich vind ik een stijging van 50 euro niet gek. Energieprijzen zijn flink gestegen, en de prijzen van arbeid/materiaalkosten in het geval van reparatie of iets dergelijks zijn ook flink gestegen.

Aan de andere kant kun je zeggen: dat is het risico van de verhuurder, maar daar ben ik het niet geheel mee eens. Als huurder kan je niet verwachten dat je voor altijd dezelfde prijs betaald, terwijl alles duurder wordt.

Het wordt een ander verhaal als de verhuurder de huurprijs met 30% omhoog gooit, maar een stijging van 6,5% lijkt me realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Denoes schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:01:
In mijn huurcontract staat het volgende over de huurprijs:

***members only***

Die €800,- is dus inclusief overige kosten.

Kan hij de huurprijs verhogen met €50,-, wat neerkomt op 6,25%?
Of mag ik deze huurprijs ook zien als een all inclusive huurprijs, want dan kan ik de verhoging sowieso weigeren?
Het lijkt geen All Inclusive huurprijs. Hooguit is de afrekening niet correct geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 17:29
Aangezien je geen eigen GWL afrekening hebt is het in feite een all-in huur, maar met de mensen hierboven: een stijging van € 50 is gezien de huidige energieprijzen niet gek.

Alternatieve interpretatie zou kunnen zijn dat het € 650 huur + € 150 servicekosten is, maar dan moeten die servicekosten wérkelijk gemaakte kosten zijn en mag je daar een jaarlijkse afrekening met onderbouwing/specificatie van vragen. Maar daarmee zal € 50 waarschijnlijk goed te onderbouwen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:29
In elk hoorcontract hoort iets te staan over indexatie.

Kun je die passage hier plaatsen?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Denoes schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:01:
Of mag ik deze huurprijs ook zien als een all inclusive huurprijs
Nee, een 'all-in huurprijs' bestaat niet. Een all-in prijs wel. Zie art. 7:237 BW voor de definities van de prijs, de huurprijs en de servicekosten. Omdat je een huurprijs bent overeengekomen is er geen sprake van all-in huur.

Een overeenkomst voor hospitaverhuur is wel gereguleerd, want je huurt geen zelfstandige woonruimte. Alleen een huurovereenkomst voor zelfstandige woonruimte kan geliberaliseerd zijn (art. 7:247 BW). Een gereguleerde huurovereenkomst wordt vaak verkeerd met 'sociale huur' aangeduid, maar je rechten als huurder zijn wel vergelijkbaar en je kunt voor elk huurgeschil naar de huurcommissie waarvoor de huurcommissie een procedure heeft, anders dan huurders met een geliberaliseerde huurovereenkomst die slechts voor enkele procedures naar de huurcommissie kunnen stappen. Zo is de huurprijsstijging voor gereguleerde huurovereenkomsten beduidend lager dan voor geliberaliseerde huurovereenkomsten, maar in beide gevallen is 6,25% veel te hoog.

Een verhuurder mag elk jaar de huurprijs verhogen als er een prijswijzigingsbeding in je huurovereenkomst staat opgenomen of via de route van art. 7:252 BW en verder. De art. 7:252 route vereist wel een procedure waar de verhuurder zich aan moet houden, waaronder tijdige schriftelijke aankondiging.

A. Staat er een prijswijzigingsbeding in je huurovereenkomst? Wat staat daar? Kun je dat citeren?

De 'gestegen kosten' waar de verhuurder op doelt zijn waarschijnlijk de gestegen energiekosten. Maar de ernergiekosten moet de verhuurder één op één met je verrekenen als servicekosten, niet via de huurprijs.

B. Krijg je wel elk jaar een overzicht van de gemaakte servicekosten zoals energie en de televisie?

Water/zuiveringslasten zijn belastingen en geen servicekosten. Een belasting is immers geen dienst zoals staat beschreven in art. 7:237 lid 3 BW.

C. Heb je ooit de huurprijscheck uitgevoerd?

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:01

JaQ

Sinds wanneer betaal je 800?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:16
Aangezien de helft van een TV+Internet abonnement ongeveer €30 is, betaal je dus ongeveer €70 voor jouw deel van de energie+water rekening.

Die rekening is het afgelopen jaar verdubbeld (binnen prijsplafond) of verviervoudigd als je boven het prijsplafond komt. €50 meer is dus heel makkelijk te verklaren alleen met de energierekening.

Je kan dus gaan vragen dat je huisbaas de energierekening laat zien zodat jij eerlijk jouw deel kan betalen. Maar ik denk dat je dan voortaan €950/maand gaat betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:44
nieuwe prijs voor gas/water/elektra internet en tv voor 200 / maand. Ik denk dat de meesten hier jaloers op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoes
Bedankt voor alle reacties!
Ik begrijp dat in deze tijd de maandelijkse kosten voor mijn huurbaas ook erg zijn gestegen. En €50,- is misschien ook wel redelijk, maar ik zou dan wel graag willen zien waar dat op gebaseerd is.

Hij zou bijvoorbeeld wel kunnen laten zien dat hij nu €300,- in de maand betaald, maar er valt niet te onderscheiden wat ons individuele verbruik is. Zo is het bijvoorbeeld zo dat de thermostaat bij hem in de woonkamer hangt en ik daar verder geen aanpassingen aan kan doen.
Jan Smit schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:17:
In elk hoorcontract hoort iets te staan over indexatie.
Real schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:24:A. Staat er een prijswijzigingsbeding in je huurovereenkomst? Wat staat daar? Kun je dat citeren?
Heb mijn huurcontract goed doorgelezen, maar hier staat niets over in.
Real schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:24:B. Krijg je wel elk jaar een overzicht van de gemaakte servicekosten zoals energie en de televisie?
Nee, ik krijg hier geen overzicht van.
Real schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:24:C. Heb je ooit de huurprijscheck uitgevoerd?
Ja, heb ik gedaan. Dat zat toen redelijk dicht bij de kale huurprijs wat ik nu betaal.
JaQ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:29:
Sinds wanneer betaal je 800?
Maart 2022
aljooge schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:48:
nieuwe prijs voor gas/water/elektra internet en tv voor 200 / maand. Ik denk dat de meesten hier jaloers op zijn.
Ik snap je reactie, maar dan zou ik er toch liever voor kiezen om wat meer te betalen zodat ik alles zelf kan regelen. :P Naast dat ik de verwarming niet zelf kan aanpassen, is mijn huurbaas streng gelovig en heeft één of ander filter bij zijn internetprovider. Sommige websites en zelfs online gamen werd laats geblokkeerd, want "gewelddadig". 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Met betrekking tot het internet filter. Het kan zijn dat dit op basis van DNS geblockt wordt. Als je nu de DNS servers van je provider gebruikt zou ik zelf die van opendns (208.67.222.222 & 208.67.220.220) of Google proberen (8.8.8.8 & 8.8.4.4) en kijken of je dan wel alles kan benaderen. Wat betreft de stroom en verwarming zijn de prijzen sinds maart 2022 niet echt gestegen, tenzij je huisbaas misschien nog een goedkoper contract had wat afgelopen is. Maar dan heb je nog wel het prijsplafond. Ik zou om een specificatie vragen van de energie en verwarmingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik haak ook even in op laatste wat je deelde, al zou ik naast over je huur inderdaad de afweging maken of de zelfbeschikking om alle euro’s om te draaien netto wel in jouw voordeel gaat uitpakken (dus echt even zelf uitrekenen wat kost mij eigen Ziggo pakket etc volle prijs) zitten we hier natuurlijk op tweakers en als ik hoor dat er met het lokale wifi LAN gekloot wordt zou dat persoonlijk nogal red flag beschouwen. Niet onoverkoombaar maar wel goed om stap richting VPN te overwergen.

Ook al zijn er veel services tegenwoordig op verbindingsniveau al voor je versleuteld met https/tls het laat toch veel te wensen over qua beveiliging nog. Met een VPN app op je apparaten en always-on aangezet zorg je er in ieder geval voor dat elk apparaat zichzelf kan beveiligen.

Waarom ik dit in ieder geval zelf doe (even oude anekdote erbij) voor werk het naast publieke WiFi’s ook je eigen bedrijfs-WiFi’s er niet altijd transparant en conform werknemers privacy regels aan toe gaat, leidinggevenden die komen vragen ‘waar veelvuldig (o.a.) YouTube bezoek voor wordt toegepast?’ Uiteraard informatie gewoon beschikbaar via toch wel beetje twijfelachtige deep packet scanning toolset gehost op LAN door senior netwerkbeheerder.

Maar sites ontoegankelijk maken en zo’n internet filter krijg ik toch beetje vibes richting Chinese Great Wall (waar ze natuurlijk écht alleen met VPN veilig kunnen internetten), maar voor jou specifiek wie weet of jouw huurbaas voor de filtering (onwetend) één of andere vage buitenlandse partij met server in juridisch heel anders privacy georiënteerd oor, en gebruikt om al jullie traffic doorheen te sluizen?

Het zou op dit vlak niet de eerste keer zijn dat deze doelgroep vooral de strengere een perfecte scamming target is, bied gewoon ‘gratis’ aan je ‘gevoelige’ gelovige data eruit te scannen (want waarom ervoor betalen toch?) maar ondertussen blijft ook jouw gevoelige data bijgehouden.
Het is een vrijblijvend advies natuurlijk,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Denoes schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 01:47:
Ik begrijp dat in deze tijd de maandelijkse kosten voor mijn huurbaas ook erg zijn gestegen. En €50,- is misschien ook wel redelijk, maar ik zou dan wel graag willen zien waar dat op gebaseerd is.
Allereerst sluit ik me aan bij de andere reacties dat je goed moet afwegen of doorvragen over de kosten je misschien ook voor hogere kosten kan stellen. Maar dat kan uiteraard alleen jij afwegen.

Verder is het relevant of je een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd hebt, want behalve de eerst negen maanden met minder huurbescherming kan een verhuurder je ook bij hospitaverhuur een tijdelijk contract van vijf jaar of korter hebben aangeboden. Dat betekent dat de verhuurder het einde van je overeenkomst eenvoudig kan aankondigen en daarna de overeenkomst zonder tussenkomst van een rechter eindigt.

D. Huur je voor onbepaalde tijd?
Hij zou bijvoorbeeld wel kunnen laten zien dat hij nu €300,- in de maand betaald, maar er valt niet te onderscheiden wat ons individuele verbruik is. Zo is het bijvoorbeeld zo dat de thermostaat bij hem in de woonkamer hangt en ik daar verder geen aanpassingen aan kan doen.
Een verhuurder van woonruimte mag geen geld verdienen met de servicekosten en moet daarom (uit zichzelf) op grond van art. 7:259 lid 2 BW elk jaar na 1 januari en voor 1 juli een redelijk gedetailleerd overzicht verstrekken met de kosten. Daaruit moet je kunnen afleiden welke servicekosten er zijn gemaakt en waarom die servicekosten zijn gemaakt. Op grond van art. 7:259 lid 4 BW mag je als huurder ook om inzage vragen in de onderliggende facturen en andere relevante documenten.

De verhuurder mag het voorschot voor de servicekosten niet verhogen totdat je een art. 7:259 lid 2 BW overzicht hebt ontvangen (art. 7:261 lid 1 aanhef en onder b BW), tenzij je met de verhuurder bent overeengekomen tijdens de huur (vrijwillig dus) dat het voorschot vaker dan één keer per jaar mag worden verhoogd. Van art. 7:259 BW en art. 7:261 lid 1 BW mag geen enkele verhuurder in een overeenkomst afwijken ten nadele van een huurder op grond van art. 7:265 BW, maar in jouw geval mag de verhuurder van heel art. 7:261 BW niet afwijken in je nadeel (gereguleerde huurovereenkomst). De huurcommissie mag dus je voorschotbedrag verlagen als ze daar aanleiding toe ziet en jij een verzoek daartoe zou indienen.

Bij de afwezigheid van een individuele meter voor nutsvoorzieningen mag een verhuurder een verdeelsleutel gebruiken. De verdeelsleutel van de huurcommissie is een relatief objectieve methode (let op het verschil tussen de verdeelsleutels voor de verschillende nuts voorzieningen). Zie PDF pagina 68 van het beleidsboek servicekosten:

https://www.huurcommissie...ekenboek-en-beleidsboeken

In het beleidsboek staat uitgebreid uitgelegd hoe de huurcommissie de servicekosten toetst. Zo krijgen roerende zaken zoals meubels een afschrijftermijn en moet de verhuurder dus met een aankoopfactuur aantonen wat de meubels ooit gekost hebben. Simpelweg maar wat servicekosten verzinnen gaat dus niet.

Maar de verhuurder heeft als kleinverbruiker van energie waarschijnlijk ook 2x €190 ontvangen van het energiebedrijf. Een deel daarvan moet ook bij jou terecht komen en het moet uit het overzicht van art. 7:259 lid 2 BW blijken of en hoe die 2x €190 zijn uitgekeerd. Sommige energiebedrijven hebben die bedragen bijvoorbeeld uitgekeerd op de bankrekening van de kleinverbruiker, maar dat staat als het goed is op de factuur van het energiebedrijf.

De 2x 190 euro regeling heet officieel de 'Tijdelijke overbruggingsregeling tegemoetkoming energieprijzen kleinverbruikers 2022' en staat gepubliceerd in Staatscourant 2022, 28075 (Stcrt. 2022, 28075). Let op: het gaat dus om 2x €190 per aansluiting, niet per huurder. De verhuurder krijgt dus ook een deel.
Heb mijn huurcontract goed doorgelezen, maar hier staat niets over in.
Anders dan @Jan Smit stelt hoeft dat ook niet op grond van art. 7:248 lid 1 BW, maar dan moet een verhuurder van een gereguleerde huurovereenkomst dus wel de procedure in art. 7:252 BW volgen voor zover het een verhoging van de huurprijs betreft en mag de voorgestelde verhoging ook niet hoger zijn dan het door de minister vastgestelde maximum (art. 7:248 lid 2 BW).

En je moet bij de afwezigheid van een prijswijzigingsbeding in je contract voor een verhoging van de huurprijs op grond van art. 7:252 lid 1 BW dus tenminste twee maanden vooraf worden geïnformeerd en de verhuurder moet de punten in art. 7:252 lid 2 BW benoemen in een schriftelijk voorstel tot huurverhoging. Als je niet instemt met de huurverhoging moet de verhuurder naar de huurcommissie (art. 7:253 BW), maar die gaat gehakt maken van een nonchalante verhoging waarbij het compleet onduidelijk is wat er nu precies op grond waarvan verhoogd is.
Nee, ik krijg hier geen overzicht van.
Dat klopt dus niet (zie boven).

Een verhoging van de huurprijs is samengevat dus iets heel anders dan een verhoging van het voorschot voor de servicekosten. Ik heb op basis van wat je schrijft het idee dat je verhuurder ofwel niks begrijpt van huurrecht of je met opzet probeert te belazeren. Het eerste is misschien minder erg dan het tweede, maar beiden is niet goed.

Maar nogmaals, het is aan jou om er wel of niet actie op te ondernemen. Het heeft inderdaad weinig zin om op je strepen te gaan staan als je vervolgens duurder uit bent.

Let ook op dat een huurcommissie procedure relatief makkelijk is, maar nog steeds complex kan zijn. Bestudeer dus de beleidsboeken goed, want een fout is makkelijk gemaakt. Na een uitspraak van de huurcommissie volgt uit art. 7:262 lid 1 BW dat de huurder en verhuurder zijn overeengekomen wat de huurcommissie heeft besloten en die 'fictieve' overeenkomst is direct van toepassing nadat de uitspraak is verzonden. In de praktijk ontvang je overigens tegenwoordig waarschijnlijk een uitspraak van de voorzitter en alleen als je gemotiveerd in verzet gaat kan de huurcommissie overwegen om bijeen te komen.

Let ook op dat jij en de verhuurder na het verzenden van een uitspraak van de huurcommissie slechts acht weken de tijd hebben om het geschil waarover de huurcommissie heeft geoordeeld voor te leggen aan een kantonrechter. Dat lijkt lang, maar is kort. Als de huurder of verhuurder naar de kantonrechter stapt binnen die acht weken, dan vervalt de fictieve overeenkomst ook meteen. Als de huurcommissie bijvoorbeeld had besloten dat de huurprijs meteen omlaag moest en je bent ook meteen minder gaan betalen (wat in dat geval op zich mag) dan heb je met terugwerkende kracht een huurschuld als de verhuurder binnen die acht weken naar de kantonrechter stapt. De fictieve overeenkomst is dan immers ook meteen vervallen. Tegen een uitspraak van de kantonrechter in een art. 7:262 BW procedure staat geen hoger beroep open (art. 7:262 lid 2 BW).
Ja, heb ik gedaan. Dat zat toen redelijk dicht bij de kale huurprijs wat ik nu betaal.
Dan heeft je verhuurder waarschijnlijk voor wat betreft de servicekosten geen flauw benul van huurrecht of vindt het maar onzin. Een verhuurder met minder goede bedoelingen zal in de regel namelijk de aanvangshuurprijs veel te hoog zetten. In dit geval lijkt het erop dat de verhuurder zelf ook de huurprijscheck heeft gedaan.

Hou er zoals ik eerder noemde wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket als je een laag inkomen hebt of een organisatie zoals WOON! als die advies geeft in je regio. Diverse gemeenten subsidiëren of betalen ook een zogenaamd huurteam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoes
Afgelopen wekend heb ik mijn huurbaas een bericht gestuurd met een tegenbod van 820 euro per maand (wat in de buurt komt van de wettelijke huurverhoging die hij jaarlijks mag doen), of inzage in de gemaakte servicekosten. Kreeg een bericht terug met "Ok prima, we hebben het er wel over". Heb hem ook gezegd dat we eventueel samen contact kunnen opnemen met het Juridisch Loket om voor ons beide duidelijk te hebben wat in ons geval wel of niet mogelijk is. Maar ik heb het idee dat mijn huurder en ik hier wel uit gaan komen waar we beiden tevreden mee zijn.

@Real Ik heb een huurcontract voor onbepaalde tijd. Ik heb inderdaad ook het idee dat mijn huurbaas niet heel veel verstand heeft van huurrecht en/of het allemaal wel prima vindt. Die tijdelijke overbruggingsregeling is een goed punt, hier heb ik nog niets van teruggezien. Daarnaast zou het mij niet verbazen dat hij voorgaande jaren geld heeft teruggekregen op zijn jaarrekening, waar ook niets is verrekend met mij.
offtopic:
Een beetje offtopic misschien, maar ik stel het zeer op prijs hoe duidelijk en uitgebreid jij hier op mij, maar ook in diverse andere topics, reageert. Mag ook wel eens gezegd worden ;)

Daarnaast dank aan allen voor de adviezen. Zeker op gebied van VPN en het omzeilen van het internetfilter ga ik mij nog even wat in verdiepen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:58
Edit: let op, dit is geschreven voor ik meer informatie kreeg van TS. Dit weerspiegelt dus niet helemaal hoe ik er nu over denk.

Het klinkt niet heel vriendelijk van mij, maar ik vind je voorstel eerlijk gezegd best wel schofferend richting de huurbaas. We weten allemaal dat de energie stevig gestegen is, evenals andere kosten voor bv. internet of als er een reparatie moet gebeuren.

Ik zie dit vanuit de huurbaas niet als een huurverhoging, iets wat zomaar kan neerkomen op die 20 euro (ik heb geen idee hoeveel dat precies mag stijgen, dus ik neem het van je aan). Maar de servicekosten en g/w/l staan wat mij betreft los van de huurprijs. Logisch ook, de kosten van g/w/l kunnen zomaar verdubbelen of zelfs verviervoudigen zoals we gezien hebben. Natuurlijk moet het wel zo zijn dat als ze omhoog gaan ze ook moeten zakken als die situatie zich voordoet. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat je zowel 20 euro huurverhoging als 50 euro servicekosten verhoging zou moeten betalen, dat klinkt heel realistisch en fatsoenlijk.

Ik begrijp niet zo goed waarom een goede verstandhouding en hopelijk fijne plek je een discussie om 30 euro waard is. 30 euro die prima te verklaren is en absoluut niet exorbitant is. Ik denk dat het overgrote merendeel van huurders in NL een zucht van verlichting hadden geslaakt bij een dergelijke verhoging.

Ben bang dat je op deze manier jezelf in de vingers snijdt op den duur. Als de huurder "kwaad wil" dan kan hij alle kosten doorrekenen en de maximale huurverhogingen gaan vragen. Dan ben je binnen enkele jaren veel meer geld kwijt, voor niks.

Persoonlijk ik het afgehandeld met een gesprekje met de huurbaas en afgesproken dat als de kosten weer dalen het bedrag opnieuw bekeken wordt en aangepast naar de actuele situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door Drardollan op 14-03-2023 10:14 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Denoes schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:47:
Daarnaast zou het mij niet verbazen dat hij voorgaande jaren geld heeft teruggekregen op zijn jaarrekening, waar ook niets is verrekend met mij.
Let wel op de afwijkende termijnen en verjaring bij de huurcommissie. Een verzoekschrift dat ziet op een eindafrekening servicekosten moet per kalenderjaar worden ingediend en verjaard 2,5 jaar na 1 januari. Je kunt dus nog tot eind juni dit jaar bij de huurcommissie een verzoekschrift indienen voor de periode 2020, maar daarna niet meer. Verder gelden er ook allerhande voorwaarden.

Zie PDF pagina 81 van het beleidsboek servicekosten van de huurcommissie waar ik in de reactie hierboven al naar verwees. De paginanummers onderaan wijken af van de PDF pagina's (want de beleidsboeken zijn sinds eind oktober geconsolideerd in één document).

Maar weeg dus vooral eerst af of een verzoekschrift de moeite waard is, want een goede relatie met je verhuurder is ook wat waard en wellicht ben je nu goedkoper uit in vergelijking met de situatie waarin de verhuurder alle servicekosten één-op-één doorberekend.
Een beetje offtopic misschien, maar ik stel het zeer op prijs hoe duidelijk en uitgebreid jij hier op mij, maar ook in diverse andere topics, reageert. Mag ook wel eens gezegd worden ;)
Graag gedaan. Helaas komen er op Tweakers vrij weinig vragen over huurrecht voor woonruimte voorbij, maar ik merk dat veel huurders en verhuurders onvoldoende op de hoogte zijn van hun rechten en plichten op dat gebied. Er verandert ook veel wetgeving dit jaar (Wet goed verhuurderschap, Wet vaste huurcontracten en Wet betaalbare huur).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denoes
@Drardollan Ik snap hoe dit over kan komen en ik heb er bewust voor gekozen om niet te veel emotie in mijn reacties te plaatsen, maar ik heb helaas genoeg redenen om te vermoeden dat hij hier ook een slaatje uit zou willen slaan. Daarnaast zijn er genoeg dingen gebeurd om te denken dat hij misbruik wilt maken van een situatie zoals energiekosten en/of woningnood.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Real schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:07:
Maar weeg dus vooral eerst af of een verzoekschrift de moeite waard is, want een goede relatie met je verhuurder is ook wat waard en wellicht ben je nu goedkoper uit in vergelijking met de situatie waarin de verhuurder alle servicekosten één-op-één doorberekend.
Ga ik ook zeker doen, ik wacht even zijn reactie af. Ik denk dat we allebei niet zitten te wachten op juridische stappen. En misschien moet ik die huurverhoging van €50,- ook maar gewoon accepteren, maar naar aanleiding van bovenstaande krijg ik zelf heel erg het gevoel dat hij maar kan doen en vragen wat hij wil. Als alleenstaande is het voor mij op dit moment haast onmogelijk om iets anders te kunnen huren, en weet hij toch wel dat ik hier voorlopig nog zal blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
Dan wordt het een ander verhaal, misschien de OP even aanpassen ;) Ik werd nogal in de luren gelegd door “ Ik heb een redelijk goede band met mijn huurbaas en ik snap dat de kosten afgelopen tijd zijn gestegen.”.

Maar gezien alles wat je noemt zou ik er ook anders instaan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013

LankHoar

Langharig tuig

Drardollan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:14:
Dan wordt het een ander verhaal, misschien de OP even aanpassen ;) Ik werd nogal in de luren gelegd door “ Ik heb een redelijk goede band met mijn huurbaas en ik snap dat de kosten afgelopen tijd zijn gestegen.”.

Maar gezien alles wat je noemt zou ik er ook anders instaan.
Ik vraag me door de laatste post inderdaad af wat TS verstaat onder een "redelijk goede band", want bij mij is dat iets compleet anders dan beschreven :)

Sowieso zou ik geen huur betalen voor de periode dat je niet in die woning kon verblijven - 25 euro huurkorting is natuurlijk onzin als je er niet kunt zijn. Om over de rest nog maar te zwijgen :X

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1