Ryzen 7000 iGPU artefacts & flickering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb de Ryzen 7700X met Gigabyte B650 Gaming X AX geïnstalleerd en na het installeren van de drivers gaat het beeld heel regelmatig zwart (korte zwarte flits). Bij het snel bewegen van de muis of vensters in Windows 11, zie ik ook artefacts.

Bij het een "uninstall" van de Radeon iGPU in Device Manager is het opgelost, maar dat is uiteraard nefast voor de prestaties.

Laatste AMD drivers (AMD site) staan er op, geheugen en CPU draaien op standaard snelheid (geen AMD EXPO, ...).

Stress test met en zonder geheugen overlock via EXPO verloopt perfect.

Op internet lees ik vanalles; instellingen veranderen, CPU herinsalleren, .... voorlopig zonder success. Terug sturen heb ik uiteraard nog niet gedaan, vandaar deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinD
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-05 23:15
Hey Poing,

Wanneer het probleem zich weer voordoet, zou je dan eens kunnen kijken in je task manager naar de "system interrupts" CPU waarde. Deze zou normaal bij een idle systeem tussen de 0 en de 0.3 moeten fluctureren. Als deze bij jou echter "constant" op 0.3 of hoger hangt, en dus niet terug gaat naar 0 of 0.1, kan het liggen aan een defect of conflict in de drivers. Misschien dat eerst eens checken om wat uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MelvinD schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:34:
Hey Poing,

Wanneer het probleem zich weer voordoet, zou je dan eens kunnen kijken in je task manager naar de "system interrupts" CPU waarde. Deze zou normaal bij een idle systeem tussen de 0 en de 0.3 moeten fluctureren. Als deze bij jou echter "constant" op 0.3 of hoger hangt, en dus niet terug gaat naar 0 of 0.1, kan het liggen aan een defect of conflict in de drivers. Misschien dat eerst eens checken om wat uit te sluiten.
Interessant, nog nooit van gehoord. Zal ik vanavond eens proberen.

Ondertussen kan ik wel al zeggen dat het probleem zich enkel voordoet met mijn Samsung 4k op 60Hz en niet met mijn BENQ 1440p op 144Hz (zelfde, goeie HDMI kabel). Beide monitoren doen het prima op men Intel laptop.