Functionaliteit speaker verdwenen na software update

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrivacyResearch
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-05-2023
Goedemiddag,

ik heb twee slimme samsung speakers (VL-550). Deze zijn verbonden met het wifi en konden tot voorkort altijd worden verbonden met elkaar.

Alleen samsung heeft een update gemaakt voor hun algemene SmartThings app. Nu kan ik ze niet meer met elkaar verbinden, en de klantenservice zegt dat ik niks er aan kan doen. En dat ik maar nieuwe samsung speakers moet kopen.

Dit vind ik bizar.

Ik heb het idee dat ze de wet overtreden, en mijn apparaten gewoon van updates moeten voorzien. Ik heb ze pas 3 jaar.

---
bron: https://veiliginternetten.nl/doejeupdates/

Het recht op updates

Als consument heb je vanaf 27 april 2022 het recht om (beveiligings)updates te ontvangen van de verkoper bij de aanschaf van de volgende producten :

een slim apparaat: bijvoorbeeld een slimme wasmachine;
een digitale dienst (zoals een streamingsdienst);
digitale inhoud (zoals een e-boek).

De updates moeten ervoor zorgen dat jouw product op dezelfde manier blijft functioneren als op het moment dat je het product hebt gekocht. Je mag updates verwachten zolang dit redelijk is.

--

wat denken jullie?

- kan ik redelijkerwijs verwachten dat die functionaliteit er nog op zit na updates?
- zoja, hoe kan ik dit aanpakken? Een kortingscode voor nieuwe speakers vindt ik niet voldoende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De wet van 27 april 2022 geldt alleen voor producten die op of na die datum worden gekocht. Dat betekent niet dat je geen rechten hebt. Het product dat je hebt gekocht moet alle eigenschappen hebben die je mocht verwachten (conformiteit). Het komt dus neer op de vraag of je op het moment van kopen mocht verwachten dat de speakers na 3 jaar nog gekoppeld konden worden. Ik denk van wel. De winkel is je aanspreekpunt voor nonconformiteit. De winkel moet de functionaliteit kosteloos herstellen. Lukt dat niet dan kun je de koop ontbinden. Je krijgt dan je aankoopbedrag terug minus een redelijke vergoeding voor 3 jaar gebruik. De speakers hebben immers 3 jaar probleemloos gewerkt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:18
Als ik even vlot kijk naar firmware en andere software updates kom ik er maar 1 tegen, en die is van 2018... https://www.samsung.com/nl/support/model/VL550/XN/#downloads

Kun je misschien duiden wat er exact aangepast is, betreft het een aanpassing aan het product of een aanpassing in een (gerelateerde) dienst.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 10-03-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat wil je bereiken? Rechtsgang is duur en lang.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrivacyResearch
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-05-2023
ze hebben de app recent een update gegeven. De laatste firmware versie van de speaker komt volgens mij uiy 2018 ja. Door die update kan je dit model speakers niet meer aan elkaar koppelen.

De app is een soort Google Home app, waar je allerlei slimme apparaten van samsung mee kan bedienen.

mmm ik weet niet wat ik wil bereiken, maar ik vind dat dit echt niet zou moeten kunnen. Dat je dure apparaten koopt en dat ze dan gewoon hoofd functionaliteiten eruit knallen.

misschien dat ik zonder rechtsgang een klacht wil indienen, en wil verwijzen naar de wet.
En dan kijken hoe ze reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:17

-CJ

Not remastered

Heb je al gekeken of je een oudere versie van de app kan installeren?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb geen ervaring met de (betrouwbaarheid van de) website, maar ze bieden wel de oude app's aan :)

https://m.apkpure.com/sma...droid.oneconnect/versions

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 15:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

App deinstalleren inderdaad, en een oude versie terugzetten. Eventueel via APKmirror.
En een review achterlaten bij de laatste versie van de app waarin je het probleem beschrijft (na uiteraard te hebben getest of dit ook werkelijk het probleem is).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 13:32
Nyarlathotep schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:02:
App deinstalleren inderdaad, en een oude versie terugzetten. Eventueel via APKmirror.
En een review achterlaten bij de laatste versie van de app waarin je het probleem beschrijft (na uiteraard te hebben getest of dit ook werkelijk het probleem is).
uh, zou het niet gaan om de firmwareupdate van de speakers zélf? :?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dat is niet duur als je alles zelf doet, gelijk krijgt en hoger beroep niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 15:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kees-Jan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:07:
[...]

uh, zou het niet gaan om de firmwareupdate van de speakers zélf? :?
Nee, die is voor het laatst geüpdate in 2018 aldus de TS. En het probleem begon na een update van de app.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-05 09:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieUOzUhyNFfW_brdvAEjoH_52zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnGEPpvrFpG6CNLW26ThwfKl.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben de functie in ieder geval nog gewoon op de eigen website staan. Dit is overigens een algemene functie van SmartThings dus ik denk eerder dat er een bug oid in geslopen is.

Dat de klantenservice je daar niet bij kan helpen zegt overigens niks. Die weten daar niks van.
Pagina: 1