Gemeenschappelijke zonnepanelen flexibel toewijzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestcons
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik woon in een appartementengebouw met 7 eigenaren. Als VVE willen we 78 zonnepanelen installeren, zowel voor gemeenschappelijk gebruik als per appartement. De verdeling willen we flexibel maken.
Vanwege de vorm van het dak zijn we aangewezen op panelen met micro-omvormers. We stellen ons voor dat de 68 trunk kabels op het dak (in de openlucht) waterdicht worden verdeeld, naar de 8 gebruikers (7 appartementen en het gemeenschappelijke deel). De trunk kabels worden via kabelgoten naar een centrale waterdichte kast geleid, waar de 8 kabels naar de meterkasten ook binnenkomen. In deze kast vindt de verdeling plaats, die we afhankelijk van de wensen van de bewoners flexibel willen houden en na een jaar weer kunnen herverdelen. Zou dit mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:11
Is wel mogelijk maar kost wel een heleboel extra bekabeling. Dan krijg je ongeveer 10x meer AC kabels op je dak.

Denk je aan zoiets? https://www.elektramat.nl...R6yNJsth3XBUaAvNEEALw_wcB

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:06
Ik neem aan dat je het hier hebt over de hele string van ~11 panelen verzetten naar een ander appartement?
En niet elk paneel apart naar de verdeler brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Dus als ik het goed begrijp wil je per paneel een kabel en per afnemer een kabel naar een kast laten komen en daar gaan patchen? In de basis kan dat, maar zoals reeds gemeld zal het vrij veel kabel kosten. Waar ik persoonlijk naar zou kijken, is of je een deel van de panelen wel in groepen kunt aansluiten. Bijvoorbeeld 8 groepen van 6 panelen die min of meer vast zijn voor iedere afnemer, en de rest in groepen van 2 of 3 om naar wens te kunnen (her)verdelen. Wat minder flexibel, maar aanzienlijk minder kabels.

Wat ik niet weet, is welke eisen de NEN1010 aan dit soort installaties stelt. Ik snap je idee en vind het een leuk creatief idee, maar ik heb het nog nooit eerder gehoord, dus het kan zomaar zijn dat een installateur er ook even over na moet denken.

Hou verder in de gaten dat VvE's juridische wespennesten kunnen zijn. Wie bezit dalijk de panelen? De individuele bewoners, of de VvE gezamenlijk? En in geval van het laatste, waarom zou de 1 meer recht hebben op de opwek dan een ander? Het zou zomaar eens kunnen dat de techniek niet je grootste uitdaging is.

[ Voor 3% gewijzigd door stekkerjack op 10-03-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gewoon iedereen even veel panelen toewijzen, je krijgt anders enorm veel gezeur.
+ Zoals hierboven al aangegeven, kijk even wat juridisch mogelijk is om dit goed dicht te timmeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@stekkerjack Niet alle VVE's hebben leden met gelijke rechten - bijvoorbeeld als de woningen niet even groot zijn.

Maar dit klinkt als een plan wat heel erg duur is... Alleen al 68x de AC kabel leggen kost klauwen met geld.

2 euro de meter, x68, maal hoeveel meter? meer dan 20?

Bijna 3K aan kabels... + lasdozen etc etc etc
En dan liggen ze nog niet...

Dat maakt overigens een kabel pakket waar je u tegen zegt (3x2,5mm² xmvk is 11mm diameter)

Idee...
heel...
snel...
laten...
vallen!

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 10-03-2023 17:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:45:
Gewoon iedereen even veel panelen toewijzen, je krijgt anders enorm veel gezeur.
+ Zoals hierboven al aangegeven, kijk even wat juridisch mogelijk is om dit goed dicht te timmeren.
Je moet iedereen dezefde opbrengst gunnen (naar aandeel in de vereniging). Dat gaat dus niet om het aantal panelen maar om een doordacht plan.
Zorg ervoor dat de opbrengst van de zonnepanelen voor elk dakdeel gelijk is. Dat kan betekenen dat iemand met een minder gunstig stuk dak een groter deel krijgt toebedeeld om de opbrengst zo veel mogelijk gelijk te houden. Een dakdeel op het zuiden is bijvoorbeeld gunstiger dan een dakdeel op het oosten of westen. Dat kun je compenseren door een groter dakdeel op het oosten of westen toe te wijzen.
https://www.milieucentraa...epanelen-voor-kleine-vve/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07 20:07
Wolly schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:00:
[...]

Je moet iedereen dezefde opbrengst gunnen (naar aandeel in de vereniging). Dat gaat dus niet om het aantal panelen maar om een doordacht plan.

[...]

https://www.milieucentraa...epanelen-voor-kleine-vve/
Maar als later blijkt dat er een significant verschil is in opbrengst kun je dat beter financieel compenseren dan door de zonnepanelen anders te bedraden.
Maar dan moet je ook weer gaat meten wat de daadwerkelijke opbrengst is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Gelukkig kun je vrij knap simuleren - inclusief schaduw effecten - hoeveel het systeem op de voor betreffende VVE lid toegewezen plek op gaat leveren...

Even werk... maar het kan gewoon.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Die centrale kast voldoet niet aan de NEN1010. Dat telt als onderverdeler of lasdoos. Er mag maar één voeding in een lasdoos komen. Voor een onderverdeler gelden een boel andere regels waar niet aan voldaan kan worden met zoveel voedingen (die ook samenkomen bij de hoofdaansluiting waardoor rare stromen kunnen lopen)

8 verschillende voedingen betekend dat er niet veilig aan gewerkt kan worden (succes om bij iedereen aan te bellen om de spanning uit te schakelen) Je zou dan 8 verschillende kasten moeten plaatsen en kabels buitenom verplaatsen.

10 panelen per appartement en de 8 resterende voor algemeen gebruik lijkt mij de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is dit een geschikte oplossing voor jullie:
https://www.consumentenbo...onnepanelen-voor-huurders
https://lens-energie.nl/blog/herman-de-zonnestroomverdeler/

Ik heb er geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarom niet een extra secundair allocatiepunt en daar een slim contract op zetten? En dan in euro's alles naar de verdeelsleutel verdelen? Kun je ook nog flexibel zijn door de sleutel (in je excelsheet) aan te passen terwijl je bekabeling optimaal blijft. En je kunt een leverancier zoeken met een goede terugleververgoeding.

Je zou ook het allocatiepunt van de VVE kunnen gebruiken (neem aan dat er ook 1 punt is voor verlichting in de hal bv? en stroomvoorziening lift/intercom)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@twixx ongunstig die door geen direct eigen gebruik wat post salderen tegen levertarief en belasting telt.

Dat zelfde is het probleem met Herman

Gewoon elk appartement op basis van simulatie panelen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik denk niet dat dit op zo’n manier kan/mag.

Voor algemeen gebruik is het wel zo te doen, maar voor persoonlijke panelen van bewoners hoor je het oppervlakte van het dak waar zonnepanelen kunnen liggen naar rato van de splitsingsakte te verdelen over de inwoners.
Voor iemand die niet meedoet, hoor je als vve dan bijv ook de vierkante meters waar die recht op heeft vrij te laten voor die persoon.

En persoonlijke panelen moeten mensen ook persoonlijk voor betalen, dat mag niet betaald worden door de vve.
(Als je dat wel betaald door de vve moet je je ‘officieel’ gezien als vve als stroomleverancier gaan registreren ;))
Dus tenzij je elk jaar koehandel doet en per paneel weer honderden euro’s tussen bewoners heen en weer gaat overmaken als je gaat ‘herverdelen’ is er niet echt een practische oplossing.

/edit:
Logisch zou idd zijn om bijv 8 naar de vve meterkast door te lussen en als je alle 7 1/7e eigenaar bent volgens de splitsingsakte kun je de rest met 10 pp naar de eigen meterkasten koppelen.

Tis allemaal helaas wat complexer voor vve’s etc.
Je kan evt wel hiervan afwijken, maar dat is een recept voor ellende.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2023 22:26 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wolly schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:00:
[...]

@YakuzA heeft eigenlijk al een antwoord gegeven op het feit waarom dat dus niet zo makkelijk gaat.

+ Een doordacht plan is een simpel plan.
Ik heb gewoon met teveel VvE’s gewerkt met collectieve installaties.
Het is gewoon altijd een uitdaging en getouwtrek.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1