Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixx
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-03-2023
Mijn vraag
...
Hallo, ik heb een string van 7 panelen, 410 wp,

"In het voorjaar bij laag stande zon "vangen de panelen schaduw.

Ik heb een growatt omvormer,

Welke optimizers zijn geschikt voor mijn situatie??

BVD Dik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Volgens mij zou dat kunnen met Tigo optimizers maar de meerwaarde van optimizers wordt vaak wat overschat. Schaduw is schaduw een optimizer kan daar geen zon van maken. In het paneel zelf zitten al maatregelen (by-pass diodes) om met schaduw om te gaan.
De vraag is of een Tigo optimizer daar iets aan kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik had het gebruik van optimizers in een string van 6 onderschat. Ik heb nl. 8 jaar een set van 6 panelen als string gehad en nu werk ik met micro's. Als ik naar de data kijk (is pas 5 maanden data) halen de micro's veel meer uit de opstelling (hoek en richting is hetzelfde gebleven).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
twixx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:01:
Ik had het gebruik van optimizers in een string van 6 onderschat. Ik heb nl. 8 jaar een set van 6 panelen als string gehad en nu werk ik met micro's. Als ik naar de data kijk (is pas 5 maanden data) halen de micro's veel meer uit de opstelling (hoek en richting is hetzelfde gebleven).
Interessant. Kun je dit al uitdrukken in aantal kWh? Wat heb je betaald voor die micro's + installatie van micro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Omdat ik naast de inverters @KaasOmelet ook de panelen vervangen heb kun je dat vergelijk alleen in kWh/kWp maken zoals in dit grafiekje. Het 'maar' 1 jaar data (je kunt hier https://pvoutput.org/comp...sp?sid=15212&n=12&t=m&c=0 verder terug scrollen) en vorig jaar was wel een goed jaar. Maar zelfs als je dat eraf haalt is de performance beter. En dan heb ik dus op momenten in het jaar schaduw ivm buren bv maar nooit op alle panelen tegelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTghn47sbmvY5LLkVYXHxtahH9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqDhUwbUmGUxpqpJYBeoVx5E.png?f=fotoalbum_large

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Zonder te weten wat de situatie is bij @twixx én de daadwerkelijke situatie bij @dixx is een ervaring met optimizers of micros niet per definitie representatief / van toepassing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1