Schrijfsnelheid zakt extreem in bij kopie van enige TB's.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLae
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-08 21:52
Hallo,

ik heb een nieuwe(!) seagate 8TB. ST8000DM004-2CX188 harddisk aangeschaft voor back-up via Syncback Pro.
Ik doe nu voor de eerste x een volledige back-up van zo een 5TB.
De bestanden zijn bijna allen .jpg / .nef / .dng / .MP4 bestanden, alles foto's en video bestanden dus van 3 tot 80 MB en meer.

Het viel me op dat de schrijfsnelheid na bvb. een 100MB ineenstort naar een pakweg 2...10 MB/sec.

Deze schijf was gemonteerd in een ICYbox 3.5 inch rack (IB-138SK II) om deze gemakkelijk uit te kunnen nemen / offline te brengen.

Als test heb ik deze schijf uitgenomen en aangesloten op een andere SATA kabel, resultaat is idem.

Nu bezig met een andere app. "Teracopy",...terug zelfde resultaat.

Het valt op dat m'n intern geheugen (64GB) telkenmale (vol)-oploopt van een 8 GB naar ...12...16GB.

Als ik Teracopy pauseer loopt dit geheugen "leeg" tot alles weggeschreven is naar de H.Schijf.
Daarna start ik Teracopy terug op en ... idem resultaat.

Iemand raad?
Ik heb hier al enige topics doorlopen maar vind geen oplossing..

Let wel:

Éénmaal alles is overgezet ( 5TB.) zal m'n dagelijkse backup maar max. een 50...100MB bedragen.

Grt., Carlae

Beste antwoord (via CarLae op 10-03-2023 15:47)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het is een SMR schijf en dit type schijf is extreem traag met schrijven nadat de cache is volgelopen. In jouw geval kun je beter een PMR schijf kopen.

Het is soms erg lastig te vinden of een schijf SMR of PMR is. Maar een 7200 RPM schijf is naar mijn weten altijd PMR dus dat kan het filteren makkelijker maken. Verwacht wel hogere prijzen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Voor wat ik zo zie is deze schijf gewoon niet veel sneller. Dat het eerst wel vlot gaat komt omdat je een cache aan het vullen bent.

Zie ook de reviews hier op tweakers van deze disk:
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 3,5", 8TB

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLae
Idd, deze aangegeven review had ik nog niet gezien / bekeken.
Dank!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Het is een SMR schijf en dit type schijf is extreem traag met schrijven nadat de cache is volgelopen. In jouw geval kun je beter een PMR schijf kopen.

Het is soms erg lastig te vinden of een schijf SMR of PMR is. Maar een 7200 RPM schijf is naar mijn weten altijd PMR dus dat kan het filteren makkelijker maken. Verwacht wel hogere prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarLae
Dank, ook al een goede tip!
Ik ga op zoek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarLae
Net een Toshiba 14TB Enterprise (MG07ACA14TE) aangeschaft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

CarLae schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:46:
Net een Toshiba 14TB Enterprise (MG07ACA14TE) aangeschaft!
Top, hoop dat hij naar tevredenheid zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Ik verwacht dat je, ook met non-SMR schijven, geen geweldige schrijfsnelheden zult halen als je voornamelijk kleine bestanden wegschrijft.

100MB/s of meer kan je verwachten bij bestanden van minimaal honderden MB's, maar als bijna al je bestanden maximaal 80MB groot zijn, dan ga je daar bij lange na niet in de buurt komen. Hopelijk zal je nieuwe schijf wel meer dan 2MB/s behalen, maar reken niet op wonderen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Hier is een artikel om verschillen van opslagmethodiek te zien; https://www.linuxadictos....as-entre-smr-cmr-pmr.html

Je moet idd goed oekn om te zien welke disk (merk en type) welke opslagmethode heeft. WD Purple heeft CMR (wat dus gelijk is aan PMR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarLae
Allen,

Dank voor alle reply's / hulp!

Dinsdag komt m'n Toshiba binnen, ben idd ook benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22-09 13:21
Het zou inderdaad een betere mogelijkheid zijn om bijvoorbeeld je backup via een backup programma te doen dat een archief maakt, om zo een paar grotere bestanden te hebben, dan kun je de sequential write speed volledig benutten. Ga je veel bestanden schrijven dan ben je elke keer tijd kwijt met de HDD head te verplaatsen naar de Master File Table ruimte / INode table (vaak aan het begin van de partitie), en daarna weer terug naar de data.. (niet aan het begin van de partitie) op en neer.

[ Voor 9% gewijzigd door grasmanek94 op 14-03-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLae
Hallo,
Gisteren was de Toshiba 14TB. binnen.
Nu bezig met wegschrijven van andere externe HD. (is dezelfde variant als ik bij start van deze topic aangaf.)
Naar ik zie is de gemiddelde schrijfsnelheid nu veel hoger dan de eerdere (varieert tussen 45...190MB/sec.)
De reactiesnelheid is ook beter dan bij de andere HD., tussen de 300 en 700 ms.
Bovenstaande waarden zijn "snapshots", net bekeken.
Mijn "ram" geheugen word ook bijna niet aangesproken, mede door de cash van 256 MB van de HD. denk ik.

Nu nog een 3-tal uren te schrijven...
Resultaat bereken ik dan via de aangemaakte log welke gemiddelde schr.snelheid dat deze schijf haalde over zo een 3,98 TB. en plaats dan hier als afsluiter.

ps. ik gebruik als B.Up middel synbackpro V10.2.99.0 64-bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLae
Net berekend, de HD had een gemiddelde schrijfsnelheid van 109 MB. / sec.
Is redelijk vind ik door de diversiteit van grootte van de bestanden.

Ben tevreden dus met m'n aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLae
(Kheb net gezocht waar ik kan opgeven dat deze topic mag afgesloten worden, ergens gelezen... een handje ergens bovenaan...? Zie ik nergens staan bij mij.)

Kan iemand, daar dit voor mij de 1-ste topic was, mij wijzen hoe ik best (laat) afsluiten?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Mooi dat de nieuwe schijf bevalt! Topics hoeven niet gesloten worden als er een oplossing is. Het topic zakt vanzelf weg :)

The devil is in the details.

Pagina: 1