Extra kamer realiseren

Pagina: 1
Acties:

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Wij wonen nu 3 jaar in ons huis en zijn van plan om op de tweede verdieping een extra kamer te realiseren.
Deze kamer gebruiken we nu als rommelhok en studeerkamer maar willen we splitsen zodat we een extra slaapkamer krijgen (Met schuif/loftdeur) en een 'inloop' werkkamer waarbij de bestaande deur komt te vervallen.

Er ligt nu op heel de verdieping een laminaatvloer die ik er liever niet uithaal. Vraag is dus of er dan makkelijk een wand geplaatst kan worden + ook dan licht en electra goed gesplitst kan worden (nu maar 1 plafondlamp en zit precies in het midden).?

zie plaatje voor idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtNUzV3FMiSqy5no3VRt-DHjMzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PnweUwktdrxAm5RT2cEcs9DZ.jpg?f=user_large

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Je kan de bestaande vloer altijd netjes inzagen/uitzagen op het punt waar een wand moet komen, zodat deze wand mooi steunt en verankerd kan worden op de constructievloer. Een muur opbouwen direct op de laminaatvloer zou ik niet doen.

• SmileAlot
zonder te boren in de vloer neem ik aan ivm vloerverwarming?

+ de verlichting en lichtschakelaars per kamer?

wat zou je ongeveer kwijt zijn voor zo'n verbouwing?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De muur laten rusten op het laminaat lijkt me verre van optimaal.

Met een cirkelzaag op de juiste diepte een sleuf zagen door het laminaat is de way to go, dan met constructielijm de onderste muurlaag verlijmen met de vloer en de ankers in de muur/plafond.

• SmileAlot
pagani schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:47:
De muur laten rusten op het laminaat lijkt me verre van optimaal.

Met een cirkelzaag op de juiste diepte een sleuf zagen door het laminaat is de way to go, dan met constructielijm de onderste muurlaag verlijmen met de vloer en de ankers in de muur/plafond.
ok en vervolgens het ene plafond licht verdelen over de kamers als ook de schakelaars? +

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SmileAlot schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:08:
[...]

ok en vervolgens het ene plafond licht verdelen over de kamers als ook de schakelaars? +
Wat voor plafond is het, kanaalplaten of een massieve plaat?

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:00
Wil je het goed doen en is je plafond van beton, dan laminaat inzagen, metalstud wand zetten met gips, verlaagd plafond aanbrengen om de verlichting mooi te kunnen plaatsen en weg te werken. Voor de schakelaar sleuf frezen in de wand en nieuwe doos zetten. Als je alles zelf kan, kost het niet veel.
Hou er ook rekening mee met de ventilatie van de kamers, links heb je volgens mij er 2 zitten en rechts dan niks.

Edit: wil je geen sleuf frezen zou je nog kunnen kiezen voor zoiets als Philips Hue.

[ Voor 9% gewijzigd door daniel14 op 10-03-2023 21:49 ]

• SmileAlot
daniel14 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:45:
Wil je het goed doen en is je plafond van beton, dan laminaat inzagen, metalstud wand zetten met gips, verlaagd plafond aanbrengen om de verlichting mooi te kunnen plaatsen en weg te werken. Voor de schakelaar sleuf frezen in de wand en nieuwe doos zetten. Als je alles zelf kan, kost het niet veel.
Hou er ook rekening mee met de ventilatie van de kamers, links heb je volgens mij er 2 zitten en rechts dan niks.

Edit: wil je geen sleuf frezen zou je nog kunnen kiezen voor zoiets als Philips Hue.
Is idd beton, dit kan ik sws niet zelf. De vraag is idd wat we met ventilatie doen, op zich die slaapkamer wat vaker raam open is ook geen probleem en met zo’n schuifdeur zal die ook vaak open staan waardoor er voldoende lucht doorgaat

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-12 17:38
De meeste zaken zijn al wel genoemd, het realiseren hiervan is zeker mogelijk. Je hebt wat smaken qua professionaliteit zullen we maar zeggen ;) Als de ene kamer een studeerkamer wordt en de andere een slaapkamer, geef dan wat extra uit aan isolatie. Zowel door OSB en gips te gebruiken als door isolatie in de muur te stoppen.

Voor het schakelen van het licht zou je nog zigbee/'klik aan-uit'/Z-Wave (what ever floats your boats) kunnen doen. Dat scheelt je sleuven maken (en het afwekren) in je muur.
Pagina: 1