1080P Budget systeem, niet waard om te upgraden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 12:54
Ik heb circa 3 maanden geleden een vrij simpel systeem samengesteld puur om mee te gamen.
En ik zit een paar upgrades te overwegen.
...
Amd Ryzen 5 5600G
Asrock B550M-ITX/ac
G.Skill Fortis 2133MHZ 2x8GB
Samsung 980 1TB
XFX Radeon RX 6600
Be quiet System power 9 600W
Kolink Satellite

Ik heb dit systeem voornamelijk gekocht om survival games te spelen met mijn vrienden.
Dus Van Minecraft,Terraria , tot Valheim , Rust , Conan Exiles , Ark etc etc

Meestal Early acces games die bugs bevatten of slechte optimalizatie hebben.
...

Op dit moment ben ik achter dat de CPU de ssd tegenhoud kwa snelheid.
De stock fan maakt high pitch geluid waar ik vanaf wil.

Maar verder draaien alle games die ik tot nu toe speel op medium/high prima.
Er komt wel ivm met grafisch werk een 34 inch ultrawide 1440P met 144hz refresh rate.

CPU upgrade naar 5800x3D lijkt in veel review en benchmarks weinig tot niks toe te voegen voor gaming.
RAm upgrade zou een optie zijn , maar ook daar zie ik relatief weinig gains.
...

Ik vraag mij dus af of cpu/ram upgrades het waard zijn, ik zie dat GPU het meeste werk verzet. Dus kwa gaming prima? CPU koeler upgraden en over over paar jaar upgraden ;-) ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De 5600G is inderdaad niet de allersnelste CPU voor gaming, een 5800X3D is wat dat betreft wel significant beter (een 5600 is zelfs al een stukje sneller, al is die upgrade te klein om er geld aan uit te geven). Maar alles hangt af van wat de bottleneck is, en dat verschilt weer erg per game. Zeker als je spellen speelt die grafisch zeer licht zijn (zoals terraria, vermoed ik) kan het standaard-antwoord wel eens niet van toepassing zijn. Dus je zal toch moeten kijken hoe zwaar de CPU en GPU belast worden in games die je sneller zou willen zien om te weten wat te upgraden.

Ik zou niet weten hoe de CPU de SSD tegen zou houden, de SSD heeft alleen iets te doen bij het opstarten van een spel. Ja, met een betere CPU kan het laden van een spel misschien iets sneller gaan maar dat zal geen wereld van verschil zijn.

CPU-koeler vervangen is altijd een goed idee, de stock-koeler is leuk voor echte budget-builds maar zodra je de CPU vaak gaat belasten is het wel leuk als dat gewoon stil kan. Afhankelijk van welke CPU je uiteindelijk neemt heb je geen heel zware koeler nodig, een koeler van 20-30 euro kan een 5600G prima stil koelen. De 5800X3D produceert ietsje meer warmte maar ook niet veel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5700X kun je wel koelen met de koeler van 5600G, indien dit budgettair nodig is.
heb je echt 2133 ram gekocht of klokt het nog op 2133 ? zou dat eerst eens verhogen naar oa 2933 en dan verder kijken @Mister-White

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:09
Je CPU upgraden naar een 5700x of 5800 en je geheugen upgraden gaat zeker wel effect hebben.

Al ben ik bang dat je XFX Radeon RX 6600 niet het gewenste aantal FPS gaat halen op je 34" 1440p.

De resolutie icm scherm is gewoon te veel eisend. Je zal deze dan moeten upgraden naar een 6800x of Nvidia 3080 moeten gaan.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:39
In mijn ervaring is een 5600 (non G) ruim voldoende voor elke huidige game. Zeker voor de genoemde games. Nu is de 5600G niet bijster veel trager (gemiddeld 15% volgens tweakers). Dus ik betwijfel of je daar echt baat bij gaat hebben.

Het gekozen ram is wel veel te traag en zal je cpu flink beperken. De combinatie van de G met het te trage ram zorgt ervoor dat je ineens mogelijk wél tegen een cpu bottleneck aan loopt. Dus dan zou ik persoonlijk dit vervangen. In de basis is 2x 16GB volgens mij niet onbetaalbaar, maar tot heden heb ik zelf nog niet veel games gespeeld die het echt nodig hebben. Dus met 2x8 GB zou je ook nog wel weg kunnen komen.

Betreft Ultrawide. Tja ik heb zelf eigenlijk 3440x1440 met een RTX 2070 en zeker met DLSS gaat dat tot heden prima. Enkele games zoals Division 2 speel ik op 90% resolution scaling en dan haal ik iets van 90 fps wat in combinatie met g-sync prima speelt. Wellicht zonder DLSS dat je een snellere kaart nodig hebt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:59
Ik speel Cyberpunk, The Witcher 3, Hogwarts etc. op 1440p met een 3600xt en een 3070. DLSS op Quality aan en gaan met die banaan. Als mij dat lukt met (subjectief) prima FPS, dan is een 5600G zeker nog voldoende op dit moment. Ik heb wel 32gb/3600mhz, trouwens. 970 Pro m.2, en ik vind alles rap zat. Snel genoeg om me nergens aan te storen, in ieder geval. Het begon bij mij ook weer te kriebelen om de CPU te upgraden, maar als ik realistisch ben is het meer FOMO dan noodzaak.

Ik zou gewoon iig die fan aanpakken, want die stoort je. Een prima cpu koeler kost <€40. De enige echte grote stappen die je gaat merken is als je je GPU upgrade. Misschien niet onverstandig als je de overstap gaat maken naar 1440p. Een 2e hands 6700xt of 6800 kost ook de wereld niet meer op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door Negakinu op 10-03-2023 14:56 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
bwerg schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:07:
De 5600G is inderdaad niet de allersnelste CPU voor gaming, een 5800X3D is wat dat betreft wel significant beter (een 5600 is zelfs al een stukje sneller, al is die upgrade te klein om er geld aan uit te geven). Maar alles hangt af van wat de bottleneck is, en dat verschilt weer erg per game. Zeker als je spellen speelt die grafisch zeer licht zijn (zoals terraria, vermoed ik) kan het standaard-antwoord wel eens niet van toepassing zijn. Dus je zal toch moeten kijken hoe zwaar de CPU en GPU belast worden in games die je sneller zou willen zien om te weten wat te upgraden.

Ik zou niet weten hoe de CPU de SSD tegen zou houden, de SSD heeft alleen iets te doen bij het opstarten van een spel. Ja, met een betere CPU kan het laden van een spel misschien iets sneller gaan maar dat zal geen wereld van verschil zijn.

CPU-koeler vervangen is altijd een goed idee, de stock-koeler is leuk voor echte budget-builds maar zodra je de CPU vaak gaat belasten is het wel leuk als dat gewoon stil kan. Afhankelijk van welke CPU je uiteindelijk neemt heb je geen heel zware koeler nodig, een koeler van 20-30 euro kan een 5600G prima stil koelen. De 5800X3D produceert ietsje meer warmte maar ook niet veel.
Ik zie op dit moment geen bottleneck , maar ik heb eerder zoiets van. Die 5800X3D word steeds intressanter kwa prijs. Terwijl de Am5 cpu's met ddr5 ram gewoon nog vrij duur zijn.

Nu nog ff de beste cpu erin prikken om te zorgen dat ik lekker lang met dit systeem kan doen is dan het idee daarachter.

de cpu houd de ssd achter omdat de 5600g een PCIe 3.0 ondersteunt en mijn mobo PCI-e 4.0 heeft. :9
afijn klein detail ook weer.
Hackus schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:11:
5700X kun je wel koelen met de koeler van 5600G, indien dit budgettair nodig is.
heb je echt 2133 ram gekocht of klokt het nog op 2133 ? zou dat eerst eens verhogen naar oa 2933 en dan verder kijken @Mister-White
Ik had 2 reepjes uit mijn server systeem getrokken 8)7 met het idee die upgrade ik later wel.

Zelfde idee was ook voor de CPU > systeem was eerst genoeg om terraria te spelen en andere indie games zoals Dont Starve, en daar later die rx 6600 erbij geprikte ;)
Wylana schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:28:
Je CPU upgraden naar een 5700x of 5800 en je geheugen upgraden gaat zeker wel effect hebben.

Al ben ik bang dat je XFX Radeon RX 6600 niet het gewenste aantal FPS gaat halen op je 34" 1440p.

De resolutie icm scherm is gewoon te veel eisend. Je zal deze dan moeten upgraden naar een 6800x of Nvidia 3080 moeten gaan.
ik begrijp dat mijn GPU inderdaad mijn nieuwe scherm niet volledige zal kunnen benutten voor de grafische eisende games.

Ik stel de GPU upgrade liever nog een jaartje uit. Om nu is even rustig te kijken hoe ik de CPU & Ram kan upgraden.

Het mooie is dat het niet allemaal in 1x gekocht hoeft te worden, dus ik kan rustig nu kijken voor 3600mhz/32GB ram en dan hoef ik daar de komende jaar nooit meer naar om te kijken. 8)

Om dan rustig die prijzen te zien zakken voor de 5800X3D om die daarna ook nog keer erin te prikken.

de 5600G zou dan weer leuke vervangen kunnen zijn van mijn i5 6600 in mijn server (who knows?)
O-) ik heb geen haast , maar wil geen lukrake aankopen doen die niks opleveren vandaar ook mijn vraag op dit forum ;) bedankt voor de feedback.

Als ik dit zo lees is een upgrade in mijn system wel het geld waard. de 5600G met lage snelheid ram zal dus snel verouderen als ik het zo goed begrijp.

[ Voor 36% gewijzigd door Mister-White op 11-03-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 23:10
Ik dacht dat geheugensnelheden in de praktijk maar heel weinig brengen.

Met de enorme L3 cache van een 5800x3D is het nog veel minder belangrijk.

De G was uitgekleed om een iGP mogelijk te maken (die je met de gpu niet gebruikt).
Ik meen dat het ten koste van diezelfde L3 cache ging.....
Ja inderdaad:
5600G L3 16MB , 5600x L3 32MB , 5800x3D L3 96MB !!
Dus je zou van juist minder dan 'normaal', naar veel meer dan normaal gaan ;-)

En met een kleinere cache is snel geheugen natuurlijk dan weer WEL belangrijk !

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
SCS2 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:30:
Ik dacht dat geheugensnelheden in de praktijk maar heel weinig brengen.

Met de enorme L3 cache van een 5800x3D is het nog veel minder belangrijk.

De G was uitgekleed om een iGP mogelijk te maken (die je met de gpu niet gebruikt).
Ik meen dat het ten koste van diezelfde L3 cache ging.....
Ja inderdaad:
5600G L3 16MB , 5600x L3 32MB , 5800x3D L3 96MB !!
Dus je zou van juist minder dan 'normaal', naar veel meer dan normaal gaan ;-)

En met een kleinere cache is snel geheugen natuurlijk dan weer WEL belangrijk !
Wat voor ddr snelheid zou de beste prestaties uit de 5800x3d halen?
die prijzen vallen tegenwoordig ook heel erg mee. En ik moet zoiezo geheugen kopen zodat deze reepjes weer terug in de server kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Mister-White schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:48:

de cpu houd de ssd achter omdat de 5600g een PCIe 3.0 ondersteunt en mijn mobo PCI-e 4.0 heeft. :9
afijn klein detail ook weer.
Een Samsung 980 is gen3 dus daar gaat niets mis. Wat denk je daar te winnen met een CPU die gen4 ondersteunt maar de SSD max gen3 doet?
[...]

Ik had 2 reepjes uit mijn server systeem getrokken 8)7 met het idee die upgrade ik later wel.
Hier valt nog wat te halen met 3200C16 RAM. Sneller heeft geen zin als er een 5800X3D in komt want door de hoeveelheid L3 cache is die CPU veel minder gevoelig voor een hoge geheugensnelheid.

De voeding is weinig soeps. Cheap ass 230v voeding met double forward topologie die niet in zo'n systeem thuis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Uszka schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:36:
[...]

Een Samsung 980 is gen3 dus daar gaat niets mis. Wat denk je daar te winnen met een CPU die gen4 ondersteunt maar de SSD max gen3 doet?

[...]

Hier valt nog wat te halen met 3200C16 RAM. Sneller heeft geen zin als er een 5800X3D in komt want door de hoeveelheid L3 cache is die CPU veel minder gevoelig voor een hoge geheugensnelheid.

De voeding is weinig soeps. Cheap ass 230v voeding met double forward topologie die niet in zo'n systeem thuis hoort.
Goed om te weten.
Wat voor voeding zou je dan aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mister-White schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Goed om te weten.
Wat voor voeding zou je dan aanbevelen?
Ligt er geheel aan wat je gaat gebruiken. Ik las de OP alsof je het net nieuw had gekocht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Hackus schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Ligt er geheel aan wat je gaat gebruiken. Ik las de OP alsof je het net nieuw had gekocht
:/ ja , dat klopt.

Had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik weer pc zou bouwen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mister-White schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:15:
[...]

:/ ja , dat klopt.

Had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik weer pc zou bouwen :9
Dan zie ik geen reden je PSU te vervangen. Dat het niet de beste keuze was is wat anders dan zsm moeten vervangen. bijv, dit was een betere keuze uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 13-03-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
Ik heb zojuist mijn system geupgrade met CPU cooler Scythe Mugen 5 PCGH edition Rev B
En het klopt , dat ding is super stil.

bij de installatie moest ik wel de case fan eruit halen.
Maar nu hoor alleen de PSU fan.

Wellicht dat ik toch die PSU aanschaf die Hackus aanraad, want bij zoeken naar stille PSU kom ik ook op the pure Power 11 serie uit van Be quiet.

Lezende dat passief weinig oplevert. Omdat je dan blijkbaar de coil whine kan horen.
Pagina: 1