Bandenruis & suizend geluid in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 18:36
Sinds begin 2023 wonen we in onze nieuwe vrijstaande nieuwbouwwoning. Het is een moderne schuurwoning die met de korte gevel aan een relatief drukke 50km/u weg ligt.

Als ik me aan de kant van de weg in het huis bevindt hoor ik uiteraard wat geluid van de weg, dat was te verwachten. Ik merk echter dat er aan de voorgevel van de woning meer bandenruis te horen is. Dit geldt zowel voor auto's die op ons af komen rijden als voor auto's die van ons weg rijden. Het zijn vooral hoge tonen (een soort sissend/suizend geluid) dat verergerd als het regent.

Ik vermoed dat we aan de voorkant ergens een soort geluid/lucht lekkage hebben, maar kan dit niet helemaal plaatsen.

Onze regenpijp zit achter een zinken kap in de gevel verwerkt. De aannemer gaat hier nog extra isolatie aanbrengen om te kijken of dit het probleem verminderd. Ik heb ook overwogen een (tweede) luchtdichtheidsmeting te doen. Als er hier geen betere ideeën komen is dat misschien een weg voorwaarts.

Heeft er iemand tips om eventuele geluidslekkages op te sporen en/of dit te verminderen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-09 16:14

Foamy

Fulltime prutser

Heb je ventilatieroosters in de ramen aan die zijde wellicht? Ik merk bij ons huis dat daar een hoop geluid wegkomt. Wellicht valt het te isoleren, ik ben er zelf aan gewend geraakt.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is er überhaupt een luchtdichtsheidmeting uitgevoerd door een onafhankelijke partij. Wat waren daaruit de uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je details van die gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-09 10:34
Is het HR++ of HR+++ glas? Dat laatste scheelt ook een flinke hoeveelheid geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37
Zijn het ramen die open kunnen? In dat geval is de vraag of de raamrubbers nog voldoende af sluiten.
Wellicht de bewegende delen van de kozijnen bijstellen / opnieuw afstellen.
Als je wat druk uitoefent op een raam en het geluid verminderd dan ligt het aan de afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Het gaat om deze woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULJs5jHQPtowN9kQbsZ0mqvKjBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3WMYvT6MWc9OeOCjqonp9jf4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b10T5IuqFEw9fiMuWANWrnltL64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7c9kZvwFU8si0lKSiHOJsNST.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-_rdamFEGtiGq8BVEKTSF9fcU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ceGMkXYYwv6WC6FknzelRj2b.png?f=user_large

We hebben het nu over de hoek rechts van de voordeur. In de keuken (links van de voordeur) horen we ook een zelfde soort geluid, maar omdat dit toch weer 10 meter verder van de weg af ligt is dit minder storend. In het eet gedeelte is het eigenlijk amper hoorbaar. Ik denk dat de entree hier het geluid tegenhoud.

De gevel bestaat uit kalkzandsteenblokken en 20cm isolatieblokken met een dunne stucwerklaag. We hebben aluminium kozijnen met triple glas en we hebben centrale ventilatie zonder roosters. De verbinding tussen de ramen en de gevel zijn afgeplakt en afgedicht met een soort rubber achtig materiaal.

De kozijnen moeten inderdaad nog een keer afgesteld worden. Op de boven verdieping is duidelijk te merken dat het dichtdrukken van een raam effect heeft, maar beneden is dit niet het geval.

We hebben in de ruwbouwfase een luchtdichtheidsmeting uit laten voeren. Ik heb ook een specificatie in de aannemingsovereenkomst opgenomen, maar deze niet maar laten controleren na oplevering. Ik ben nu steeds meer aan het denken dit toch te laten doen. Ter bevestiging van "the obvious": luchtlekkages laten ook geluid door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:18
Wtw zonder dempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat was de uitkomst van de luchtdichtheidsmeting in de ruwbouwfase. En wie is de opdrachtgever geweest voor die meting. (wie betaalde het metende bedrijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Ik ben zelf opdrachtgever voor de meting geweest, maar de aannemer heeft zelf een voorstel gedaan voor de ZZPer die de meting gedaan heeft. Hier heb ik wel vertrouwen in. Ik moet toegeven dat ik het rapport eigenlijk helemaal niet ingezien heb, hier moet ik nog even achteraan.

@Knappel wat bedoel je hiermee? Waarom denk je dat het geluid te relateren is aan de WTW als ik het alleen hoor als er auto's voorbij komen? Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het geluid via het WTW kanaal naar binnen komt, maar dan zou ik het op de bovenverdieping (bij de WTW kanalen) ook moeten kunnen horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:18
Supermario16 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:23:
Ik ben zelf opdrachtgever voor de meting geweest, maar de aannemer heeft zelf een voorstel gedaan voor de ZZPer die de meting gedaan heeft. Hier heb ik wel vertrouwen in. Ik moet toegeven dat ik het rapport eigenlijk helemaal niet ingezien heb, hier moet ik nog even achteraan.

@Knappel wat bedoel je hiermee? Waarom denk je dat het geluid te relateren is aan de WTW als ik het alleen hoor als er auto's voorbij komen? Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het geluid via het WTW kanaal naar binnen komt, maar dan zou ik het op de bovenverdieping (bij de WTW kanalen) ook moeten kunnen horen.
Dat bedoel ik ja. Zou kunnen dat op de bovenverdieping dempers zitten bij de slaapkamers en verder vergeten, daarom in keuken/woonkamer wel geluid. Maar daar kom je snel achter door even bij de doppen te luisteren. Kan heel veel geluid door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
@Knappel nogmaals bedankt voor de suggestie. Ik heb zojuist even geluisterd maar het geluid uit het WTW kanaal is constant en erg minimaal als er auto's voorbij komen. Het suizend geluid komt duidelijk meer uit de richting van de gevel en ramen en zeker niet uit de WTW kanalen.

Voor de volledigheid: er zitten 3 invoer kanalen in de woonkamer en 1 in het kantoor. Boven de keuken zijn er twee afvoer kanalen en in de berging zit de 3de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-09 16:33
Ik denk dat als jet het afdak/koof bekleed met geluiddempend materiaal dat het het issue kwijt bent, het geluid kaatst daar nu rond en versterkt eigenlijk.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Nu het najaar weer aanbreekt en de weg weer natter is merk ik ook weer dat er meer geluid is. Ondertussen is er na de oplevering nog een tweede luchtdichtheidstest geweest. De punten hiervan zijn door de aannemer netjes afgewerkt zodat we, volgens opdracht, op een QV10 van 0.3 dm3/s,m2.

Ik heb nu een gevoel dat het met (de afwerking van) de kozijnen en het glaswerk te maken heeft. Dit heeft er ook mee te maken dat de voorkant van de woning twee grote horizontale ruiten heeft. De ruit rechts van de voordeur is groter, waar we ook meer last hebben van het suizend geluid. Kan het zijn dat hier een soort vibratie ontstaat door het geluid van buiten?

Dit zou ook verklaren dat we er op de boven verdieping geen last van hebben. Aan de voorkant van de woning zitten daar geen ruiten en het geluid op de velux ramen kaatst weg door de hoek van het dak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aannemend dat het triple glas is, zijn er verschillende laagdiktes toegepast van het glas? Dat isoleert namelijk veel beter geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:44
Ik mis in dit verhaal welke geluidswerende maatregelen de architect/bouwer initieel heeft voorzien en toegepast. Ik woon in een huis uit 2015 aan een doorgaande 50 km/h weg in een binnenstad. Vanuit de bouw is die kant van het huis o.a. voorzien van geluidsdempend glas en sus ventilatieroosters. Ik meen dat dat vanuit de bouwvergunning en/of bouweisen ook een vereiste was. Er was in het begin vlakbij een stoplicht (nu een soort van rotonde geworden) en wij hebben nooit last gehad van verkeer, ook niet van de bij groen licht optrekkende auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:53
Supermario16 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:40:
Nu het najaar weer aanbreekt en de weg weer natter is merk ik ook weer dat er meer geluid is. Ondertussen is er na de oplevering nog een tweede luchtdichtheidstest geweest. De punten hiervan zijn door de aannemer netjes afgewerkt zodat we, volgens opdracht, op een QV10 van 0.3 dm3/s,m2.

Ik heb nu een gevoel dat het met (de afwerking van) de kozijnen en het glaswerk te maken heeft. Dit heeft er ook mee te maken dat de voorkant van de woning twee grote horizontale ruiten heeft. De ruit rechts van de voordeur is groter, waar we ook meer last hebben van het suizend geluid. Kan het zijn dat hier een soort vibratie ontstaat door het geluid van buiten?

Dit zou ook verklaren dat we er op de boven verdieping geen last van hebben. Aan de voorkant van de woning zitten daar geen ruiten en het geluid op de velux ramen kaatst weg door de hoek van het dak?
Leg je oor eens op het glas, dan merk je pas hoeveel geluid er doorheen kan komen. Wat voor specificaties heeft je glas? 3 lagen van dezelfde dikte of wel verschillende diktes?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Gdzr schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

Leg je oor eens op het glas, dan merk je pas hoeveel geluid er doorheen kan komen. Wat voor specificaties heeft je glas? 3 lagen van dezelfde dikte of wel verschillende diktes?
Goed idee. Er komt inderdaad best wat geluid door het glas, waaronder ook het suizen. Ik ga kijken wat de aannemer geleverd heeft en wat de tekeningen van de architect aangegeven hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:28
Als je bijv. 4-4-4 tripleglas hebt, hebben alle lagen dezelfde resonantiefrequentie en geven ze geluid op die frequenties aan elkaar door. Heb je bijv 4-5-4 glas, dan dempt dit al wat meer omdat de middelste laag een andere frequentie heeft dan de buitenste lagen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Kan je alleen maar aangeven dat er als het een modern huis is er vast wel iets op te lossen valt. Woon momenteel in een oud appartement aan een drukke 50 weg. Enkel glas met voorzetraam en ik hoor echt niks van de weg. Er zit weliswaar 0 ventilatie aan die zijde van de gevel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat je muuropbouw hier de grote veroorzaker is. EPS blokken met een stuclaagje, tegen een halfsteens muur. Tik maar eens met je vinger op een stuk piepschuim of pir plaat.

Dit is natuurlijk mijlen verwijderd van een conventionele zware spouwmuur met steenwol er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Het voordeel van hogere tonen is dat die zich makkelijker laten dempen. Uit de tekeningen is het niet op te maken, maar wij hebben een haag langs de weg. Is nog aan het groeien, maar dat is wel al iets aan het doen.

Uiteraard niet een totaal oplossing, maar het kan een onderdeel van een reeks kleinere oplossingen zijn welke samen voldoende doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Martijn.C.V op 01-10-2024 12:03 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoor je het overdag ook? Snachts hoor ik ook alles, treinen, de snelweg. Overdag is het normaal rustig (normaal omdat het momenteel een bouwput is in de wijk , ik hoor nu zware hijskranen en buldozers :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 17:15
ff ideetje Heb je wel eens gedacht dat het geluid van die zware SUV komt die tegenwoordig rijden, erger mij ook op de weg aan dat geruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:27
NoepZor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:29:
Als je bijv. 4-4-4 tripleglas hebt, hebben alle lagen dezelfde resonantiefrequentie en geven ze geluid op die frequenties aan elkaar door. Heb je bijv 4-5-4 glas, dan dempt dit al wat meer omdat de middelste laag een andere frequentie heeft dan de buitenste lagen.
Dat heet gewoon ' geluidempend isolatie' glas, als @Supermario16 in de grote glaspartijen dit in triple
laat plaatsen (dus vervangen) zal dat echt véél verschil maken.
Rest dan nog geluid langs de kozijnen en de gevel, wellicht dat dáár grote kieren zijn (onvoldoende 'afgepurt')

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supermario16
Ik ben er ondertussen achter dat het 5-4-5 triple glas is met een tussenruimte van 12mm. Kieren in de gevel lijken mij niet het geval: we hebben een luchtdichtheidstest laten doen en kieren zijn aangepakt.

Wat wel kan is dat de gevel zelf niet "zwaar" genoeg is ten opzichte van traditionele bouw. Ik ga op verder onderzoek uit.

Er zijn vandaag wegwerkzaamheden begonnen in de regio waardoor het in de komende drie maanden erg druk gaat worden. Het is tijdelijk, maar ik merk nu al dat vooral vrachtwagens die optrekken ook vervelend beginnen te worden.

Als onderdeel van deze werkzaamheden wordt overigens volgend jaar onze straat ook aangepakt. Als die werkzaamheden zijn afgerond ga ik ook serieus naar de voortuin kijken en daar waarschijnlijk wat meer beplanting aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Supermario16 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:07:
[...]

Goed idee. Er komt inderdaad best wat geluid door het glas, waaronder ook het suizen. Ik ga kijken wat de aannemer geleverd heeft en wat de tekeningen van de architect aangegeven hebben.
Aan een 50 weg? Stoort je partner zich ook aan het geluid of alleen jij? Is het in alle kamers of op een plek? Je hebt toch ook wel eens een open raam?
Supermario16 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 06:43:
Wat wel kan is dat de gevel zelf niet "zwaar" genoeg is ten opzichte van traditionele bouw. Ik ga op verder onderzoek uit.
Is het een speciaal soort woning en niet een standaard dubbelsteens?

Als er flink verbouwd of gebouwd wordt en er zware vrachtwagens steeds wegrijden of vlakbij stationair draaien dan lijkt het mij vrij normaal dat je dat hoort. Dat hoor ik bij ons ook wel, je kan dan beter zelf een knop omzetten. Het is hier tijdelijk maar zal wel lang duren (jaren).

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 21-10-2024 07:27 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Marzman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:22:
[...]

Aan een 50 weg? Stoort je partner zich ook aan het geluid of alleen jij? Is het in alle kamers of op een plek? Je hebt toch ook wel eens een open raam?

[...]
Is het een speciaal soort woning en niet een standaard dubbelsteens?

Als er flink verbouwd of gebouwd wordt en er zware vrachtwagens steeds wegrijden of vlakbij stationair draaien dan lijkt het mij vrij normaal dat je dat hoort. Dat hoor ik bij ons ook wel, je kan dan beter zelf een knop omzetten. Het is hier tijdelijk maar zal wel lang duren (jaren).
Nee dit zijn gestucte eps blokken met 1 wand er achter.

wbt het triple glas. Ik heb dat hier ook van vergelijkbare dikte, en ze rijden hier met 40 over een klinkerweg op 6 meter. Ik hoor _niks_

Dit zit niet in de glasplaten.
Pagina: 1