Toon posts:

Bandenruis & suizend geluid in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 21:14
Sinds begin 2023 wonen we in onze nieuwe vrijstaande nieuwbouwwoning. Het is een moderne schuurwoning die met de korte gevel aan een relatief drukke 50km/u weg ligt.

Als ik me aan de kant van de weg in het huis bevindt hoor ik uiteraard wat geluid van de weg, dat was te verwachten. Ik merk echter dat er aan de voorgevel van de woning meer bandenruis te horen is. Dit geldt zowel voor auto's die op ons af komen rijden als voor auto's die van ons weg rijden. Het zijn vooral hoge tonen (een soort sissend/suizend geluid) dat verergerd als het regent.

Ik vermoed dat we aan de voorkant ergens een soort geluid/lucht lekkage hebben, maar kan dit niet helemaal plaatsen.

Onze regenpijp zit achter een zinken kap in de gevel verwerkt. De aannemer gaat hier nog extra isolatie aanbrengen om te kijken of dit het probleem verminderd. Ik heb ook overwogen een (tweede) luchtdichtheidsmeting te doen. Als er hier geen betere ideeën komen is dat misschien een weg voorwaarts.

Heeft er iemand tips om eventuele geluidslekkages op te sporen en/of dit te verminderen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:49

Foamy

Fulltime prutser

Heb je ventilatieroosters in de ramen aan die zijde wellicht? Ik merk bij ons huis dat daar een hoop geluid wegkomt. Wellicht valt het te isoleren, ik ben er zelf aan gewend geraakt.

blub

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is er überhaupt een luchtdichtsheidmeting uitgevoerd door een onafhankelijke partij. Wat waren daaruit de uitkomsten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51
heb je details van die gevel?

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05
Is het HR++ of HR+++ glas? Dat laatste scheelt ook een flinke hoeveelheid geluid.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Zijn het ramen die open kunnen? In dat geval is de vraag of de raamrubbers nog voldoende af sluiten.
Wellicht de bewegende delen van de kozijnen bijstellen / opnieuw afstellen.
Als je wat druk uitoefent op een raam en het geluid verminderd dan ligt het aan de afstelling.

• Supermario16
Het gaat om deze woning:

We hebben het nu over de hoek rechts van de voordeur. In de keuken (links van de voordeur) horen we ook een zelfde soort geluid, maar omdat dit toch weer 10 meter verder van de weg af ligt is dit minder storend. In het eet gedeelte is het eigenlijk amper hoorbaar. Ik denk dat de entree hier het geluid tegenhoud.

De gevel bestaat uit kalkzandsteenblokken en 20cm isolatieblokken met een dunne stucwerklaag. We hebben aluminium kozijnen met triple glas en we hebben centrale ventilatie zonder roosters. De verbinding tussen de ramen en de gevel zijn afgeplakt en afgedicht met een soort rubber achtig materiaal.

De kozijnen moeten inderdaad nog een keer afgesteld worden. Op de boven verdieping is duidelijk te merken dat het dichtdrukken van een raam effect heeft, maar beneden is dit niet het geval.

We hebben in de ruwbouwfase een luchtdichtheidsmeting uit laten voeren. Ik heb ook een specificatie in de aannemingsovereenkomst opgenomen, maar deze niet maar laten controleren na oplevering. Ik ben nu steeds meer aan het denken dit toch te laten doen. Ter bevestiging van "the obvious": luchtlekkages laten ook geluid door?

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:38
Wtw zonder dempers?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat was de uitkomst van de luchtdichtheidsmeting in de ruwbouwfase. En wie is de opdrachtgever geweest voor die meting. (wie betaalde het metende bedrijf)

• Supermario16
Ik ben zelf opdrachtgever voor de meting geweest, maar de aannemer heeft zelf een voorstel gedaan voor de ZZPer die de meting gedaan heeft. Hier heb ik wel vertrouwen in. Ik moet toegeven dat ik het rapport eigenlijk helemaal niet ingezien heb, hier moet ik nog even achteraan.

@Knappel wat bedoel je hiermee? Waarom denk je dat het geluid te relateren is aan de WTW als ik het alleen hoor als er auto's voorbij komen? Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het geluid via het WTW kanaal naar binnen komt, maar dan zou ik het op de bovenverdieping (bij de WTW kanalen) ook moeten kunnen horen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:38
Supermario16 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:23:
Ik ben zelf opdrachtgever voor de meting geweest, maar de aannemer heeft zelf een voorstel gedaan voor de ZZPer die de meting gedaan heeft. Hier heb ik wel vertrouwen in. Ik moet toegeven dat ik het rapport eigenlijk helemaal niet ingezien heb, hier moet ik nog even achteraan.

@Knappel wat bedoel je hiermee? Waarom denk je dat het geluid te relateren is aan de WTW als ik het alleen hoor als er auto's voorbij komen? Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het geluid via het WTW kanaal naar binnen komt, maar dan zou ik het op de bovenverdieping (bij de WTW kanalen) ook moeten kunnen horen.
Dat bedoel ik ja. Zou kunnen dat op de bovenverdieping dempers zitten bij de slaapkamers en verder vergeten, daarom in keuken/woonkamer wel geluid. Maar daar kom je snel achter door even bij de doppen te luisteren. Kan heel veel geluid door komen.

• Supermario16
@Knappel nogmaals bedankt voor de suggestie. Ik heb zojuist even geluisterd maar het geluid uit het WTW kanaal is constant en erg minimaal als er auto's voorbij komen. Het suizend geluid komt duidelijk meer uit de richting van de gevel en ramen en zeker niet uit de WTW kanalen.

Voor de volledigheid: er zitten 3 invoer kanalen in de woonkamer en 1 in het kantoor. Boven de keuken zijn er twee afvoer kanalen en in de berging zit de 3de.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:40
Ik denk dat als jet het afdak/koof bekleed met geluiddempend materiaal dat het het issue kwijt bent, het geluid kaatst daar nu rond en versterkt eigenlijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee