Binnen unit split airco loskoppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 25.458 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 09:21

Masuchievo

Cpt. Average

Topicstarter
Mijn vraag
Is het mogelijk om zelf de binnenunit van een split airco veilig los te koppelen?

Situatie:
1 buitenunit.
2 binnenunits
1 van deze units zou ik willen verplaatsen/verwijderen.

Na meerdere bedrijven gecontacteerd te hebben moet ik overwegen om het zelf te doen. Geen enkel installatiebedrijf is bereid om deze klus op te pakken, want ze kunnen niets verkopen behalve tijd en een beetje leidingsmateriaal.

Online krijg ik niet een eenduidig antwoord of dit kan ivm het gas wat er in zit. En kan ik dan de andere unit nog gebruiken.

Iemand tips hiervoor?

Alvast bedankt voor de input.

Te weinig geld voor alle gadgets.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Nee. Dat kan niet. Het gas zal ontsnappen. En dat wil je écht niet. Je zal toch echt een F-gassen monteur moeten zoeken die de boel leegpompt zodat je de unit kan verplaatsen.

Kijk of je viavia iemand kan krijgen, dus vraag rond in je netwerk/familie. De meeste cowboys plaatsen alleen tegen woekerprijzen airco’s op het moment. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door t14wo op 10-03-2023 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Normaal gesproken lijkt het me van belang dat het systeem leeg gemaakt wordt "gevacumeerd".

Maar misschien kan je wel overleggen met iemand die f-gas gecertificeerd is deze handeling te doen icm een onderhoudsbeurt.

Overigens is het niet "een beetje tijd" ook de apparatuur is vrij prijzig en deze zetten ze liever in op "dure" klussen.

[ Voor 22% gewijzigd door TRAXION op 10-03-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
TRAXION schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:25:
Normaal gesproken lijkt het me van belang dat het systeem leeg gemaakt wordt "gevacumeerd".

Maar misschien kan je wel overleggen met iemand die f-gas gecertificeerd is deze handeling te doen icm een onderhoudsbeurt.
Dit is precies wat hij probeert te regelen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 20:55
Als je 'm loskoppelt moet de leiding wel afgesloten worden op buitenunit. Als je dit doet en daarna de leiding naar binnenunit losdraait ontsnapt er koudemiddel. Het koude middel wat in de leiding tussen de buitenunit en binnenunit zit (r32, r410 etc) zal ontsnappen doordat jij de leiding los hebt gemaakt.

Dat is niet de bedoeling, en de correcte manier zou het opvangen van dit gas zijn, en na het verplaatsen van de unit de boel weer bijvullen.

Aircos zijn voller gevuld dan nodig om te functioneren, maar het kan zo zijn dat je teveel verliest waardoor er te weinig koudemiddel in de unit zit om goed te functioneren (naar mijn begrijpen).

Daarnaast laat je dat koudemiddel de lucht in gaan, dat koudemiddel is behoorlijk vervuilend.

En bij het opnieuw plaatsen van de unit zal deze gevacumeerd en getest moeten worden.

Oftewel, zoals eerder gezegd, zoek een f-gassen gecertificeerd installateur, kan zelfs via werkspot (wel certificaat checken), en laat die het doen. Het aansluiten vraagt wat (niet bizar veel) kennis. De leiding wordt (als het goed gebeurd) aangedraaid op een bepaald moment (speciale insteekmomentsleutel voor nodig), en wordt na aansluiten op druk gebracht om op lekken te testen, en gevacumeerd. Dat zijn dingen die je niet als DIY-hobbyert ff fixt.

Overigens kom je in NL zonder F-Gassen certificaat niet aan het koudemiddel om het bij te vullen.

[ Voor 13% gewijzigd door simon op 10-03-2023 12:29 ]

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
t14wo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Dit is precies wat hij probeert te regelen. :)

Kijk of je viavia iemand kan krijgen, dus vraag rond in je netwerk/familie. De meeste cowboys plaatsen alleen tegen woekerprijzen airco’s op het moment. ;)
Vandaar dat ik een onderhoudsbeurt erbij opper om het voor een monteur financieel interessant te houden.
Zelf rommelen aan dit soort installaties is naar mijn idee zeer onverstandig ivm broeikasgassen en of brandbare gassen.

Je zal een vacumeer apparaat nodig hebben en een gas sniffer.
Daarnaast zoals hierboven omschreven luistert het aandraaien van de koppelingen ook nog nauw.

Dit is waarom F-gas certificatie een cursus vereist.

Vraag en aanbod, er zijn gewoon te weinig f-gas installateurs beschikbaar voor de vraag naar alle airco's en warmtepompen.

[ Voor 19% gewijzigd door TRAXION op 10-03-2023 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
TRAXION schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Vandaar dat ik een onderhoudsbeurt erbij opper om het voor een monteur financieel interessant te houden.
Zelf rommelen aan dit soort installaties is naar mijn idee zeer onverstandig ivm broeikasgassen en of brandbare gassen.

Je zal een vacumeer apparaat nodig hebben en een gas sniffer.
Daarnaast zoals hierboven omschreven luistert het aandraaien van de koppelingen ook nog nauw.

Dit is waarom F-gas certificatie een cursus vereist.
Zelf rommelen moet je ook zéker niet doen. Maar dat geef ik in de eerste zin aan.

Icm onderhoud zou idd een goed idee kunnen zijn. Dan heb je in ieder geval een afspraak.

Al vraag ik me af wat je in hemelsnaam bij een onderhoudsbeurt zou moeten doen, behalve van even kijken, doekje erover en 150 euro in rekening brengen.

[ Voor 9% gewijzigd door t14wo op 10-03-2023 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Masuchievo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:21:
Mijn vraag
Is het mogelijk om zelf de binnenunit van een split airco veilig los te koppelen?

Situatie:
1 buitenunit.
2 binnenunits
1 van deze units zou ik willen verplaatsen/verwijderen.

Na meerdere bedrijven gecontacteerd te hebben moet ik overwegen om het zelf te doen. Geen enkel installatiebedrijf is bereid om deze klus op te pakken, want ze kunnen niets verkopen behalve tijd en een beetje leidingsmateriaal.

Online krijg ik niet een eenduidig antwoord of dit kan ivm het gas wat er in zit. En kan ik dan de andere unit nog gebruiken.

Iemand tips hiervoor?

Alvast bedankt voor de input.
toon volledige bericht
harder zoeken. tip: er zitten een aantal monteurs op het forum ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:30
Of het is een unit met een snelkoppeling, deze kan je wel losmaken zonder dat het gas ontsnapt. Maar ik ken die niet met 2 units, dus dat zal wel niet de situatie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Op zich moeten bedrijven te vinden zijn. Het laatste airco bedrijf dat ik sprak noemde verwijderklussen expliciet (huizen met airco units aan de voorgevel verkoopbaar maken :P). Ik neem aan dat hij geen units bedoelde die hij zelf geplaatst had :D

Tegen de juiste prijs lijken me dit soort klussen ook ideaal voor een deel van de dienstverleners: geen zwaar til- en boorwerk, maar licht werk als service, inbedrijfsstelling, onderhoud.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 10-03-2023 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Laatst online: 08-05 09:21

Masuchievo

Cpt. Average

Topicstarter
Dank allen voor de input.

Misschien inderdaad de onderhoudsbeurt erbij om het interessanter te maken.
Ik ben in ieder geval overtuigd dat ik het niet zelf ga doen.

De zoektocht gaat verder!

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:31
Als je de binnenunit op maximaal koelen zet met de vloeistofleiding (de dunne) gesloten op de buitenunit, dan wordt alle gas terug in de unit gepompt door de compressor (deze zuigt vacuum). Kwartiertje laten pompen. Hierna sluit je ook de driewegklep op de gasleiding (de dikke) de unit loopt nog. Daarna zet je de unit uit. Nu kan je de leidingen losnemen.

Deze handelingen zijn voor een voor een niet STEK-monteur verboden.
* Noutie weet hoe de theorie in elkaar zit. Voordat ik het zelf zou doen, eerst tien keer controleren.

Toevoeging: Opnieuw aansluiten gaat niet. Dan moet je afpersen en vacumeren. Eventueel eerst de ruimte flink opwarmen zodat de compressor niet afslaat en blijft koelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Noutie op 10-03-2023 14:28 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:28
Noutie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:11:
Als je de binnenunit op maximaal koelen zet met de vloeistofleiding (de dunne) gesloten op de buitenunit, dan wordt alle gas terug in de unit gepompt door de compressor (deze zuigt vacuum). Kwartiertje laten pompen. Hierna sluit je ook de driewegklep op de gasleiding (de dikke) de unit loopt nog. Daarna zet je de unit uit. Nu kan je de leidingen losnemen.

* Noutie weet hoe de theorie in elkaar zit. Voordat ik het zelf zou doen, eerst tien keer controleren.

Toevoeging: Opnieuw aansluiten gaat niet. Dan moet je afpersen en vacumeren. Eventueel eerst de ruimte flink opwarmen zodat de compressor niet afslaat en blijft koelen.
Ik heb het zo zelf ook gedaan en kan bevestigen dat dit werkt.

Na deze handeling de airco op een andere locatie geplaatst en gevacumeert en hij draait nog steeds goed

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:58
Zou je niet iets als een Zoofy hiervoor kunnen gebruiken? Lijkt me typisch iets dat een ZZP'er wel wil uitvoeren maar een installatiebedrijf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:13

Deze methode zou dus in theorie moeten werken als ik even de binnenunit weg wil hebben om te stucen/behangen? Ik moet nog even uitzoeken hoeveel behuizing er nu werkelijk omheen zit.

[ Voor 3% gewijzigd door ConZito op 20-03-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
@ConZito voor wat behangwerk zou ik de binnenunit niet gaan demonteren. Ook bij stucwerk zou ik er nog goed over na gaan denken. Als je het loshaalt, dan moet je ook opnieuw afpersen en vacumeren. Met tape en en een stuk plastic kom je een heel eind.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:13
Noutie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:44:
@ConZito voor wat behangwerk zou ik de binnenunit niet gaan demonteren. Ook bij stucwerk zou ik er nog goed over na gaan denken. Als je het loshaalt, dan moet je ook opnieuw afpersen en vacumeren. Met tape en en een stuk plastic kom je een heel eind.
Valide punt, ook wel het verstandigste. Ik weet ook absoluut niet hoe de leidingen weglopen uit de unit. Ze hangen me ook wel prima eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 09:03
t14wo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:24:
Nee. Dat kan niet. Het gas zal ontsnappen. En dat wil je écht niet. Je zal toch echt een F-gassen monteur moeten zoeken die de boel leegpompt zodat je de unit kan verplaatsen.

Dat kan wel. De persleiding dicht zetten en de airco volgas laten draaien. Je schijnt het te kunnen horen, maar ik. Zou even met een manometer meten of de druk naar 0 gezakt is, zo ja dan zijn je leidingen leeg en kun je de unit uitzetten en de aanzuig dichtdraaien (je gebruikt de airco zelf om het gas uit je leidingen te trekken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Kijk ook even op marktplaats of werkspot oid, daar staan nog regelmatig monteurs die na het werk/ in het weekend graag wat bij verdienen. 't is an sich geen moeilijke klus...
Zelf doen idd verboden! leuk een zuinige auto kopen, want ach het milieu, en dan een van de meest heftige broeikasgassen de lucht in laten vliegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Laatst online: 08-05 12:01
Oud topic, neem aan dat het al lang is opgelost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zubidingasir
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik ben zelf een airco monteur
De manieren die hierboven worden genoemd werken niet met een multisplit airco, dus 2 binnenunits op 1 buitenunit. Op de monosplit werkt die truc wel, maar wel met een meter erbij zodat je weet dat de leidingen echt leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondeRob
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 21:55
zubidingasir schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 01:48:
Ik ben zelf een airco monteur
De manieren die hierboven worden genoemd werken niet met een multisplit airco, dus 2 binnenunits op 1 buitenunit. Op de monosplit werkt die truc wel, maar wel met een meter erbij zodat je weet dat de leidingen echt leeg zijn.
Als je ALLE vloeistofleidingen dichtdraait tijdens het maximaal koelen, werkt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
DondeRob schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:58:
[...]

[...]

Als je ALLE vloeistofleidingen dichtdraait tijdens het maximaal koelen, werkt het dan wel?
In theorie zou dat moeten werken als je ook beide units aan hebt gezet zodat de ventielen open staan. Het reservoir zal groot genoeg zijn tenzij je veel hebt bijgevuld om te compenseren voor extra leidinglengte. Dan past de hoeveelheid koudemiddel nooit in het reservoir van de buitenunit natuurlijk. Dat zou dan in de leidingen achterblijven.

Disclaimer: ik ben geen aircomonteur. Heb ze alleen geïnstalleerd en door een F-gassenmonteur in bedrijf laten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DondeRob
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 21:55
Noutie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:01:
[...]

In theorie zou dat moeten werken als je ook beide units aan hebt gezet zodat de ventielen open staan. Het reservoir zal groot genoeg zijn tenzij je veel hebt bijgevuld om te compenseren voor extra leidinglengte. Dan past de hoeveelheid koudemiddel nooit in het reservoir van de buitenunit natuurlijk. Dat zou dan in de leidingen achterblijven.

Disclaimer: ik ben geen aircomonteur. Heb ze alleen geïnstalleerd en door een F-gassenmonteur in bedrijf laten stellen.
Dank je voor je reactie. Afgelopen week heb ik zelf 1 multisplit buitenunit met 3 binnenunits geïnstalleerd waarvan er 1 niet koelt. Vermoedelijk heb ik een leiding geknikt in die ene. Mijn bedoeling was om die binnenunit en de leidingen daarvan weer leeg te laten trekken door de compressor in de buitenunit. Maar ja, met mogelijk een knik in de leiding vraag ik me af of het koelmiddel er dan nog wel langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:45

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@DondeRob dit topic is erg oud en gaat weer terug in de archieven
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.