Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zoek een?
UPS voor wat netwerkapparatuur, incl. een NAS, switch, router, media converter en APs. Totaal verbruik schommelt, maar is nooit boven 150W dus het vermogen van de UPS hoeft niet heel hoog te zijn.

Belangrijk is dat de UPS zeer zuinig is en minimaal line interactive. Verder is het leuk als er een LCD op zit die zaken als huidig stroomvebruik aangeeft, maar dat is geen must.

Wat is je budget?
Wat redelijkerwijs nodig is, maar zo rond de €200 max. zou mooi zijn. Als meer uitgeven loont dan prima.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, kwaliteit is belangrijk. Wel graag HID compliant USB poort en dat ie op de compatabiliteitlijst staan van Synology (staan ze bijna allemaal).

Zelf al gevonden

Mijn oog is huidig gevallen op de volgende modellen:

uitvoering: APC BR650MI
uitvoering: Cyberpower CP900EPFCLCD

Zo ver ik kan ontdekken (er zijn helaas bar weinig goede reviews van UPSen) doen deze het beide vrij goed (t.o.v. de prijs) op gebied van efficiëntie, features en kwaliteit.

Bij APC hebben ze duidelijke efficiëntie grafieken, aan de hand hiervan had ik zelf een klein overzichtje gemaakt bij een geschat vebruik van 120W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R21nqeMzMidwK_mXaqnKSRBnoiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5enovAY3om03H3AshoM5TXTB.png?f=fotoalbum_large

Het viel mij op dat de goedkopere modellen met een Schuko aansluiting een stuk slechter presteren dan die met C13 aansluitingen, maar dat maakt verder voor mijn gebruik niet uit. Verder doet de BR1200SI het verassend goed gezien de relatief lage belasting en extra features zoals pure sine wave.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Ik heb zelf de BE650 (stekkerdoos model) van APC voor mijn NAS, backup NAS en switch.
Werkt prima.
Ik snap de wens voor een LCD, maar ik kijk echt nooit naar mijn UPS.
Hij heeft al een paar keer moeten ingrijpen.
Ik ben er erg tevreden over.
Koppeling met Synology NAS is een peuleschil.
Sterker nog, mijn backup NAS krijgt OOK het UPS signaal via mijn hoofd NAS.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Ja de BE650G2 en ook de BE850G2 zagen er op het eerste oog interessant uit, maar toen zag ik het standby modellen zijn. Echter ik zit er nu nog een keer naar te kijken en de overschakeltijden zijn als volgt:

BE850G2-GR: 6 ms typical : 10 ms maximum
BE650G2-GR: 6 ms typical : 10 ms maximum
BX650MI: 10 ms typical : 12 ms maximum
CP900EPFCLCD: 4 ms typical : geen maximum specificatie

Dus dan zijn die toch een stuk interessanter dan ik dacht. Je verliest dan wel nog de AVR functionaliteit. Zou graag een meting met een scope zien van deze modellen, mede als een test op active PFC voedingen. Of denk ik er dan teveel over na en zit het wel goed?

[ Voor 3% gewijzigd door noobynater op 10-03-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:40
Voor een NAS-opstelling met consumenten router en kleine switch gebruik ik de APC Back-UPS CS 350 USB/Serial. Deze UPS-unit ziet er misschien wat ouderwets uit maar heeft goede specificaties voor een goede prijs. Zie ook mijn review van de Back-UPS CS 350.

Ruim een jaar geleden heb ik na tien jaar de bestaande UPS preventief vervangen en na onderzoek kwam ik weer bij exact hetzelfde model uit. Het apparaat doet wat het moet doen. De USB-verbinding naar de NAS (Synology DS718+) werkt goed en de UPS heeft dezelfde accucapaciteit als die grotere / duurdere units. Een interessant punt van de CS 350 unit is dat deze de accu binnen 6 uur volledig kan opladen in plaats van 12 uur bij veel andere units. APC geeft een langere levensduur aan voor de accu in de CS 350, 4-6 jaar in plaats van de gangbare 3-5 jaar. Deze UPS heeft geen display en zal op dat punt dus geen energie 'verspillen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
noobynater schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:47:
[...]
Dus dan zijn die toch een stuk interessanter dan ik dacht. Je verliest dan wel nog de AVR functionaliteit. Zou graag een meting met een scope zien van deze modellen, mede als een test op active PFC voedingen. Of denk ik er dan teveel over na en zit het wel goed?
Over het algemeen heb je in Nederland geen AVR nodig, een brownout is hier vrijwel uitgesloten. Er even van uitgaande dat je in NL woont. Als er een storing in het lichtnet optreed dan is het hoogstwaarschijnlijk een nette afschakeling van de wijk, of te wel een blackout.

De conversie-efficiëntie van de UPS vind ik geen heel groot thema omdat het zeldzaam is dat deze daadwerkelijk aan het werk wordt gezet. Standby-gebruik is natuurlijk wel iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
FrankHe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:51:
Voor een NAS-opstelling met consumenten router en kleine switch gebruik ik de APC Back-UPS CS 350 USB/Serial. Deze UPS-unit ziet er misschien wat ouderwets uit maar heeft goede specificaties voor een goede prijs. Zie ook mijn review van de Back-UPS CS 350.

Ruim een jaar geleden heb ik na tien jaar de bestaande UPS preventief vervangen en na onderzoek kwam ik weer bij exact hetzelfde model uit. Het apparaat doet wat het moet doen. De USB-verbinding naar de NAS (Synology DS718+) werkt goed en de UPS heeft dezelfde accucapaciteit als die grotere / duurdere units. Een interessant punt van de CS 350 unit is dat deze de accu binnen 6 uur volledig kan opladen in plaats van 12 uur bij veel andere units. APC geeft een langere levensduur aan voor de accu in de CS 350, 4-6 jaar in plaats van de gangbare 3-5 jaar. Deze UPS heeft geen display en zal op dat punt dus geen energie 'verspillen'.
Thanks voor deze suggestie, ik neem 'm mee in de overweging. Heb ook even je review gelezen, heb je wellicht eens aan het vebruik gemeten?
FrankHe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Over het algemeen heb je in Nederland geen AVR nodig, een brownout is hier vrijwel uitgesloten. Er even van uitgaande dat je in NL woont. Als er een storing in het lichtnet optreed dan is het hoogstwaarschijnlijk een nette afschakeling van de wijk, of te wel een blackout.

De conversie-efficiëntie van de UPS vind ik geen heel groot thema omdat het zeldzaam is dat deze daadwerkelijk aan het werk wordt gezet. Standby-gebruik is natuurlijk wel iets om op te letten.
Klopt inderdaad, maar als ik toch aan het uitzoeken ben dan vind ik het wel de moeite waard om het mee te nemen in de overweging. Laat het niet heel zwaar wegen, daarom heb ik ook de BEx80G2 modellen in overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
noobynater schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:47:
Ja de BE650G2 en ook de BE850G2 zagen er op het eerste oog interessant uit, maar toen zag ik het standby modellen zijn. Echter ik zit er nu nog een keer naar te kijken en de overschakeltijden zijn als volgt:

BE850G2-GR: 6 ms typical : 10 ms maximum
BE650G2-GR: 6 ms typical : 10 ms maximum
BX650MI: 10 ms typical : 12 ms maximum
CP900EPFCLCD: 4 ms typical : geen maximum specificatie

De input van de UPS is 230V 50Hz AC.
Een golf heeft dus 20ms nodig.
10ms is maximaal een halve sinus.
Dat lijkt me best netjes, toch?
De voedingen van mijn diverse apparaten die achter de UPS hangen hebben hier geen problemen mee gehad.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:53:
[...]

De input van de UPS is 230V 50Hz AC.
Een golf heeft dus 20ms nodig.
10ms is maximaal een halve sinus.
Dat lijkt me best netjes, toch?
De voedingen van mijn diverse apparaten die achter de UPS hangen hebben hier geen problemen mee gehad.
Helemaal prima zo ver als ik het begrijp! Het viel mij juist op dat ze sneller schakelen dan het model dat hoger in het segment geplaatst staat, was dus positief verast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Alle voedingen voldoen in beginsel aan de ATX standaard die een "hold-up time" van minimaal 17 ms voorschrijft, dat is gerekend bij vollast. Aangezien je een voeding nooit volledig belast kan die een aanmerkelijk langere tijd overbruggen en zit je altijd ruim binnen de norm. Een UPS die binnen 10 of 12 ms overschakelt is dus geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Allereerst bedankt voor alle adviezen en hulp!

Het is uiteindelijk de Amazon Industrial ACMT1000E geworden. Deze kwam ik toevallig op het spoor toen ik tussen de gebruikersreviews naar standby vebruik van allerlei UPSen aan het zoeken was. Er is niet zoveel te vinden over deze UPS, maar zowel de afmetingen als het gewicht komen *exact* overeen met de uitvoering: Cyberpower PR1000ELCD. Op de doos staat ook dat deze geproduceerd is door CyberPower en idem als je hem via USB uitleest. De CyberPower kost echter ~€460-520, terwijl deze van Amazon in de aanbieding was voor slechts zo'n €156(!).

De enige verschillen wat ik heb kunnen ontdekken is dat bij de Cyberpower het schermpje los te klikken is waardoor je deze een stukje van de UPS weg kunt hangen. Grappig genoeg zit het scherm wel met dezelfde kabel vast bij het Amazon model, alleen zit het scherm 'vast' in de behuizing. Verder zijn de controls voor het display wat minder uitgebreid. De core electronica lijkt hetzelfde, zonder er verder een hele uitgebreide analyse op los te laten.

Het standby verbruik van deze UPS schommelt (behoorlijk) van 4-7W, wat ik goed genoeg acht. Verder is het ook een zuivere sinus UPS wat ik een fijne toevoeging vind. Er zitten twee 12V, 12Ah accu's in, maar er is bijzonder veel ruimte over boven de accu's dus ik verwacht dat je er prima grotere in kunt zetten mocht dat gewenst zijn.
Pagina: 1