Wat te doen met zand onder vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsB24
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-04-2024
Dag allen

Wij zijn momenteel bezig met het renoveren van een vrijstaande woning, dewelke op het gelijkvloers een vloer heeft op volle grond. Ik ben niet zeker of dit een typisch Belgische term is, maar concreet betekent het dat onder de vloer een dekvloer (chappe) ligt en dat daaronder zand aanwezig is. De muren staan wel gewoon op funderingen (gemetst volgens mij bij ons). Wij zijn klaar met het verwijderen van de dekvloer en zouden nu nog een 30-40 cm van het onderliggende zand moeten afgraven om een nieuwe betonplaat te leggen, leidingen, vloerisolatie, nieuwe dekvloer, vloerverwarming en afwerking.

Hebben jullie een idee wat we zouden kunnen doen met het zand? Het gaat hier gemakkelijk om 20 kubieke meter zand. We hebben al een prijs gekregen om het te laten afvoeren (€1000, exclusief uitgraven), maar het lijkt mij dat dit zand toch een bepaalde waarde moet hebben en nuttig gebruikt kan worden. Volgens mij ligt hier brekerzand (breekzand), maar er zijn zo veel soorten zand dat ik het niet met zekerheid durf zeggen. Mogelijk heet het ook metzelzand (scherp zand?). Hierbij nog een foto van hoe het zand zijn structuur aanhoudt na samen te duwen in mijn hand.

Alvast bedankt voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDfZd7qG7OinPcCXEwe_2uvpmQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TATwN5xAJ9FcOhdhzkC6mqmH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 18:46
Container en bak bier plaatsen, wat vrienden laten langskomen met eigen schep en kruiwagen, en op tijd bellen dat de container vervangen mag worden.
Tijdens het werk eens navragen welke leidingen je onder de vloer best als reserve zou bijleggen, verschillende inzichten zijn handig daarbij.

Ja, afvoeren kost geld, maar weinig kans dat iemand je grond/zand zo aanvaard (want moet attesten hebben dat ie niet vervuild is enzo, kom je anders in aanraking met afvalwetgeving).

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 10-03-2023 12:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 14:30

Rmg

Schoon zand is 10-20 euro de m3. (excl vervoer).

Op marktplaats is het een gevalletje van "gratis afhalen" als je zand over hebt.

De waarde is helaas nihil, zeker omdat het niet "gegarandeerd schoon" is.

Een 20m3 container waar je zand in kan gooien moet je ook voor minder kunnen krijgen, met een beetje rondshoppen kom je op 750 euro of minder

[ Voor 25% gewijzigd door Rmg op 10-03-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:35
Voor een bedrijf heeft zo'n klein beetje zand niet veel waarde. Het zal maximaal 1 tot 2 vrachtwagens zijn. Als bedrijf moet je zeker weten wat voor een soort zand het is om het te kunnen doorverkopen. Daarvoor mag je een zeefproef doen. In Nederland heb je daarnaast nog keuringen alla AP04 nodig om aan te tonen onder welke milieuklasse het valt. Dat kost allemaal geld en tijd. Dat is een paar kuub zand het niet waard om te doen.

Over de kosten van het afvoeren. Voor particulieren is het altijd duurder voor bedrijven. Naast het huren van een container en/of vrachtwagen. Zal afhankelijk van waar het naar toe moet ook nog vervoerskosten aan vast zitten. Storten van zand kost ook geld. Omdat de herkomst en de (milieutechnische) kwaliteit niet bekend is zal je voor een hogere prijs aangeslagen worden. En de hoeveelheid is ook klein. Dat werkt ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:44
Je betaalt ongeveer 150-200 per 12m3 afgevoerd, zelf afgegraven
. Als het kan doump het op je oprit en inderdaad gratis ophalen. Moet je bv ook een oprit oid doen kan je het al opvulling deels gebruiken. Mijn buurman graaft nu zijn zwembad uit, en ik gebruik het zand ter opvulling rondom fundering.