Tradfri lamp op Hue bridge niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 08:59
Hoi,

Ik heb een Hue netwerk met hun bridge met veel verschillende apparaten zoals Hue led strips, Hue lampen, Hue Friends schakelaars, Hue sensors en één Ikea Tradfri GU10 spot. Alles behalve die Ikea GU10 werkt het goed en stabiel.

In de trapkast in de gang zit die GU10, de bridge zit ook in de gang maar dan in de meterkast. Afstand is twee hooguit 2 meter.

De GU10 wordt door een Hue sensor aangezet, alleen we merken dat dit ongeveer 1 op 5 keer niet werkt. In de Hue app zie ik dat de GU10 wel de status AAN heeft, ook via de API zie ik dat de GU10 aangeschakeld zou moeten zijn maar dat is hij dus niet. Als ik vervolgens in de Hue app de lamp herhaaldelijk aan/uit schakel gaat hij na een paar keer wel aan. Je zou dus zeggen dat het een netwerk probleem zou moeten zijn, maar hij zit echt heel dicht bij de bridge met alleen twee houten deuren ertussen. Er hangt ook nog een Hue lamp in de gang zelf. Buiten dit probleem is het netwerk gewoon stabiel.

Ik heb de Hue zigbee frequentie al aangepast zodat het in een vrij frequentie gebied van mijn wifi valt, dat maakte geen verschil.

Werkt een Tradfri lamp gewoon niet stabiel met Hue? Hebben jullie nog verder ideeën?

Alvast bedank en groet,
Bastiaan

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 09:32
in mijn ervaring werkt het zeer matig samen... ik heb mijn 3 Tradfri lampen (toevallig ook GU10) eruit gegooid en volledig over gegaan op Hue... achteraf een besparing die hierdoor duurder uitviel.

Als het maar 1 lamp is, zou ik de moeite niet doen om het stabiel te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik gebruik ook GU10 Tradfri lampen. Door een Friends of Hue schakelaar bediend. Deze werken altijd perfect.

Wel heb ik een third-party ledstrip die door een Hue sensor aangestuurd wordt, die gaat nog wel eens de mist in. Wellicht zit het hem dus in de combinatie van sensor en third-party lamp? Dat klinkt vreemd omdat het allemaal via de bridge verloopt, maar toch gaat het dus af en toe mis. (met name dat de LED-strip minder sterk gaat branden dan zou moeten op basis van het scenario)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirstStop
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 13:41
Toch nog even een vraag omdat ik Hue en tradfri combineer en ik voor het eerst gu10 Tradfri lampen heb toegevoegd aan een collectie van 25 verschillende Tradfri lampen en friends of hue schakelaars. Ik bedien alles via de hue app. Alle Tradfri lampen doen het prima, behalve de gu10. Die staan regelmatig niet aan terwijl de app wel aangeeft dat ze aan staan. Even van de electriciteit af halen dan gaat t weer een tijd goed.

Ik heb geen Tradfri hub, maar zouden de lampen geupdate moeten worden ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirstStop
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 13:41
voor het geval dat iemand deze post nog vindt: Ik heb het probleem opgelost lijkt het door de Philips Hue bridge via de Hue app op een ander kanaal te zetten. Hij stond op 11. Een kanaal kiezen kan niet, maar de app selecteert automatisch een hoger kanaal voor je (bij mij 15-28 range). Het lijkt erop dat de lampen het nu goed blijven doen, ook de gu10 van ikea. Enige issue is dat mijn IKEA smart plugs wel gereset moesten worden, omdat ze niet meegenomen worden in het veranderen van het kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramtastic
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik ervaar hetzelfde probleem en van kanaal switchen werkt niet. Iemand al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerhaak
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-04-2024
Wij ook hier het zelfde probleem. Denk dat wij al een stuk of 10 ikea lampen op de hue hebben aangesloten waar we geen problemen mee hebben. Echter de 5 nieuwe doen het alleen op de dag dat ze toegeovoegd zijn aan de bridge volgende dag zegt hij dat ze aan of uit zijn maar gebeurd niks. Sterker nog als ik alle lampen uitgooi zegd de app dat de 5 nieuwe nog aan staan terwijl ze iet branden. Kanaal al gewisseld maar brengt geen uitkomst schiet mij maar lek, iemand zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-05 22:30

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

weerhaak schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:57:
Wij ook hier het zelfde probleem. Denk dat wij al een stuk of 10 ikea lampen op de hue hebben aangesloten waar we geen problemen mee hebben. Echter de 5 nieuwe doen het alleen op de dag dat ze toegeovoegd zijn aan de bridge volgende dag zegt hij dat ze aan of uit zijn maar gebeurd niks. Sterker nog als ik alle lampen uitgooi zegd de app dat de 5 nieuwe nog aan staan terwijl ze iet branden. Kanaal al gewisseld maar brengt geen uitkomst schiet mij maar lek, iemand zelfde probleem.
Zelfde probleem hier. Helaas zonder oplossing anders dan de groep uit- en inschakelen.

Als iemand een beter oplossing heeft, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 08:32
Soortgelijk probleem, maar krijg de lamp ook niet meer in pairing mode.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 01:59

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Hier helaas hetzelfde probleem met de GU10 white/color lampen van Ikea op een Hue bridge. Moet echt elke dag wel een keer de groep in de meterkast resetten om de lampen weer werkend te krijgen.

EDIT:
Ik heb de staat van de lampen uitgelezen vóór en ná dat het probleem zich voor doet.

Voordat de problemen zich voordoen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n1A7TGswxhSzecVr227-PZgtf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYhOMk6dkpiLo3taAqWGH5ZO.png?f=user_large
State>On = false, dat maakt niet uit. Ik heb ook een screenshot met identieke states met State>On op true. Dit heeft er niet mee te maken.

Na de problemen zich voordoen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_O__rPcZcf8rIfYvW9NA_68fR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAeLwwoPshRtXLwwm9bVinNt.png?f=user_large

Wat mij opvalt is dat de Color Mode opeens op CT staat. Als deze op XY staat er is er niks aan de hand maar als deze op CT staat reageert de lamp nergens meer op.

[ Voor 72% gewijzigd door Knorretje- op 07-06-2024 23:33 . Reden: Klein beetje onderzoek gedaan ]

• BazP
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ervaar exact hetzelfde probleem. Heb er nu maar een slim relais tussen gezet om ze af en toe te resetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:56

r.marijnissen

sapphire512mb

Heb nu zon 30+ hue lampen. Waarvan meeste gu10 color. Wilde voor minder belangrijke ruimtes er wat gu10 color Tradfri bij zetten alles op hue bridge maar als ik dit weer lees...

Als je hier leest dan werken de ikea lampen meestal best aardig maar de gu10,s minder op hue bridge.
https://www.reddit.com/r/...properly_with_hue_bridge/

Lijkt erop dat vooral de nieuwe generatie van gu10 ikea het heeft 1e gen had het niet maar gen 2 moet betere kleuren hebben.
Het moet wel werken natuurlijk anders is het duurkoop.

Hier staat dat 11july the gu10 nog een bugfix update hebben gehad:
https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html

[ Voor 65% gewijzigd door r.marijnissen op 29-09-2024 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveCool
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:56
Op de Ikea website bij de lamp staat een nieuwe review met wat meer details:

"
De GU10 color lampen die momenteel (2024) bij Ikea te koop zijn, zijn type "LED2110R3" met hardware 117c-2805 en firmware 1.0.38. De 'oude' types van 2023 zijn type "LED1923R5" met hardware 117c-2802 en firmware 1.0.021. De nieuwe types lijken altijd binnen 24 uur de verbinding met de Philips Hue bridge te verliezen. 'Lijken' omdat ze nog wel gekoppeld zijn, maar niet meer te bedienen. Ze gaan dus niet meer aan en uit, geen licht-bediening (kleur, dim, fel, etc). Ze zijn nog benaderbaar in de app, maar zijn dus niet meer te bedienen. Een truc is de lampen stuk voor stuk in het instellingen-menu even te bekijken, waarna ze plots weer te bedienen zijn. Maar dat is van korte duur; binnen enkele uren of altijd binnen 24 uur zijn ze niet meer te bedienen. Een andere truc is de lampen even van het stroom te halen. Dan zijn ze er ook weer, maar dus van korte duur: enkele uren tot max 24 uur. Het lijkt een bewuste aanpassing zodat het niet meer met Philips Hue bridge werkt. Helaas.
"

-> die genoemde truc werkt inderdaad. Je hoeft dan niet perse de stroom eraf te halen (= lampen even eruit draaien, of uit/aan, of stroomgroep uit/aan, etc), maar je gaat in de Hue app naar de instellingen en dan naar de individuele lampjes zelf, als je ze dan even aantikt (= in het lampje zelf gaat) en bijv. 'functie' aantikt, dan zie je ook dat het lampje even een lichtflits geeft, alsof je het wakkerschud. Daarna zijn de lampen in het normale Home menu met alle scenes e.d. weer normaal te bedienen.

Ik moest soms 2x naar de individuele lampjes toe om ze weer wakker te krijgen, maar het werkt wel en dus zonder de stroom eraf te halen of lampen eruit te draaien. Dus een stuk makkelijker.
Natuurlijk is dit nog steeds niet de duurzame oplossing; je gaat niet elke dag al je lampen langs-tikken om te kunnen bedienen... Grrr :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawaholic
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-02 13:10
Hier het zelfde probleem. Alles werkt naar behoren. Ook via home assistant kan ik alles aan en uit zetten. MAAR zodra ik de hue switch gebruik om alles uit te schakelen, dan gaan de GU10 spots niet meer aan.

Ik kijk het even aan anders ga ik ze koppelen via zigbee met home assistant. Alleen jammer dat ik weer een oplossing voor de hue scenes moet gaan zoeken.

Ik hoop hier te lezen of iemand er al wat wijzer mee is geworden...

iRacing Profiel YouTube

• kawaholic
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-02 13:10
kawaholic schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:24:
Hier het zelfde probleem. Alles werkt naar behoren. Ook via home assistant kan ik alles aan en uit zetten. MAAR zodra ik de hue switch gebruik om alles uit te schakelen, dan gaan de GU10 spots niet meer aan.

Ik kijk het even aan anders ga ik ze koppelen via zigbee met home assistant. Alleen jammer dat ik weer een oplossing voor de hue scenes moet gaan zoeken.

Ik hoop hier te lezen of iemand er al wat wijzer mee is geworden...
UPDATE:

Denk een oplossing te hebben. Ik heb de spots in een aparte ruimte geplaatst in he HUE app. en vervolgens beide ruimtes aan een zone gekoppeld. Het lijkt nu gewoon goed te werken gaan uit en ook weer aan, en de scene wordt overgenomen op beide groepen.
Denk dat de spots icm originele hue lampen in de zelfde ruimte niet zo goed samen gaan.

iRacing Profiel YouTube

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 01:59

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

UPDATE:

Denk een oplossing te hebben. Ik heb de spots in een aparte ruimte geplaatst in he HUE app. en vervolgens beide ruimtes aan een zone gekoppeld. Het lijkt nu gewoon goed te werken gaan uit en ook weer aan, en de scene wordt overgenomen op beide groepen.
Denk dat de spots icm originele hue lampen in de zelfde ruimte niet zo goed samen gaan.
Ik heb 1 slaapkamer waar enkel 3 Ikea GU10 spots hangen, zonder andere Hue lampen. Toch heb ik dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 23:17
Heeft iemand dit al structureel weten op te lossen? Ik heb geprobeerd te werken met aparte zones en heb het zigbee kanaal veranderd, maar elke ochtend zijn het alleen deze nieuwe ikea gu10 lampen die structureel dienst weigeren. De oudere serie werkt probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:44
Structurele oplossing is om geen andere lampen/devices dan hue op een hue bridge te koppelen.
Al vanaf dag 1 is het duidelijk dat een hue bridge alleen (friends of) hue devices officieel ondersteund.
Iedere keer bij een firmware/software update is de kans groot dat niet-hue devices niet meer werken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-05 12:42
Die spots heb ik zo veel problemen mee gehad. Ze knipperden ook soms ook gewoon een voor 1. Eerst lamp 1 aan, dan lamp 2 aan, dan lamp 1 uit, dan lamp 2 uit, etc. totdat ze daadwerkelijk volledig aan stonden. En heel vaak had ik dat 1 lamp niet meer mee doet of heel erg gedimt blijft todat ik de brightness even op en neer doe, ook plotseling een keer gekoppeld aan een ander IKEA apparaat.. Echt niet te doen.
Pagina: 1