Nieuwe CV ketel of een hybride warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 23:28
Hi Tweakers,

Een maand geleden ben ik ingetrokken in mijn nieuwe gekochte woning. De woning is 67 m2 en heeft label C. De woning heeft nog een CV ketel van 16 jaar oud en daarom vrees ik dat hij niet zo lang meer mee zal gaan. Om deze reden aan het verdiepen in nieuwe ketel, of een alternatief.

Een monteur die voor mijn buren bezig was, is langgeweest en gaf aan dat een nieuwe ketel incl. installatie ongeveer 5000 a 6000 euro zal kosten. De reden dat dit bedrag zo hoog is, is omdat er een nieuwe afvoer moet komen omdat het een HR ketel wordt. Hij gaf twee opties aan:
  1. Of we zetten je CV-ketel in het tuinhuis neer, met 5 buizen daarheen en terug (warm water en CV)
  2. Of we moeten met een hoogwerker in het huidige kanaal een extra afvoer erin leggen
Ik weet niet wat wijsheid is. Is het nog wel waard om zo'n hoog bedrag te besteden voor een CV ketel? Ik ben ook naar een hybride warmtepomp aan het kijken, maar ik vrees dat deze extra afvoer dan nog steeds nodig is.

Wellicht hebben jullie niet het antwoord, maar wel tips. Dank alvast. _/-\o_

Situatie binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NoCXl-zdCMVSdVmyuGlj08q110=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZcxx1skkNcYEdSoq8rtw92t.jpg?f=fotoalbum_large

Tuinhuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXVX2WVq7ZtGaJGBGfJbWAXYCHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUS4MqnHSnj21y20IvL9CX5O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Tweakx op 10-03-2023 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Ik heb in 2003 en daarna voor mijn nieuwe woning in 2007 een CV ketel gekocht en dat waren allebei al HR ketels. Heb je een foto van de situatie binnen en buiten? Een nieuwe doorvoer voor een HR ketel lijkt me niet zo duur. Sterker nog, die worden standaard al vervangen bij het plaatsen van een nieuwe ketel. Volgens mij moet je voor een ketel maximaal 2000euro kwijt zijn inclusief plaatsing, doorvoer en een nieuw expansievat. Voor 6 duizend euro heb je bijna een hybride ketel met warmtepomp volgens mij (inclusief subsidie).

Ik zou eens een ander bedrijf laten komen want dit is wel enorm duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

jongetje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:11:
Ik heb in 2003 en daarna voor mijn nieuwe woning in 2007 een CV ketel gekocht en dat waren allebei al HR ketels. Heb je een foto van de situatie binnen en buiten? Een nieuwe doorvoer voor een HR ketel lijkt me niet zo duur. Sterker nog, die worden standaard al vervangen bij het plaatsen van een nieuwe ketel. Volgens mij moet je voor een ketel maximaal 2000euro kwijt zijn inclusief plaatsing, doorvoer en een nieuw expansievat. Voor 6 duizend euro heb je bijna een hybride ketel met warmtepomp volgens mij (inclusief subsidie).

2000 red je niet meer hoor. Reken eerder op 2500 met een gemiddelde cw4 ketel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Icephase schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:13:
[...]

2000 red je niet meer hoor. Reken eerder op 2500 met een gemiddelde cw4 ketel…
Dat lukt hier voor 1600 euro:
https://www.warmtebeheer.nl/nefit-cv-ketels/

Laat er een paar honderd euro bij komen voor materiaal en een thermostaat, maar dan zit je nog rond de 2000euro.

[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 10-03-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Afgifte testen en wellicht verbeteren en full electric geen optie?. Eerst inlezen op alle topics en dan een goede keuze maken. Hybride is het net niet.

NB: als je voor een ketel gaat een Intergas Extreme nemen. Zuinig met warm water en moduleert ver terug. Wegblijven bij de landelijke jongens zoals Feenstra etc.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
jongetje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:11:

Dank allen. Ik heb wat foto's toegevoegd. Het maken van de buizen naar het tuinhuis zal wel wat boren en onder de keuken werken vereisen. Dat maakt het wel wat duurder verwacht ik. Maar een extra buis aanleggen in het huidige kanaal moet inderdaad wel een stuk goedkoper zijn? Ik woon wel op de begane grond en heb boven mij nog 2 woningen zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:16
Vermoedelijk is 16 jaar geleden een VR ketel geplaatst omdat het rookkanaal ongeschikt is voor HR. (Dat had ik in appartement gekocht met kapotte CV anno 2007) En nu VR niet meer mag lijkt dat te bevestigd te worden door de installateur.

Geld uitgeven aan rookkanaal is verspilling.

Vloerverwarming leggen kost hetzelfde en daarmee waarschijnlijk geschikt voor full-electric…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:31:
Vermoedelijk is 16 jaar geleden een VR ketel geplaatst omdat het rookkanaal ongeschikt is voor HR. (Dat had ik in appartement gekocht met kapotte CV anno 2007) En nu VR niet meer mag lijkt dat te bevestigd te worden door de installateur.

Geld uitgeven aan rookkanaal is verspilling.

Vloerverwarming leggen kost hetzelfde en daarmee waarschijnlijk geschikt voor full-electric…
Dank voor je antwoord. Is inderdaad een Intergas VR. Waarom is geld uitgeven aan een rookkanaal verspilling? Vloerverwarming is een goede waar ik mij even in kan verdiepen. Let wel dat ik hier al een prachtige vloer heb liggen die er niet zo makkelijk uit kan. Ik dacht overigens dat vloerverwarming alleen was voor zeer goed geisoleerde woningen, maar dat heb ik wellicht fout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
(Veel) geld uitgeven aan iets waar we met zijn allen vanaf moeten… gas stoken in een woning… is gewoon zonde.

Nee vloerverwarming is niet alleen voor goed geïsoleerde woningen. Een van onder geïsoleerde vloer is wel handig.

Slecht geïsoleerd? Wat is het historisch gasverbruik?

Je hebt de ultieme dak isolatie: een boven buur. Hoeveel buiten muur blijft over?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tweakx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:06:

Een monteur die voor mijn buren bezig was, is langgeweest en gaf aan dat een nieuwe ketel incl. installatie ongeveer 5000 a 6000 euro zal kosten.
Ik zou sowieso een second opinion vragen. Ben zelf ook al eens verkeerd geinformeerd door een monteur met als gevolg dat ik weer een VR-ketel kocht (dat kon in 2006 nog) terwijl achteraf bekeken de installatie van een HR-ketel in mijn appartement wel degelijk mogelijk was. Dat is vorig jaar alsnog gebeurd en de ingreep aan het rookkanaal was vrij triviaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:00:
(Veel) geld uitgeven aan iets waar we met zijn allen vanaf moeten… gas stoken in een woning… is gewoon zonde.

Nee vloerverwarming is niet alleen voor goed geïsoleerde woningen. Een van onder geïsoleerde vloer is wel handig.

Slecht geïsoleerd? Wat is het historisch gasverbruik?

Je hebt de ultieme dak isolatie: een boven buur. Hoeveel buiten muur blijft over?
Zeker waar.. ga ik mij dan even in verdiepen. De vloer is niet zo goed geisoleerd, maar mijn buurvrouw had het al wel over een plan om dit te gaan doen. Iets met laten vullen met balletjes isolatie? Bij dat plan zou ik kunnen aanhaken. We moeten nog wel uitvogelen of er geen buizen zitten.

Historisch verbruik is niet zo handig om op te letten aangezien er een oude dame zat die gigantisch aan het stoken was :+ . Vorige maand was mijn verbruik 88m3, overdag op 15 en in de avond op 17.

Ik heb overigens wel overal dubbelglas, dus dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
downtime schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Ik zou sowieso een second opinion vragen. Ben zelf ook al eens verkeerd geinformeerd door een monteur met als gevolg dat ik weer een VR-ketel kocht (dat kon in 2006 nog) terwijl achteraf bekeken de installatie van een HR-ketel in mijn appartement wel degelijk mogelijk was. Dat is vorig jaar alsnog gebeurd en de ingreep aan het rookkanaal was vrij triviaal.
Goed om te weten. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:07
Vraag bij nog 3 bedrijven een offerte. Laat je niet opjagen door mensen die zeggen dat je van het gas af moet. Tot aan 2026 mag iedereen gewoon zijn CV ketel vervangen die daarna gewoon de normale levensduur mee mag gaan. Voor 2500 moet je makkelijk een andere nu HR ketel kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
pennywiser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:08:
Vraag bij nog 3 bedrijven een offerte. Laat je niet opjagen door mensen die zeggen dat je van het gas af moet. Tot aan 2026 mag iedereen gewoon zijn CV ketel vervangen die daarna gewoon de normale levensduur mee mag gaan. Voor 2500 moet je makkelijk een andere nu HR ketel kunnen hebben.
Dank, ga ik zeker doen zodra het wat rustiger is in CV-land. Wellicht in de lente/zomer.

Vloerverwarming gaat ook wel een pittige zijn overigens. Ik heb hier echt een prachtige vloer uit 1950 en deze net laten schuren. Er een nieuwe vloer op leggen is wel echt zonde.. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:07
Tweakx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Dank, ga ik zeker doen zodra het wat rustiger is in CV-land. Wellicht in de lente/zomer.

Vloerverwarming gaat ook wel een pittige zijn overigens. Ik heb hier echt een prachtige vloer uit 1950 en deze net laten schuren. Er een nieuwe vloer op leggen is wel echt zonde.. :'(
Dan helemaal lekker de tijd nemen en net zolang offertes opvragen tot je er 1 vindt die je perfect aanstaat. Vraag ook andere buren of familie naar installateurs die goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:01

ericplan

5180 Wp PV

@Tweakx Waarschijnlijk een kleine VvE waar je de BG hebt gekocht? Misschien handig/nuttig om reglement en akte van splitsing na te lezen. Kan zijn dat de kosten gedeeld worden via de VvE.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
ericplan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:16:
@Tweakx Waarschijnlijk een kleine VvE waar je de BG hebt gekocht? Misschien handig/nuttig om reglement en akte van splitsing na te lezen. Kan zijn dat de kosten gedeeld worden via de VvE.
Goede tip. Ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

jongetje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Dat lukt hier voor 1600 euro:
https://www.warmtebeheer.nl/nefit-cv-ketels/

Laat er een paar honderd euro bij komen voor materiaal en een thermostaat, maar dan zit je nog rond de 2000euro.
Thermostaat kost zo € 150,-, er moet nog een vuilafscheider bij, een nieuw expansievat, een automatische ontluchter, nieuwe kraantjes, nieuwe leidingen (laatste stukjes) dus ik denk dat je met die 'paar honderd euro' nog een beetje conservatief zit. Maar veel minder dan € 2000 gaat dus niet lukken zo te zien, waarmee je mijn punt bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tweakx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Zeker waar.. ga ik mij dan even in verdiepen. De vloer is niet zo goed geisoleerd, maar mijn buurvrouw had het al wel over een plan om dit te gaan doen. Iets met laten vullen met balletjes isolatie? Bij dat plan zou ik kunnen aanhaken. We moeten nog wel uitvogelen of er geen buizen zitten.
EPS op de bodem is geen vloer isolatie. Dat is bodem isolatie en niet de juiste oplossing bij vloerverwarming.

88m3 voor deze februari?

Bij gemiddeld 16 graden waren er
318graaddagen in de Bilt
30 graaddagen bij -10 en 20 gemiddeld binnen.

Nog geen 3,5kW nodig bij -10 en 20 graden binnen

De beste CV heeft een minimum vermogen van 4kW

3,5 kW mogelijk te doen met wat aanpassingen aan de radiatoren. Wat staat er nu?

En ik vergeet even de douche, minder dan 3,5kW aan afgifte nodig dus…

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 10-03-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Idem, hier mooie houten vloer. Oplossing, dikke T33-s hangen zodat je afgifte omhoog gaat. Dan testen hoeveel graden je nodig hebt om comfortabel te kunnen stoken bij vorst (oude ketel nog even laten hangen) en dan naar full electric als dat kan. Ook met gasstoken ben je overigens goed uit met veel afgifte, lees lagere aanvoer is hoger rendement HR Ketel.

NB: ik weet niet hoever je tuinhuis is maar houd rekening met ernstig warmteverlies in de leidingen als daar CV water doorheen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:49:
[...]

EPS op de bodem is geen vloer isolatie. Dat is bodem isolatie en niet de juiste oplossing bij vloerverwarming.

88m3 voor deze februari?

Bij gemiddeld 16 graden waren er
318graaddagen in de Bilt
30 graaddagen bij -10 en 20 gemiddeld binnen.

Nog geen 3,5kW nodig bij -10 en 20 graden binnen

De beste CV heeft een minimum vermogen van 4kW

3,5 kW mogelijk te doen met wat aanpassingen aan de radiatoren. Wat staat er nu?

En ik vergeet even de douche, minder dan 3,5kW aan afgifte nodig dus…
Wat bedoel je met wat staat er nu? Qua radiatoren? Oude VEHA Radiatoren. 88 m3 is idd incl. bad/douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dit soort situaties zijn "perfect" voor warmtepompen.
relatief klein huis, enorme overcapaciteit op de radiatoren (zie de enorme T22 in een keuken) en met wat passen en meten de mogelijkheid om een SWW tank te plaatsen waar de oude CV staat.

dus nee, een nieuwe ketel en hybride zijn gewoon zonde van het geld. hybride is dan elfs nog erger dan alleen gas.

let wel dat je in het begin nog op relatief hoge temperaturen moet stoken door je radaitoren. je kan dan later als de financien dat meer toelaten die later vervangen voor wat lage temperatuur spul en de watertemperatuur nog verder verlagen.

ja, warmtepomp installeren is wat meer werk en gedoe maar in dit geval een heel stuk minder gezeik dan proberen een rookkanaal en afvoer door je toko te krijgen. en dan zit je alsnog met een kast aan de muur die je een godsvermogen kost.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
MotorBeast schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Idem, hier mooie houten vloer. Oplossing, dikke T33-s hangen zodat je afgifte omhoog gaat. Dan testen hoeveel graden je nodig hebt om comfortabel te kunnen stoken bij vorst (oude ketel nog even laten hangen) en dan naar full electric als dat kan. Ook met gasstoken ben je overigens goed uit met veel afgifte, lees lagere aanvoer is hoger rendement HR Ketel.

NB: ik weet niet hoever je tuinhuis is maar houd rekening met ernstig warmteverlies in de leidingen als daar CV water doorheen moet.
Welke energielabel heeft jouw huis? Zou het ophangen van paneelverwarming een oplossing kunnen zijn?

Tuinhuis staat ongeveer een meter van het huis, zie foto in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:17:
dit soort situaties zijn "perfect" voor warmtepompen.
relatief klein huis, enorme overcapaciteit op de radiatoren (zie de enorme T22 in een keuken) en met wat passen en meten de mogelijkheid om een SWW tank te plaatsen waar de oude CV staat.

dus nee, een nieuwe ketel en hybride zijn gewoon zonde van het geld. hybride is dan elfs nog erger dan alleen gas.

let wel dat je in het begin nog op relatief hoge temperaturen moet stoken door je radaitoren. je kan dan later als de financien dat meer toelaten die later vervangen voor wat lage temperatuur spul en de watertemperatuur nog verder verlagen.

ja, warmtepomp installeren is wat meer werk en gedoe maar in dit geval een heel stuk minder gezeik dan proberen een rookkanaal en afvoer door je toko te krijgen. en dan zit je alsnog met een kast aan de muur die je een godsvermogen kost.
Dank voor je reactie. Ik ging er altijd vanuit dat het huis nog niet voldoende geinsoleerd is voor een warmtepomp. Op dit moment heeft het huis label C.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweakx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ging er altijd vanuit dat het huis nog niet voldoende geinsoleerd is voor een warmtepomp. Op dit moment heeft het huis label C.
die isolatieargument is iets wat helaas maar blijft herhaald worden door installateurs.

isolatie zegt iets over hoeveel energie je nodig hebt, niet hoe je die energie opwekt.

jouw raidatoren kunnen het niks schelen of het water warm word gemaakt door een CV ketel, warmtepomp of ingestraalt word door Jomanda. 40 graden water is 40 graden water.

ik werk aan genoeg panden die 100+ jaar oud zijn die een warmtepomp hebben zonder problemen. belangrijkste in jouw situatie is welke methode van installatie het minste gedoe oplevert.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 10-03-2023 14:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Heerlijk recht door zee die @flippy

Nu nog even de radiator(en) in de woonkamer bekijken… maar die in de keuken is best lomp voor een klein hok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29

Wuursj

want worst is al bezet

Bij een slecht geisoleerd huis verdien je de WP juist sneller terug, een warmte-kwh is immers goedkoper met een WP dan met een gasketel :P Als je de boel maar warm krijgt.

Hier is gebleken dat de hut (was label G!) met 40 graden aanvoer prima warm gehouden kan worden met de gewone radiatoren die er al hingen. Nu is 40 graden niet ideaal maar kan nog steeds goedkoper zijn dan gas.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 10-03-2023 16:23 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Wuursj schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:14:
Bij een slecht geisoleerd huis verdien je de WP juist sneller terug, een warmte-kwh is immers goedkoper met een WP dan met een gasketel :P Als je de boel maar warm krijgt.

Hier is gebleken dat de hut (was label G!) met 40 graden aanvoer prima warm gehouden kan worden met de gewone radiatoren die er al hingen. Nu is 40 graden niet ideaal maar kan nog steeds goedkoper zijn dan gas.
Dat is niet helemaal waar. Hoe hoger je aanvoer, hoe lager je Cop, zeker bij lage buitentemperaturen. Het was mij bij -8 maar maar €3,- duurder per dag (berekend ter goed vergelijk met huidige prijzen) met een HR Ketel (45 graden) dan met mijn L/L. Nu gaat de Cop bij 10 graden buiten fors omhoog maar mijn HR Ketel stookt dan ook nog maar met 25/30 graden dus ook daar gaat het rendement omhoog. Ligt helemaal aan de aanschafprijs of je dit terugverdient. Ik heb berekend met 15 mille netto investering (niet vreemd vandaag de dag helaas) dat ik met 900m3 gas verbruik plus 20 jaar bezig ben om het terug te verdienen. Dan is de Wp alweer aan vervang toe. Huidig verbruik is dus belangrijk Bij 2000m3 zal de rekensom anders zijn. Schat in dat je op 65 m2 geen 2000m3 nodig zal hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 10-03-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:25:
Heerlijk recht door zee die @flippy

Nu nog even de radiator(en) in de woonkamer bekijken… maar die in de keuken is best lomp voor een klein hok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo4NCMXro6YgRwe8Oq9CR9IsJo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mRxhANGwg6GkuVkAywAtly9D.png?f=user_large

Deze staan in de huiskamer + nog eentje achter de rechter stoel

(foto van Funda overigens ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweakx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

Deze staan in de huiskamer + nog eentje achter de rechter stoel

(foto van Funda overigens ;) )
je zal wel wat waterzijdig moeten inregelen maar ik zie zo geen reden dat een warmtepomp niet zal werken. vraag is meer de details om de installatie. maar die zal stuk minder pijnlijk zijn dan te gaan kutten met een CV in je tuinhuisje of een rookgas in je huis te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:51:
[...]

je zal wel wat waterzijdig moeten inregelen maar ik zie zo geen reden dat een warmtepomp niet zal werken. vraag is meer de details om de installatie. maar die zal stuk minder pijnlijk zijn dan te gaan kutten met een CV in je tuinhuisje of een rookgas in je huis te slopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5766Wu6rwFJqYgf4P8anRMp0h2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8IH4Oe0oeogRxxsOrmyDaQFj.png?f=user_large

Ga het zeker overwegen. Ik lees alleen op internet wel veel over dat goede isolatie (lees energielabel A / B) benodigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Tweakx energie label is geheel niet relevant. Het gaat om afgifte bij lage temperatuur afgezet tegen het verlies aan warmte naar buiten.

Dat laatste is bij jouw gewoon laag.
Je radiatoren zijn behoorlijk groot.

Het plaatsen van een warmtepomp is bij jouw zoveel makkelijker dat het een no-brainer is…

Enige punt is: geen nachtverlaging. Ondanks gemiddeld iets hoger verlies draait dat zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:25:
@Tweakx energie label is geheel niet relevant. Het gaat om afgifte bij lage temperatuur afgezet tegen het verlies aan warmte naar buiten.

Dat laatste is bij jouw gewoon laag.
Je radiatoren zijn behoorlijk groot.

Het plaatsen van een warmtepomp is bij jouw zoveel makkelijker dat het een no-brainer is…

Enige punt is: geen nachtverlaging. Ondanks gemiddeld iets hoger verlies draait dat zuiniger.
Helder. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweakx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]

Ga het zeker overwegen. Ik lees alleen op internet wel veel over dat goede isolatie (lees energielabel A / B) benodigd is.
probleem bij deze artikelen is dat het gescreven is door mensen die helaas zelf een ondergemiddele kennis van zaken hebben gebaseerd op enorme aannames en generalisaties en natuurlijk een gezonde hoeveelheid zelfoverschatting door hun jarenlange ervaring met gasketels. en die ervaring is weer nutteloos als je praat over warmtepompen. het is een ernorm vervelend circulair verhaal van mensen die denken dat ze weten waar ze over praten ("confidently incorrect" heet dat) en een groep die enorm profiteert van de ontwetenheid over dit onderwerp bij de doorsnee consument. eindresultaat: de consument word genaait.

en ja, dit is enorm frustrerend voor de mensen die wel weten waar ze over praten.

zodra iemand begint over isolatie ipv afgifte (je radiatoren) zijn ze al verkeerd bezig als ik even heel erg mag generaliseren.... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 10-03-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 17:42
[...]

Vloerverwarming is geen must, er bestaan ook lage temperatuur convectors/radiator.
Bij vloerverwarming dien je ook de vloer goed te isoleren.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:16:
[...]

probleem bij deze artikelen is dat het gescreven is door mensen die helaas zelf een ondergemiddele kennis van zaken hebben gebaseerd op enorme aannames en generalisaties en natuurlijk een gezonde hoeveelheid zelfoverschatting door hun jarenlange ervaring met gasketels. en die ervaring is weer nutteloos als je praat over warmtepompen. het is een ernorm vervelend circulair verhaal van mensen die denken dat ze weten waar ze over praten ("confidently incorrect" heet dat) en een groep die enorm profiteert van de ontwetenheid over dit onderwerp bij de doorsnee consument. eindresultaat: de consument word genaait.

en ja, dit is enorm frustrerend voor de mensen die wel weten waar ze over praten.

zodra iemand begint over isolatie ipv afgifte (je radiatoren) zijn ze al verkeerd bezig als ik even heel erg mag generaliseren.... O-)
Helder. Zit je zelf overigens in het vak? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweakx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:20:
[...]

Helder. Zit je zelf overigens in het vak? :)
ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zonder isolatie wordt het ook nooit wat, eerst isolatie dan afgifte is de motto anders zal je verbruik veel te hoog zijn, hoeveel isolatie is altijd een discussiepunt en dat hoeft niet de laatste maatstaven te zijn maar een woning met enkelglas wordt nooit wat, en afgiftesysteem is puur hoe efficient de warmtepomp kan draaien.

Ik heb die energieadviseers ook wel eens over de vloer gehad en irriteert me behoorlijk, dit huis kan prima een warmtepomp aan, isolatie is voldoende en afgiftesysteem is ook goed om op zeer lage temperaturen te functioneren.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:23:
[...]

Zonder isolatie wordt het ook nooit wat, eerst isolatie dan afgifte is de motto anders zal je verbruik veel te hoog zijn, hoeveel isolatie is altijd een discussiepunt en dat hoeft niet de laatste maatstaven te zijn maar een woning met enkelglas wordt nooit wat.
ik doe de service van enkele tientallen warmtepompen in panden van meer dan 100 jaar oud met nog orginele kozijnen en glas en die draaien snaarstrak met runs die in weken worden geteld, niet uren.

zelfs mijn eigen 1980 woning heeft nog enkelglas op de zolder.

als jij je maandelijkse bedrag kan halveren alleen maar door een warmtepomp te installeren zonder verder je warmtebehoefte aan te pakken ben je netto nog steeds beter af. nieuwe raampjes of de gevel volspuiten komt later wel. eerst van die gaskraan af zien te komen. tenzij je natuurlijk de loterij wint en alles in 1x kan doen. maar de terugverdientijd van je glas vervangen of stevige isolatieverbeteringen worden getelt in decennia, niet enkele jaren of minder zoals bij een warmtepomp. als je beetje toffe kozijnen met net glas erin wilt hebben ben je ook zo 40 mille kwijt. dat duurt wel ff voor je dat terug hebt...

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-03-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik lees nu niet alles maar: De TS heeft het er over dat er een HR ketel geplaatst moet gaan worden ter vervanging van de huidige ketel. Aanname van mijn kant is dat er nú een nog een oude VR ketel aanwezig is en dat dus tevens het volledige rookgaskanaal vervangen moet gaan worden. Zou dat het opgegeven bedrag van ± €5000,- iets meer kunnen verklaren? :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:28:
[...]

ik doe de service van enkele tientallen warmtepompen in panden van meer dan 100 jaar oud met nog orginele kozijnen en glas en die draaien snaarstrak met runs die in weken worden geteld, niet uren.

als jij je maandelijkse bedrag kan halveren alleen maar door een warmtepomp te installeren zonder verder je warmtebehoefte aan te pakken ben je netto nog steeds beter af. nieuwe raampjes of de gevel volspuiten komt later wel. eerst van die gaskraan af zien te komen. tenzij je natuurlijk de loterij wint en alles in 1x kan doen. maar de terugverdientijd van je glas vervangen of stevige isolatieverbeteringen worden getelt in decennia, niet enkele jaren of minder zoals bij een warmtepomp.
Maar dan kom je weer op een veel te lompe warmtepomp bij achteraf isoleren en dat ding heeft veel te hoog minimaal vermogen, als plakbandje wordt er dan een grote buffervat geplaatst om hem enigsinds rustiger te laten lopen gezien de energiebehoefte fors is gedaalt.

Wat ik al zij het huis hoeft niet perfect geisoleerd zijn maar wel enige basis een ruitje op zolder doet weinig, glas is nog steeds waardeloos als je dat vervangt voor HR++ als je het vergelijkt met dak/wand isolatie.

@Ronald Jawel ik heb het wel gelezen maar reageer op iets anders wat niet helemaal juist is.
88m³ gas dan verwarm je simpelweg niet, dan maakt het inderdaad niet uit hoe je isolatie is.
Edit hieronder 5kw is veel te weinig voor een doorsnee huis, dan verwarm je niet het helehuis, dan zien we TS straks weer terug bij koud weer help mijn huis wordt niet warm.

En terug bij TS zijn vraag, een hybride ketel zou nog kunnen, all-electric wordt een forse investering gezien je hele huis kan slopen kwa CV, we weten niet wat de toekomst wordt, gemeente,s zijn ook bezig met warmtenetten.

Een warmtepomp heeft nogal wat voeten in aarde want je zit ook met regelgeving gezien je niet zomaar overal een buitenunit neer mag zetten.

Ik zelf heb gekozen voor een lucht/lucht warmtepomp als tussenoplossing gezien dat erg goedkoop is, over een aantal jaar zie ik wel weer wat mijn gemeente nu eigenlijk wil, hybride of all-electric is mij te riskant.
Hier hangt ook een 3.5kw wat voor beneden prima is maar die is zeker niet in staat om het gehele huis te verwarmen wat ook niet de bedoeling is.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@mr_evil08 Alsjeblieft, heb je het topic gewoon niet gelezen?

88m³ in februari incl douche. Weliswaar bij wat lage temp, maar die had ik al omgezet naar 30 graaddagen.
De warmtebehoefte is minimaal... Een lompe warmtepomp is geen sprake van... Een kleinere WP na isolatie van wat? een paar m² spouw en een paar m² glas?

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 10-03-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:33:
[...]

Maar dan kom je weer op een veel te lompe warmtepomp bij achteraf isoleren en dat ding heeft veel te hoog minimaal vermogen, als plakbandje wordt er dan een grote buffervat geplaatst om hem enigsinds rustiger te laten lopen gezien de energiebehoefte fors is gedaalt.

Wat ik al zij het huis hoeft niet perfect geisoleerd zijn maar wel enige basis een ruitje op zolder doet weinig, glas is nog steeds waardeloos als je dat vervangt voor HR++ als je het vergelijkt met dak/wand isolatie.

@Ronald Jawel ik heb het wel gelezen maar reageer op iets anders.
welke lompe warmtepomp? 5kW is zon beetje het kleinste wat er te krijgen is op de reguliere markt en meer is absoluut niet nodig ongeacht enige verdere verbeteringen die nog aangebracht gaan worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ronald schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:35:
@mr_evil08 Alsjeblieft, heb je het topic gewoon niet gelezen?

88m³ in februari incl douche. Weliswaar bij wat lage temp, maar die had ik al omgezet naar 30 graaddagen.
De warmtebehoefte is minimaal... Een lompe warmtepomp is geen sprake van... Een kleinere WP na isolatie van wat? een paar m² spouw en een paar m² glas?
Wellicht een beetje off-topic: maar is 88m3 dan heel weinig? Houd er rekening mee dat ik dus overdag de temperatuur op 15 heb staan en in de avond 'maar' op 17. Ik verwarm ook eigenlijk alleen mijn woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Dat is weinig inderdaad, vraag eens een aantal offerte,s op om een beter inzicht te krijgen, all-electric is sowieso niet interessant voor jouw situatie.

Laat je niet gek maken door de warmtepomp wereld en kijk vooral wat in jouw situatie het meest handig is.
Met een warmtepomp is heel anders verwarmen, daarmee kan je het systeem niet te laag zetten, kost rendement of is te traag met opwarmen en dan kom je weer op het stukje hoe goed is isolatie, een gasketel is minder gevoelig bij ad-hoc verwarmen.

[ Voor 115% gewijzigd door mr_evil08 op 10-03-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:28:
[...]

als jij je maandelijkse bedrag kan halveren alleen maar door een warmtepomp te installeren zonder verder je warmtebehoefte aan te pakken ben je netto nog steeds beter af. nieuwe raampjes of de gevel volspuiten komt later wel. eerst van die gaskraan af zien te komen. tenzij je natuurlijk de loterij wint en alles in 1x kan doen. maar de terugverdientijd van je glas vervangen of stevige isolatieverbeteringen worden getelt in decennia, niet enkele jaren of minder zoals bij een warmtepomp. als je beetje toffe kozijnen met net glas erin wilt hebben ben je ook zo 40 mille kwijt. dat duurt wel ff voor je dat terug hebt...
Dat is dus echt afhankelijk per situatie!
In mijn situatie is van geen dakisolatie naar dakisolatie en van enkel glas naar HR++ glas zo’n 600m³/jaar besparing.
Dat is in mijn situatie 30% besparing.
Zo’n besparing heeft geen enkele warmtepomp.

Ik ben dus altijd voorstander om realistisch te kijken na de situatie.

Stel je bespaard maar 1-2kW op maximaal afgifte maar je minimaal afgifte blijft gelijk, dan kun je inderdaad gelijk de warmtepomp erin knallen. Wat dus in mijn situatie was na dakisolatie en HR++ glas.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:38:
[...]

Dat is dus echt afhankelijk per situatie!
In mijn situatie is van geen dakisolatie naar dakisolatie en van enkel glas naar HR++ glas zo’n 600m³/jaar besparing.
Dat is in mijn situatie 30% besparing.
Zo’n besparing heeft geen enkele warmtepomp.

Ik ben dus altijd voorstander om realistisch te kijken na de situatie.

Stel je bespaard maar 1-2kW op maximaal afgifte maar je minimaal afgifte blijft gelijk, dan kun je inderdaad gelijk de warmtepomp erin knallen. Wat dus in mijn situatie was na dakisolatie en HR++ glas.
let op dat je niet kijkt met het roze brilletje. helemaal in ogenscouw nemen dat we hier praten over een <70m2 woning.

wat heeft die 30% besparing je gekost onder de streep en hoe lang gaat het duren voor je dat hebt "teruggekregen" op je gasrekening? hoe goed denk je dat die besparing schaalt naar de woning in kwestie?

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 10-03-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Tweakx Is het in jouw situatie niet mogelijk om er een RVS of kunststof flex in te trekken?

Veelal zijn deze installatie met een Intergas G of H serie staande toestel nog met een open expansievat. (Geen gesloten systeem) Maar met deels omgebouwde natuurlijke circulatie van vroeger, vandaar ook de dikke aanvoer retour leidingen.

Een standaard 18L expansievat is in deze opstelling ook te klein, minimaal een 25L expansievat is veelal benodigd.

Zie bijvoorbeeld:
https://burgerhout.com/nl/nl/product/kunststof/

Ik zou persoonlijk voor zulke bedragen niet meer investeren in een cv ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 10-03-2023 23:47 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:43:
[...]

let op dat je niet kijkt met het roze brilletje. helemaal in ogenscouw nemen dat we hier praten over een <70m2 woning.
Daarom zeg ik ook dat het afhankelijk is per situatie.
@Tweakx hoeft zich in ieder geval geen zorgen maken over te weinig systeeminhoud met zulke dikke leidingen :+
wat heeft die 30% besparing je gekost onder de streep en hoe lang gaat het duren voor je dat hebt "teruggekregen" op je gasrekening? hoe goed denk je dat die besparing schaalt naar de woning in kwestie?
De prijzen welke ik toen betaalde kun je nu niet meer vergelijken.
In mijn situatie was het ook onderdeel van een all-in prijs betreft de dakopbouw en de HR++ glas was icm nieuwe kozijnen, gevelpanelen en een voordeur.

Maar warmtepompen zijn ook duurder geworden en momenteel vragen mensen voor alles wat met verduurzamen te maken heeft de hoofdprijs.

Zelfde met een ketel blijkbaar 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 11-03-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Tweakx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:06:
Hi Tweakers,

Een maand geleden ben ik ingetrokken in mijn nieuwe gekochte woning. De woning is 67 m2 en heeft label C. De woning heeft nog een CV ketel van 16 jaar oud en daarom vrees ik dat hij niet zo lang meer mee zal gaan. Om deze reden aan het verdiepen in nieuwe ketel, of een alternatief.

Een monteur die voor mijn buren bezig was, is langgeweest en gaf aan dat een nieuwe ketel incl. installatie ongeveer 5000 a 6000 euro zal kosten. De reden dat dit bedrag zo hoog is, is omdat er een nieuwe afvoer moet komen omdat het een HR ketel wordt. Hij gaf twee opties aan:
  1. Of we zetten je CV-ketel in het tuinhuis neer, met 5 buizen daarheen en terug (warm water en CV)
  2. Of we moeten met een hoogwerker in het huidige kanaal een extra afvoer erin leggen
Ik weet niet wat wijsheid is. Is het nog wel waard om zo'n hoog bedrag te besteden voor een CV ketel? Ik ben ook naar een hybride warmtepomp aan het kijken, maar ik vrees dat deze extra afvoer dan nog steeds nodig is.

Wellicht hebben jullie niet het antwoord, maar wel tips. Dank alvast. _/-\o_

Situatie binnen:

[Afbeelding]

Tuinhuis:

[Afbeelding]
Zoals ook andere tweeakters hebben aangegeven is deze prijs volledig overdreven, zelfs met extra werk zou je Max. 2.500-3.000 voor een her cv ketel kwijt moeten zijn.
Welk merk en type zit er nu in?
En hoe is deze onderhouden, weet je bv het gemidd. Gasverbruik van de laatste jaren?

Beetje afhankelijk van het gasverbruik en staat cv zou je ook een hybride warmtepomp kunnen overwegen, kijk maar eens bv bij Quatt, hebben hier bij tweakers een apart forum. Als de cv alleen nog voor sww en een beetje verwarming moet zorgen gaat deze mogelijk nog best een tijdje mee.
Eigenlijk is nu de slechtste tijd om een nieuwe cv te kopen, dat blijkt nu ook uit je offerte, echter deze is echt volledig overdreven.
Plattegrond zou ook kunnen helpen om naar een oplossing te zoeken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Even out of the box. Als de ts zo weinig verwarmt, waarom dan geen airco om te verwarmen (en misschien te koelen in de zomer)? Boiler erbij voor het warme water en een elektrisch kooktoestel. Ben je maximaal even duur en kan het gas eruit wat al een besparing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Niet heel erg out of the box toch @jongetje - velen doen dat al zo.

Hoeveel gas blijft @Tweakx verbruiken in de zomer - met oog op het aandeel douche?
Wat voor douche ervaring wenst @Tweakx ? (Waterval, regendouche, normaal, pisstraaltjeisgenoeg)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
MacD007 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 01:22:
[...]

Zoals ook andere tweeakters hebben aangegeven is deze prijs volledig overdreven, zelfs met extra werk zou je Max. 2.500-3.000 voor een her cv ketel kwijt moeten zijn.
Welk merk en type zit er nu in?
En hoe is deze onderhouden, weet je bv het gemidd. Gasverbruik van de laatste jaren?

Beetje afhankelijk van het gasverbruik en staat cv zou je ook een hybride warmtepomp kunnen overwegen, kijk maar eens bv bij Quatt, hebben hier bij tweakers een apart forum. Als de cv alleen nog voor sww en een beetje verwarming moet zorgen gaat deze mogelijk nog best een tijdje mee.
Eigenlijk is nu de slechtste tijd om een nieuwe cv te kopen, dat blijkt nu ook uit je offerte, echter deze is echt volledig overdreven.
Plattegrond zou ook kunnen helpen om naar een oplossing te zoeken.
Ok, fijn om te weten. Woensdag komt er nog iemand een offerte opmaken. Dan kan ik in ieder geval vergelijken.

Nu zit er een Intergas VR in. Onderhoud nu 3 jaar niet gedaan.. maar als ik iets nieuws wil van de zomer vind ik het zonde om het nu te laten doen. Gemiddelde gebruik was hoog verwacht ik: netbeheerder schatte mij namelijk op 2023 m3 per jaar in. Vrij fors dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ronald schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:39:
Niet heel erg out of the box toch @jongetje - velen doen dat al zo.

Hoeveel gas blijft @Tweakx verbruiken in de zomer - met oog op het aandeel douche?
Wat voor douche ervaring wenst @Tweakx ? (Waterval, regendouche, normaal, pisstraaltjeisgenoeg)?
Een normale douche en soms een bad. Mijn huiskamer zit aan de voorkant en ik mag daar geen airco plaatsen in verband met beschermd stadsgezicht. Dus weet niet of aan de achterkant plaatsen voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
DutchWing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:46:
@Tweakx Is het in jouw situatie niet mogelijk om er een RVS of kunststof flex in te trekken?

Veelal zijn deze installatie met een Intergas G of H serie staande toestel nog met een open expansievat. (Geen gesloten systeem) Maar met deels omgebouwde natuurlijke circulatie van vroeger, vandaar ook de dikke aanvoer retour leidingen.

Een standaard 18L expansievat is in deze opstelling ook te klein, minimaal een 25L expansievat is veelal benodigd.

Zie bijvoorbeeld:
https://burgerhout.com/nl/nl/product/kunststof/

Ik zou persoonlijk voor zulke bedragen niet meer investeren in een cv ketel.
Als ik het goed zie: dit is een flexibele buis die in de schacht wordt geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Overigens misschien nog nuttige informatie: ik zag dat mijn CV ketel op 50 graden staat ingesteld. Dat is een goed teken voor een warmtepomp evt. toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Tweakx schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:50:
Overigens misschien nog nuttige informatie: ik zag dat mijn CV ketel op 50 graden staat ingesteld. Dat is een goed teken voor een warmtepomp evt. toch? :)
Je wil eigenlijk zelfs minder, maar het is een goed begin.
Zeker als je met 50 graden voldoende vlot van 15 naar 17 gaat is een heel goed teken... Dan kom je met redelijk wat minder zonder nachtverlaging ook wel weg... (en je kunt altijd nog de radiatoren aanpassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
TS heeft navraag gedaan bij een erkende installateur en die gaven aan dat het te kostbaar in mijn situatie zal worden. Nieuwe radiatoren, nieuw leidingwerk etc. Om deze deze reden toch maar aan het kijken naar een nieuwe CV. Een CV-installateur is langsgeweest en gaf 3700 euro all in aan. Dat is inclusief cv, leidingwerk naar het tuinhuis en nieuwe afvoer. Op zich wel te doen dus. Hij gaf aan dat ik nog steeds in de toekomst een hybride warmtepomp ervan kan maken. Klopt dit? Voor de zekerheid check ik dat toch graag even.. :) Zeker gezien de CV dan in het tuinhuis zal komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakx op 20-03-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweakx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:20:
TS heeft navraag gedaan bij een erkende installateur en die gaven aan dat het te kostbaar in mijn situatie zal worden. Nieuwe radiatoren, nieuw leidingwerk etc. Om deze deze reden toch maar aan het kijken naar een nieuwe CV. Een CV-installateur is langsgeweest en gaf 3700 euro all in aan. Dat is inclusief cv, leidingwerk naar het tuinhuis en nieuwe afvoer. Op zich wel te doen dus. Hij gaf aan dat ik nog steeds in de toekomst een hybride warmtepomp ervan kan maken. Klopt dit? Voor de zekerheid check ik dat toch graag even.. :) Zeker gezien de CV dan in het tuinhuis zal komen.
wat een onzinverhaal van die gasketelboer. als je "later" hybride kan kan je nu ook gasloos.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 20-03-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
flippy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:24:
[...]

wat een onzinverhaal van die gasketelboer. als je "later" hybride kan kan je nu ook gasloos.
Die inschatting kwam van een warmtepomp installateur die geen opdrachten meer aannam. Hoeft niet te betekenen dat het advies klopt hoor, maar hij had er weinig baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweakx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Die inschatting kwam van een warmtepomp installateur die geen opdrachten meer aannam. Hoeft niet te betekenen dat het advies klopt hoor, maar hij had er weinig baat bij.
het idee dat je met oude radiatoren geen warmtepomp kan hebben is niet wat een ervaren warmtepompinstallateur zou zeggen. juist die oude doen het best goed door hun formaat en volume.
als hibride een optie is dan is volledig gasloos dat ook. en nog simpeler ook want dan hoef je niet alsnog een gasketel te kopen en later weg te doen.
wat die beste man zegt is gewoon textboek gasketelverhalen.

voor de kosten moet je wel naar de langere termijn kijken. alleen het privillege van het hebben van de gasaansluting kost je al 250~300 euro per jaar. helemaal met hybride betaal je dan scheef voor elke kuub gas die je wel verstookt.

een losse warmtepomp kost minder dan 5000 euro, daar zit ~3000 subsidie op en dan komt er nog ~1000 bij voor een tank voor warm water. hou daar in jouw geval nog 1000 euro bij aan leidingen en fittingen en nog wat manuren van je lokale loodgieter en dan ben je onder de streep nog steeds goedkoper uit. dan kan je rustig in de latere jaren nog wel eens gaan shoppen voor andere lage temperatuurradiatoren en de stookkosten nog verder drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
flippy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:40:
[...]

het idee dat je met oude radiatoren geen warmtepomp kan hebben is niet wat een ervaren warmtepompinstallateur zou zeggen. juist die oude doen het best goed door hun formaat en volume.
als hibride een optie is dan is volledig gasloos dat ook. en nog simpeler ook want dan hoef je niet alsnog een gasketel te kopen en later weg te doen.
wat die beste man zegt is gewoon textboek gasketelverhalen.

voor de kosten moet je wel naar de langere termijn kijken. alleen het privillege van het hebben van de gasaansluting kost je al 250~300 euro per jaar. helemaal met hybride betaal je dan scheef voor elke kuub gas die je wel verstookt.

een losse warmtepomp kost minder dan 5000 euro, daar zit ~3000 subsidie op en dan komt er nog ~1000 bij voor een tank voor warm water. hou daar in jouw geval nog 1000 euro bij aan leidingen en fittingen en nog wat manuren van je lokale loodgieter en dan ben je onder de streep nog steeds goedkoper uit. dan kan je rustig in de latere jaren nog wel eens gaan shoppen voor andere lage temperatuurradiatoren en de stookkosten nog verder drukken.
Dank voor je advies. Neem ik ook zeker even mee. Ik vraag mij alleen wel af of het de investering voor mij waard is. Ik verwacht hier nog zo'n 7 jaar te wonen. Begrijp dat het ook wel meegaat in de prijs van de woning, maar over 7 jaar zijn de technieken ook weer verbeterd lijkt mij. En dan hebben we het nog niet over de buitenunit in de tuin waarmee de buren niet zo blij gaan zijn. Dus of het echt bij mijn huis past, twijfel ik wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tweakx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Dank voor je advies. Neem ik ook zeker even mee. Ik vraag mij alleen wel af of het de investering voor mij waard is. Ik verwacht hier nog zo'n 7 jaar te wonen. Begrijp dat het ook wel meegaat in de prijs van de woning, maar over 7 jaar zijn de technieken ook weer verbeterd lijkt mij. En dan hebben we het nog niet over de buitenunit in de tuin waarmee de buren niet zo blij gaan zijn. Dus of het echt bij mijn huis past, twijfel ik wel over.
voor je energielabel is het wel een ding natuurlijk, die meerwaarde kan je wel meerekenen in je beslissing.

en 7 jaar is niet veel in dit segment. dan ben je mogelijk net 2 generaties verder dan die je nu kan kopen en dat stagneert behoorlijk qua efficientie. de limiet is redelijk bereikt. er is veel meer efficientie te halen door met de radiatoren te gaan spelen/vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 20-03-2023 17:56 ]

Pagina: 1