🤯 waarom start systeem niet met SAS PCIE en 4 RAM DIMMs?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3JL
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05-2024
Hi allemaal,
Ik ben in volledige verwarring :)

Ik heb een paar jaar geleden een server gebouwd en zit met het volgende probleem: Het systeem start niet als er 4 DIMMs geplaatst zijn én een SAS PCIE kaart (zie hieronder de details van het systeem).

Dus:
- 2 DIMMs: systeem start prima
- 4 DIMMs: systeem start prima (en geheugen wordt volledig herkend)
- 2 DIMMs + SAS PCIE kaart: alles werkt prima
- 4 DIMMs + SAS PCIE kaart: het systeem wordt wakker, maar start niet verder op (scherm blijft zwart)

Het probleem zou kunnen liggen in de firmware van de SAS kaart. Deze is nodig om de PCIE passthrough te doen binnen ESXI naar TrueNAS en daar een RAID opzet te kunnen maken (zie hieronder). Deze komt ook altijd als eerste in beeld in de opstartcyclus. Maar ik kan er verder niks over vinden.

Hebben jullie suggesties hoe dit op te lossen?

Hardware
- Moederbord: Fujitsu D3417-B2 MB C236-AMT
- Geheugen: 2x2 setjes RAM van 16 GB elk (dus 64 GB in totaal) Kingston Technology ValueRAM 16GB DDR4 2400MHZ ECC
- Processor: Intel Xeon E3-1245 v6 3.7 Ghz
- SSD via onboard slot: WD Black
- PCIE NAS bord (in PEG 16x slot): Lenovo DCG serveraid m1215 SAS/SATA Controller met firmware: Avago Tech MPT3BIOS-8.31 (2016)
- HDDs: 2 x 4 TB + 2 x 6 TB Seagate IronWolf

Software
- ESXI voor virtualisatie
- TrueNAS en een aantal Ubuntu VMs

Alvast dank en groeten, J

Beste antwoord (via 3JL op 10-03-2023 16:52)

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:52

ResuCigam

BOFH

Ik heb een soortgelijk iets al eens eerder meegemaakt waar een computer de 2e DIMM niet meer zag nadat ik een PCIE netwerk adapter had toegevoegd. Een stukje incompatible tussen SM bus en BIOS als ik het goed herinner en ik heb het gevoel dat dit hier ook speelt. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar de oplossing is redelijk simpel te testen en terug te draaien als het niet werkt. Ik heb dit kunnen oplossen door 1 baan op de kaart met tape af te plakken (gewoon eerst tape plakken en daarna met scherp mesje het teveel aan tape op de overige banen verwijderen) en daarna de kaart heel voorzichtig te plaatsen.. Hieronder een filmpje van iemand die het eea uitlegt en de oplossing laat zien:

We do what we must because we can.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:52

ResuCigam

BOFH

Ik heb een soortgelijk iets al eens eerder meegemaakt waar een computer de 2e DIMM niet meer zag nadat ik een PCIE netwerk adapter had toegevoegd. Een stukje incompatible tussen SM bus en BIOS als ik het goed herinner en ik heb het gevoel dat dit hier ook speelt. Ik weet het natuurlijk niet zeker maar de oplossing is redelijk simpel te testen en terug te draaien als het niet werkt. Ik heb dit kunnen oplossen door 1 baan op de kaart met tape af te plakken (gewoon eerst tape plakken en daarna met scherp mesje het teveel aan tape op de overige banen verwijderen) en daarna de kaart heel voorzichtig te plaatsen.. Hieronder een filmpje van iemand die het eea uitlegt en de oplossing laat zien:

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3JL
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-05-2024
Yes!!! You made my day @ResuCigam :)