Videokaart upgrade om frame drops te verhelpen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik zoek een?

Nieuwe videokaart, denk ik.

Ik speel ik de laatste tijd wat nieuwere games en ik merk dat ik wat frame drops krijg. Vooral bij Farming Simulator 2022. Nu zie ik dat alleen de GPU dropt in GPU Usage, dus de CPU is in deze volgens mij niet de bottleneck. Nu zat ik te denken: Is het nuttig om mijn videokaart te upgraden? Zou dat de frame drops kunnen oplossen? Mijn voorkeur heeft AMD omdat dit de best ondersteunde videokaart in Linux is.

Nog goed om erbij te vermelden. Ik game voornamelijk op 2k (2560x1080)

Wat is je budget?
tussen de 300 en de 500 euro moet te doen zijn

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit vast aan AMD in verband met ondersteuning in Linux. Ik game voornamelijk onder Linux.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Sinds medio 2020 heb ik deze PC gekocht. Zie specs:

Moederbord: B450 AORUS ELITE v1
CPU: AMD Ryzen 5 3600
Memory: 4x G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB - 32 GB in totaal
Video kaart: Asrock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC
Storage: 1x Kingston A2000 1TB M.2 SSD
Voeding: Corsair Builder CX450M PSU / PC voeding

[ Voor 6% gewijzigd door Newjersey op 10-03-2023 11:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:12
Framedrops en verminderde GPU usage zijn een typische indictator van een CPU bottleneck. Verder leunen simulator games vaak ook meer op de CPU dan andere games.

Dat gezegd hebbende, meten is weten. Ik draai zelf geen Linux dus weet niet welke tooltjes je daar kan gebruiken. Bij het meten moet je vooral letten op per core usage. Als 1 core steeds 100% aantikt en je dan framedrops krijgt heb je een CPU bottleneck.

Als dat zo is dan heb je binnen je budget de ultieme AM4 gaming upgraden https://tweakers.net/pric...yzen-7-5800x3d-boxed.html wel even kijken of je koeling dan nog afdoende is, weet niet welke je hebt. Maar de 5800X3D wordt minder warm als andere 5000 series chips met 1 CCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

Als de GPU usage dropt is de CPU juist de bottleneck.

XMP aangezet?

En meet even verbruik ingame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16
Vandaahl666 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:54:
Framedrops en verminderde GPU usage zijn een typische indictator van een CPU bottleneck. Verder leunen simulator games vaak ook meer op de CPU dan andere games.

Dat gezegd hebbende, meten is weten. Ik draai zelf geen Linux dus weet niet welke tooltjes je daar kan gebruiken. Bij het meten moet je vooral letten op per core usage. Als 1 core steeds 100% aantikt en je dan framedrops krijgt heb je een CPU bottleneck.

Als dat zo is dan heb je binnen je budget de ultieme AM4 gaming upgraden https://tweakers.net/pric...yzen-7-5800x3d-boxed.html wel even kijken of je koeling dan nog afdoende is, weet niet welke je hebt. Maar de 5800X3D wordt minder warm als andere 5000 series chips met 1 CCD.
Net even getest. Ik zie geen één core helemaal op 100% schieten. Dus dit moet het probleem niet zo zeer zijn lijkt me.
Thomg schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:54:
Als de GPU usage dropt is de CPU juist de bottleneck.

XMP aangezet?

En meet even verbruik ingame.
XMP stond uit, maar heb het een uur geleden aangezet. Ik heb niet echt merkbaar verschil gezien. frame drops bij FS2022 zijn nog steeds aan de orde. CPU usage lijkt het dus niet te zijn.

Ik zal voor de volledigheid ook hetzelfde spel even onder Windows testen. Maar denk dat ik hier ook frame drops ga krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Newjersey op 10-03-2023 12:02 ]