Asbest, yay or nay?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-12 01:10
Vooropgesteld: ik weet dat bij twijfel er eigenlijk een asbestonderzoek gedaan moet worden. Dat willen we ook best doen, maar we moeten eigenlijk *vandaag* antwoord hebben, omdat als dit asbest is, er heel veel werkzaamheden per direct stilgelegd moeten worden.

We zijn het dak aan het slopen en tot op heden geen grote problemen tegengekomen, maar komen nu een laag wit spul tegen waar ik over twijfel. Ik denk niet dat het asbest is, maar... twijfel.

Van binnen naar buiten kijken we naar een mdf plaat, wit huiswerk, riet(?), dan mdf met isolatiewol.

Dat witte gipswerk twijfel ik over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieNkBRyFodqOBUJrHV4lpUfki3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuNSnKK13fBpDinMXfqsfr6R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NrnfS3zcvgu88TEEam3Jnqybs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKYiSPj7qILiY2Dqgcb5xnZ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXQpj313Op7fro1QplOCPGspWZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2fGXw3uro20WSO7vW1KdiDW.jpg?f=fotoalbum_tile

Het lijkt gewoon huiswerk tegen dat riet aan te zitten, brokkelt heel makkelijk af (als slecht stucwerk) maar er lopen wel wat vezels doorheen, die lange slierten. Die vezels branden, het witte gips niet.

Boel stilleggen, of paniek om niets?

Alle reacties

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12 14:17
In materiaal is asbest vaak als vezels verwerkt, maar asbest brand niet. Als deze vezels branden is dat iig geen asbest.

Mijn eerste indruk is dat het geen asbest is.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zoals je zelf al zegt, een doorslaggevend antwoord kan alleen door een lab gebeuren.

Maar wat ik zo 1-2-3 zie lijkt het mij gewoon stucwerk op een rieten plafond (zoals heel veel toegepast bij oude woningen). Daar zit geen asbest in verwerkt.

Hoe oud is de woning?

• Pussolini
De woning is een samenraapsel van aanbouwen en combinaties. Het oudste deel is van 1920. Dit kapel is meen ik van 1990. Ik ga even in de bouwtekeningen duiken en kom er op terug.

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15
Dit is het pompstation toch? Als daar in de loop van de afgelopen 100 jaar regelmatig aan/bij/verbouwd is, wil ik je aanraden om een asbest inventarisatie te doen. Dan weet je gelijk of er asbest in je huis zit en waar dat zit. Indien je een vergunning gaat aanvragen voor een deel van je verbouwing is de kans groot dat je gemeente dit ook eist.

Wij hebben een inventarisatie laten doen en dat heeft gezorgd dat we stuk vloerbedekking hebben laten verwijderen door een ander bedrijf. Alles bij elkaar waren we ongeveer 2k kwijt, maar hebben nu wel een schoon verklaring in de LAVS (Landelijk Asbest Volg Systeem).

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Pussolini
Saint2Saint schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:52:
Dit is het pompstation toch? Als daar in de loop van de afgelopen 100 jaar regelmatig aan/bij/verbouwd is, wil ik je aanraden om een asbest inventarisatie te doen. Dan weet je gelijk of er asbest in je huis zit en waar dat zit. Indien je een vergunning gaat aanvragen voor een deel van je verbouwing is de kans groot dat je gemeente dit ook eist.

Wij hebben een inventarisatie laten doen en dat heeft gezorgd dat we stuk vloerbedekking hebben laten verwijderen door een ander bedrijf. Alles bij elkaar waren we ongeveer 2k kwijt, maar hebben nu wel een schoon verklaring in de LAVS (Landelijk Asbest Volg Systeem).
Ja, dat staat nu wel op de planning. We hebben een helder beeld van waar zeker weten asbest zit (golfplaten op het dak van een schuur, schoorsteenpijp), waardoor we dachten voorlopig vooruit te kunnen. We doen geen vergunningplichtige verbouwingen, maar voor je eigen gemoedsrust is het ook wel prettig.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-12 15:12
Asbest brand niet, dus als een vezel brand is het geen asbest (maar als ie niet brand, weet je nog niets).
In gips werd asbest vooral gebruikt als er brandrisico was, bezetting van CV leidingen bijvoorbeeld.

Ik zou lekker verder afbreken (wel met mondmasker, want ook schimmels en stof vinden je longen meestal niet zo supertof).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-12 13:59
Als je twijfelt, laat het echt checken.

Mijn beeld: dat is gewoon pleisterwerk dat tegen het riet aan is gesmeerd, zo ging dat toen. Is ook een stuk harder dan het moderne stucwerk. Succes met de bende bij het slopen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tBYC4umA27DxpIh8W-APIQPtuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwFooDoDqBxa9thIYGCqcIF3.jpg?f=fotoalbum_large

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12 12:30
naftebakje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:24:
Asbest brand niet, dus als een vezel brand is het geen asbest (maar als ie niet brand, weet je nog niets).
In gips werd asbest vooral gebruikt als er brandrisico was, bezetting van CV leidingen bijvoorbeeld.

Ik zou lekker verder afbreken (wel met mondmasker, want ook schimmels en stof vinden je longen meestal niet zo supertof).
Als het in gips zit dan kan het best losgebonden asbest zijn. Echt klote spul, zou het dan niet zomaar verder afbreken. Bij twijfel gewoon testen.

hoi

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41
Je kan zelftesten kopen, heb je in een week resultaat.
Wij hebben ook officieel onderzoek laten doen, dan gaat er een kopie van het rapport naar de gemeente en je mag ook hechtgebonden platen niet meer zelf verwijderen (als dit asbest is, mag je dat trouwens sowiezo niet zelf). Alles moet dan officieel worden verwijderd. 20m2 plafondplaten was dik 3k. Als je wel zelf weg haalt, is het een mileudelict.

Asbestvezel lijkt op papier/karton. Aanstekertest voor snelle controle.

• Pussolini
Kr44nVogel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Als het in gips zit dan kan het best losgebonden asbest zijn. Echt klote spul, zou het dan niet zomaar verder afbreken. Bij twijfel gewoon testen.
Maar dan zouden de vezels niet moeten branden, toch? Want deze vezels verbranden direct tot as. Dus ik denk dat het inderdaad gewoon gips is, had me niet beseft dat het ooit normaal is geweest om tegen riet aan te gipsen.

We gaan zeker nog een rapport op laten stellen, maar we durven het aan om voor vandaag in ieder geval verder te gaan. Dank allen!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:50
Pussolini schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:10:
[...]

Ja, dat staat nu wel op de planning. We hebben een helder beeld van waar zeker weten asbest zit (golfplaten op het dak van een schuur, schoorsteenpijp), waardoor we dachten voorlopig vooruit te kunnen. We doen geen vergunningplichtige verbouwingen, maar voor je eigen gemoedsrust is het ook wel prettig.
Hou er rekening mee dat er meer dan 3500 asbest toepassingen zijn, waarvan de golfplaat het bekendst is, bij een gebouw wat je grondig gaat verbouwen, zeker een pompstation dat er op meer plaatsen asbest kan zitten.

Daarnaast als je meer dan 10m3 sloopafval verwacht dat je dan al een sloopmelding moet doen incl asbestinventarisatie aangezien het pand van voor 1994 is.

Terugkomend op je vraag, ziet het er niet asbest verdachte uit, stuc op riet/stro is veel voorkomend, waarschijnlijk nog van voor het asbesttijdperk

• Kenackwurst
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-12 12:39

Kenackwurst

LiquorSnurf

FF wat anders dan Asbest maar net zo gevaarlijk, pas je ook op met Kwartsstof bij het afbreken van het plafond.

https://www.arboportaal.n...rtsstof/wat-is-kwartsstof

Goed mondmasker dragen is wel een Pré bij dat soort plafonds.

[ Voor 41% gewijzigd door Kenackwurst op 10-03-2023 15:55 ]

Kwaed weer...

• Pussolini
Kenackwurst schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:52:
FF wat anders dan Asbest maar net zo gevaarlijk, pas je ook op met Kwartsstof bij het afbreken van het plafond.

https://www.arboportaal.n...rtsstof/wat-is-kwartsstof

Goed mondmasker dragen is wel een Pré bij dat soort plafonds.
we doen sowieso alles met ffp2 maskers, maar ik heb ook halfgelaatsmaskers besteld. Wil nog een tijdje genieten van dit huis.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
overal kan asbest in zitten...
van asbest platen achter een kachel tot in de tegellijm!!

404 Signature not found

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
Eens met @CJ_Latitude . Als je het gips bedoelt dat tussen de rietstengels door gesmeert zit dan is het gewoon stuc op riet. Geeft een flinke berg zooi en stof maar geen asbest gelukkig.
Pagina: 1