Ervaring WOZ inschatting eerlijkeWOZ.nl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 18:05
Beste mede Tweaker,

Misschien een gebruikelijke vraag met een andere insteek, Ik heb zoals velen dit jaar een flink hogere WOZ waarde ontvangen. Als ik vergelijking van eerlijkewoz invul kom ik zelf nog hoger uit (van 327 -> 365). Deze waarde zou ik het liefst ook als WOZ waarde hebben (40 eu per jaar meer belasting), dan kan ik deze namelijk aangeven bij de Rabo en mijn rente met 0.15% verlagen (370 eu per jaar minder rente).

Ik zit er dan ook aan te denken om zelf bezwaar te maken (niet via een bureau) dat ik de WOZ te laag vindt, alleen is dit een gokje. Als de WOZ niet naar 365 gaat ben ik een paar tientjes per jaar meer kwijt en betaal ik nogsteeds dezelfde rente.

Mijn vraag is dan ook, hebben mensen hier ervaring met bezwaar maken van hun WOZ waarde en kwam de nieuwe waarde in de buurt van de waardering van eerlijkewoz of andere inschattings sites? Andere tips zijn ook zeker welkom!

Alvast bedankt!

Kevin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:56
Als je inderdaad denkt dat je huis meer waard is dan de WOZ dan kan je voor de hypotheek volgens mij het beste je huis opnieuw laten taxeren. Zo'n website maakt ook maar een schatting aan de hand van wat parameters.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup, gewoon laten taxeren. Waarschijnlijk kom je nog hoger uit. Weet niet of dat nog verdere renteverlaging tot gevolg heeft.
Wij hebben de hut de afgelopen drie jaar twee keer laten taxeren en zijn van 2,15% naar 1,75% rente gegaan.
Heeft twee keer 700 euro gekost (taxatie en administratie van hypotheekverstrekker), maar dat kun je aftrekken.

Betalen inmiddels dik 200 euro in de maand minder zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
LordSinclair schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:42:
Als je inderdaad denkt dat je huis meer waard is dan de WOZ dan kan je voor de hypotheek volgens mij het beste je huis opnieuw laten taxeren. Zo'n website maakt ook maar een schatting aan de hand van wat parameters.
Dat is inderdaad ook een optie, alleen wonen we er pas anderhalf jaar, dus weet niet of een nieuwe taxatie zo veel erbij op gooit, het mooie aan de WOZ lijkt me dat het gratis is en worst case een paar tientjes per jaar kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:46:
Yup, gewoon laten taxeren. Waarschijnlijk kom je nog hoger uit. Weet niet of dat nog verdere renteverlaging tot gevolg heeft.
Wij hebben de hut de afgelopen drie jaar twee keer laten taxeren en zijn van 2,15% naar 1,75% rente gegaan.
Heeft twee keer 700 euro gekost (taxatie en administratie van hypotheekverstrekker), maar dat kun je aftrekken.

Was de taxateur nog een beetje flexibel in de waarde bepaling in jouw beleving?

Ik verwacht nog zo'n 4 a 5 jaar in mijn huidige huis te wonen, dus opzich is taxeren voor 700 euro wel een optie , alleen verdien je dat pas na ~3/4 jaar (met rente aftrek meegenomen) terug ben ik bang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:35
Ik heb dit ook overwogen, wel goed om nog te checken of je hypotheekverstrekker daadwerkelijk de WOZ waarde wil gebruiken. Mijne deed dat sinds 2021 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kevvie123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Was de taxateur nog een beetje flexibel in de waarde bepaling in jouw beleving?
Nee, helemaal niet, maar wel fair. Volgens mij hebben ze niet meer zoveel vrijheid als voorheen. Maar ik had wel een heel gerenommeerde club. Zal best nog wel ergens een cowboy te vinden zijn.

Overigens accepteren sommige verstrekkers in sommige gevallen ook een calcasa taxatie. Maar die zat er in mijn geval maar drie ton naast.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2023 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevvie123
Zinloos1 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:51:
Ik heb dit ook overwogen, wel goed om nog te checken of je hypotheekverstrekker daadwerkelijk de WOZ waarde wil gebruiken. Mijne deed dat sinds 2021 niet meer.
Ja bij de Rabo wordt dit volgens mij nog geaccepteerd gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Nee, helemaal niet, maar wel fair. Volgens mij hebben ze niet meer zoveel vrijheid als voorheen. Maar ik had wel een heel gerenommeerde club. Zal best nog wel ergens een cowboy te vinden zijn.

Overigens accepteren sommige verstrekkers in sommige gevallen ook een calcasa taxatie. Maar die zat er in mijn geval maar drie ton naast.
Ah oke, dat klinkt inderdaad wel eerlijker alleen jammer voor mij :p. Calcasa was ik inderdaad ook tegen gekomen alleen is dit ook weer een gokje (wel maar €95). Hoe kwam daar zo'n groot verschil uit dan? En 3 ton te hoog of te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kevvie123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Ah oke, dat klinkt inderdaad wel eerlijker alleen jammer voor mij :p. Calcasa was ik inderdaad ook tegen gekomen alleen is dit ook weer een gokje (wel maar €95). Hoe kwam daar zo'n groot verschil uit dan? En 3 ton te hoog of te laag?
3 ton te laag. Nog wel met ze in discussie geweest, want toch voor betaald. Maar dat was een gebed zonder einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:10:
[...]

3 ton te laag. Nog wel met ze in discussie geweest, want toch voor betaald. Maar dat was een gebed zonder einde.
Dat is een fors verschil zeg, nam de bank dit vervolgs ook over of moet je dat zelf nog indienen? Het lijkt alsof de aanvraag via de Rabobank zou gaan momenteel(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:16
Maar waarom ga je minder rente (-0,15%) rente betalen als je hogere WOZ waarde hebt?
Dan wil ik ook wel hogere WOZ!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Omdat de verhouding woningwaarde - hoogte van de schuld dan in een andere risicoclassificatie komt voor de bank. Op deze manier gaan wij ook €50 minder betalen vanaf april :)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
kx22 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:39:
Maar waarom ga je minder rente (-0,15%) rente betalen als je hogere WOZ waarde hebt?
Inderdaad wat leejoow ook aangeeft. Bij de Rabo hebben we een renteopslag van 0.15% bij een openstaande hypotheek boven de 67.5% van de woningwaarde die bekend is bij de Rabobank (en 0.35% boven de 90%). De Rabobank accepteert de WOZ waarde als waardebepaling, dus als die hoog genoeg is kan ik die doorgeven en gaat de 0.15% opslag eraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kx22 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:39:
Daar zou ik ook zeker eens naar gaan kijken. Mijn staatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DlcQU5D9Ts44-h1voTT4bq3_lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sk2yqe5L41p9jxnE96pe7sk0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kevvie123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Dat is een fors verschil zeg, nam de bank dit vervolgs ook over of moet je dat zelf nog indienen? Het lijkt alsof de aanvraag via de Rabobank zou gaan momenteel(?)
Die calcasa taxatie heb ik natuurlijk niet ingediend. Heb daarna een fatsoenlijke taxatie laten doen en die ingediend bij -in mijn geval- NIBC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:16
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Daar zou ik ook zeker eens naar gaan kijken. Mijn staatje:

[Afbeelding]
Ja dat gaat helaas niet voor mij op. Ik ben verhuisd en heb de overwaarde van oude huis in nieuwe huis gestopt. Dus ik zit dan ver onder de 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kx22 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Ja dat gaat helaas niet voor mij op. Ik ben verhuisd en heb de overwaarde van oude huis in nieuwe huis gestopt. Dus ik zit dan ver onder de 50%.
Ja dan zul je naar een nog duurder huis moeten verhuizen.

Maargoed, dan betaal je nu al geen opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kevvie123 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:24:

Ik zit er dan ook aan te denken om zelf bezwaar te maken (niet via een bureau) dat ik de WOZ te laag vindt, alleen is dit een gokje. Als de WOZ niet naar 365 gaat ben ik een paar tientjes per jaar meer kwijt en betaal ik nogsteeds dezelfde rente.
Oké, jij bent iemand die baat heeft bij een hogere WOZ waarde i.v.m. het mogelijk verlagen van de renteopslag van je hypotheek.

Besef wel dat dit in de toekomst doorwerkt. Eenmaal, al dan niet fors, verhoogd, krijg je latere jaren niet zo gauw meer een nog veel lagere WOZ waarde.
En die WOZ waarde is wel de basis van je gemeentelijke heffingen, waterschap en IB eww.
Weegt die verhoging op tegen de renteverlaging?

Maar wat let je om gewoon je gemeente te bellen en alvast een 'informeel bezwaar' in te dienen? En dan kun je gelijk overleggen met die persoon hoe dit bij jouw gemeente in z'n werk gaat.
Sommige gemeentes handelen dit zelf af, anderen doen dit via externe partijen.

Ik was zelf gebaat bij een verlaging en dat was met 2 telefoontjes geregeld:
ehtweak in "Ervaringen met de WOZ waarde"

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Hoi,

Zojuist ook eens even gekeken of dat voor ons interessant is.
Wij zitten bij BLG, daar word 85% van de WOZ waarde gebruikt.
Voor ons kwam het er dus op neer dat de gehanteerde waarde lager zou zijn dan de taxatie waarde.
Let er dus op of dit ook daadwerkelijk gunstiger voor je is.

In ons geval zouden we dus een hogere rente krijgen omdat 85% van de WOZ lager is dan de getaxeerde waarde.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
ehtweak schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Oké, jij bent iemand die baat heeft bij een hogere WOZ waarde i.v.m. het mogelijk verlagen van de renteopslag van je hypotheek.

Besef wel dat dit in de toekomst doorwerkt. Eenmaal, al dan niet fors, verhoogd, krijg je latere jaren niet zo gauw meer een nog veel lagere WOZ waarde.
En die WOZ waarde is wel de basis van je gemeentelijke heffingen, waterschap en IB eww.

Maar wat let je om gewoon je gemeente te bellen en alvast een 'informeel bezwaar' in te dienen? En dan kun je gelijk overleggen met die persoon hoe dit bij jouw gemeente in z'n werk gaat.

Ja goede punten die je aandraagt. Ik heb de doorwerking over tijd inderdaad ook overwogen, alleen verwacht ik over ~5 jaar te verhuizen, de extra WOZ (zal max 50 euro per jaar zijn), en de rente verlaging ~350 eu per jaar.

Daarnaast werkt een hogere WOZ niet verkeerd voor de verkoop over een paar jaar denk ik.

GBLT heb ik gebeld, alleen geven die aan niks toe te kunnen zeggen of inschattingen kunnen maken zonder daar een officieel bezwaar voor in te dienen en dan is daarna de nieuwe waarde ook wat het is. Als de 365k niet haal heb ik er iig dit jaar niks aan en betaal ik wel extra WOZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevvie123
Rensjuh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:42:
Hoi,

Voor ons kwam het er dus op neer dat de gehanteerde waarde lager zou zijn dan de taxatie waarde.

In ons geval zouden we dus een hogere rente krijgen omdat 85% van de WOZ lager is dan de getaxeerde waarde.
Goed punt, ik ben dat nog niet zo zeer tegen gekomen. Ga er eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-06 13:12
Rensjuh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:42:
Hoi,

Klopt, bij SNS (ook onderdeel van De Volksbank net als BLG) is dit ook. Dat 'nadeel' heb je niet bij een officiële taxatie. Maar ja, die is ook een stukje duurder dan een paar tientjes extra WOZ ;)

Volgens eerlijke WOZ is mijn WOZ waarde ook te laag. :o
Huidige WOZ-waarde € 536.000
Eerlijke WOZ-waarde € 618.000
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ehtweak schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Daarom dus de WOZ lekker laten voor wat ie is, tenzij deze al enorm veel hoger is. En lekker taxeren...

@R20141016 DAt zal in de meeste gevallen momenteel zo zijn. Uitzonderingen daargelaten.
WOZ ligt hier bijna twee ton onder de taxatiewaarde.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:08:
[...]

WOZ ligt hier bijna twee ton onder de taxatiewaarde.
Maar bij ons was dat dus niet het geval... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:55
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:46:

Maar hoe krijg je de bank zover dat ze je rente verlagen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 00:31
pennywiser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Woningwaarde doorgeven aan de bank, door bijvoorbeeld je WOZ waarde op te geven. Bij de Rabobank is dit een enkel mailtje met het PDF bestand van het Kadaster toesturen. Zij berekenen of je in aanmerking komt voor rente verlaging en passen dit automatisch toe.

[ Voor 11% gewijzigd door neonite op 10-03-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
neonite schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:37:
[...]

Woningwaarde doorgeven aan de bank, door bijvoorbeeld je WOZ waarde op te geven. Bij de Rabobank is dit een enkel mailtje met het PDF bestand van het Kadaster toesturen. Zij berekenen of je in aanmerking komt voor rente verlaging en passen dit automatisch toe.
Dank, daar moet ik dan nodig eens achteraan bij Nationale Nederlanden.

https://www.nn.nl/Particu...ekrente/Tariefklassen.htm

Deng je kan gewoon zonder inloggen bij https://www.wozwaardeloket.nl/ een pdf downloaden met je WOZ waarde.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 10-03-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pennywiser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Das gewoon wettelijk verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
MikeyMan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Das gewoon wettelijk verplicht.
Bij Nationale Nederlanden staat dat ze het alleen op verzoek doen. Dus in zoverre een plicht die alleen bestaat als erom verzocht wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een bank als ING heeft een digitale taxatie die niets kost. Ik zou eerst eens bij de hypotheekverstrekker informeren wat zij denken over de waarde van je huis, desnoods vrijblijvend hypotheekgesprek aanvragen.

Aan de WOZ zou ik niets doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
pennywiser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Bij Nationale Nederlanden staat dat ze het alleen op verzoek doen. Dus in zoverre een plicht die alleen bestaat als erom verzocht wordt?
Let op bij NN want zij hebben afgelopen jaren veel hypotheken verkocht waarbij die opslag niet zo is verrekend. Bij opslag staan dan 0,0. Wat inhoudt dat die niet verlaagd wordt, al zit je op 30% van de WOZ. Goed checken dus, anders reken je je voor niets rijk.
Pagina: 1