Hekwerk tuin + klimop's. Hoe privacy creeëren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-04 13:57
Beste allemaal,

Sinds kort huren wij een eengezinswoning met tuin. Het betreft nieuwbouw. De tuin is afgewerkt met hekwerk van metaal, waar je doorheen kunt kijken. Daaraan vastgemaakt klimop's. Deze klimop's moeten echter nog (behoorlijk) groeien, ik schat minimaal 2 jaar, alvorens het voor wat privacy zal zorgen.

Nu met de zomer bijna voor de deur, zou ik graag willen kijken wat mijn mogelijkheden zijn om voor wat privacy te zorgen. Ik heb al zitten kijken naar zeil, die ik zou kunnen bevestigen aan het hekwerk. Nu het probleem: Dit mag niet, aangezien het een huurwoning betreft en ze aangeven dat het anders de klimop's in de weg zitten. Logisch natuurlijk. Maar voor ons niet fijn.

Aangezien het om een huurwoning gaat, willen we weinig investeren en daarom doe ik een beroep op jullie. Rondom de tuin beplanten lijkt mij geen optie, aangezien het best een grote tuin is en het dan snel in de kosten loopt? Ik moet zeggen dat ik echt 0 ervaring heb wat betreft tuinieren. Ik heb ook al zitten kijken naar gaaspanelen, die ik dan iets voor het andere hekwerk plaats en dan een zeil aan bevestig, maar ook hier zijn de kosten behoorlijk. (?)

Hebben jullie wellicht (creatieve) ideeën hoe dit aan te pakken?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:47

samo

yo/wassup

Wat bij ons in de wijk het meest is gedaan zijn rietmatten aan het hek binden. Die houden het 1 a 2 jaar vol en dan zijn ze op. Maar kost ook niet veel. En tegen die tijd is je klimop misschien voldoende gegroeid. En die groeit tussen je rietmat door en vreet 'm ook op.

En huizen die klimop hebben bijgepland hebben een betere/vollere/dichtere heg dan huizen die dat niet hebben gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door samo op 10-03-2023 09:03 . Reden: linkje erbij ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramfr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-01 11:46
Hier in de wijk hebben veel mensen gekozen voor Iets als PVC band/ Vlechtband.
Dit kun je door het hekwerk heen vlechten en zorgt er voor dat je niet meer direct naar binnen kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
@samo @bramfr Thanks voor jullie ideeën.

Ik mag helaas niets tegen/aan het hekwerk bevestigen, omdat het dan de (groei van de) klimop's in de weg zitten.

Edit: @samo Ik zie nu je edit. Is dat echt zo dat de klimop's door de rietmatten vreten? Dat zou dan wellicht een oplossing zijn, aangezien de klimop's dan gewoon zonder problemen kunnen groeien?

[ Voor 38% gewijzigd door Munki op 10-03-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:47

samo

yo/wassup

Munki schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:04:

Ik mag helaas niets tegen/aan het hekwerk bevestigen, omdat het dan de (groei van de) klimop's in de weg zitten.
Daarom dus juist die rietmatten, die vergaan in de periode dat het klimop groeit, klimop kan er (evt met hulp) tussendoor groeien en daarmee beperk je de impact.

Zelf hebben we wilgenmatten gebruikt. Die waren duurder en steviger (en mooier mijnsinziens). Nu zie ik niks meer van de wilg of wat er nog van over is omdat de klimop er doorheen/overheen gegroeid is.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

Hoe hoog is de klimop nu?

Je wint namelijk al enorm aan privacy als je bv op 1.20 - 1.70m iets hebt zitten. Als dat boven de klimop zit dan gaat er niets stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:05
Gewoon die rietmatten doen. Zelf ook gedaan hier in nieuwbouw. Lijkt ook of de klimop meer “grip” heeft hierdoor want bij ons groeide het als een dolle.

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:11
Klimop groeit sowiezo al vlot, en als je het topt gaat het nog sneller (snoeien doet groeien, door sneetjes maakt de plant groeihormoon aan), dus even geduld geen optie?

Een clematis is een nog snellere groeier, staat vol in de zomer maar is weg in de winter. Dan maar 's winters kleren aan in de tuin :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-04 08:54
de klimop een beetje verzorgen en hij groeit in twee maanden over je hek heen inderdaad.

oftewel, wat water en voeding, en zijn "uitlopers" beetje strategisch vastzetten waar je wil dat het naartoe groeit.

Eind van de zomer heb je waarschijnlijk een nieuwe uitdaging, hoe houd je hem een beetje onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:03

Edit: @samo Ik zie nu je edit. Is dat echt zo dat de klimop's door de rietmatten vreten? Dat zou dan wellicht een oplossing zijn, aangezien de klimop's dan gewoon zonder problemen kunnen groeien?
Tsja mag niet. Komen ze elke week kijken of jullie geen stoute dingen doen?
En anders zet je de mat er toch iets voor in je eigen tuin als je bang bent voor de woningbouw.
Hebben ze in ieder geval niets om over te zeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
MJ1986 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:18:
de klimop een beetje verzorgen en hij groeit in twee maanden over je hek heen inderdaad.

oftewel, wat water en voeding, en zijn "uitlopers" beetje strategisch vastzetten waar je wil dat het naartoe groeit.

Eind van de zomer heb je waarschijnlijk een nieuwe uitdaging, hoe houd je hem een beetje onder controle.
In de buurt zijn iets langer dan een jaar geleden woningen opgeleverd met dezelfde klimop's, echter zijn deze nog steeds heel klein. Verzorgen zal het versnellen, maar een jaar later en dan nog zo klein? I don't know.. Ik heb er weinig vertrouwen in.

@Rukapul De klimop's zijn denk ik 50-60 cm hoog.

Ik zie rietmatten nu een aantal keer voorbij komen, zal hier eens naar kijken!

Thanks voor de reacties iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:52

Releases

Ja maar!

Sinds wanneer word er zo strak door huur verengingen gekeken naar schutting werk etc.
Is dit echt expliciet zo per contract geregeld?

Anders zou ik eens kijken naar goeie mest of iets in die strekking en lekker de grond goed voeden.
Bij mij thuis vloog de klimop alle kanten op en inderdaad met een beetje zelf bijhouden, beetje de takken lijden etc erg goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-04 08:54
dat is vreemd, misschien is het inderdaad arme zand grond waardoor ze niet zo snel groeien.

Goedkoopste is dan om wat extra klimops te halen die al wel wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04 11:33
MJ1986 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:05:
dat is vreemd, misschien is het inderdaad arme zand grond waardoor ze niet zo snel groeien.

Goedkoopste is dan om wat extra klimops te halen die al wel wat groter zijn.
Dat zou ik ook adviseren. Met goede grond en goede planten gaat klimop heel snel.

Als je een stuk kan uitgraven en vervangen met potgrond en er per meter 4 of 5 hoge stekjes bijzet, dan moet het vlot gaan.

En als het t.z.t. teveel is, dan knip je een aantal planten af bij de grond, dan heb je ze er ook tussenuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wij hadden 10x10cm gaas tegen de schutting voor de klimop, 1 stuk toch besloten 2 matten op te hangen, maar binnen een jaar was het al nagenoeg dichtgegroeid en we kregen die matten er niet meer uit :P

Het was zegmaar zo ooit begonnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33_LXXQNZRbjqBKAOh9L25xQVmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZQzDN7gZD9IvqFYD29Y1u4D6.png?f=user_large

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21

Dat zal wel meevallen. Ik heb zelfs bamboe (koophuis). Je moet het sowieso een beetje omhoog begeleiden om het tussen het gaas te krijgen. Ik steek het zelf met een beetje hulp tussen de bamboe door, op een gegeven moment worden die takken zo dik dat het bamboe zelfs splijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:47
Een privacydoek / zichtbreekdoek tijdelijk spannen tussen palen.
Of , zoals al gemeld, een aantal grotere klimops er tussen.

[ Voor 32% gewijzigd door fmrama op 10-03-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:02
Hoe hoog is de klimop nu? En hoeveel per meter zijn er geplaatst? Je kan er altijd zelf nog wat tussen zetten. Of inderdaad een clematis of hop er tussen zetten. Dat zijn ook snelle groeiers. Hop gaat echt woekeren.

We hebben hier ook een kimophaag staan. Deze was ook binnen geen tijd helemaal dicht. Hij wordt in de loop van de jaren vanzelf wat dichter.

[ Voor 25% gewijzigd door RonnieKo op 10-03-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:03
Clematis en hop zijn uiteraard niet wintergroen, klimop wel.
En je vindt ze overal terug in je tuin als je niet oppast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07
En de buren genieten er ook van! Dus houdt daar rekening mee als je aan klimop begint.

Uit eigen praktijk: Ik heb een 20 meter lange klimophaag van 1.5 meter hoog langs mijn oprit. Mijn perceel grenst aan een groenstrook uitlopend van 3 meter tot 7 meter op het breedste punt met lage beplanting. De strook is in beheer van de gemeente. Ondanks dat ik alles goed onderhoud, heeft "mijn" klimop inmiddels ook de hele groenstrook overgenomen. Zelfs kleine snoeiresten groeien zomaar weer uit tot nieuwe strengen. Gemeente vindt het gelukkig geen probleem en onderhoud hun deel als tevoren. Groen is groen, zo redeneert men.

Als je buren niet zo van klimop houden, ligt er misschien een bezoekje van de Rijdende Rechter op de loer.

[ Voor 8% gewijzigd door Masimo op 13-03-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
Masimo schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:12:
En de buren genieten er ook van! Dus houdt daar rekening mee als je aan klimop begint.

Uit eigen praktijk: Ik heb een 20 meter lange klimophaag van 1.5 meter hoog langs mijn oprit. Mijn perceel grenst aan een groenstrook uitlopend van 3 meter tot 7 meter op het breedste punt met lage beplanting. De strook is in beheer van de gemeente. Ondanks dat ik alles goed onderhoud, heeft "mijn" klimop inmiddels ook de hele groenstrook overgenomen. Zelfs kleine snoeiresten groeien zomaar weer uit tot nieuwe strengen. Gemeente vindt het gelukkig geen probleem en onderhoud hun deel als tevoren. Groen is groen, zo redeneert men.

Als je buren niet zo van klimop houden, ligt er misschien een bezoekje van de Rijdende Rechter op de loer.
Oh, nee hoor. De klimop's zijn door de beheerder in alle tuinen geplaatst en dienen uiteindelijk juist voor het creeëren van privacy, als ze groot genoeg zijn. Het gaat hier om huurwoningen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hier ook een huurwoning met zulk hekwerk. Opgeleverd in Januari (2012). Wij hebben er aan 1 kant een schutting tegenaan gezet. Met de buurvrouw aan de andere kant konden we het goed vinden, daar klimop geplant die inderdaad binnen een paar maanden zo goed als dekkend was. Het gebrek aan privacy hebben we tot die tijd voor lief genomen, ik loop toch niet naakt in de tuin. Bonus was extra gratis gezellig contact met de buurvrouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
die rietmatten of wilgentenen matten tegen hekwerk plaatsen en daarvoor de klimop laten groeiten (dat kan je vaak wel opnieuw leiden langs de matten)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Pagina: 1